| Forfatter |
|
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
torsteinowich skrev:
Et jeg den eneste der synes det er noget ævl nogle forhandlere (som gerne vil sælge subs) fyrer af her? Jeg synes lydbilledet trækkes tydeligt i retning af sub-en. Det burde
ikke være et problem ved film hvor der er en dedikeret LFE kanal (det har jeg ikke selv erfaring med), som forhåbentligt er masteret rigtigt, men til stereomusik er det efter
min mening en katastrofe. |
|
|
Hvis det er så stor en katastrofe som du gør det til, så kan det undre at så mange hifientusiaster stadig sværger til vinylplader hvor bassen typisk er optaget i mono..
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
torsteinowich skrev:
Et jeg den eneste der synes det er noget ævl nogle forhandlere (som gerne vil sælge subs) fyrer af her? Jeg synes lydbilledet trækkes tydeligt i
retning af sub-en. Det burde
ikke være et problem ved film hvor der er en dedikeret LFE kanal (det har jeg ikke selv erfaring med), som forhåbentligt er masteret rigtigt, men til stereomusik er det efter
min mening en katastrofe. |
|
|
Hvis det er så stor en katastrofe som du gør det til, så kan det undre at så mange hifientusiaster stadig sværger til vinylplader hvor
bassen typisk er optaget i mono.. |
|
|
Med mono-bas på 2.0 kommer bassen jo heller ikke over i et hjørne eller baved lytteren. Den vil vel opleves jævnt fordelt mellem højttalerne eller midt i lydbilledet, kunne
jeg forestille mig, når den er mixet med samme spor til begge kanaler. Jeg tror det ville lyde underligt hvis bassen kun var i den ene kanal.
Jeg tror ikke bassen er så vigtig for dannelsen af stereoperspektivet i 2.0 opsætning, men jeg synes det virker forkert med stereolyd, når bassen kommer fra en helt anden
retning end resten af lyden. Det kan f.eks lyde helt tosset ved dybe stemmer, når sangeren "flytter sig" mellem sub og fronter afhængigt af melodien.
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er tilfældet at en sanger "flytter sig" er der et misforhold mht sub'ens nedre afskæringsfrekvens. En rigtigt indstillet sub bør slet ikke spille så langt op i frekvensområdet, men bør skæres af ved 55-60 Hz. Efter min mening :)
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
| Hvis det er tilfældet at en sanger "flytter sig" er der et misforhold mht sub'ens nedre afskæringsfrekvens. En rigtigt indstillet sub bør slet ikke spille så langt op i frekvensområdet, men bør skæres af ved 55-60 Hz. Efter min mening :) |
|
|
Jeg har læst en del gange efterhånden, i de tyske hifi-blade, at de mener at en subwoofer godt kan integreres fornuftigt, men at det ligesom alt andet er system- og samarbejdsafhængigt.
Og ja, det går netop ud på at sub'en skal skæres så dybt som muligt, netop 55-60 Hz allerhøjest. Og hovedhøjttalerne skal stadig spille det fulde signal.
Placeringsmæssigt oplever jeg at man godt kan fornemme hvor bassen kommer fra, og det netop fra vinyl. Jeg har Thorens' røde jubilæumsplade hvor der på side 2's sidste nummer er nogle pauker som jeg bilder mig ind at jeg kan høre står i højre side. Det må jo være de højere toner der placerer dem så også bassen synes at være placeret derovre.
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er sikkert overtoner fra pauker et godt stykke op i frekvensområdet.
|
| Til top |
|
| |
Zoma Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille pip. Der findes andet end HiFi Klubben. Der findes endda andre steder, hvor man kan gøre en lige så god handel.
Personligt er jeg ret glad for DLS. Der kommer langt inden for din budgetramme. Og skal du også høre musik på din forstærker er Marantz ikke så tosset. Men Sony har også meldt sig ind i kampen om surroundmarkedet.
Tjek markedet! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
| Ja, der er sikkert overtoner fra pauker et godt stykke op i frekvensområdet. |
|
|
Det er netop de ting, hvor der er indhold på begge sider af snittet, jeg har hørt problemer med. Måske gør stemmer ikke så meget på et fornuftigt system (der var lidt små
fronter på et af de system jeg har lytttet på så det kan godt være vi var nødt til at sætte delefrekvensen lidt højt - kan ikke huske tallet), men jeg har også hørt lignende
problemer i andre elementer. Når man så skruer på delefrekvensen for at få en del af lyden bedre, rammer delefrekvensen en anden del og ødelægger den. Hvis man går for
dybt, står fronterne af (her er løsningen måske - fronterne skulle have været større så de kunne dække længere ned). I elektronisk musik med syntetisk bas synes jeg ikke det
er så stort et problem - måske fordi (bas)lyden er simplere, uden ret meget højkfrekvent indhold, og går rent i sub'en.
Der kan vel også være noget med hvordan mono sporet er lavet. Hvis f.eks al lyd fra et bestemt instrument er lagt ind i mono under mastering, giver det jo mono for alt
frekvensindhold fra samme instrument, hvorimod lyden fra instrumentet vil blive splittet af delefilteret i et 2.1 system, der splitter under afspilning.
Uanset hvad den underliggende årsag er, har jeg hørt problemer med stereo spillet på 2.1 på de systemer jeg har lyttet.
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er efter min mening præcist hvad folk mener med at "det kan være svært at integrere" sub'er ordentligt. Heldigvis er jeg godt tilfreds med mit system, og kunne ikke drømme om at købe gulvstående højttalere.
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sgu et fedt forum det her med så mange vidende mennesker. Det er super!!!
Jeg har prøvet at flytte sub'en op ved siden af fronthøjtalerne. Har afspillet Ringenes herre blue ray film og derefter Noget
Metallica i stereo, hvor forstærkeren kun bruger fronthøjtalerne og sub'en. Jeg må indrømme at forskellen er absolut minimal i
mine ører. Jeg er heller ikke nogen super lytter, men ved enkelte positioner kunne det godt lyde som om at bassen var mere
præcis placeret i lydrummet, når den stod oppe foran, men fra min sofa af kunne jeg ikke høre forskel. Dermed ikke sagt at
nadre ikke ville kunne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skakse skrev:
Det er sgu et fedt forum det her med så mange vidende mennesker. Det er super!!!
Jeg har prøvet at flytte sub'en op ved siden af fronthøjtalerne. Har afspillet Ringenes herre blue ray film og derefter Noget
Metallica i stereo, hvor forstærkeren kun bruger fronthøjtalerne og sub'en. Jeg må indrømme at forskellen er absolut minimal i
mine ører. Jeg er heller ikke nogen super lytter, men ved enkelte positioner kunne det godt lyde som om at bassen var mere
præcis placeret i lydrummet, når den stod oppe foran, men fra min sofa af kunne jeg ikke høre forskel. Dermed ikke sagt at
nadre ikke ville kunne. |
|
|
Prøv f.eks. at høre One ca. 4:30 minutter inde, hvor stortrommen får tæv. Måske vil du høre at klikket fra anslaget på stortrommen kommer fra fronterne men dunket
kommer fra sub'en? Prøv også uden sub hvis du er i humør til at eksperimentere. Der burde være rigeligt med bas i C10 uden sub hvis du ikke er bas freak. Det handler
også om hvad man foretrækker. Hvis man er bas freak er det måske vigtigere at ryste murene end at få nogle små detaljer i lyden på plads.
Det afhænger nu også meget af akustikken i rummet, hvad du hører. Da jeg placerede mine højttalere fandt jeg faktisk nogle steder hvor højre højttaler lød højest i venstre
øre. Det kan være svært at få det hele til at falde på plads.
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den største forhindring for god lyd er desværre næsten altid lytterummet!
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skakse skrev:
nadre ikke ville kunne. |
|
|
Hvis du har mulighed, så prøv engang at løfte sub'en 15-20 cm op fra gulvet. Somme tider (især hvis den ikke spiller nedad) kan det give et gevaldigt løft i gengivelsen. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
| Til top |
|
| |