Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 21:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rip til FLAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Ja - men ved aflæsning er CDen er den essentiel, det kan der ikke korrigeres for senere.

Hvor tit er du ude for at få fejlbehæftet data når du installerer programmer fra din computers optiske drev?

Min erfaring er at der er to muligheder, enten er skiven så ridset at computeren ganske enkelt nægter at læse en given fil / hele skiven eller også får jeg dataene over på harddisken i perfekt stand.

Grunden til at jeg nævner installation af programmer fra et optisk drev er, at programmer er superkritiske med at samtlige bytes kommer korrekt over. Hvis der er "stavefejl" i programkoden holder programmet op med at virke, det er ret enkelt.

Jeg vover derfor påstanden at der er indbygget fejlkorrektion i din computers optiske drev, enten i driveren til drevet eller direkte i den firmware drevet har.

Sagt på en anden måde, hvis der var brug for yderlig fejlkorrektion på det din computers optiske drev læste så ville det tage dig en bunke forsøg hver gang du prøvede at installere et program fra en cd/dvd. Heldigvis er det sådan et programmer normalt kan installeres i første forsøg, dvs. der er åbenbart allerede indbygget fejlkorrektion der sikrer at du få data korrekt over i første hug.

Konklussionen må være, at når et musikrippeprogram praler af ekstra grundig fejlkorrektion så er det ren øregas.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:

Godt du ikke skal rippe mine CDer!

[/QUOTE]

Hæhæ, ja det kan du glæde dig over.

Men hvorfor prøver du ikke at lave et rip med VMA i VMA lossless og sammenligner? Jeg tror du bliver du overrasket  

[/QUOTE]

Ok, jeg prøver igen, ellers giver jeg op!

Det har intet med format eller komprimering at gøre.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:

Bitfejlkorrektion findes så mange steder i den digitale fødekæde, at den type fejl ikke forekommer, med mindre man har hardwaredefekt i kæden, men så vil man opdage det. 

Tror de fleste eksterne D/A konvertere ikke anvender bitkorrektion (interpolation). Er der brug for interpolation, er det netop ikke en perfekt repræsentation af hvad der burde være læst fra CD'en. Kører man med AccurateRIP sammenlignes hvert rip via checksum med hvad andre mennesker har fået ved rip af samme nummer. Statistisk set må man anse, at hvis to personer får samme checksum på et rip af et nummer, må rippet være en bitperfekt repræsentation af hvad der var på CD-masteren.

Får jeg ikke et AccurateRIP, får CD'en lige en tur med kluden, og så lykkes det som regel i næste forsøg.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Nu skal I lige holde skæg og snot adskilt.

En data CD-ROM og en audio CD er overhovedet ikke opbygget ens.

En data CD-ROM indeholder checksummer, som anvendes til at registrerer og fejlrette ved læsning af data, derfor kan en data CD-ROM godt læses fejlfrit, selv om den har mindre skader. Denne funktionalitet er IKKE tilstede på en audio CD, da denne er beregnet til live afspilning, og derfor "gætter" en CD afspiller sig frem til evt. manglende/fejlende bits ved afspilning.

Dette betyder, at ved rip'ning af en audio CD på en computer, kan der sagtens forekomme bitfejl, hvis f.eks. skiven har en ridse el.l.; men computeren finder ikke ud af det, da den ikke har en reference for, hvad der egentligt skulle være kommet af data, som på en data CD-ROM, hvor der er checksummer for alle data.
Dette er ideen i et produkt som AccurateRip, her findes en database, som indeholder en checksum for de enkelte numre på en given CD, og ved ripning kan man så afgøre, om audio CD'en blev læst/rip'et korrekt. Er checksummen for det rip'ede nummer ikke magen til checksummen i AccurateRip databasen, så er der bitfejl i den rippede fil - og det er hvad enten denne er FLAC, Apple lossless, VMA eller MP3.

Så anvender man ikke f.eks AccurateRip til verificering af et rip, så er det meget muligt ikke et korrekt rip man har fået foretaget.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Milu skrev:
Ja - men ved aflæsning er CDen er den essentiel, det kan der ikke korrigeres for senere.

Hvor tit er du ude for at få fejlbehæftet data når du installerer programmer fra din computers optiske drev?

Min erfaring er at der er to muligheder, enten er skiven så ridset at computeren ganske enkelt nægter at læse en given fil / hele skiven eller også får jeg dataene over på harddisken i perfekt stand.

Grunden til at jeg nævner installation af programmer fra et optisk drev er, at programmer er superkritiske med at samtlige bytes kommer korrekt over. Hvis der er "stavefejl" i programkoden holder programmet op med at virke, det er ret enkelt.

Jeg vover derfor påstanden at der er indbygget fejlkorrektion i din computers optiske drev, enten i driveren til drevet eller direkte i den firmware drevet har.

Sagt på en anden måde, hvis der var brug for yderlig fejlkorrektion på det din computers optiske drev læste så ville det tage dig en bunke forsøg hver gang du prøvede at installere et program fra en cd/dvd. Heldigvis er det sådan et programmer normalt kan installeres i første forsøg, dvs. der er åbenbart allerede indbygget fejlkorrektion der sikrer at du få data korrekt over i første hug.

Konklussionen må være, at når et musikrippeprogram praler af ekstra grundig fejlkorrektion så er det ren øregas.

Data disk og CD disk er ikke det samme.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
mbull skrev:

Bitfejlkorrektion findes så mange steder i den digitale fødekæde, at den type fejl ikke forekommer, med mindre man har hardwaredefekt i kæden, men så vil man opdage det. 

Tror de fleste eksterne D/A konvertere ikke anvender bitkorrektion (interpolation). Er der brug for interpolation, er det netop ikke en perfekt repræsentation af hvad der burde være læst fra CD'en. Kører man med AccurateRIP sammenlignes hvert rip via checksum med hvad andre mennesker har fået ved rip af samme nummer. Statistisk set må man anse, at hvis to personer får samme checksum på et rip af et nummer, må rippet være en bitperfekt repræsentation af hvad der var på CD-masteren.

Får jeg ikke et AccurateRIP, får CD'en lige en tur med kluden, og så lykkes det som regel i næste forsøg.

Eller en Dremel med pudseklud til de slemme!

Mvh.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

Det har ikke en skid med korrektion at gøre. Dit program skulle helst ikke have brug for at korrigere noget som helst. AccurateRIP korrigerer ikke for noget som helst. Den udregner blot en checksum for hvert rippet nummer. Denne checksum sammenlignes med hvad andre har fået ved ripning af samme nummer.
Får du ikke samme checksum som andre, er der en reel chance for at dit drev aflæser flere fejl end Reed-Solomon fejlkorrektionen kan håndtere. En fransk vask og strygning af CD'en kan i mange af de tilfælde sikre et rip med samme checksum som i databasen, skulle det første forsøg "fejle".

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Strandvaskeren skrev:

... Får du ikke samme checksum som andre, er der en reel chance for at dit drev aflæser flere fejl end Reed-Solomon fejlkorrektionen kan håndtere ...

En audio CD indeholder faktisk ikke engang et Reed-Solomon lag, så det er et rent skud i tågen, om de data der leveres er rigtige. Derfor er et efterfølgende checksum check nødvendig for at verificere, om man har fået de rette data rip'et eller om det er en "ommer".

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
golfdane skrev:
Strandvaskeren skrev:

... Får du ikke samme checksum som andre, er der en reel chance for at dit drev aflæser flere fejl end Reed-Solomon fejlkorrektionen kan håndtere ...

En audio CD indeholder faktisk ikke engang et Reed-Solomon lag, så det er et rent skud i tågen, om de data der leveres er rigtige. Derfor er et efterfølgende checksum check nødvendig for at verificere, om man har fået de rette data rip'et eller om det er en "ommer".

http://en.wikipedia.org/wiki/Cross-interleaved_Reed-Solomon_ coding

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Ja, korrekt.

En audio CD har et grundlæggende fejlkorrektionssystem, som kan klare små fejl og ridser. Men ved større fejl anvendes interpollation (beregning af de mellemliggende bits). En data CD-ROM har et ekstra fejlkorrektionslag, som sikre endnu større læsesikkerhed og fejlkorrektion.

Men for nu ikke at forfalde til meget tekniske forklaringer og disputser, tror jeg vi i hvertfald kan slå fast, at en checksum funktion i forbindelse med rip'ning af en audio CD er nødvendig, for at sikre at den resulterende fil på harddisken er 100% korrekt.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Ja, korrekt.

En audio CD har et grundlæggende fejlkorrektionssystem, som kan klare små fejl og ridser. Men ved større fejl anvendes interpollation (beregning af de mellemliggende bits). En data CD-ROM har et ekstra fejlkorrektionslag, som sikre endnu større læsesikkerhed og fejlkorrektion.

Men for nu ikke at forfalde til meget tekniske forklaringer og disputser, tror jeg vi i hvertfald kan slå fast, at en checksum funktion i forbindelse med rip'ning af en audio CD er nødvendig, for at sikre at den resulterende fil på harddisken er 100% korrekt.

Helt enig!

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
mbull skrev:

Men hvorfor prøver du ikke at lave et rip med VMA i VMA lossless og sammenligner? Jeg tror du bliver du overrasket  

[/QUOTE]

Mvh.

[/QUOTE]

OK, så prøver jeg at gøre det helt tydeligt: Kan du høre forskel mellem en AccurateRip bestået og ikke-bestået ditto ? 

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:
Milu skrev:
mbull skrev:

Mvh.

[/QUOTE]

OK, så prøver jeg at gøre det helt tydeligt: Kan du høre forskel mellem en AccurateRip bestået og ikke-bestået ditto ? 

[/QUOTE]

Det er ikke til at sige, jeg har aldrig prøvet og kommer heller ikke til det.
Jeg er af natur sådan, at tingene skal gøres rigtigt fra starten og kun med den bedste metode mig kendt. Det ville ride mig som en mare, hvis jeg vidste, jeg ikke havde gjort det bedst mulige fra starten! Og så med alle de CDer, så skal det gøres rigtigt i første hug, det er trods alt min elskede musik. Og AccurateRIP er ét af værktøjerne hertil.

Men nu har vi vist været igennem det meste!

Mvh.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Jeg havde nu godt på fornemmelsen du ville svare noget i retning af det du gør

Fortsat god fornøjelse med reripningerne ud fra forskellige checksummer, jeg lytter til musikken i stedet

Over and out

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

I gamle dage rippede jeg med et program der fulgte med mit eksterne drev. Her var ingen check af noget som helst. Resultat - 20% af mine rip var fejlbehæftede.

Nu bruger jeg EAC og Accurate rip. Det er EAC der sikre det gode og fejlfrie rip. Har endnu ikke fået rip, med hørbare fejl. Accurate rip kan ikke altid bruges, da jeg også høre meget lidt kendt musik, og de findes derfor ikke i databasen. Men, der hvor accurate rip er godt, er til at vise hvor et eventuelt problem findes, så jeg ikke først hører det, når jeg afspiller.

Accurate rip gør ingenting aktivt. Den viser blot om et rip er korrekt iforhold til andres rip. Jeg har kun oplevet en CD som var i arkivet med fejl. Og det var kun på et enkelt nummer.

Summa sumarum - Accurate rip forbedrer ingenting, men giver blot en mulighed for nem fejlsøgning, da den fortæller hvilket nummer og hvor langt inde i nummeret, der er en mulig fejl.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

rjcr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ripper med dBpoweramp, og Accuraterip virker!

Dem der mener noget andet, har efter min bedste overbevisning ikke sat sig ind i, hvad det går ud på! Det svarer lidt til at sige at ABS bremser i bilen er fup, fordi jeg ikke mærker noget til det til daglig...

Accuraterip har intet med fejlkorrektion eller lydkvalitet (i ordets egentlige forstand) at gøre, men er blot en referencedatabase, som samler data fra alle dem der har rippet og indrapporterer til systemet. Dermed kan den checksum der kommer ud af ens eget rip sammenlignes med alle andres rip, og hvis de stemmer overens er det ovevejende sandsynligt at det er gået godt.

Når jeg en gang i mellem får et nummer der ikke er accurate (eller secure, hvis nummeret ikke ligger i Accuraterip databasen) kan jeg for det meste høre fejlen på nummeret som et "pop" under afspilning, og så skyldes det typisk en fysisk fejl på skiven. Så Accuraterip er en glimrende rettesnor for om ripningen er gået godt.

Til top Vis rjcr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rjcr

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Yes. Og udfra AccurateRip resultat kan man handle, prøve at rette fejlen eller, hvis det ikke er muligt at reparere den, droppe CDen...
CD afspilleren æder den som regel altid.

Mvh.

rjcr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Og lige et tillæg:

Der er stor forskel på hvor godt og hvor hurtigt forskellige PC drev er til at rippe og hvor godt de tolererer ridser osv. Dette har også stor indflydelse på om rippet bliver "accurate" eller ej.

Når jeg en gang i mellem har en drilsk skive, så ryger den i mit 12 år gamle Pioneer DR-A14S eller mit 7-8 år gamle Pioneer DVD-106 drev (begge slot-in drev), som jeg bruger når alt andet fejler - de æder næsten alt, og rippet bliver næsten altid "accurate".

Til top Vis rjcr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rjcr

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:

Jeg havde nu godt på fornemmelsen du ville svare noget i retning af det du gør

Fortsat god fornøjelse med reripningerne ud fra forskellige checksummer, jeg lytter til musikken i stedet

Over and out

Og det gør vi andre også, og vi gør det med den gode fornemmelse i maven, at det ikke er rippet der er noget galt med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ripping#Obtaining_an_accurate_r ip

Havde jeg rippet 500 CD'ere uden AccurateRIP, ville jeg sandsynligvis også vende det døve øre til, når andre siger det er relevant (så man ikke skulle gøre det hele en gang til). Men, nu antager jeg at trådstarter endnu ikke er nået så langt, at han har rippet hele samlingen, og så kan man ligeså godt vælge det sikre alternativ fra starten.
Enten i form af EAC, som er freeware, eller dBPowerAmp som koster en lille sjat penge, men som også har et par ekstra features.

http://www.accuraterip.com/

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

EAC + MP3tag = gratis dBPoweramp. Men, dBPoweramp vinder på brugervenlighed, og taber på pris.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes