Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorhauge SE lyder den godt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

det helt forunderlige her er at med højeffektive højtalere kan man HØRE forskellen på pentoder/trioder - pushpull/singleended - og er således ikke overladt til at lade forvrængningsmålinger afgøre hvad er bedst!

jeg har aldrig udtalt mig om pentoder/pushpull er noget bras - kun at trioderne og se-princippet i optimale setup langt overgår dem -

nogen er glade for fiat og andre foretrækker ferrari - jeg har prøvet begge dele og er ikke i tvivl

Hej Seba

Jeg ville lige hører dig om hvad du evt mener om denne forstærker i den opbygning.. har ikk den store forstand på rør opbygning osv.. men denne her er egentligt hvad mener i hverdagen kalder pushpull eller? der står jo også en masse om triode?

jeg har nemlig denne her Bandit og jeg syntes faktisk den gør det rigtigt godt http://avcentrum.dk/product.asp?product=158

MVH
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

se-princippet handler om at kun et rør varetager både positiv og negativ signalbehandling..dette kan gøres med alle rørtyper.

alle rørtyperne skal varmes op i katoden for at fungere - tetroder og pentoder har adskilt glødesystemet fra katoden,og kan således varmes op med vekselstrøm.

trioderne har glød og katode som en fælles enhed - dvs de brummer lystigt hvis man varmer dem op med vekselstrøm.....alene derfor er det noget dyrere at bygge med ægte trioder.

pentoderne blev introduceret i musiksammenhæng fordi de er væsentligt mere effektive med deres ekstra gitre - som desværre også udtværer signalet der skal gennem denne ekstra forstærkning!

nogen konstruktører vælger så at udelade brugen af disse ekstra gitre - men infrastrukturen er jo den samme (afstande osv) så no such thing as free lunch her heller!

ingen vej udenom triodeer hvis du ønsker sounden og detaljerigdommen

Nu er det jo sådan at der findes to slags trioder, direkte opvarmede og indirekte opvarmede, de sidst nævnte kan jo sagtens drives af vekselstrøm, uden brum tilfølge.

Jeg syntes du skulle læse følgende angående rør, samt ingen modkobling. Så kan man jo ikke forstå, at du virkelig mener at SE samt ingen modkobling kan lyde godt Hifi-fidelity har førhen vist følgerne af høj udgangs-impedans og svingende højttaler impedans.

http://www.transcendentsound.com/amplifier_output_impedance. htm

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

bruger selv et sæt inddirekte opvarmede effekttrioder pt - de har så andre "issues"..

har læst og læst,men sjovt nok afgør mine ører hvad jeg syntes om at lytte på - måske fordi jeg bruger se-venlige/egnede højtalere!

men for jer der ikke har eller har hørt - plz lad være at lade jeres manglende erfaring gå ud over andre.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
seba skrev:

det helt forunderlige her er at med højeffektive højtalere kan man HØRE forskellen på pentoder/trioder - pushpull/singleended - og er således ikke overladt til at lade forvrængningsmålinger afgøre hvad er bedst!

jeg har aldrig udtalt mig om pentoder/pushpull er noget bras - kun at trioderne og se-princippet i optimale setup langt overgår dem -

nogen er glade for fiat og andre foretrækker ferrari - jeg har prøvet begge dele og er ikke i tvivl

Hej Seba

Jeg ville lige hører dig om hvad du evt mener om denne forstærker i den opbygning.. har ikk den store forstand på rør opbygning osv.. men denne her er egentligt hvad mener i hverdagen kalder pushpull eller? der står jo også en masse om triode?

jeg har nemlig denne her Bandit og jeg syntes faktisk den gør det rigtigt godt http://avcentrum.dk/product.asp?product=158

MVH

Den tillader jeg mig lige at svare på idet jeg har insider viden om den...har nemlig haft den på pinebænken. Fed forstærker ...veldimesioneret og godt konstrueret. Den leverer absolut varen og til prisen et best buy. Lyden hælder mod det varme uden at miste detaljer...bassen er stram og dyb takket være den lave udgangs-impedans. Og ja..det er self en Push Pull (Ferrari) og glem bare alt om at det enste der dur er SE (trabant).  

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
don dario skrev:
seba skrev:

Hej Seba Jeg ville lige hører dig om hvad du evt mener om denne forstærker i den opbygning.. har ikk den store forstand på rør opbygning osv.. men denne her er egentligt hvad mener i hverdagen kalder pushpull eller? der står jo også en masse om triode? jeg har nemlig denne her Bandit og jeg syntes faktisk den gør det rigtigt godt http://avcentrum.dk/product.asp?product=158 MVH

Den tillader jeg mig lige at svare på idet jeg har insider viden om den...har nemlig haft den på pinebænken. Fed forstærker ...veldimesioneret og godt konstrueret. Den leverer absolut varen og til prisen et best buy. Lyden hælder mod det varme uden at miste detaljer...bassen er stram og dyb takket være den lave udgangs-impedans. Og ja..det er self en Push Pull (Ferrari) og glem bare alt om at det enste der dur er SE (trabant).  

mvh

Hej min gamle ven:-)

Ja jeg ved jo at du godt kan lide de 6S33S rør:-)
det var dejligt at hører om end mere glæde over den forstærker... jeg er så vildt glad for den! syntes den gør det rigtigt godt.. altså på de punkter jeg er vilde med inden for hifi . og det er lidt den varme klang og det må jeg sige at det gør den godt! ja bassen overraskede mig sjovt nok også meget.. minder faktisk meget om min transistorforstæker baslyd!

De fede ved rørforstærkere er også at manm kan "lege" med lyden i den forstand at ved blot udskiftning af indgangrørene er der stor lydforskel.. mie yndlings rør er de mullard jeg har fra 1957 mener jeg det er.. hold op en creme lyd og silke blødhed... hvorimod smækker jeg nogle telefunken i så er varmen næsten forsvundet men til gengældt er der detaljer og smæk for skillingen:-)

Tube amps rules:-)

MVH
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes