| Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Hmm, mske forstår jeg det ikke helt i yderste detalje. Men jeg opfatter det ikke som "to +". Der er to forstærkere, den ene varm (fase) og den anden kold (modfase). Højtalerne drives af differentialet mellem disse - altså varm til rød terminal og kold til sort terminal. |
|
|
Det er klart der går mudder i tingene :)
En balanceret mono forstærker vil ikke have 2 sæt terminaler kun et sæt :)
En balanceret forstærker (stereo) har 2 sæt terminaler - venstre og højre kanal)
brokobler man en stereo forstærker - vendes fasen på den ene forstærkerhalvdel, og man benytter de to varme terminaler
(Når jeg skriver varm, er det jo fordi mange forstærkere har stel på den sorte, med mindre de er lavet anderledes ) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Jan,
nu føler jeg mig ikke helt dum alligevel.
|
| Til top |
|
| |
Fache Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny
Bruger siden: 12 Juli 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen begge + er da varme den ene har bare fået vendt fasen.
Der er ingen kold i en ægte balancering eller brokobling til en højttaler
De 2 kolde sættes sammen internt i forstærkeren.
Nej en balanceret monoforstærker vil ikke have 2 sæt terminaler da de 2 sorte/kolde/minusser er sammenkoblet internt
Ideen med balancering/brokobling er jo netop af den sorte/kolde/midtpunkt på forsygningen/minus der normalt går til
højttalerens minus, bliver svævende og ikke har kontakt til højttaleren.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du flueknepper lidt rigeligt til mig her.
Det er normalt for nogle (ikke dig) at omtale det fasevendte signal som negativt eller koldt og det ikke fasevendte som positivt
eller varmt. Sådan bruges terminologien i hvert fald i Accuphases salgsmateriale, men de ved jo nok ikke noget om noget.
Der er i øvrigt ingen der har påstået at en balanceret monoforstærker har to sæt terminaler.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
Music4life skrev:
|
Er der nogen tekniske individer som ud fra kredsløb kan se om forstærkeren kører "fully balanced" og ikke bare som nogen kalder pseudo balanceret og hvad er egentlig forskellen ?
Jeg har læst og læst om min egen April Stello Ai500 også på nettet men kan intet læse om at den er fuldt balanceret . Har sendt en mail til April Stello. De må kunne svare på det. Mener det er vigtigt når man skal lege med XLR kabler og det så kun er ens cd afspiller som er fuldt balanceret opbygget. Så går fordelen og effekten af og måske bedre at bruge RCA istedet.
Her er et overview
Håber nogen kan svare

|
|
|
Den forstærker ser ikke ud til at være ægte balanceret hele vejen da minus på højttalersiden tages fra midtpunkt på strømforsygningen. |
|
|
Jeg mener dog også at producenten bør eller plejer at skrive om den er fuldt balanceret. Det er vel ikke noget man kan bruge i markedsføring og så lyve. Er fuldt balanceret hype og ikke nødvendigvis bedre?
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
freako skrev:
...snip....
I en balanceret udgangsforstærker er der 2 helt ens forstærkninger pr. kanal, som bliver kørt i modfase, hvorfor man kan filtrere en masse støj fra. Signal/støjforholdet bliver klart bedre på denne måde. I en "normal" udgangsforstærker forstærkes signalet kun 1 gang pr. kanal. |
|
|
Hvordan har du fået det indtryk at en balanceret forstærker har 2 helt ens forstærkninger pr kanal, og en "normal" forstærker kun har 1 ?
|
|
|
Man kan kun køre 2 ens signaler i modfase hvis der er 2 ens signaler. Derfor. Læs venligst om emnet. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil heltny
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
| Du flueknepper lidt rigeligt til mig her. |
|
|
Fair nok så fortsætter i bare selv
TruthSpinner skrev:
Det er normalt for nogle (ikke dig) at omtale det fasevendte signal som negativt eller koldt og det ikke fasevendte som
positivt
eller varmt. Sådan bruges terminologien i hvert fald i Accuphases salgsmateriale, men de ved jo nok ikke noget om
noget. |
|
|
Jo mon ikke de ved hvad de snakker om
Du snakker bare liniesignal hvor jeg snakker om højttalersignal.
På et balanceret liniesignal findes der en kold, en varm og en stel
Højttalerout på en ægte balanceret forstærker har sådan set 2 x hotte og ingen stel (og der er som regelt et lyn ved begge
der viser de begge er "hot")
TruthSpinner skrev:
Der er i øvrigt ingen der har påstået at en balanceret monoforstærker har to sæt terminaler. |
|
|
Nej nej kun Jan Stevns 6 indlæg oppe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du mener der hvor han skriver at en balanceret monoforstærker ikke vil have to sæt terminaler, men derimod kun et?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel ingen grund til at udgangen skal være balanceret i et normalt set up...det kræver jo en ekstra forstærker del pr kanal...jeg ved godt at Thule er det. Det handler vel mest om at indgangene er balancerede...selvom jeg ikke kan se nødvendheden af det ved korte træk og normale linie niveau'er. Ikke engang pick up ingange er balanceret selvom det absolut er muligt med dette svage signal.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil heltny
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej der er ingen grund til det men for at en forstærker kan være ægte balanceret SKAL der være 2 ens forstærkergrene pr
kanal hvor den ene er fasevendt
Evt kan forstærkeren være opbygget med en trafo i indgangen.
De andre balancerede forstærkere som kun har én forstærkergren pr kanal har som regel en opamp i indgangen som "leger"
balanceret
En Pick up er balanceret i sig selv.
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil heltny
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at besvare trådens startspørgsmål så kan der godt være gevinst at hente i en ægte balanceret forstærker hvis det
der tilsluttes også har ægte balanceret udgang.
Jeg mener ikke at balancering (ægte) er ensbetydende med bedre lyd en med almindelige RCA men der kan være forskel.
Der imod mener jeg at almindelig RCA tilslutning er klart bedre end de fleste balancerede forstærkere, som er lavet
"balanceret" med en opamp i indgangen.
En helt almindelig forstærker med RCA indput kan man nemt laves om til såkaldt balanceret med en opamp, jeg mener bare
ikke det har noget med ægte balancering at gøre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
jan_stevns skrev:
freako skrev:
...snip....
I en balanceret udgangsforstærker er der 2 helt ens forstærkninger pr. kanal, som bliver kørt i modfase, hvorfor man kan filtrere en masse støj fra. Signal/støjforholdet bliver klart bedre på denne måde. I en "normal" udgangsforstærker forstærkes signalet kun 1 gang pr. kanal. |
|
|
Hvordan har du fået det indtryk at en balanceret forstærker har 2 helt ens forstærkninger pr kanal, og en "normal" forstærker kun har 1 ?
|
|
|
Man kan kun køre 2 ens signaler i modfase hvis der er 2 ens signaler. Derfor. Læs venligst om emnet. |
|
|
Jeg behøver ikke læse om emnet - jeg har arbejdet med balanceret udstyr i 35 år ...... Det betyder på ingen måde at jeg ikke af og til vrøvler. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke fasevende en kanal. Men det er klart at det signal der her manipuleres er fasevendt i forhold til det "ordinære"
signal, uanset hvor denne vending foregår.
Derudover, så tror jeg nu nok at P-102 ha en fasevender på RCA indgangen.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe - de stakkels fluer :)
ja, der er givetvis lavet noget på rca indgangen - men hvis man ser bort fra den - er selve forstærkerdelene identiske , at der kan sidde et lille print - der laver et ubalanceret signal om til et balanceret , ændrer nu ikke meget ved den del af polemikken der omhandler en balanceret forstærker . __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil heltny
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh Jan.
Vender man ikke fasen på den ene forstærkergren i en ægte balanceret/brokoblet forstærker ? (Jeg troede det var logik at
man ikke vendte selve forstærkeren - på hovedet)
Sjældent tåler en forstærkergren at man bytter om på forsygningens + & -, men det ved du vel efter 35 års erfaring
Jeg tror du har ret i at du vrøvler til tider
Indputsignalet til de to ENS forstærkergrene i en balanceret kanal skal fasevendes på den ene gren (GND og VARM) og på
den anden skal den ikke fasevendes (GND og KOLD) så bruger man de to plusser (varme) til højttaleren.
At du fint og flot skriver at højttalerterminaler er mærket + & - for at folk skal tilslutte sine højttalere rigtigt, ja så i
balanceret/brokoblet tilfælde er det de to VARME PLUSSER der bruges.
At de to VARME PLUSSER i en ægte balanceret forstærker går til en sort og en rød terminal garanterer ikke noget, for
hvilken fase spiller forstærkeren i ?
Er + (rød) nu + (rød) i forhold til en anden forstærker ?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
Øhh Jan.
Vender man ikke fasen på den ene forstærkergren i en ægte balanceret/brokoblet forstærker ?
|
|
|
Hvis vi lige holder skidt og kanel adskilt .... altså lige tager en ægte balanceret forstærker først :
Nej, man vender ikke fasen - signalet der kommer ind på "den ene gren" er jo allerede fasevendt/i modfase - så en eventuel vending af fasen vil betyde begge "grene" så vil arbejde "i fase" ~ ergo en højttaler sat på udgangen vil være temmeligt tavs.
Og så lige brokobling - ja, der vender man fasen til den ene forstærker, for netop at opnå en forskel på de 2 udgangsterminaler - højttaleren spiller
Fache skrev:
...(Jeg troede det var logik at man ikke vendte selve forstærkeren - på hovedet) Sjældent tåler en forstærkergren at man bytter om på forsygningens + & -, men det ved du vel efter 35 års erfaring
Jeg tror du har ret i at du vrøvler til tider
|
|
|
det ved jeg sågu udemærket jeg gør - men lige her, trækker jeg på rygraden :)
Fache skrev:
Indputsignalet til de to ENS forstærkergrene i en balanceret kanal skal fasevendes på den ene gren (GND og VARM) og på den anden skal den ikke fasevendes (GND og KOLD) så bruger man de to plusser (varme) til højttaleren.
|
|
|
Lige der - vrøvler du som bare pokker ...... Inputsignalet er dælme allerede fasevendt - sålænge vi taler om en balanceret indgang - og det er dybest set noget forvirrende sludder at blive ved med at tale om "plusser" den ene udgangsterminal bære signalet fra den "ene gren" den anden terminal fra den "anden gren"
farven på klemmerne er hamrende ligemeget, der er ikke plusser eller minusser - men man mærker oftest klemmerne, for at give brugeren en chanche for at tilslutte sin højttaler fasemæssigt korrekt i forhold til musikken
(langtfra sikkert du kan se 2 plusser - lad nu være med at hænge dig i sådanne ting, og tænkt på udgangsterminaler istedet for , så burde det dæmre - en balanceret udgang, har ikke nogen stelforbindelse)
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan har da ret ..et balanceret signal består jo af 2 identiske signaler, men 180grader faseforskudt...klart de skal behandles i 2 ens forstærkergrene. Det er måske her fordelen dukker op (hvis der er nogen). Man sparer en fasevender
mv h __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns har altså ret angående fasevendingen i indputsignalet.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |