| Forfatter |
|
Skakse Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 19 August 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle og mange tak for hjælpen.
Det blev til følgende....et surround anlæg:
Denon DBP-2010 Blue Ray afspiller
Denon AVR-4310 surround reciever
Dali Concept sub
2x Dali Concept 10
1x Dali Concept center
2x Dali Concept 2
Er superglad for det:)
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 19 August 2010 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder godt, læg endelig billeder ind her i tråden og vis hele herligheden frem ;)
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo meget gerne. Skal bare lige finde ud af, hvordan man gør. Er ikke så skarp herinde endnu;)
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 19 August 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo ud til at være sådan rimelig nemt. Jeg tager nogle fotos i morgen og poster her i tråden. Tak for hjælpen :)
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 20 August 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Lige en tilføjelse til de gode råd. Hvis du går efter stereo er det vigtigt at gøre meget ud af valg af højttalere. Concept er slet ikke på det niveau, du kan få til 35k - det kan
gøres langt bedre. Du får ikke ret meget ud af en super forstærker hvis højttalerne er dårlige. Synes personligt concept har en kedelig lyd (men ville være OK til filmlyd).
Jeg er ikke i tvivl om at stereo er det rigtige for mig. Kvaliteten af lyden er meget vigtigere i stereo end den er i film for mig og jeg kan godt leve med at filmlyd ikke er i rigtig
surround (synes ikke retningsbestemmelse af lyd i film er så vigtigt, bare det lyder rigtigt). Når man ser film skal hjernen både følge med i handlingen og billederne, så der er
ikke så meget fokus på lyden som ved musik.
Stereoforstærkere er meget bedre til musik end surround forstærkere i samme pris, og der kan blive råd til meget bedre højttalere når man kun skal købe 2.
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtig nok. Personligt synes jeg, at det er vildt fedt, når man kan høre "Riders of Rohan" ride "igennem" din stue, når du
ser Ringenes herre. Så det retningsbestemte er vigtigt for mig, nr jeg ser film. Musiklyden er også vigtig, men et eller andet
sted skulle jeg jo gå på kompromis med de penge, jeg havde til rådighed.
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her var, som lovet, lidt billeder.
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser da ret flot ud. ikke så meget kabelroderi;-) Det er sikkert bare mig der ikke har forstand på det her med sub, men jeg synes at det ser ud som om, at den står ved siden af sofaen? Jeg ville nemlig have placeret den oppe ved fronthøjttalerne  Det er lige før man kunne finde på at overveje snorrundlyd når man ser sådan et fint setup!!!
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo manga tak skal du have. Sub'en står ved siden af sofaen. Fik at vide, det ikke havde nogen betydning. Ville det lyde bedre,
hvis den stod ved siden af højtalerne?
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skakse skrev:
Jo manga tak skal du have. Sub'en står ved siden af sofaen. Fik at vide, det ikke havde nogen betydning. Ville det lyde bedre,
hvis den stod ved siden af højtalerne? |
|
|
hej, ved ikke om det ændrer lyden i positiv retning at stille den upfront. Det er at prøve  Det var min forudfattede holdning desangående og ikke andet;-) Evt. kan du gå lidt på "lur" i de tråde der omhandler mit surround og se hvad de forskellige har gjort. Tillykke med sættet. Hvad spiller du med af kabler? __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
Skakse skrev:
Jo manga tak skal du have. Sub'en står ved siden af sofaen. Fik at vide, det ikke havde nogen betydning. Ville det lyde bedre, hvis den stod ved siden af højtalerne? |
|
|
hej, ved ikke om det ændrer lyden i positiv retning at stille den upfront. Det er at prøve Det var min forudfattede holdning desangående og ikke andet;-) Evt. kan du gå lidt på "lur" i de tråde der omhandler mit surround og se hvad de forskellige har gjort.
Tillykke med sættet. Hvad spiller du med af kabler?
|
|
|
tråden til fronterne ligner noget VDH magnum hybrid. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skakse skrev:
hvis den stod ved siden af højtalerne? |
|
|
Det menneskelige øre har efter sigende ufatteligt svært ved at retningsbestemme lave frekvenser, så på det punkt er det ligemeget hvor din sub er placeret. Til gengæld kan din stues akustik være skruet sådan sammen at der er steder hvor din sub lyder bedre end andre.. Med andre ord kan du sagtens få noget positivt ud af at flytte din sub rundt indtil du finder det punkt hvor du synes den lyder bedst, men du behøver ikke spekulere så meget over om det punkt er foran, bagved eller "skråt til højre" for din lytteposition..
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må prøve at flytte rundt på den, men konen synes ikke om store firkantet ting (har i hørt den før?), så derfor må den stå,
hvor den står, så ikke den genere hendes udsyn:) Kablerne til fronterne er vdh magnum hybrid, resten er qed silver aniversary
xt.
Og tak for jeres gode råd:)
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
Det menneskelige øre har efter sigende ufatteligt svært ved at retningsbestemme lave frekvenser, så på det punkt er det ligemeget hvor din sub er placeret. |
|
|
Et jeg den eneste der synes det er noget ævl nogle forhandlere (som gerne vil sælge subs) fyrer af her? Jeg synes lydbilledet trækkes tydeligt i retning af sub-en. Det burde
ikke være et problem ved film hvor der er en dedikeret LFE kanal (det har jeg ikke selv erfaring med), som forhåbentligt er masteret rigtigt, men til stereomusik er det efter
min mening en katastrofe.
Jeg ved godt tråden handlede om surround, og der er svaret nok rigtigt at retningen ikke betyder så meget - kom bare lige til at tænke på stereo + sub da trådstarter også vil
høre musik.
Er det bare noget jeg bilder mig ind at retningen betyder noget? Jeg synes musik på 2.1 giver et mærkeligt lydbillede hvor lydscenen bliver trukket i retning af sub-en og det
værste er at det ikke er konstant, det afhænger af lyden hvor meget lydbilledet trækkes. Min konklusion er at sub-en altid skal være slukket til musik medmindre man har
nærmest 0 bas i fronterne.
Har testet lidt retningsbestemmelse med en 40 Hz tone på mit 2.0 set-up og jeg synes jeg tydeligt kan høre hvilken højttaler der spiller, når jeg skifter mellem højre og
venstre. Det kan selvfølgelig også være noget andet end retningsbestemmelse af lyden (forkert niveau, uharmonisk delefilterovergang etc.), der ødelægger stereo med sub.
Det er smart for forhandlerne at få folk til at tro at bassen kan trylles med en sub når man køber kompakthøjttalere. Så kan de holde indtægterne oppe også ved kunder der
ikke har plads til gulvhøjttalere, da besparelsen på højttalere så går til sub. Og helt optimalt er det for forhandleren/producenten, hvis kunden senere finder ud af at han ikke
gider høre musik på snurrerundt og bruger endnu flere penge på at gå tilbage til stereo.
|
| Til top |
|
| |