Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 03:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rip til FLAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

I stand corrected, beklager mit ævl om datafiler..

Findes der et program der kan spæne en flok .flac filer igennem og checke om de er rippede korrekt, eller skal man igang med at rippe hele molevitten forfra med et rippeprogram der checker undervejs?
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
mbull skrev:

Jeg havde nu godt på fornemmelsen du ville svare noget i retning af det du gør

Fortsat god fornøjelse med reripningerne ud fra forskellige checksummer, jeg lytter til musikken i stedet

Over and out

Og det gør vi andre også, og vi gør det med den gode fornemmelse i maven, at det ikke er rippet der er noget galt med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ripping#Obtaining_an_accurate_r ip

Havde jeg rippet 500 CD'ere uden AccurateRIP, ville jeg sandsynligvis også vende det døve øre til, når andre siger det er relevant (så man ikke skulle gøre det hele en gang til). Men, nu antager jeg at trådstarter endnu ikke er nået så langt, at han har rippet hele samlingen, og så kan man ligeså godt vælge det sikre alternativ fra starten.
Enten i form af EAC, som er freeware, eller dBPowerAmp som koster en lille sjat penge, men som også har et par ekstra features.

http://www.accuraterip.com/

At I tager hensyn til "den gode mavefornemmelse" har jeg stor forståelse for  Har da selv købt et par tweeks i tidens løb for at tilgodese lige den... men ift. ripning og AccurateRip har jeg intet behov, og jeg har læst beskrivelsen på hjemmesiden

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:

At I tager hensyn til "den gode mavefornemmelse" har jeg stor forståelse for  Har da selv købt et par tweeks i tidens løb for at tilgodese lige den... men ift. ripning og AccurateRip har jeg intet behov, og jeg har læst beskrivelsen på hjemmesiden

Det var nu ikke mavefornemmelse hos mig, men dårlig og absolut hørbar erfaring. At man aldrig har mistet sine feriebilleder, betyder jo heller ikke at back-up er spild af tid (jeg kunne heldigvis genskabe harddisken og dermed billederne).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
I stand corrected, beklager mit ævl om datafiler..

Findes der et program der kan spæne en flok .flac filer igennem og checke om de er rippede korrekt, eller skal man igang med at rippe hele molevitten forfra med et rippeprogram der checker undervejs?

Der findes noget der hedder Tripleflac, men jeg kender ikke programmet og ved ikke hvor du kan finde det.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

Har ikke hørt om sådan et program, er bange for at du må gøre det om.
Hvis jeg nu stod i samme situation ville jeg nok skære noget af arbejdet væk ved at vurdere cd'ernes beskaffenhed, og kun gen-rippe de ridsede/fedtede. Hvis ellers dit drev er i stand til at rippe korrekt(finder du ud af med f.eks. dbpoweramp), så kan du godt regne med at 99& af de ikke ridsede/fedtede cd'er er rippet korrekt - men det vil selvf. altid være en lille tvivl der nager....

Hov der findes jo så Tripleflac som tidligere poster beskrev - kan hentes her: http://rs14.rapidshare.com/files/97087486/TripleF_05.rar  men pas nu på computervirus

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:
golfdane skrev:
mbull skrev:

Fortsat god fornøjelse med reripningerne ud fra forskellige checksummer, jeg lytter til musikken i stedet

Over and out

Og det gør vi andre også, og vi gør det med den gode fornemmelse i maven, at det ikke er rippet der er noget galt med.

Havde jeg rippet 500 CD'ere uden AccurateRIP, ville jeg sandsynligvis også vende det døve øre til, når andre siger det er relevant (så man ikke skulle gøre det hele en gang til). Men, nu antager jeg at trådstarter endnu ikke er nået så langt, at han har rippet hele samlingen, og så kan man ligeså godt vælge det sikre alternativ fra starten.
Enten i form af EAC, som er freeware, eller dBPowerAmp som koster en lille sjat penge, men som også har et par ekstra features.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
mbull skrev:
golfdane skrev:
mbull skrev:

Over and out

Nææh, et billedsvar.. nej hvor flot! Du er sørme dygtig!

Mit anlæg...

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Sendt: 10 Juli 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:
AM-E skrev:
mbull skrev:
golfdane skrev:
mbull skrev:

Over and out

Jeg synes nu at den rammer ret godt. Du kan jo tydeligvis ikke kapere andet så hvorfor gør det sværere for dig?

Som det allerede er påpeget, er AccuRip ikke noget "tweak". Så længe du ikke kan argumentere for, hvorfor du mener at vi tager fejl så kan du ikke tages seriøst. Så smut du bare ind i dit hjørne og hør noget musik i WMA-format.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Det har jeg allerede svaret på, men forsæt du endelig med at kigge på checksummer i dit hjørne hvis du foretrækker det. Jeg foretrækker at lytte på mine ikke-checksumkontrollerede WMA filer, så det gør jeg.

Og hold dig endelig til billederne, de passer jo fint på dig selv

Mit anlæg...

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Sendt: 10 Juli 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:

Det har jeg allerede svaret på, men forsæt du endelig med at kigge på checksummer i dit hjørne hvis du foretrækker det. Jeg foretrækker at lytte på mine ikke-checksumkontrollerede WMA filer, så det gør jeg.

Hvad har du allerede svaret på?

Mener du det her: "AccurateRip er en ren marketing funktion. Intet andet. Der er ingen bitfejl at korrigere i WMA Lossless eller for den sags skyld Apple Lossless eller FLAC Lossless"

Hvis det er dit argument, så tror vi da fanden at det billede rammer plet. Er du også typen som sad og sagde "jaja" samtidig med at du lukkede ørerne i, i matematiktimen hver gang din lærer prøvede at forklare dig noget?

Jeg kan læse at der er flere som har kommet med gode argumenter for hvordan AccuRip fungerer, alt i mens du lukker øjnene i og spiller dum.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
mbull skrev:

Hvad har du allerede svaret på?

Mener du det her: "AccurateRip er en ren marketing funktion. Intet andet. Der er ingen bitfejl at korrigere i WMA Lossless eller for den sags skyld Apple Lossless eller FLAC Lossless"

Hvis det er dit argument, så tror vi da fanden at det billede rammer plet. Er du også typen som sad og sagde "jaja" samtidig med at du lukkede ørerne i, i matematiktimen hver gang din lærer prøvede at forklare dig noget?

Jeg kan læse at der er flere som har kommet med gode argumenter for hvordan AccuRip fungerer, alt i mens du lukker øjnene i og spiller dum.

Jeg stillede efterfølgende spørgsmål om der kunne høres forskel mellem et AccurateRip bestået rip og ikke bestået ditto. En enkelt har omtalt at kunne høre "pop" i det nummer hvor der var en detekteret en fejl. Jeg skal ikke kommentere dette, omend jeg tvivler at de skyldes fejl i en bitstrøm, som ikke er blevet korrigeret på vejen gennem computeren.  Der kontrolleres for bitfejl flere steder, lige fra aftastning af CD'en til gennem selve computeren, netværket og tilsidst før det lander på harddisken. Selv hvis der kom en bitfejl igennem, vil den formentlig blive korrigeret når harddiske aflæser igen.Men selve lydkvaliteten er der ingen der har kommenteret på, og bare rolig, jeg har gættet hvorfor  ... 

Noget lignende er bleve anført af andre højere oppe i debatten og naturligvis ignoreret af alle som har læst AccurateRip's beskrivelse af sine herligheder og derfor har fået et indgående kendskab til digital signalbehandling og overførsel i computere, digital lagring på CD drev, harddiske osv.  Fantastisk

Jeg opfatter teorien som tynd og gider under ingen omstændigheder at spilde min tid på at checke for mulige fejl som CD/DVD drevet ikke skulle kunne rapportere til ripprogrammet. Beskrivelse af interpolation er det rene sludder. Manglende interpolation vil ikke medføre "tavshed" i lyden som først opdages bagefter. Tavheds kan kun fremkomme ved at interpolationen ikke kan korrigere fejl i kilden og dette tilfælde fås en fejlmeddelelse om at CD ikke kan aflæses. Interpolation fra CD er en funktion som tager hånd om aflæsning fejl som skyldes unøjagtigheder i mediet, ridser, snavs mv. Opstår en fejl som interpolationen ikke kan håndere fås en fejlmeddelses fra rip programmet. Dem er jeg stødt på i tidens løb og en rensning af CDen gør som regel tricket.

Der er ingen som er kommet med argumenter for hvorfor AccurateRip overhovedet er relevant, selvom det modsatte hævdes af alle. AccuraRip løser ingen ting, fortæller kun at der skal rerippes fordi der er smuttet fejl, som ikke blev rapporteret af drevet til ripprogrammet, fordi det ikke kan fejldetektere 100% af tiden. Sorry, jeg køber den ikke og slet at det så er nødvendigt at gentage ripningen. Hvis INGEN drev kan fejldetektere 100% af tiden, hvordan kan der så overhovedet laves et nøjagtigt rip? Det betyder at alle cd/dvd aflæsninger, herunder programinstallationer, er fejlbehæftede med bitfejl. Og det betyder også at ikke engang AccurateRip referencen for checksum er fejlfri. 

Sjovt nok anvender AccurateRip ca. den samme terminologi som visse programmer, der kan kopiere kopibeskyttede spil anvender. Her er det tilgengæld relevant at kunne håndtere data uden for standarden, da kopibeskyttelsen går ud over hvad CD drevet kan håndtere under kopiering, dvs. man trigger drevet til at rapportere aflæsningsfejl, selv om det egentlig bare er data. Så sofistikeret er kopibeskyttelse ikke af audio cd, da de skal kunne aflæses af enhver ghettoblaster... Og det har stadig intet med selve audiodelen af gøre.

Een funktion kan dog vække min interesse og kan måske medføre at jeg giver det et prøv en dag hvor jeg keder mig ud over det sædvanlige  , nemlig anvendelsen af offset som skulle minimere jitter. At jeg ikke slår til lige med det samme er, at også her er teorion ude i et gråzone område. Der er muligt, at det faktisk virker, men jitter kan opstå på vejen fra den så jitterfri aflæsning via PC'en, netværket og videre lagring på harddisken og igen ved aflæsning fra harddisken og så via nettet til DACen. Altså igen en løsning på en problemstilling hvor løsningen så alligevel ikke er en reel løsning. Jitter kan lige så godt blive reduceret via lagring i buffere undervejs i transmissionkæden eller i den modtagne DAC.

De sidst ankomne i debatten har intet interessant tilføjet (arh, ok, billedet var egentlig meget nice...) og forstår formentlig heller ikke teorien, selvom om den ene indirekte hævder at have fulgt med i matematik timerne. Nice, men digital signalbehandlig var jo desværre ikke en del pensummet i folkeskolen . Jeg er også fløjtende ligeglad med om du fatter noget som helst.

Jeg har nu aflyttet flere hundrede CD uden et eneste "pop" eller "spike" som det anføres, så beklager, den øvelse er spild er tid. At samtidig lydkvaliteten er langt bedre end ved direkte aflæsning af CD'en, er endnu en årsag til at behovet for kontrollere med AccurateRip er ikke-eksisterende. Jeg anvender Microsoft Windows Media Player til at rippe i WMA Lossless og kan konstatere, at jeg åbenbart er den eneste, der åbenbart anvender det program, men det understøttes jo heller ikke af AccurateRip, måske fordi det er inkluderet i Windows...   Måske fordi Windows Media Player bare er bedre

Mit anlæg...

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Juli 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der er ganske meget misforståelse og snakken ved siden af hinanden her.

Det er ganske korrekt, at der ved læsning af audio CD'er foretages en grundlæggende fejlkorrektion og ikke mindst en interpolation ved aflæsning af musik indholdet. Dette gør, at man normalt ikke oplever drop-outs ved afspilning af en CD.

Det er netop denne sidste faktor - interpolationen - som vi er nogen, der ikke synes er godt nok.

Interpolationen gætter sig til evt. manglende bits i strømmen, og indsætter informationer, som gør at musiken flyder uden drop-outs og pups; MEN det er nødvendigvis IKKE (der kan jo gættes rigtigt) det helt rigtige dataindhold, der bliver rip'et. Så derfor er vi nogen, som synes, at det er fint med en afsluttende checksum, som kan indikere, at det, vi har rip'et, ikke er helt i overensstemmelse med det oprindelige indhold, og vi derfor kan vælge at rense disken og lave et nyt rip.

Checksum og AccurateRip er for de entutiaster, som vil have det hele 100% rigtigt, og som ikke synes, at et dataindhold indeholdende interpolerede data er godt nok, og som lige vil have det aller yderste med.

Om det kan høres - nok tvivlsomt. En CD afspiller interpolerer jo også, så teoretisk set kan et 100% perfekt rip jo lyde anderledes, end det man hører fra et CD drev

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Juli 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Det sidste ord om ripping:
http://www.designwsound.com/dwsblog/?page_id=535

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=eggers]Det sidste ord om ripping:
http://www.designwsound.com/dwsblog/?page_id=535[/QUOTE]

Interessant. Ærgeligt at Windows Media Player ikke var med, men man fornemmer et mønster...

Mit anlæg...

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:
AM-E skrev:
mbull skrev:
golfdane skrev:
mbull skrev:

Over and out

Jeg kan se at "Gæst" og dig har været lidt i krig. Det var nu ment i sjov .

Jeg bruger Accurate Rip da det følger med EAC. Jeg har faktisk prøvet at rippe med WinAmp (Depeche Mode - Playing the Angel og Air - Talkie Walkie) uden Accurate Rip, og der var der nogle små "misdannelser" i lyden. Jeg prøvede derefter at bruge EAC med Accurate Rip, og der fik jeg en melding om at mit rip ikke passede med andres resultater. Jeg tog så derefter skiven ud af drevet, og fandt noget snavs på skiven. Efter det var fjernet fik jeg en korrekt melding. Det kunne i mit tilfælde godt betale sig, og jeg har senere hen fundet andre rip's i min samling, som ikke var 100% i orden. Om det skyldes WinAmp eller mit CD-drev ved jeg ikke, men har ikke oplevet fejl siden jeg skiftede til EAC. Selvfølgelig kan cd'er med mange små og dybe ridser ikke reddes, men jeg synes nu at Accurate Rip er en god (og gratis) feature. 

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hæhæ, ordkrige er da også ganske sjove...

Det undrer mig at du ikke fik en fejl fra dit CD drev via WinAmp, når du rent faktisk høre der er noget galt i rippet. Det burde ikke kunne lade sig gøre. Når jeg har scannet "snavsede" CD har jeg hidtil altid fået en fejlmeddelse så snart de ryger ud over hvad fejlkorrigeringen kan håndtere.

Omend jeg opfatter teorien bag AccurateRip som tvivlsom, så har det givet værdi i dit setup. Så er det jo logisk at fortsætte med kontrollen. Og om jeg forstår det er jo aldeles ligegyldigt i den sammenhæng  

Jeg er ikke i tvivl om at EAC er et glimrende ripprogram, desværre understøtter det ikke WMA lossless, og jeg synes Media Player er nemmere og har ikke givet nogen problemer. Er der problemer med CDen har jeg hidtid altid fået fejlmeddelse og det har næste altid været snavs der var årsagen.

Prøv forresten at tage et kig på det link eggers har sat ind ind ovenfor.

Mit anlæg...

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:

H�h�, ordkrige er da ogs� ganske sjove...

Det undrer mig at du ikke fik en fejl fra dit CD drev via WinAmp, n�r du rent faktisk h�re der er noget galt i rippet. Det burde ikke kunne lade sig g�re. N�r jeg har scannet "snavsede" CD har jeg hidtil altid f�et en fejlmeddelse s� snart de ryger ud over hvad fejlkorrigeringen kan h�ndtere.

Omend jeg opfatter teorien bag AccurateRip som tvivlsom, s� har det givet v�rdi i dit setup. S� er det jo logisk at forts�tte med kontrollen. Og om jeg forst�r det er jo aldeles ligegyldigt i den sammenh�ng  

Jeg er ikke i tvivl om at EAC er et glimrende ripprogram, desv�rre underst�tter det ikke WMA lossless, og jeg synes Media Player er nemmere og har ikke givet nogen problemer. Er der problemer med CDen har jeg hidtid altid f�et fejlmeddelse og det har n�ste altid v�ret snavs der var �rsagen.

Pr�v forresten at tage et kig p� det link eggers har sat ind ind ovenfor.

Ang. det link fra Eggers, så tror jeg heller ikke på, at der er forskel på lydsiden. Lossless er lossless. Jeg bruger bare EAC (og sikkert snart dBpoweramp) pga de mange features.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes