Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer "hopper" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Fjedrende fødder kan optage noget af bevægelsesenergien, sandt nok. Men risikerer man så ikke at
enhederne i endnu højere grad end nu flytter sub i stedet for at flytte luft - som det var meningen?

Jeg ville prøve granitflise og hylde først.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hvis trådstarter forsøger sig med hylde, vil jeg anbefale at forsøge at hæve hylden. Jo tættere sub'en kan komme på en imaginær linie mellem sidehøjttalerne, desto bedre lyd.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hvis delefrekvensen er lav, er det så ikke vigtigere at optimere placeringen mhp. stående bølger?

Molok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Juni 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Tak til alle for de mange god indlæg, det har bestemt givet mig noget at arbejde videre med

I første omgang vil jeg forsøge mig med en granitflise, som er en nem måde at komme videre på. Virker dette ikke, så vil jeg forsøge med andre løsningsmuligheder.

Nogle har spurgt om hvor stabilt mit gulv er. Dette er meget stabilt, idet der er tale om et asketræparket lagt på beton. Under gulvet imellem parketten og betonen ligger der et ca. 2mm tykt lag "skumtæppe". Dette er dog ikke umiddelbart noget der får gulvet til at virke ustabilt.

Subwooferen flytter sig ikke hen over gulvet, den står bestemt fast (spikes'ne er trykket 3-4mm ned i træet). Men den hopper op og ned, når der ses film ved højere lydtryk.

Der er helt sikkert ikke skruet for højt op for subwooferen og delefrekvensen er som sagt sat lav på 60Hz.
Til top Vis Molok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Molok

Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Juni 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Molok skrev:
Hej igen,

Tak til alle for de mange god indlæg, det har bestemt givet mig noget at arbejde videre med

I første omgang vil jeg forsøge mig med en granitflise, som er en nem måde at komme videre på. Virker dette ikke, så vil jeg forsøge med andre løsningsmuligheder.

Nogle har spurgt om hvor stabilt mit gulv er. Dette er meget stabilt, idet der er tale om et asketræparket lagt på beton. Under gulvet imellem parketten og betonen ligger der et ca. 2mm tykt lag "skumtæppe". Dette er dog ikke umiddelbart noget der får gulvet til at virke ustabilt.

Subwooferen flytter sig ikke hen over gulvet, den står bestemt fast (spikes'ne er trykket 3-4mm ned i træet). Men den hopper op og ned, når der ses film ved højere lydtryk.

Der er helt sikkert ikke skruet for højt op for subwooferen og delefrekvensen er som sagt sat lav på 60Hz.

Hej

Du har med andre ord det man kalder et "flydende gulv" - dvs. parketten ligger løst oven på skumtæppe (foam) og betonen. Når du bruger spikes på et flydende gulv kan gulvet bevæge sig med op og ned (mere eller mindre) - så enten skal du af med spikesene og have nogle stødabsorberende fødder på  eller sørge for at  parketten ikke kan bevæge sig op og ned. Det sidste kan du gøre ved at stille noget tungt på gulvet tæt ved eller under subben - så en granitflise kan være en mulighed.

VH

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello

Molok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Super - jeg prøver i første omgang med vores parasolfod - en 50kg tung granitsag :-)

Vender tilbage med om resultatet var godt...

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Juli 2010 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Har denne subwoofer og DEN flytter sig ikke en millimeter

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/cerw in-vega_hfa-21sx_subwoofer.htm

har lavet en "hund" i MDF plade med hjul som kan låses (så den er lettere at flytte )

Tror på at din Sub er for let. (måske har producenten snydt med materialerne og har brugt spånplade istedet for MDF ) Løsning: Mer vægt på.

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juli 2010 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Fjedrende fødder kan optage noget af bevægelsesenergien, sandt nok. Men risikerer man så ikke at
enhederne i endnu højere grad end nu flytter sub i stedet for at flytte luft - som det var meningen?

Jeg ville prøve granitflise og hylde først.

Nej det er lige omvendt, når højtaleren ikke hopper så meget står enhedernes mere stille :o)
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Molok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2010 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

-> Supercharger: Nu tror jeg ikke ligefrem at et firma som Audiovector snyder med materialerne. Der er tale om en high-end producent, der på ingen måde vil kunne levere den kvalitet de gør hvis de går på kompromis med materialerne. Subben vejer 26 kg hvilket burde være nok.

Overordnet, så løste tippet med en granitplade (i mit tilfælde en parasolfod) problemet. Subben står nu helt stabilt og stille - selv med spikes direkte på den glatte granitoverflade. Der er ingen vibrationer og rystelser.
Så det lader til, at det var mit parketgulv, der ikke var så stabilt som jeg umiddelbart regnede med.

Næste projekt er så at få skåret en granitplade i samme form som subwooferen, den skal være omkring 7-8 cm. tyk. Satser på at køre forbi et stenhuggeri senere idag...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 01 Juli 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

hvad koster det at få indgraveret "hvil i fred"? Også til denne anvendelse et meget relevant citat!

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juli 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Ha ha
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Molok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hehe ved det ikke endnu... Men jeg kunne godt finde på at få det indgraveret 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes