| Forfatter |
|
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Fidusen i at have et system baseret på en tændt netværksharddisk:
1. Hvis man vælger RAID konfiguration har man automatisk backup af sine rips OG af hvad der ellers ligger på diverse PC/Macs
2. Man kan altid brænde disks via en pc/mac der er på netværket
3. Man slipper for en stor kasse i stereolen: Sonos enhederne er ganske små, og til de perifere behov (køkken/soveværelse) er
der en integreret løsning. Netværksdisken stilles i et skab.
4. Sonos er ganske prisrimeligt. |
|
|
Jeg støtter helt klart op om denne løsning... Har selv Sonos, og er ved at spare op til en NAS! Det er altså bare noget der spiller. Flot design, intuitiv brugerflade, utrolig nemt at sætte op, og så lyder det bare rigtig godt...  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Ræven Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan også godt se fidusen med backup af sine CDére og øvrige filer på en netværksharddisk.
Er der nogen der vil forklare mig hvad en router er.
Jeg troede faktisk ordene "router" , "NAS" og "netværksharddisk" var en og samme ting.
Som det fremgår af ovennænte spørgsmål er jer ikke pc nørd 
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAS=netværksharddisk.
RAID="pakke" af harddiske der kopierer til hverandre, så hvis (NÅR) en står af, ligger data et andet sted også, og man skifter
bare disken.
Router: Enhed, der trådløst og/eller med kabel forbinder enheder. Typisk har man et kabelmodem (internet) forbundet til sin
router, der så gør internet tilgængeligt for alle husets computere. Her kan Sonos også forbindes, men den laver sit eget
dedikerede netværk. Vil Sonos ejere venligst træde til her
|
| Til top |
|
| |
Ræven Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for forklaringen
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan jeg da hjælpe, endelig...  Sonos laver sit eget netværk, så det ikke påvirker ens eget hjemmenetværk. Det bliver lavet sådan, at alle enheder er forbundet med hinanden - altså lidt som et spindelvæv. Se mere her: http://www.sonos.com/experience/wireless/Default.aspx?rdr=tr ue&LangType=1033
__________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
RiverKing skrev:
|
Hej igen, jeg har som tidl. nævnt et Sonos m. en NAS på 1TB tilkoblet mit anlæg (trådløst, men det kan jo kables hvis man vil det), og jeg har samtidig gemt de "bedste" CD'ere, så jeg har gemt 3/4 væk af samlingen, og det har pyntet en hel del i stuen.
Men jeg vil gerne have mulighed for bare engang imellem at sætte en CD på, da der iflg. min personlige mening- er en kvalitets forskel, selv om jeg har rippet i lossless, men nu up-sampler min Lyngdorf CD-1 også til 192, og det gør en Sonos jo ikke just.. CR200 controlleren er super fed, jeg havde ikke den store fidus til den inden jeg prøvede, jeg havde tidligere prøvet en CR100, og tænkte at CR200 var lidt for iPod agtig, men den vinder altså efter nærmere bekendtskab, super let at få adgang til en "CD album oversigt" eller søge på kunstner, track navn mmm (med meget mere). Mit råd må endnu engang være: Køb et Sonos system (det er også super let at udbygge)
|
|
|
Når du oplever en kvalitetsforskel, er det så ikke fordi du sammenligner Sonons' indbyggede dac med den i Lyngdorf afspilleren?? Kan du ikke trække et digital signal ud af sonos og så bruge Lyngdorf dac'en?
|
|
|
Jeg bruger coax ud på Sonos og CD, men synes stadig jeg oplever en bedre lyd (på gode indspilninger) via CD'en, mere nærvær og dybde. Har se'fø'li' også 2 forskellige coax kabler på CD og Sonos, men nu skal det ikke blive endnu en kabel tråd... Lyd kvaliteten fra Sonos er ikke dårlig og absolut god nok til hverdags lytning, CD'en er bare lidt bedre, og foretrukken til nærlytning... __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mon ikke det skyldes at CD-spillen har en bedre DAC?
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt...
__________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniør-dude Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
flechr8 skrev:
RiverKing skrev:
|
Hej igen, jeg har som tidl. nævnt et Sonos m. en NAS på 1TB tilkoblet mit anlæg (trådløst, men det kan jo kables hvis man vil det), og jeg har samtidig gemt de "bedste" CD'ere, så jeg har gemt 3/4 væk af samlingen, og det har pyntet en hel del i stuen.
Men jeg vil gerne have mulighed for bare engang imellem at sætte en CD på, da der iflg. min personlige mening- er en kvalitets forskel, selv om jeg har rippet i lossless, men nu up-sampler min Lyngdorf CD-1 også til 192, og det gør en Sonos jo ikke just.. CR200 controlleren er super fed, jeg havde ikke den store fidus til den inden jeg prøvede, jeg havde tidligere prøvet en CR100, og tænkte at CR200 var lidt for iPod agtig, men den vinder altså efter nærmere bekendtskab, super let at få adgang til en "CD album oversigt" eller søge på kunstner, track navn mmm (med meget mere). Mit råd må endnu engang være: Køb et Sonos system (det er også super let at udbygge)
|
|
|
Når du oplever en kvalitetsforskel, er det så ikke fordi du sammenligner Sonons' indbyggede dac med den i Lyngdorf afspilleren?? Kan du ikke trække et digital signal ud af sonos og så bruge Lyngdorf dac'en?
|
|
|
Jeg bruger coax ud på Sonos og CD, men synes stadig jeg oplever en bedre lyd (på gode indspilninger) via CD'en, mere nærvær og dybde. Har se'fø'li' også 2 forskellige coax kabler på CD og Sonos, men nu skal det ikke blive endnu en kabel tråd... Lyd kvaliteten fra Sonos er ikke dårlig og absolut god nok til hverdags lytning, CD'en er bare lidt bedre, og foretrukken til nærlytning...
|
|
|
Jeg tolker det som at du oplever forskellige resultater, trods afspilning gennem samme DAC?
I så fald er cd-afspillerens DAC jo ikke involveret og kan derfor ingen forskel gøre.
Ejheller er et digitalt kabel hørbart dårligere end et andet hvis dets impedans er korrekt og det vel og mærke ikke er defekt. Afsløres meget let ved at bytte om på kablerne hvis de er af samme type.
Givet at bitraterne er ens, er der på hardware-siden kun jitter tilbage som mulig forklaring. Nogle DAC's korrigerer for jitter, men det er langt fra alle.
En CD-afspiller af god kvalitet vil typisk være designet med et minimum af jitter for øje, hvorimod producenterne af de trådløse afspillere ikke helt har fanget an endnu. Der er jo så også en stor forskel på kompleksiteten i de to afspilleres samlede systemopbygning, der retfærdiggør at de trådløse systemer er en smule lovligt undskyldt...
Et interessant forsøg på at forbedre lyden kunne alligevel være (i uspecificeret rækkefølge):
1) Wifi er meget uforudsigeligt med hensyn til latens. Prøv med netkabel i stedet.
2) Hvis musikserveren har andre jobs, så opprioriter processen med musikafspilning.
3) undersøg eventuelt om bitraten på de streams der går til afspiller kan ændres. Det ville jo være ærgeligt hvis det hele i bund og grund skyldtes en kvalitetsreduktion i forhold til source.
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uagtet at Ingeniøren mener der ikke er forskel på digitalkabler - og jeg gør (da her er tale om teknologi fra 70'erne uden fejlkorretktion - ikke netværkskabler) skal tråden ikke handle om det.
Det er dog imidlertid meget få såkaldte jitterresistente Dac's der virkeligt er det. Derfor er det en reel problemstilling i mange sammenhænge at Sonos og andre lignende systemer kan lide af Jitter - ligeledes er der stor forskel på hvor gode jitterbekæmpelses teknologier/enheder er.... Min personlige favorit er meridians ( som er omfattende at forklare - se deres hjemmeside) men har også haft gode erfaringer i flere setups med Monarchy's DIP __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
For at opsummere så er kravspecifikationen følgende:
1: Harddisk med masser af plads (min 500Gb) 2: Skal kunne kopiere mine cd'er ind på harddisken uden komprimering 3: Lille display hvorfra man bladre i sine albums 4: Skal have coax digital udgang 5: Det gør ikke noget hvis der er netradio med i pakken 6: må ikke koste en formue
|
|
|
Imponerende mange fine forslag der ikke dækker kravsspecifikationen, når der nu findes et produkt der dækker lige præcist dét trådstarter spørger efter, hverken mere eller mindre:
http://www.escient.com/products/se500i.html
Ikke at der er noget galt med forslagene, men dén ligger da lige til højrebenet. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
|
Er dette nu en god eller bare acceptabel løsning.
1. Du skal stadig have CDerne, hvis der er fejl må du læse ind igen
2. Du mister overblikket da du ikke kan stå foran de hundreder af CDer der er samlet gennem mange år og overveje hvad du vil høre nu.
3. du kan ikke bruge Sonos eller lign. i bilen eller andetsteds.
4. Det er en dyr løsning, som er uden kvalitet. Det er ikke det samme at trykke på en tast på PCen som at lægge den fundne Cd i CD spillerens skuffe.
5. De sparede penge kunne bruges til noget mere musik, og det er vel derfor vi interesserer os for området.
|
|
|
1: Ja - men nu kan du tage backup. Hvis dit hus brænder ned, så skal du ud og købe CD'erne igen, nogle kan måske ikke sådan lige opdrives. Hvis mit hus brænder ned, ligger der en backup på en anden adresse. Så om noget er det en fordel. Pointen er ikke at smide CD'erne væk, men at få nemmere adgang til dem.
2: Så har du aldrig prøvet at bruge sådan et system. Man har _netop_ bedre overblik, når først man har lært at bruge systemet.
3: Nej, netop! Har du aldrig stået i stuen og savnet dén CD der lå ude i bilen? Nu har du netop muligheden for at have de CD'er du vil have i bilen, og stadig spille dem i stuen.
4: Nu kalder du det "kvalitet" - nej, der er ikke samme fornemmelse over at vælge et nummer på en liste, som at sidde med coveret i hånden. Men det behøver ikke være specielt dyrt, for at levere en ganske god lydkvalitet. Mange argumenterer jo netop for at lydkvaliteten er bedre via en ripning end via en almindelig afspilning. Og hvad med de plader der begynder at dukke op som 24 bit downloads, dem får du ikke afspillet i din CD-afspiller. Det er en forældet tankegang at kalde det lavere kvalitet.
5: Det vil sige du hører al din musik på en ghettoblaster? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
flechr8 skrev:
For at opsummere så er kravspecifikationen følgende:
1: Harddisk med masser af plads (min 500Gb) 2: Skal kunne kopiere mine cd'er ind på harddisken uden komprimering 3: Lille display hvorfra man bladre i sine albums 4: Skal have coax digital udgang 5: Det gør ikke noget hvis der er netradio med i pakken 6: må ikke koste en formue
|
|
|
Imponerende mange fine forslag der ikke dækker kravsspecifikationen, når der nu findes et produkt der dækker lige præcist dét trådstarter spørger efter, hverken mere eller mindre:
http://www.escient.com/products/se500i.html
Ikke at der er noget galt med forslagene, men dén ligger da lige til højrebenet.
|
|
|
Nu kan det godt være det er mig der ikke er så god til at læse men den opfylder da ikke 3? Skal den ikke til tv'et før man kan vælge numre? (manualen gider ikke lige åbne så kan ikke dobbeltchekke).
ok så gad manualen! Så vidt jeg kan se skal man have tv'et til for at kunne navigere. Dog er der mulighed for at sætte en 15" touchscreen til (nice!), eller man kan tilgå det med en browser. Dvs den burde kunne styres fra en moderne smartphone i stedet for tv'et. Alt i alt ligner det et rigtigt lækkert all-in-one apparat. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonos + NAS opfylder da alle krav!
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Squeezebox Touch + USB HD, NAS eller PC gør vel også... Touch'en har jo en sødt lille skærm og kan bruges til at streame/afspille i hifi kvalitet, men det er måske ikke et krav ;-)
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 01 Juli 2010 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| Sonos + NAS opfylder da alle krav! |
|
|
Nej, squeezebox, Sonos osv kræver en PC for at indlæse musikken, og kræver opsætning af netværk. Det er ikke stand-alone produkter. Trådstarter spurgte til et system der kunne rippe CD'erne uden behov for en PC. At Sonos/Squeezebox og lignende så på mange måder er smartere hvis man kan finde sig i PC-opsætningen, er så en anden ting.
Escient Fireball opfylder også punkt 3, jo. De tager udgangspunkt i manualen i at man har den tilsluttet et tv, men man KAN navigere i musikken på displayet på fronten hvis man vil. Det er selvsagt ikke så lækkert som når man gør det på tv'et, på en PDA, en Nevo eller lignende, men det kan bruges. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2010 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
jazzman skrev:
| Sonos + NAS opfylder da alle krav! |
|
|
Nej, squeezebox, Sonos osv kræver en PC for at indlæse musikken, og kræver opsætning af netværk. Det er ikke stand-alone produkter. Trådstarter spurgte til et system der kunne rippe CD'erne uden behov for en PC. At Sonos/Squeezebox og lignende så på mange måder er smartere hvis man kan finde sig i PC-opsætningen, er så en anden ting.
Escient Fireball opfylder også punkt 3, jo. De tager udgangspunkt i manualen i at man har den tilsluttet et tv, men man KAN navigere i musikken på displayet på fronten hvis man vil. Det er selvsagt ikke så lækkert som når man gør det på tv'et, på en PDA, en Nevo eller lignende, men det kan bruges.
|
|
|
Enig i at Sonos lever ikke op til punktet omkring en PC-fri løsning, men det er dog kun i opstarts-fasen. Men om trådstarter skal putte sine CD'er i Fireball'en eller i en PC, kommer vel ud på et? Efter at CD'erne er rippet, klare Sonos det fint uden PC, både div. system opdateringer og internet radio, og Sonos kræver ikke de store trådløsvetværks kundskaber, jeg har selv klaret det, og så kan de fleste altså...
Så er det bare et spørgsmål om Fireball'en lever op til trådstarters punkt nr. 6, når den købes i DK? Sonos + en NAS m 2x1TB HDD kan erhverves samlet for under kr. 9.000,- __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 01 Juli 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, man har brug for en PC/mac når man søsætter sit Sonos system - men derefter er man fri!
PLUS at man så har mulighed for at lave simpel backup af alle sine rips.
PLUS håndholdt fjernbetjening m. display (+ iPhone/Touch som gratis extra remote)
PLUS multiroom mulighed.
PLUS netradio/podcasts
Set i det lys er en standalone løsning med indbygget HDD efter min mening op ad bakke. Man sparer en halv time på
opsætningen for at få en masse indskrænkninger på langt sigt.
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 01 Juli 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min 25 øre:
At benytte en eller anden computer baseret løsning til musikafspilning er IKKE svært - selvfølgelig forudsat at man har et minimalt kendskab til computere !
Sådan skåret helt ind til benet, så er det sådan jeg gør (i hovedtræk):
- Afspilning: Macbook (brugerflade: Itunes) + ekstern hardisk for opbevaring af musikfiler.
- Backup: Endnu en eksten harddisk forbundet til ekstern router. Mac styresystem indeholder et genialt backup program (Time Machine) som er indstillet til helt automatisk, at tage backup af computer og musik på tilsluttede eksterne harddisk - første gang tager dette forholdsvis lang tid, men efterfølgende tages der så kun backup af ændringer.
Ovennævnte er supernemt i daglig brug, kvaliteten er iorden (Itunes er Bit-perfekt på MAC).
Ja, og så er det helt genialt med en Ipod Touch eller Iphone som fjernbetjening - har man levet med det nogle få minutter, så vil man aldrig tilbage til det man kom fra
Det var min 25 øre
Mvh __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 01 Juli 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forkert!
På Squeezebox Touch KAN man sætte en USB Harddisk/stick direkte på og den har en mini linux som server til sig selv ;-)
|
| Til top |
|
| |