| Forfatter |
|
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
hmmm...jeg har endnu ikke haft en cd, der ikke kunne kopieres ved "normal" kopiering via f.eks. nero.
Jeg tror mere den bestemmelse går på f.eks. macrovision på dvd'er. |
|
|
Nej den går faktisk også lige præcis på CD'r og de forskellige typer beskyttelse der er på dem. Der er masser af CD'r med kopibeskyttelse på, som et eksempel kan nævnes den nye Tim Christensen.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
men som sagt behøver man ikke et program til at omgå den beskyttelse! Man smider det bare i drevet og kopierer/brænder med f.eks. nero. I modsætning til f.eks. fjernelse af macrovision, hvor der kræves en aktiv handling for at fjerne beskyttelsen.
Men lad nu det ligge.......
Jeg tror at tråd-starteren efterhånden (efter en del misvisende svar) har fået svar på sit spørgsmål!
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo!
At det brænderprogram du bruger selv kan omgå en evt. beskyttelse, er fuldstændigt lige så ulovligt, som at du bruger et program udviklet specifikt til det. Der er absolut ingen forskel her.
Og der findes CD'r, som fx. Nero eller Windows Media Player ikke kan kopiere.
Det eneste tidspunkt, hvor du må bryde sådan en beskyttelse, er i forbindelse med afspilning af disken, hvis det ellers ikke var muligt. Men den må aldrig brydes i forbindelse med kopiering.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
nero "bryder" ikke noget som helst. Og ud af min samling på knap 1000 cd'er har jeg endnu ikke været ude for, at de ikke kan kopieres (af dem jeg har prøvet)
Følgende er taget fra forabejderne (JM's bemærkninger til lovforslaget) til de nye bestemmelser i ophavsretsloven:
"Det følger desuden af art. 6, stk. 3 (info-soc direktivet), at ikke alle tekniske foranstaltninger er undergivet retlig beskyttelse, men kun dem, som kan anses som »effektive«. Kopispærringer og lign., som inkorporeres i værker i digital form m.v., skal opfylde beskyttelsesformålet. Tekniske foranstaltninger, som ikke reelt hindrer handlinger, som er omfattet af rettighedshavernes enerettigheder, vil ikke være kvalificerede til at opnå beskyttelse."
men som sagt, lad nu det ligge.....
tråden har fundet sin afslutning
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er rigtigt meget i tvivl, kan du rette henvendelse til APG (anti pirat gruppen), Helst inden de retter henvendelse til dig 
http://www.antipirat.dk/ __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det behøver du ikke ned i infosoc direktivet for at se, det fremgår direkte af lovteksten i § 75c, jf. § 75c, stk. 4.
Det ændre dog ikke på, at du ikke må kopiere de CD'r, der har en kopibeskyttelse, og ja den skal selvfølgelig virke, det fremgår også af mit første indlæg om dette emne (se indsæt). Et andet eksempel på en beskyttet CD er Car Park Norths CD.
Pascal skrev:
Mht. at kopiere sin egen CD, knytter der sig dog den begrænsning, at man ikke må bryde en evt. kopisikring i forbindelse med kopieringen, jf. § 75c. Dvs. at hvis der ligger en eller anden form for effektiv teknisk foranstaltning, der forhindrer kopiering, må du ikke bryde denne beskyttelse, og kan altså så ikke lovligt kopiere din CD.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jo netop ikke taget fra info-soc direktivet, men er JM's udtalelser til lovforslaget. Dvs. det er et ganske vigtigt fortolkningsbidrag.
men som sagt; vi går i ring, så lad os holde her 
|
| Til top |
|
| |