Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kondensator eksplosion/udskiftning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ville klart købe nogle af Modifix de lyder rigtigt godt til formålet. Metaliserede polyprop få diskanten til at leve sit eget liv løsrevet fra resten. Hvis det skal være polyprop så er Mundorf ZN KP max værdi 4,7 uf. fantastiskt god. Dog nok overkill til dette projekt.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juli 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det er underligt, men det forekommer mig at det er alm. polariserede elektrolyt kondensatorer jeg kan se på billedet....et + og en ring for minus...det kan da vel ikke passe? Står der nogen steder 'BP' for bipolar...eller 'NP' for nonpolar' på dem...det skal der gøre. Hvis ikke kan jeg dælme godt forstå den er eksploderet.

Man kan lave sine egne bipolar elektrolyt kondensatorer vha 2 ryg mod ryg vendte kondensatorer (- til - eller + til +). De skal self være ens og vil have den halve værdi ef en kondensator, men det er vist ikke det der er lavet i denne højtaler.

mvh 

Hvis det er almindelige polariserede elektrolytter, er det ikke første gang, at jeg ser disse er anvendt i delefiltre i højttalere. Det har man brugt mange gange i mid price systemerne i gamle dage. Og ja - i nogle satte man elektrolytterne ryg mod ryg, så man lavede sin egen bipolare kondensator.

Iøvrigt så sidder der jo også alm. lytter i udgangen på alle de gamle udgangsforstærkere, som kørte singel supply. Altså - dem uden negativ forsyning. De sidder der, for at holde transistorernes DC fra AC signalet. Så de kan godt holde til det, hvis de er dimensioneret til det. Kig f.eks. på mange af de gamle diagrammer  fra f.eks. Scan Dyna, B&O, Arena osv.
Sådan lavede man jo transistorforstærkere den gang. Man brugte jo også næsten altid lytter i signalvejen mellem de forsk. forstærkertrin.

Men ingen tvivl om, at det er bedre at montere en MKT / MKP eller en eller anden form for bipolar kndensator.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Juli 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Det koster under 200 kr. ialt at få de fine gl. bamsehøjttalere op at spille .

Kun et skarn ofrer ikke de penge!

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 03 Juli 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

@Mik112....enig

@canielsen. Jeg ´synes ikke at have set alm. elektrolyt kondensatorer anvendt i dele filtre, men det gjorde man altså.

MHT: til serie-kondensatoren i udgangs forstærkere med singel supply så er den jo altid forspændt rigtig idet udgangen skal være just. til halv forsyning...så det er jo OK, men i dele filtre er halvdelen af spændingen jo  modsat polariseret...Deet er sgu da lidt for genial.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ville personligt prøve at skrive på beoword.org - du ville med 100% garanti få det svar, som ville yde dine fine B&O retfærdighed. Der er temmeligt dygtige B&O-kapaciteter på det forum.

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Virkelig dejligt med alle de tilkendegivelser og meninger både for og imod moderne kondensator typer . Mange kan ikke lide lyden fra plastik MKP/MKT typerne, og andre synes de er gode. At man nok ikke skal blande dem, for ikke at få forskellige lydkarakteristik fra de forskellige enheder, den tankegang kan jeg sagtens følge.

Personligt har jeg ingen erfaring med lydforskellen på de forskellige komponenter, så nu har jeg chancen for at afprøve det. Derfor har jeg bestilt 6 stk. Jantzen Cross Cap MKP 5%/400V på det tyske ebay.de til den fyrstelige sum af 240,- inkl. fragt. Hvis jeg bestiller 6 stk. alm. MKP/MKT klods typer hos en dansk web shop, ryger der som regel mindst 60,- på i fragt, og dermed er jeg over 200,- alligevel. Så for nogle få 10´ere ekstra kunne jeg få de her audiofil udgaver i stedet for, og jeg glæder mig virkelig til at høre, om det er noget der gør en forskel.

Jeg har tænkt mig at skifte en ad gangen i den ene højttaler, så jeg kan sammenligne med den anden højttaler, hvad det er der sker trin for trin. Hvis det viser sig, at moderne plastik kondensator typer ikke rigtigt passer til de her højttalere, går jeg Modifix vejen, og anskaffer nogle glatfilm typer i stedet for.

Med hensyn til kommentaren om "bamsehøjttaler" er jeg ikke sikker på, om der hentydes til størrelsen eller lyden. Særlig stor er den ikke. Her nedenunder er der et billede af den ved siden af et bord og en stol. På bagsiden kan der lige skimtes en modifikation jeg allerede har lavet, et par Michell højttaler terminaler som jeg havde liggende i kælderen. Dermed kan den tage både DIN stik, banan, spader og afisoleret kabel.

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Det er et godt valg af kondensatore, jeg fik lige en snak med en ven og vi kom ind på din tråd og han nævnde lige at du også skulle skifte modstandene ud til alemenelig sanstens 20W modellerne de skulle vist ikke være så dyre og er helt ok til prisen, som han sage du kan jo lige så godt gøre det færdig så vil du ikke fortryde efter hans mening

Effektmodstand 0.82ohm, 20W

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

De hvide klodser plejer ellers at blive udskiftet med induktionsfrie modstande, når folk opgraderer til noget bedre. Men måske er de trods alt bedre end de gamle trådviklede typer, der sidder der nu. Det bliver i så fald et muligt næste Projekt, hvis kondensatorprojektet har en positiv effekt .

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Totoronto skrev:
De hvide klodser plejer ellers at blive udskiftet med induktionsfrie modstande, når folk opgraderer til noget bedre. Men måske er de trods alt bedre end de gamle trådviklede typer, der sidder der nu. Det bliver i så fald et muligt næste Projekt, hvis kondensatorprojektet har en positiv effekt .

Det er også best at tage en ting af gangen så det kan blive til spillet og så der efter gå vidre

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil opgradere findes der mange langt bedre alternativer end de keramik inficerede klodser.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Det skal da være dem her...mindre kan ikke gøre det

http://www.ohmite.com/cgi-bin/showpage.cgi?product=audiogold

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jo tak..de ser bare lidt kostbare ud, men det er jo ikke sikkert. Evt. kunne FreQuence PCA modstande eller Jantzen MOX modstande også være interessante. De er åbenbart lidt forskelligt konstrueret, men burde alle være bedre end keramikmodstandene.

Da det stadigvæk er en forholdsvis billig højttaler vi snakker om, skal man nok ikke forvente en fuldstændig transformation af S45-2´erne ved at skifte nogle komponenter i delefiltrene. Men det skal da ikke forhindre mig i at få lidt sjov og ballade ud af det, og frem for alt finde ud af, om der virkelig er så stor forskel på komponenter. Sålænge det kan gøres for en billig penge, er det jo ikke helt dumt .

MadsVP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Man kunne også have sjov og ballade ved at forsøge at proppe en kamel igennem et nøglehul....

- forstået på den måde at 25 år gamle højttalerenheder nok ikke levner megen analyse kapacitet til objektiv bedømmelse af top up-to-date delefilterkomponenter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes