Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler-Baladen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 August 2010 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
TruthSpinner skrev:
ronnih skrev:
rotelman skrev:

Ville også lige komme med et indlæg da jeg også kom fra en gammel AV M2 (tidlig M3) til en Mi3 sig. og havde STORE
problemmer med at leve med dens lyse diskant set i forhold til den gamle M2. Men jeg var også rigtig glad for Mi3
mellemtone og bas med et godt hul igennem ;-)

Først troede jeg at det var mit højtaler kabel som var for lyst, men af forskellige årsager fik jeg ikke gjort noget ved
det... og der gik tid óg jeg ved ikke rigtig hvordan jeg kunne leve med det. Men min tid ved stereo'en blev bare mindre og
mindre :-(

Nu efter 1½ er alt lige som faldet på plads for mig, men ikke fordi jeg har skiftet højtaler eller højtaler kabel. Men fordi
jeg har fået en bedre kilde i mit system... kort fortalt har jeg fået mod'et min DAC (det hjalp virkelig meget på diskanten) og
desuden skiftet til Tara Labs Air på signal og digital siden. Min streamsource er bare en Squeezebox Touch.

Nu ville jeg slet ikke undvære AV'ernes diskant! Så det kan også godt være din signal kilde der er for skarp til AV'erne ;-)
Håber det gav en anden vinkel på det.

Hej Rotelman, fedt at du fik dine til at spille - men er det ikke "sympton" behandling når en højtaler skal have
en bestemt kilde førend den spiller? Når man køber sin højtaler skal den helst lyde ordentligt fra starten, også kan man jo
altid tweake sig til mindre forbedringer . Men at kræve en helt ny kilde førend den et tålelig - så synes jeg det er den
forkerte højtaler man har valgt... Men kan godt følge dig i at man kan præge lyden - bare ikke så voldsomt. :) vh Ronni
Sikke noget sludder. Hvis en højttaler er RIGTIGT god så lyder den netop af l**t med en dårlig kilde, fordi det
skidt der kommer ud af kilden netop, og hverken mere eller mindre, er det som også kommer ud af højttaleren. Netop dette
er det svage punkt ved rigtigt gode højttalere - man kan høre at resten faktisk ikke er helt så godt som man gid og
troede.

Det var da ikke den oplevelse folk havde da wilson demostrerede deres højttalere!

Hvilken dårlige kilde har Wilson da udvalgt til at demonstrere deres højttaleres evne til at skjule sandheden om signalets
kvalitet?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 August 2010 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har selv haft AV M3 signature, som jeg egentlig var glade for. Der manglede måske noget bund og jeg prøvede at høre S6 signature, men dybbassen mudrer alt for meget til min smag.

Det endte med at jeg skiftede dem ud med Vienna Mahler og det har jeg bestemt ikke fortrudt. De har en rigtig god og fast dybbas, men har måske ikke samme "hul igennem" som mange andre ht i den prisklasse har idag. Og derfor er jeg gået igang med at opgradere dem. Men nok om det her!

Den dynamik du efterlyser i diskant og mellemtone er imø klart bedre i Mahler, end i dine gamle M3 super. Men de er som sagt blevet overhalet af tidens tand.

Mit bedste bud på en seriøs udfordrer er ligesom Audiovector dansk. Jeg vil absolut anbefale dig at prøve at høre Acoustic Force!

Da der i Acoustic Force bliver benyttet meget dyre enheder/komponenter, er der ikke plads i budgettet på 35k til en gulvhøjttaler derfra. Men fortvivl ikke af den grund; deres standerht er absolut ganske imponerende.

Amor i, har måske en anelse bedre mellemtone end Amor Grande. Amor Grande har til gengæld en mere fyldig og dybere bas. Det er absolut begge super gode ht!

Jeg så denne demomodel af Amor i:

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=12693

Amor Grande ligger en anelse højere i pris. Men stadig omkring din ramme på ca. 35k, mener jeg..

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Severin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Severin skrev:
Obs der kommer nye sv s3 modeller si3 med
modificeret delfilter og forbedret enheder!!

Har du et lidt længere resumé over denne opdatering? Hvad er forbedret (udover at være "bedre")/hvornår/pris?

Si3 har fået optimeret delfilteret & bedre dæmpning i kabinettet ifølge AV (har ikke selv hørt dem endnu). Jeg endte selv med
at købe AV S3 Signature til en fornuftig pris. På mit gear (Primare SPA20 + DVD30 + Bertram kabler) er S3 Signature
sammenlignet med mine tidligere Dynaudio'er ikke så lys & skarp i diskanten faktisk lidt det modsatte. S5.4 har mere luft &
mikro-detaljeret i diskanten vs. S3 Signature. S lyde fremstår mere markant på S.5.4 hvor S3 Signatures diskant er lidt mere
lukket og blødere (mindre luft & mikro-detaljeret). Faktisk syntes jeg nogle indspilninger er bedre på S3 Signature fordi den er
knap så analytisk i diskanten sammenlignet med S5.4. Og hold da op hvor S3 vs. AV M3 har fået mere kontrolleret og dybere
bund . Si3 pris ca. S3 + 5-10% cost adder.
Til top Vis Severin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Severin Besøg Severin's Websted

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 10 August 2010 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
sigma6 skrev:
TruthSpinner skrev:
ronnih skrev:
rotelman skrev:

Ville også lige komme med et indlæg da jeg også kom fra en gammel AV M2 (tidlig M3) til en Mi3 sig. og havde STORE
problemmer med at leve med dens lyse diskant set i forhold til den gamle M2. Men jeg var også rigtig glad for Mi3

Først troede jeg at det var mit højtaler kabel som var for lyst, men af forskellige årsager fik jeg ikke gjort noget ved
det... og der gik tid óg jeg ved ikke rigtig hvordan jeg kunne leve med det. Men min tid ved stereo'en blev bare mindre og

Nu efter 1½ er alt lige som faldet på plads for mig, men ikke fordi jeg har skiftet højtaler eller højtaler kabel. Men fordi
jeg har fået en bedre kilde i mit system... kort fortalt har jeg fået mod'et min DAC (det hjalp virkelig meget på diskanten) og
desuden skiftet til Tara Labs Air på signal og digital siden. Min streamsource er bare en Squeezebox Touch.

Nu ville jeg slet ikke undvære AV'ernes diskant! Så det kan også godt være din signal kilde der er for skarp til AV'erne ;-)

Hej Rotelman, fedt at du fik dine til at spille - men er det ikke "sympton" behandling når en højtaler skal have
en bestemt kilde førend den spiller? Når man køber sin højtaler skal den helst lyde ordentligt fra starten, også kan man jo
altid tweake sig til mindre forbedringer . Men at kræve en helt ny kilde førend den et tålelig - så synes jeg det er den
forkerte højtaler man har valgt... Men kan godt følge dig i at man kan præge lyden - bare ikke så voldsomt. :) vh Ronni
Sikke noget sludder. Hvis en højttaler er RIGTIGT god så lyder den netop af l**t med en dårlig kilde, fordi det
skidt der kommer ud af kilden netop, og hverken mere eller mindre, er det som også kommer ud af højttaleren. Netop dette
er det svage punkt ved rigtigt gode højttalere - man kan høre at resten faktisk ikke er helt så godt som man gid og
troede.

Det var da ikke den oplevelse folk havde da wilson demostrerede deres højttalere!

Hvilken dårlige kilde har Wilson da udvalgt til at demonstrere deres højttaleres evne til at skjule sandheden om signalets
kvalitet?

Jeg mener faktisk det var en ipod! Hjemme ved mig lyder det da også fint på mine focus audio 2.5 når jeg hører en musik dvd gennem min blue ray som vel kan fåes for en tusse. Tror du selv det ville lyde godt med en cdafspiller til 150000 gennem nogle højttalere til en tusse?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2010 kl. 05:05 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
TruthSpinner skrev:
sigma6 skrev:
TruthSpinner skrev:
ronnih skrev:
rotelman skrev:

troede.

Hvilken dårlige kilde har Wilson da udvalgt til at demonstrere deres højttaleres evne til at skjule sandheden om
signalets kvalitet?

Jeg mener faktisk det var en ipod! Hjemme ved mig lyder det da også fint på mine focus audio 2.5 når jeg hører en musik
dvd gennem min blue ray som vel kan fåes for en tusse. Tror du selv det ville lyde godt med en cdafspiller til 150000
gennem nogle højttalere til en tusse?

Hvor ser du mig sige at en dyr CD afspiller lyder godt gennem et par højttalere til en tusse? Sikke dog en dum påstand!

Demonstrede Wilson deres højttalere direkte fra den analoge udgang på en IPod, eller via en DAC? I sidstnævnte tilfælge
bekræfter du bare hvad man godt kunne have troeet, at de færreste kan høre rigtig stor forskel mellem en komprimeret
kilde i god kvalitet og en ikke komprimeret kilde.

Din BlueRay til en tusse. Hmm, hvilken er det helt præcis? Lytter du igen her til den analoge udgang eller en digital? Hvilken
forstærker er der i øvrigt tale om? Hvilke andre kilder har du i dit system?

Nu har jeg digitale afspillere i mit hjem af alle slags. Lige fra min datters prosonic ghettoblaster, til min egen
gennemmodificerede DVD-2900. Du må meget gerne komme forbi en dag. Så skal jeg vise dig hvordan bedre højttalere gør
konstrasten mellem disse afspillere, og i særlig grad til mit vinyl setup, meget mere grel end dårligere højttalere.

Men for guds skyld da. Hvis dine højttalere til 100000,- kr, eller hvad de nu koster, får din IPod og din tudse-BluRay til at
lyde godt, så synes jeg da du skal nyde dem og forære mg din(e) RIGTIGE afspiller(e) som sikkert også koster en
bondegård.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2010 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Du siger hvis en højttaler er rigtig god, lyder den som l**t hvis det er en dårlig kilde. sh*t in, sh*t out.

Min cd afspiller lyder da klart bedre end min blue ray, og min sgueeze box. Men dermed ikke sagt det ikke lyder godt. Min blue ray er en panasonic bd-35 et eller andet.  Kørt gennem analog udgang. Mit forstærker sæt er det store fra Audia Flight. Hvis jeg havde købt et sæt højttalere til 1500 kr, havde det ikke lydt godt med en cd-afspiller til 100000 og en mega fed forstærker.

Mit anlæg kan ses her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22215&K W=k%E6mpe+soundstage

Selv på en gammel Yamaha forstærker på 40 w lyder det godt. Ingen tvivl om højttalere er det vigtigste i mine ører

Vi kan da godt blive enige om, at hvis jeg havde sat en gammel båndopteger til mit anlæg, med et dårligt bånd, ville det ikke ha' lydt godt.

Jeg mener man kommer rigtig langt med en god forstærker og en god cd, og så ofre noget mere på højttalere.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2010 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Du siger hvis en højttaler er rigtig god, lyder den som l**t hvis det er en dårlig kilde. sh*t in, sh*t out.

Nu ved jeg så ikke helt om du forstår at dette udsagn IKKE påstår at en billig højttaler får noget som helst til at lyde godt,
heller ikke en kilde til 150000,- kr?

sigma6 skrev:

Min cd afspiller lyder da klart bedre end min blue ray, og min sgueeze box. Men dermed ikke sagt det ikke lyder godt. Min
blue ray er en panasonic bd-35 et eller andet.  Kørt gennem analog udgang. Mit forstærker sæt er det store fra Audia Flight.
Hvis jeg havde købt et sæt højttalere til 1500 kr, havde det ikke lydt godt med en cd-afspiller til 100000 og en mega fed
forstærker.

Mit anlæg kan ses her
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22215&K W=k%E6mpe+soundstage

Selv på en gammel Yamaha forstærker på 40 w lyder det godt. Ingen tvivl om højttalere er det vigtigste i mine ører

Vi kan da godt blive enige om, at hvis jeg havde sat en gammel båndopteger til mit anlæg, med et dårligt bånd, ville det
ikke ha' lydt godt.

Jeg mener man kommer rigtig langt med en god forstærker og en god cd, og så ofre noget mere på højttalere.

Min påstand er alene at en dyr højttaler (og forstærker) får forskellen på dine kilder til at virke større - ikke mindre.

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 September 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Forsættelsen på the Goldilocks Complex

Så vrøvler jeg lige lidt igen selvom jeg ikke tror det hjælper mig det store. Disse tråde ender jo tit i anbefalinger fra højre og venstre og gør sjældent beslutningen nemmere for folk som mig.

Men nu har jeg været rundt lytte lidt mere:

På besøg hos Amfora musik, Sunaudio, Vassago, kt Radio Odense, HiFi Klubben Århus Nørregade, Scala HiFI. Desværre gik min lyttetur til Dansk Audioteknik (lytte ATC) i vasken.

Lyttet: Neat Momentum 4i, Spendor 8se og A6 , Sonus Faber Cremona M, Martin Logan Vantage, Avalon ascendant N, Dali Helicon 400 Mk2, B&W 804D, Linn Linn Majik 140, Dynaudio contour 3.4, Dynaudio DM 3/7.

Ved at udvikle en teori om at jo dyrere højttaler jeg lytter jo mere rafineret bliver top og mellemtone mens dybbas lider hårdt under at skulle være så raffineret og derfor ikke går så dybt. Hvilket resulterer i at jeg savner bas. Bassen behøver jo ikke være så raffineret. Bare ligeså god som Vienna/AV. Men den kombi synes desværre umulig. Ved ikke hvilke design problemer højttaler-udviklere render ind i når de pludselig fravælger at en højttaler til 50+kilo sættet ikke skal kunne spille dybbas og pludselig skal have en subwoofer ?
Eks.vis Dynaudio C2 som i mine øre lyder aldeles fremragende bortset fra fraværet af dybbas. Hvis jeg skulle købe et højtalersæt til 80kilo så vil jeg sgu også have dybbas og så kan de komme med komplekse design undskyldninger herfra til himlen

Nå men indtil videre mangler jeg stadig at lytte ATC SCM40, Spendor A9, Dynaudio focus 360, Audiovector Si3 serien (jeg kan jo ikke lade være) og desuden lytte lidt mere B&W 804D da den faktisk overraskede mig positivt, dog lidt over budget. Har egentlig altid haft et negativt syn på B&W men den 804D overraskede positivt.
Har bestilt et lyt hos Thuekay.

En kort overfladisk dybt subjektiv gennemgang af lydindtryk af de lyttede kandidater:

Neat Momentum 4i: Imponerende lille engelsk sag. Fantastisk lækker og stram bas, lidt hul mellemtone men ok, utrolig åben og detaljeret diskant. Der er tale om en titaniumdiskant som desværre nok bliver for skarp i længden. Fint perspektiv og højttaleren forsvinder fint i lydbilledet.

Spendor s8e: Mindede mig for meget om mine M3. Dog langt mere raffineret. Mørkt tunet. Fremstår desværre som lidt for lukkede i lyden. Men bestemt en højttaler man kan lytte længe på uden at udvikle lyttetræthed.

Spendor A6: Mindede meget om s8e fandt dem dog mere sprælske og sjovere at lytte til :)

Sonus Faber Cremona M: Fantastisk flot sag. Spillede meget pænt og imponerende dynamisk, velopløst. Imponerende perspektiv og stort lydbillede. Måske en smule spids i diskanten og fornemmede lyttetræthed efter kort tid. Desuden manglede de i mine øre dybbas.

Avalon ascendant N: Spillede meget flot, dynamisk og velopløst men måske en smule for pænt. Havde et umiddelbart indtryk af at man betalte lidt for meget for det flotte kabinet. Tror man skal op i Indra før det bliver rigtigt godt da jeg kunne læse mig til at Accendant ikke inderholder keramiske enheder. Men for dyrt for mig.

Martin Logan Vantage: Øhh orker næsten ikke beskrive denne sag. Død kedelig subwoofer agtig præsentation og fandt ikke diskanten særlig imponerende. Havde forventet kanon hul igennem. Men eks.vis Neat 4i havde langt mere hul igennem. I den grad uhomogene.

Dali Helicon 400 Mk2: Hmm nu skal jeg nok passe på. Lyttet var kort. Men det er ca. den ringeste højttaler jeg har hørt. Irriterende hvislende bånddiskant. Når musikken nåede op i de øverste registre hvor bånddiskanten overtog var det bare skrækkeligt at lytte til. Desuden havde jeg et indtryk af at de var meget mellemtone fokuseret og lukkede at lytte til. Mellemtonen var så fremtrædende at det bare blev irriterende at lytte til og i den forbindelse manglede de også dybbas. Meget uhomogene. Mig en gåde at de kan sælges når der findes Audiovector. Til den pris kan man jo få AV S3 Avandtgarde som jeg selv har ejet. Hvis man er til bånddiskanter eller (AMT) er det bestemt en langt bedre, mere åben, homogen og meget mere velafstemt højttaler. Thuekay har lovet mig endnu en "audition" måske ændrer jeg mening.

B&W 804D: Uha. Her blev jeg pænt overrasket. Fantastisk lækkert. Havde de kostet 30k havde jeg nok købt dem på stedet. Meget homogene, rolige og uimponerede, dynamiske og åbne. De var bare en ren fornøjelse at lytte til. Fantastisk diskant, velopløst uden at lyde spids. Tror jeg har fundet en konkurrent til min favorit diskant Esotar2.

Linn Majik 140: (skrabet passiv model): Den spilede faktisk ganske lækkert. Gjorde ikke rigtigt noget galt men på den anden side gjorde den heller ikke rigtigt noget for mig. Hmm ja mangler lidt ord her. Men man fik da meget vellyd for pengene. Tro den skal kobles med Linn udstyr og helst køres aktiv for at skinne.

Dynaudio Contour 3.4: Denne højttaler har jeg lyttet over flere gange. Synes den spiller aldeles fremragende lige bortset fra fraværet af dybbas. Foretrækker den faktisk over Confidence C1.

Dynaudio DM 3/7: Lyttede den lige kort idag i Sunaudio. Spritny og utilspillet. Hmm jeg er da rystet over at høre noget så velspillende til den pris fra dynaudio og så kunne den spille dybbas som hverken Contour 3.4, Confidence C1, C2 kan. Positivt overrasket. Den må da blive populær. Hvis ikke jeg snart finder en højttaler der falder i min smag. Så sælger jeg min Primare I30 og køber en billig Naim eller Roksan + et sæt Dynaudio DM 3/7. Så er der da musikglæde i hjemmet

Nå så fik jeg vrøvlet lidt. Kommentarer er velkomne. I næste uge skal jeg lytte Dynaudio Focus 360 samt B&W 804D og noget Dali sjov som thuekay får lov at styre

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 September 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Hvis en højttaler er RIGTIGT god så lyder den netop af l**t med en dårlig kilde, fordi det
troede.

Det er blevet skrevet mange gange, men argumentet er fejlbehæftet:
"billige" kilder sender ikke "fejl" videre, med mindre vi snakker plasticgrammofoner fra Bilka eller lign. - de leverer et signal
med mindre opløsning og dynamik. Selv billige kilder kendetegnes i dag ved lav forvrængning og jævn frekvensgang. Det, vi
betaler for, er dynamik, opløsning, "sort" mellem tonerne (kan ikke forklare det bedre, men sådan var det at skifte CD)
Det der kendetegner rigtigt gode højttalere er stort frekvensområde, ingen dynamisk kompression, jævn powerrespons og lav
forvrængning. Når vi kommer ned i billigere lag, er det specielt de to første egenskaber, der først ofrest - de er dyrest.
Sæt en virkelig god ht til en middelmådig kilde - du får ikke udnyttet dens fulde potentiale, men det kommer absolut ikke til at
lyde dårligt. Tværtimod.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 06 September 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Syntes også du skulle prøve at lytte på Harbeth Super hl5 eller deres M40,1.

En brugt Gamut L5 kunne også være værd at overveje.

Til sidst ville Gemme Audio's Katana måske være noget.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 September 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er absolut ikke enig.

Digitale kilder har f.eks. en karakteristisk egenlyd, som for stor dels vedkommende stammer fra hamrende dårlige
implementationer af det lavpas filter der ifølge red-book standarden følger efter DAC chippen. Unoderne fra dette filter er
langt mere udtalte på billige implementationer og kan blive næsten tænderskærende på gode højttalere.

Derudover er den ualmindeligt syndige omgang unoder som dårlige producere og teknikere efterhånden har foreviget på
skiver til at leve med på mange knapt så hi-fi højttalere - lidt som stryhns franske leverpostej kan glide hos de fleste, for
den bare er så ualmindeligt mast. Til gengæld kan selv finere leverpostej skabe kvalme hos de fleste, hvis "klumperne" er
nemt genkedelige - hvilket også gør sig gældende med digitale artifakter, høj kompression og hvad man ellers har "puttet i
dåsen".

Som et eksempel syntes jeg at Duffys RockFerry lyder ualmindeligt fedt på min bilradio. Men selv vinylen (tydeligvis skåret
efter præcis det samme forlæg som CDen) kan næsten få mine tænder til at forlade min mundhule i ren desperation. Men
hey - jeg spiller også med andenrangs akustiske slavebaspaneler produceret af noget så latterligt som en flygelproducent

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 06 September 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Det sidste forklarer jo en del

Nå, seriøst: Jeg er helt enig i din karakteristik af digitale kilder. Men min gamle skod-CD lyder nu stort set lige så fladt og
grynet gennem mine sommerhus-vintage-1972-B&O som den gjorde herhjemme. Så det...

De dårlige produktioner, du omtaler (og som jeg også hader) kan afsløres af alt der er bedre end et par pc-højttalere.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 September 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Det der er sket de sidste 5 år er at udsalgsprisen er = materiale forbrug + arbejdsløn X7= meget lidt lyd for pengene.
Så hvorfor ikke bygge noget selv?
Troels Gravesen har konstrueret nogen systemer med Audio Technology enheder der lyder fremragende godt. Enhederne er IKKE noget billigt skrammel med små magneter og dårlig virkningsgrad. De bruges i bla. Sonus Fabers topmodeller som koster spidsen af en jetjager.
Hvis Troels ikke havde et godt job ville han nok være en af denne verdens top udviklere af super high end højttalere.
Hvis man har 10 tommelfingre kan man nok få en snedker til at hjælpe med kabinetter (det gjorde jeg).
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Sendt: 06 September 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Halløj NightRhyme

Jeg har selv haft mig en I30, og den lød ganske hæderligt på mine nuværende BKS'er. Der er selvfølgeligt ikke et særligt objektivt valg, men det er vel ligemeget så længe det lyder godt.

(Du skulle vel ikke ha' købt din I30 brugt med mit DIY XLR kabel vel)

Mvh

Thor

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 September 2010 kl. 04:54 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå dig at lytte til nogle Focus Audio 788.

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2010 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Hej NightRhyme

Jeg kan se dine udfordringer - har selv være på lytte turne nogle gange i mit hifi liv.

Rigtig mange højtalere, der umiddelbart lyder til at have en god bas, har ofte en upræcis og udeltaljeret bas.

Mine sidste store skift i højtalere har været B&W 805S, B&W 802D, Dynaudio BM15A. Det kan måske undre, at jeg skifter fra relativt dyre B&W til nogle billigere Dynaudio, men mine øre var ikke i tvivl. BM15A er i konstruktion en aktiv højtaler med elektronisk delefilter og en effektforstærker til hver enhed - indbygget i højtaleren. B&Werne er meget flottere, men i mine ører ikke lydmæssigt i nærheden af Dynaudioen.

I forbindelse med skiftet til Dynaudio gik jeg over til ekstern DAC, passiv preamp. Balanceret signalvej hele vejen fra DAC frem til højtalerne.

Stuen har fået nogle akustikplader til at dæmpe reflektioner, men bogreoler etc. kan nok gøre det næsten lige så godt.

Hvis jeg skal skifte igen bliver det til ATC eller lignende i en aktiv version.

NB: Dynaudios professionelle produkter kan ses her: http://www.dynaudioacoustics.com/

Venligst Amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

SMAJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Sendt: 07 September 2010 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Til top Vis SMAJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SMAJ

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 07 September 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

NightRhyme skrev:

Dali Helicon 400 Mk2: Hmm nu skal jeg nok passe på. Lyttet var kort. Men det er ca. den ringeste højttaler jeg har hørt. Irriterende hvislende bånddiskant. Når musikken nåede op i de øverste registre hvor bånddiskanten overtog var det bare skrækkeligt at lytte til. Desuden havde jeg et indtryk af at de var meget mellemtone fokuseret og lukkede at lytte til. Mellemtonen var så fremtrædende at det bare blev irriterende at lytte til og i den forbindelse manglede de også dybbas. Meget uhomogene. Mig en gåde at de kan sælges når der findes Audiovector. Til den pris kan man jo få AV S3 Avandtgarde som jeg selv har ejet. Hvis man er til bånddiskanter eller (AMT) er det bestemt en langt bedre, mere åben, homogen og meget mere velafstemt højttaler. Thuekay har lovet mig endnu en "audition" måske ændrer jeg mening.

Denne og MS4 har jeg lyttet en del til. Jeg kan slet ikke genkende det du skriver, og iøvrigt spiller bånddiskanten kun som super diskant (over 15 kHz svjh).

Den skal ikke vinkles som B&W (har ikke hørt D modellerne). Dette giver et stort og bredt lydbillede som samtidig er præcist. B&W ar en fremragende mellemtone og diskant, men jeg synes bassen halter gevaltig. Idet de skal vinkles voldsomt, bliver lydbilledet for smalt i mine ører. Vinkles de ikke, farer lyden forbi og samles ikke i midten.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 07 September 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Den gamle Sonus Faber Guarneri Hommage var rigtig god i 90érne. Scan Speaks PP enhed havde den gang rekord høj opløsning. Dynaudio kan også lave gode domer, MEN:

En pris økonomisk afløser som spiller bedre er Troels Gravesens AT-SW!
Der er både højere opløsning og mere SLAM i Audio Technology enhederne.
Jeg bruger selv Swans diskantbåndet i modificeret udgave, aldrig mere domer!
Spredningen ER begrænset, men opløsningen er vanedannende.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 September 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Vil da lige starte med at citere mig selv

NightRhyme skrev:

Så vrøvler jeg lige lidt igen selvom jeg ikke tror det hjælper mig det store. Disse tråde ender jo tit i anbefalinger fra højre og venstre og gør sjældent beslutningen nemmere for folk som mig.

Hehe ja om ikke andet så får jeg da rørt lattermusklerne. Hvad skete der liige der med den diskussion ang. kilde + højttalere ?

Ville da ønske nogen faktisk gad læse mine indlæg. Havde sådan et naivt håb om at en gammel rotte i faget kunne tolke mine præferencer igennem mine beskrivelser af likes og dislikes og skære igennem og fortælle mig at det lyder som om højttaler X ville være den rette for mig. Min kandidat liste bliver jo bare længere og længere. Som tidligere beskrevet er dette et mindre helvede for mig. Synes jo egentlig ikke om at køre landet tyndt og lytte højttalere og for den sags skyld heller ikke rode med grej. Jeg vil bare lytte musik. Når jeg forhåbentlig snart finder min højttaler (håber det bliver Dyn Focus 360) så får den lov at stå i 10+år hos mig uden behov for indkøb af nyt grej og mingeleren rundt med diverse dibedutter og kabler. Den slags er i min optik "voodoo" (udtryk venligst lånt af RonniH). Så er det på med sølvpapirshatten og så kører bussen.

Planen på den lange bane er at køre det hele fra mit mediacenter, skaffe et lydkort med I2S udgang samt en lækker DAC med tilsvarende indgang og derfra i den aldeles glimrende Primare I30.

DPetersen skrev:

Syntes også du skulle prøve at lytte på Harbeth Super hl5 eller deres M40,1.

En brugt Gamut L5 kunne også være værd at overveje.

Til sidst ville Gemme Audio's Katana måske være noget.

Tak for indlæg. Ja har skam haft den i kikkerten. Desværre havde Amforamusik ikke den hjemme da jeg var på besøg. Tror det er en lækker højttaler den er desværre bare ualmindelig grim
Men nuvel. Hvis den spiller fantastisk så kommer jeg over det. Evt. nogen indefor en rimelig afstand af Aalborg der jer et sæt der ville byde på et lyt ?

ts_riders skrev:

Halløj NightRhyme

Jeg har selv haft mig en I30, og den lød ganske hæderligt på mine nuværende BKS'er. Der er selvfølgeligt ikke et særligt objektivt valg, men det er vel ligemeget så længe det lyder godt.

(Du skulle vel ikke ha' købt din I30 brugt med mit DIY XLR kabel vel)

Mvh

Thor

Tak for indlæg. Nej det er ikke din Primare hehe. Hmm det syntes du lød hæderligt. Det skal sgu lyde bragende godt  BKS kender jeg ikke lige. Hvor kan de lyttes ?

SMAJ skrev:

Ok

Her kommer mit bud

efter selv at have hørt MASSER af højttalere og eget alt fra B&W 802N over Dynaudio confidence 5 - Sonus Faber Extrema, Revel ultima Gem og Quad esl63 for at nævne nogen, så må den højttaler der har gjort størst indtryk på mig i mit hjem være Sonus Faber Guarneri Homage ---- ikke den nye memento ... men den "gamle "

Den spiller simpelthen R.... ud af bukserne på alt det andet jeg har hørt. Super holografisk, detaljeret , en anelse til den varme side , perspektiv og 3d i verdensklasse 

Så her er mit bud ( fat kuglepennen og noter)

Sonus Faber GH

Velodyne DD 12 el 15( når du nu vil have stram BAS)

og så noget rørgrej på .. gerne Jadis

forbind hele skidtet med Acoustic Zen kabler ....... Så kører det for dig .. på den fede måde

Glem alt om den ene diskant er bedre end den anden osv, for her kommer det til at hænge sammen fra top til bund 

Du bliver med garanti ikke træt i ørene af det, kun bagi når du ikke kan løsrive dig

held og lykke i den søgen  

mvh

ps : ATC lyder også spændende

Det lyder vældigt men også omfattende og skal aldrig have subwoofer. Det burde ikke være nødvendigt.

amigo skrev:

Hej NightRhyme

Jeg kan se dine udfordringer - har selv være på lytte turne nogle gange i mit hifi liv.

Rigtig mange højtalere, der umiddelbart lyder til at have en god bas, har ofte en upræcis og udeltaljeret bas.

Mine sidste store skift i højtalere har været B&W 805S, B&W 802D, Dynaudio BM15A. Det kan måske undre, at jeg skifter fra relativt dyre B&W til nogle billigere Dynaudio, men mine øre var ikke i tvivl. BM15A er i konstruktion en aktiv højtaler med elektronisk delefilter og en effektforstærker til hver enhed - indbygget i højtaleren. B&Werne er meget flottere, men i mine ører ikke lydmæssigt i nærheden af Dynaudioen.

I forbindelse med skiftet til Dynaudio gik jeg over til ekstern DAC, passiv preamp. Balanceret signalvej hele vejen fra DAC frem til højtalerne.

Stuen har fået nogle akustikplader til at dæmpe reflektioner, men bogreoler etc. kan nok gøre det næsten lige så godt.

Hvis jeg skal skifte igen bliver det til ATC eller lignende i en aktiv version.

NB: Dynaudios professionelle produkter kan ses her: http://www.dynaudioacoustics.com/

Venligst Amigo

Tak for indlæg.

Er stor tilhænger af filosofien om at lade egne øre afgøre og forstår sagtens dine valg.
En gammel rotte Lars, i KT Radio i Aalborg tog mig kærligt under rådgivning i mine tidlige teenageår og lærte mig en del om dette. Den gang spillede de på LP12 med sme arm og Linn højttalere. Det var sgu vildt. Han lærte mig at det er p***e ligegyldigt havd tech-freaks kunne komme med af snik snak om dyre kabler o.lign. Hvis det lyder godt i mine øre uanset om det så er en klokradio så er det jo det jeg skal have. Det er ikke teknikken det drejer sig om men musikken.

At rigtig mange højtalere, der umiddelbart lyder til at have en god bas, har ofte en upræcis og udeltaljeret bas. Ja det er sikkert sandt. Men som jeg skriver vil jeg hellere have at en højttaler kan spille bas i stedet for at designeren helt fravælger dette fordi bassen skal være åhh så raffineret.

Er Vienna BCG's eller AV's bas at betragte som upræcis ? Den er er i hvert fald god nok til mig

Dit anlæg lyder bestemt spændende men lidt for omfattende for mig. Min Primare er ganske fin i mine øre og den burde da kunne kombineres med en højttaler af en slags og spille fremragende.

Kjeldsen skrev:

NightRhyme skrev:

Denne og MS4 har jeg lyttet en del til. Jeg kan slet ikke genkende det du skriver, og iøvrigt spiller bånddiskanten kun som super diskant (over 15 kHz svjh).

Den skal ikke vinkles som B&W (har ikke hørt D modellerne). Dette giver et stort og bredt lydbillede som samtidig er præcist. B&W ar en fremragende mellemtone og diskant, men jeg synes bassen halter gevaltig. Idet de skal vinkles voldsomt, bliver lydbilledet for smalt i mine ører. Vinkles de ikke, farer lyden forbi og samles ikke i midten.

Tak for indlæg.
Ja ok. Som jeg skriver vil de også få endnu en chance under sandsynligvis kærlig vejledning af Thuekay

hullevad skrev:
Den gamle Sonus Faber Guarneri Hommage var rigtig god i 90érne. Scan Speaks PP enhed havde den gang rekord høj opløsning. Dynaudio kan også lave gode domer, MEN:

En pris økonomisk afløser som spiller bedre er Troels Gravesens AT-SW!
Der er både højere opløsning og mere SLAM i Audio Technology enhederne.
Jeg bruger selv Swans diskantbåndet i modificeret udgave, aldrig mere domer!
Spredningen ER begrænset, men opløsningen er vanedannende.

Tak for indlæg.

Ja det lyder spændende men igen lyder som lidt "overkill" til mig. Kunne ikke lige finde noget konkret om den Troels Gravesens AT-SW. Der er vist tale om noget DIY.

--------

Afslutningsvis vil jeg kort postulere at selvom dette er et spændende forum så lærer jeg faktisk mere af at sludre med forskellige forhandlere og lytte rundt og danne mine egne meninger end at læse her.

Mine øre synes drastisk anderledes end flertallet og det er svært at få folk herinde såvel som forhandlere ned på et "no nonsense" niveau. Så der skal gode perceptions filtre på for at udlede reel info
Kan ikke begynde at beskrive alt det vrøvl jeg skulle høre på når jeg forsøgte at forklarede at diskanten på mine tidligere AV S3 Avandtgarde lød elendigt. Så skulle man have historier fra de varme lande om kabler forkerte forstærkere o.lign. Havde jeg lyttet til denne snak havde jeg sikkert stadig drønet rundt og forsøgt mig med forskellige forstærkere og kabler til jeg var blevet gammel og træt

Men er dog løbet ind i mange fornuftige forhandlere der har andet for øje end profit. I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve Amforamusik og Sunaudio.

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes