| Forfatter |
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rent teknisk har du ret, men på en forholdsvis kraftig woofer kan det overhovedet ikke høres, så det har nul praktisk betydning.
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
| Rent teknisk har du ret, men på en forholdsvis kraftig woofer kan det overhovedet ikke høres, så det har nul praktisk betydning. |
|
|
At wooferen er kraftig minimerer ikke effekten, snarere tværtimod. Jo større dynamik, jo mere vil ulineariteten være et problem. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du nogen sinde prøvet tweaket? Jeg har udført det på et sæt JBL L96 med MEGET stor succes. Efterfølgende lyttede jeg og andre til dem i årevis, og ingen har nogen sinde hørt noget til din kompression. Jeg hævder til enhver tid at det var et super tweak for mig, hvorfor jeg glad anbefaler det til andre med basproblemer.
|
| Til top |
|
| |
ole post Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej freako har nu lige prøvet tweaket af på mine dali skyline, det er jo hurtigt gjort da den er åben bagtil,
tusind tak det virker særdeles godt, langt bedre styr på bassen, virker som om den går lidt længere ned i frekvens samt hurtig
og bedre bas. den er blevet strammet op kan man sige,
kan varmt anbefales.
mvh ole post
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, Ole... Tweaks skal afprøves, ikke kritiseres sønder og sammen.
Det glæder mig at du kunne bruge tweaket :)
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 04 Juli 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
| Har du nogen sinde prøvet tweaket? Jeg har udført det på et sæt JBL L96 med MEGET stor succes. Efterfølgende lyttede jeg og andre til dem i årevis, og ingen har nogen sinde hørt noget til din kompression. Jeg hævder til enhver tid at det var et super tweak for mig, hvorfor jeg glad anbefaler det til andre med basproblemer. |
|
|
Nej, jeg har ikke prøvet tweaket, men jeg har arbejdet nok med stof/mesh til audioformål i forskellige udformninger til at vide hvad der sker.
Den ikke-lineære strømningsmodstand er ikke uden betydning, selvom du og dine venner ikke kunne høre forskel. I har uden at vide det degraderet enhedens performance, og det kan god være I synes det lød godt, men korrekt var det ikke!
Tweaks skal prøves, ja.. Men, det skader ikke at forholde sig en smule kritisk og undlade tweaks som det er nemt påviseligt har en totalt set skadelig effekt på systemet. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
freako skrev:
| Har du nogen sinde prøvet tweaket? Jeg har udført det på et sæt JBL L96 med MEGET stor succes. Efterfølgende lyttede jeg og andre til dem i årevis, og ingen har nogen sinde hørt noget til din kompression. Jeg hævder til enhver tid at det var et super tweak for mig, hvorfor jeg glad anbefaler det til andre med basproblemer. |
|
|
Nej, jeg har ikke prøvet tweaket, men jeg har arbejdet nok med stof/mesh til audioformål i forskellige udformninger til at vide hvad der sker.
Den ikke-lineære strømningsmodstand er ikke uden betydning, selvom du og dine venner ikke kunne høre forskel. I har uden at vide det degraderet enhedens performance, og det kan god være I synes det lød godt, men korrekt var det ikke!
Tweaks skal prøves, ja.. Men, det skader ikke at forholde sig en smule kritisk og undlade tweaks som det er nemt påviseligt har en totalt set skadelig effekt på systemet. |
|
|
Jeg gider ikke diskutere emnet med dig; du er tilsyneladende groet helt fast i din teknik, hvor andre benytter deres ører. Hav en god dag. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
| Til top |
|
| |
Elithraldor Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg stemmer for at tweaket er godt hvis det lyder godt. Er det ikke det som det hele handler om?  Men JJAZ det kunne
være du skulle prøve tweaket bare for at se hvordan du synes det lyder?
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elithraldor skrev:
Jeg stemmer for at tweaket er godt hvis det lyder godt. Er det ikke det som det hele handler om? Men JJAZ det kunne være du skulle prøve tweaket bare for at se hvordan du synes det lyder? |
|
|
Hmm... Jeg er ikke helt enig, selvom et tweak som udgangspunkt lyder godt mener jeg ikke nødvendigvis at det ER godt. Et tweak er godt hvis det ikke indfører nye uhensigtsmæssige egenskaber, hvis det gør det bør man kigge efter en anden løsning.
freako skrev:
| Jeg gider ikke diskutere emnet med dig; du er tilsyneladende groet helt fast i din teknik, hvor andre benytter deres ører. Hav en god dag. |
|
|
Næh, jeg tillader mig bare at bruge både ører og naturvidenskab istedet for kun at lade mig bedrage af mine ører. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Elithraldor Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lad mig se nogle beregninger og ordentlige kildehenvisninger?
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elithraldor skrev:
| Så lad mig se nogle beregninger og ordentlige kildehenvisninger? |
|
|
Langt de fleste fabrikanter af mesh specificerer udelukkende strømningsmodstanden ved lav gennemstrømningshastighed og altså dermed indenfor det lineære område. Men, en af de leverandører jeg har kontakt til på mit daglige arbejde leverer mesh til store dele af mobilbranchen og de er netop ved at lave et studie i fænomenet. Vi kan også tydeligt se det når vi måler på vores produkter med forskellige typer mesh foran, når lydstyrken langsomt skrues op når vi et punkt hvor der dannes turbulens som følge af meshens huller og så bliver det pludselig meget ulineært.
Beklager at jeg ikke har nogen decideret kildehenvisning, jeg har lige kigget på leverandørens hjemmeside, men de har endnu ikke noget whitepaper på det online. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Elithraldor skrev:
Jeg stemmer for at tweaket er godt hvis det lyder godt. Er det ikke det som det hele handler om? Men JJAZ det kunne være du skulle prøve tweaket bare for at se hvordan du synes det lyder? |
|
|
Hmm... Jeg er ikke helt enig, selvom et tweak som udgangspunkt lyder godt mener jeg ikke nødvendigvis at det ER godt. Et tweak er godt hvis det ikke indfører nye uhensigtsmæssige egenskaber, hvis det gør det bør man kigge efter en anden løsning.
freako skrev:
| Jeg gider ikke diskutere emnet med dig; du er tilsyneladende groet helt fast i din teknik, hvor andre benytter deres ører. Hav en god dag. |
|
|
Næh, jeg tillader mig bare at bruge både ører og naturvidenskab istedet for kun at lade mig bedrage af mine ører.
|
|
|
Fint nok, mine ører har det nu ikke med at bedrage mig. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
| Fint nok, mine ører har det nu ikke med at bedrage mig. |
|
|
Gad vide hvorfor jeg gider spilde min tid på at forsøge at forklare dig hvad der sker, når du er fuldstændig uimodtagelig overfor saglig argumentation og iøvrigt sikker på dine ører altid har ret... __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
At wooferen er kraftig minimerer ikke effekten, snarere tværtimod. Jo større dynamik, jo mere vil ulineariteten være et problem.
|
|
|
En Dali Skyline er vist ikke ligefrem kendt for at være korrekt i forvejen. Jeg kan sagtens forestille mig situationer hvor man mindsker et stort problem ved at skabe et mindre problem, og dermed opnår bedre lyd i sidste ende. Dét man så skal spørge sig selv om, er om et sådant tweak er at forbedre noget godt, eller om det er "damage control" på noget man burde have holdt snitterne væk fra fra starten. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
ole post Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
for en sikkerheds skyld har jeg brugt fint bomuldsvat, og lagt det i første omgang i kl 3-6-9-12 possition, og det kan fjernes hvis ønskes. men som skrevet mange gange før alt kan forbedres, det er bare ikke alle tveaks der virker, men dette her har ligesom strammet bassen op langt mere tør ligesom en mere strømstærk forstærker der holder bassen i et jerngrep.
jeg syntes det er værd at prøve så må det jo være op til den enkelte at vurdere om det er noget.det virker rigtig godt her, måske også fordi dalien er meget kræsen med hensyn til opstilling
mvh ole post
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
freako skrev:
| Fint nok, mine ører har det nu ikke med at bedrage mig. |
|
|
Gad vide hvorfor jeg gider spilde min tid på at forsøge at forklare dig hvad der sker, når du er fuldstændig uimodtagelig overfor saglig argumentation og iøvrigt sikker på dine ører altid har ret... |
|
|
For det første mener jeg ikke det er tidsspilde at diskutere hifi og tweaks, og for det andet har mine ører endnu aldrig bedraget mig. Hvorfor skulle de begynde på det nu? Jeg har haft hifi som hobby i over 40 år - jeg ved da at jeg kan stole på mine ører! __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
JJAZ skrev:
At wooferen er kraftig minimerer ikke effekten, snarere tværtimod. Jo større dynamik, jo mere vil ulineariteten være et problem.
|
|
|
En Dali Skyline er vist ikke ligefrem kendt for at være korrekt i forvejen. Jeg kan sagtens forestille mig situationer hvor man mindsker et stort problem ved at skabe et mindre problem, og dermed opnår bedre lyd i sidste ende. Dét man så skal spørge sig selv om, er om et sådant tweak er at forbedre noget godt, eller om det er "damage control" på noget man burde have holdt snitterne væk fra fra starten. |
|
|
Jeg synes vi blot skal lade Ole Posts's og Elithraldor's forsøg med tweaket svare for sig selv. Det er fuldt reversibelt hvis det ikke virker efter hensigten. Ellers havde jeg været noget mere forsigtig med at foreslå det. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
| Til top |
|
| |