Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Cd drevets afløser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Et af problemerne med folks opfattelse af lyd via PC og andre alternative lydkilder, er at rigtigt mange er alt for hurtige til at danne sig et håndfast indtryk af hvordan tingene hænger sammen, og så holder man krampagtigt fast i dét. Oftest opstår folks opfattelse af hvorvidt eksempelvis en PC virker, fra ret mangelfuld erfaring. Eksempelvis at de har prøvet at sætte en PC til sit eget setup, konstateret at det lyder dårligt, men ikke sat sig ind i om pågældende PC er optimalt sat op. Eller har hørt et PC-baseret setup i et system de vurderer som godt, men hvor det viser sig at man ikke lige bryder sig om lyden. Det kan også være man sammenligner PC+DAC med en CD-afspiller, og så var det DAC'ens lyd man ikke brød sig om (uagtet at den måske er dyrere end afspilleren - pris er ikke lig kvalitet). Osv osv. Spørgsmålet er hvor mange der reelt har lavet en egentlig direkte sammenligning, hvor man kan sige at man har udelukket alle mulige andre detaljers indflydelse.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Juli 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Et af problemerne med folks opfattelse af lyd via PC og andre alternative lydkilder, er at rigtigt mange er alt for hurtige til at danne sig et håndfast indtryk af hvordan tingene hænger sammen, og så holder man krampagtigt fast i dét. Oftest opstår folks opfattelse af hvorvidt eksempelvis en PC virker, fra ret mangelfuld erfaring. Eksempelvis at de har prøvet at sætte en PC til sit eget setup, konstateret at det lyder dårligt, men ikke sat sig ind i om pågældende PC er optimalt sat op. Eller har hørt et PC-baseret setup i et system de vurderer som godt, men hvor det viser sig at man ikke lige bryder sig om lyden. Det kan også være man sammenligner PC+DAC med en CD-afspiller, og så var det DAC'ens lyd man ikke brød sig om (uagtet at den måske er dyrere end afspilleren - pris er ikke lig kvalitet). Osv osv. Spørgsmålet er hvor mange der reelt har lavet en egentlig direkte sammenligning, hvor man kan sige at man har udelukket alle mulige andre detaljers indflydelse.

Supergodt beskrevet  Det er derfor alle diskusioner kører i endeløse ringe. Jeg skal bestemt heller ikke sige mig fri for den holdning. Når man først har set lyset, så er man jo frelst i sit eget perspektiv   

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Jeg må give dig ret langt hen af vejen.. Det der med ikke at generalisere på basis af et mangelfuldt erfaringsgrundlag kan bestemt være svært.. Har selv en dårlig oplevelse med min PC og konkluderede derpå at alle Pc'er lyder dårligt (fordi de alle er bygget ens). Jeg holder mig dog åben overfor et Sonos system, og glæder mig til at høre det, da dette i princippet er en Pc med et reduceret antal forureningskilder. Men det er måske her vejene skilles, da jeg tror at en PC er begrænset pga. hardware og du mener at lyden er software bestemt?!?. Skriv endelig mere om hvordan en generel PC skal "sættes op" for at lyde ordentligt. Skal jeg bare finde det rigtige program og så badabing badabum - vellyd??

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2010 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Tillader mig lige at bumpe denne traad.

Er der kommet nogen alternativer til Olive 4HD paa markedet siden i sommers?
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

hifi4ever
Branchemedlem
Branchemedlem
Triax

Bruger siden: 14 Maj 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 December 2010 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Kan klart anbefale Sonos (med ekstern DAC) super nemt og lige til selv konen er begejstret over den ligetil betjening der kan ske både fra deres egne fjernbetjeninger men også fra ipods eller iphones for den sags skyld. Eneste ulempe er et maks på 65000 numre. :-)

Mvh

Klaus

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Afløser, det er vel kun forbi man ikke gider at skifte cd.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

jensen, når jeg skifter til NAS + Sonos er det ikke for at slippe for at skifte CD, men for at slippe for at lagre, ordne og lede blandt knap 1000 CD´er, som jeg nu kan stille i kælderen, bilen, sommerhuset eller forære væk - og de er altid ved hånden. Slut med at lede efter en CD i køkkenet eller arbejdsværelset - alt er tilgængeligt overalt i huset. Med en 2 x 2Gb RAID 1 NAS er der backup, og med en god DAC er der mindre jitter end i et hvilket som helst optisk drev.

Når jeg så bliver nostalgisk, står der stadig 400 LP´er der kan vendes

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 December 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Med en 2 x 2Gb RAID 1 NAS er der backup

Jeg er lige nødt til at hamre en pæl gennem opfattelsen at raid kan gøre det ud for en backup. Raid sikrer mod ET eneste fænomen, nemlig at en harddisk holder op med at virke. Hvis læsehovedet i en disk tilter eller motoren opgiver ævret, så er raid genialt idet at du kan arbejde videre med dine data uden afbrydelse og i nogle tilfælde også mens den defekte disk udskiftes. Raid er genialt til en virksomheds server, idet de ansatte kan arbejde videre selv om en disk går i knæ.

Problemet er, at en disk der dør ikke er den eneste fejlmulighed. En raidløsning hjælper dig ikke hvis en eller anden spilder en kop kaffe ned i maskineriet. Raid hjælper dig heller ikke hvis strømmen ryger midt i en skrivning, for så er begge kopier af filen fejlbehæftede. Der er heller ingen hjælp at hente i et raid hvis der opstår en ramfejl så data bliver skrevet forkert, de er så bare lige forkerte på begge raid diske. Ved virusangreb ryger begge kopier også, og endelig er der de menneskelige fejl hvor du får trykket delete på noget du ikke ville have deleted alligevel.

Så nej, raid er ikke en backup, det er kun en løsning på EN helt specifik fejlmulighed ud af mange.

Det er en meget bedre ide fx. at have en kopi af din musiksamling liggende på din pc også. Du ripper cd'erne på din pc og når du er done kopierer du musikken over på din nas (som kan have raid hvis du synes det er fancy), men du lader samtidigt musikken blive liggende på din pc. Hvis din nas tilter har du en kopi på din pc. Hvis din pc får virus har du en kopi på din nas. Hvis strømmen ryger skal du være svært uheldig at du lige akkurat var igang med at skrive samme fil både på din nas og din pc. Hvis du får slette en fil ved et uheld ligger filen stadig på den anden maskine, etc. etc..

Hvis du bekymrer dig om tab i fald dit hus brænder ned, så køber du en afspiller til bilen og lægger pladesamlingen der også, eller hvis du ikke har bil smider du musikken på en usbdisk og langtidslåner den ud til din bror.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 December 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
jazzman skrev:

Jeg er lige nødt til at hamre en pæl gennem opfattelsen at raid kan gøre det ud for en backup. Raid sikrer mod ET eneste fænomen, nemlig at en harddisk holder op med at virke.

Af de scenarier, du nævner, er det også langt det mest sandsynlige.

En skrivefejl er uinteressant; vi bekymrer os om det der ER skrevet.

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Jeg er lige nødt til at hamre en pæl gennem opfattelsen at raid kan gøre det ud for en backup.

Fuldstændig korrekt. En backup er:

1) Offline
2) Off site
3) In Readable format
4) Tested

Ellers er det falsk tryghed.
Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

jensen, når jeg skifter til NAS + Sonos er det ikke for at slippe for at skifte CD, men for at slippe for at lagre, ordne og lede blandt knap 1000 CD´er, som jeg nu kan stille i kælderen, bilen, sommerhuset eller forære væk - og de er altid ved hånden. Slut med at lede efter en CD i køkkenet eller arbejdsværelset - alt er tilgængeligt overalt i huset. Med en 2 x 2Gb RAID 1 NAS er der backup, og med en god DAC er der mindre jitter end i et hvilket som helst optisk drev.

Når jeg så bliver nostalgisk, står der stadig 400 LP´er der kan vendes

Hvad med lyden ?

Jeg køre bil med automat gear og har qshift på min mc, ikke at det køre bedere men jeg slipper for at skifte gear manuelt.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 December 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Det er jo den evindelige diskussion, men jeg tror der er hård evidens for at datastrømmen er totalt "ren" fra en HDD, og at den ikke altid er fra et optisk drev. Hvorvidt HDD-afspilning medfører lavere jitter, må andre svare på, men jeg tror at HDD vinder på point. Det kræver så et ordentligt rip, endnu et minefelt...

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 December 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
jazzman skrev:

Jeg er lige nødt til at hamre en pæl gennem opfattelsen at raid kan gøre det ud for en backup. Raid sikrer mod ET eneste fænomen, nemlig at en harddisk holder op med at virke. Hvis læsehovedet i en disk tilter eller motoren opgiver ævret, så er raid genialt idet at du kan arbejde videre med dine data uden afbrydelse og i nogle tilfælde også mens den defekte disk udskiftes. Raid er genialt til en virksomheds server, idet de ansatte kan arbejde videre selv om en disk går i knæ.

Problemet er, at en disk der dør ikke er den eneste fejlmulighed. En raidløsning hjælper dig ikke hvis en eller anden spilder en kop kaffe ned i maskineriet. Raid hjælper dig heller ikke hvis strømmen ryger midt i en skrivning, for så er begge kopier af filen fejlbehæftede. Der er heller ingen hjælp at hente i et raid hvis der opstår en ramfejl så data bliver skrevet forkert, de er så bare lige forkerte på begge raid diske. Ved virusangreb ryger begge kopier også, og endelig er der de menneskelige fejl hvor du får trykket delete på noget du ikke ville have deleted alligevel.

Så nej, raid er ikke en backup, det er kun en løsning på EN helt specifik fejlmulighed ud af mange.

Det er en meget bedre ide fx. at have en kopi af din musiksamling liggende på din pc også. Du ripper cd'erne på din pc og når du er done kopierer du musikken over på din nas (som kan have raid hvis du synes det er fancy), men du lader samtidigt musikken blive liggende på din pc. Hvis din nas tilter har du en kopi på din pc. Hvis din pc får virus har du en kopi på din nas. Hvis strømmen ryger skal du være svært uheldig at du lige akkurat var igang med at skrive samme fil både på din nas og din pc. Hvis du får slette en fil ved et uheld ligger filen stadig på den anden maskine, etc. etc..

Hvis du bekymrer dig om tab i fald dit hus brænder ned, så køber du en afspiller til bilen og lægger pladesamlingen der også, eller hvis du ikke har bil smider du musikken på en usbdisk og langtidslåner den ud til din bror.

Jeg er enig i at Raid IKKE er lig med backup. Det er en udbredt misforståelse. Men det er en genial hjælp til sikring at dine data. Men du skal stadig have en treide backup af dine data, hvis NAS'en står helt af. Jeg har prøvet at det ene drev i min 2X1TB Readynas Duo stod af. Jeg kunne spille videre på det andet, og da der kom et nyt drev med posten(garanti), så pluggede jeg det bare i, og den synkroniserede så selv igen. Det er genialt mest fordi harddiske GÅR i stykker. Kun et spørgsmål hvornår.

Men jeg har også en treide backup liggende(usb-drev). Det ligger på min arbejdsplads så jeg også er sikret ved tyveri/brand.

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
Jeg er enig i at Raid IKKE er lig med backup. Det er en udbredt misforståelse. Men det er en genial hjælp til sikring at dine data. Men du skal stadig have en treide backup af dine data, hvis NAS'en står helt af. Jeg har prøvet at det ene drev i min 2X1TB Readynas Duo stod af. Jeg kunne spille videre på det andet, og da der kom et nyt drev med posten(garanti), så pluggede jeg det bare i, og den synkroniserede så selv igen. Det er genialt mest fordi harddiske GÅR i stykker. Kun et spørgsmål hvornår.

Rent teknisk er RAID et system til at forbedre det ret åndssvage målepunkt i IT-branchen, der kaldes 'oppetid'. Formålet er altså ikke at redde data, men at mindske den tid der går, før det virker igen, efter et nedbrud. Det er jo også rigtig rart - tænkt at skulle vente tre uger på at høre sin musik, indtil den ven man opbevarer sin backup hos, kommer hjem fra ferie!

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Moke skrev:
callesoroe skrev:

Rent teknisk er RAID et system til at forbedre det ret åndssvage målepunkt i IT-branchen, der kaldes 'oppetid'. Formålet er altså ikke at redde data, men at mindske den tid der går, før det virker igen, efter et nedbrud. Det er jo også rigtig rart - tænkt at skulle vente tre uger på at høre sin musik, indtil den ven man opbevarer sin backup hos, kommer hjem fra ferie!

Nu arbejder jeg selv med IT-drift og det et sted hvor vi håndterer ca. 150.000.000.000 kr. i døgnet!!!, så det med oppetider er ikke HELT så ligegyldigt  

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:

Moke skrev:
callesoroe skrev:

Nu arbejder jeg selv med IT-drift og det et sted hvor vi håndterer ca. 150.000.000.000 kr. i døgnet!!!, så det med oppetider er ikke HELT så ligegyldigt  

Nææh, det er bare et lidt dumt måletal, der lidt ligesom harmonisk forvrængning ikke siger så meget om oplevelse. Svartider, ikke oppetider er hvad brugere oplever. Nå, det var vist lige off topic nok.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Nu bumpede jeg ikke denne gamle traad for at starte en laengere diskussion om back-up, men for at hoere, om der er kommet alternativer til Olive 4HD?
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

kennethp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2003
Sendt: 03 December 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Olive har vidst lanceret nyere produkter, den ene er billigere men uden digital udgang. Den anden er dyere, men med
alle muligheder.

Jeg venter også på noget andet...
Til top Vis kennethp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethp

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

kennethp skrev:
Olive har vidst lanceret nyere produkter, den ene er billigere men uden digital udgang. Den anden er dyere, men med
alle muligheder.

Jeps, har set at den nye Olive 06HD er paa trapperne (skulle komme om et par uger). Men prisen paa USD 5.000 afskraekker mig en del!! Ganske vidst har den en noget stoerre skaerm, men lagerkapaciteten er den samme som Olive 04HD og saa vidt jeg kan laese mig til er DAC'en ogsaa den samme.

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

kennethp skrev:
alle muligheder.

Jeps, har set at den nye Olive 06HD er paa trapperne (skulle komme om et par uger). Men prisen paa USD 5.000 afskraekker mig en del!! Ganske vidst har den en noget stoerre skaerm, men lagerkapaciteten er den samme som Olive 04HD og saa vidt jeg kan laese mig til er DAC'en ogsaa den samme.

Nogen der ved hvor nemt det er at skifte harddisken i sådan et Olive produkt. Den står jo helt sikkert af på et tidspunkt, og så skulle den jo gerne være nem at udskifte. Læs låg af. Unplug disk. Plug ny disk.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes