Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 05:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler-Baladen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 September 2010 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
TruthSpinner skrev:
jazzman skrev:
Det sidste forklarer jo en del Jeg er helt enig i din
karakteristik af digitale
kilder. Men min gamle skod-CD lyder nu stort set lige så fladt og grynet gennem mine sommerhus-vintage-1972-B&O som
den
gjorde herhjemme. Så det...
De dårlige produktioner, du omtaler (og som jeg også hader) kan afsløres af alt der er bedre end et par pc-
højttalere.

Hvis flad og grynet er din primære anke mod aldre digitale afspillere er min pointe nok spildt på dig ;-)

I mine øjne har mange digitale afspillere decideret godt af højttalere der ikke gengiver et pip over 16-18kHz

Hvordan mener TruthSpinner at ældre digitalspiller skal karakteriseres?

Hvor mange der har fejret deres 30 års fødselsdag kan høre > 17kHz?

Det var dig der nævnte en gammel skod-CD, ikke mig.

Du kan starte en ny tråd hvis du vil debatere emnet yderligere. Vi (og måske særligt jeg) gør ikke trådstarter mange
tjenester her.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 September 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

audiogon skrev:
Nå jamen så skal du jo ud at lytte til en Canton Refernce 5.2 DC
Jeg gentager for at besvare dit spørgsmål om konstruktion.
Canton skærer ca. den nederste oktav fra, dermed er den blandt de 99.99 % højttalere der ikke kan spille den sidste oktav.
Til gengæld prøver den ikke som de andre 99.9 %.
Dermed opnår de større dynamik, større lydtryk, renere bas, lettere belastning for forstærkeren....... Især høje slagkraftige
lydtryk er Göbel optaget af........
Var det plusser nok til at vælge Cantons DC kobling???
Har man ikke hørt det, bør man. Der er absolut ingen mangel på dybbas på ordinære indspilninger. Med kirkeorgel ned til 16 hz
kniber det jo så selvsagt. Da er de tavse, hvor andre måske prøver og banker spolen i bund

Ja de ser fine ud de Canton. Har dog aldrig hørt om dem. Hvor kan de lyttes ?

bhaagensen skrev:

Men det er da ikke nogen dårlig ide det audiogon siger. Så er det jo jeg (igen) vil anbefale at køre Audiovector aktivt med
Naim-filter. Så kan du skure så meget du vil (... ned til -6dB tror jeg) uden så meget som at kunne skelne en loddekolbe fra
en spegepølse :) Er du ikke til Audiovector/Naim, findes der jo også andre måder/mærker at køre aktivt på/med.

Eller. Hvad med at undersøge muligheden for at få producenten til at "special"-lave filtret til dig? AV gør det jo fx. med deres
stander-ht, hvis de skal monteres tæt ved bagvæg. Så kan man sige, problemet bliver at du ikke kan lytte inden. Men det
kan man jo til en vis grad teste sig frem til ved at køre noget EQ. Hvis du fx. er overbevist om at Vienna vil spille max med
et diskant-boost på 3dB. Så find ud af hvor og hvordan de deler ved diskanten, download Audacity (eller lignende gratis
software) og giv noget at dit musik et diskant-boost i forhold til de relevante parametre på de 3dB, brænd på en CD, og tag
ud og lyt...   

PS I øvrigt interessant at læse om dine erfaringer med forskellige højtalere. Det giver ligesom lidt extra at høre samme
mand udtale sig om ht A,B, C etc, end at forskellige gør det.

/Bjørn

Ja det kunne være en løsning. Omend en alt for dyr løsning til mig. Jeg ønsker blot en fornuftig partner til min Primare I30

Ja det var mit håb at det ville gøre det nemmere for læsere af min tråd at pege mig i den rigtige retning ved at dele mit subjektive indtryk af en lang række højttalere

morten3460 skrev:
hej - jeg er imponeret af din historie - jeg har selv vaeret gennem tilsvarende soegning - kom selv fra hf275 som havde esotec diskant - jeg har ikke
fundet hoejtaleren endnu - har hoert mange af dem du naevner - og er enig med dig i dine betragtningee - ogsaa mht audiovector og dynaudio - min
mulige favorit er xtz divine - har kun hoert den i butik og den had god klang og bas - mangler at hoere den herhjemme mht perspektiv - men den
tror jeg kunne vaere interessant for dig - mvh morten

Ja den ser fantastisk ud den xtz Divine. Men nok også dyr ? Hvor kan den lyttes ?

audiogon skrev:
Se deres elendige frekvensrespons her....... ja Vienna

http://www.viennaacoustics.at/reviews/ConcertGrand/BBG/VABBG inHFNAUG-08.pdf

Det er 12 db de er sænket ved det følsomme område for øret, i den øverste mellemtone. Så lyder de "musikalske".
I min verden er de i stykker........ og minus 6 db ved 43 hz. De spiller jo heller ikke den sidste oktav.......... Se lige den
frekvenskurve. De kan sgu da seriøst ikke spille det der er i pladerne så det lyder realistisk.
Nå jeg troede de var subsoniske.

Ja jeg ved det godt. Det var jeg dog opmærksom på før jeg købte. Men som tidligere beskrevet skeler jeg ikke til teknisk data benytter udelukkende mine øre. At man så danner sig en anden mening når de kommer hjem i stuen og bliver nærlyttet er en anden historie. Mener dog stadig Vienna laver fremragende og vellydende højttalere på trod af deres uheldige målinger.

morten3460
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 September 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej.

XTZ Divine er ikke så dyr - koster ca. 35.000 for et sæt - og det ser ihvertfald billigt ud når man sammenligner med hvad man skal betale for de andre mærker. Den kan prøves hos DANS TV på Amagerbrogade på Amager. Lytteforholdene der er begrænsede så jeg tror man skal prøve den derhjemme men det er de også villige til - men man kan jo få et indtryk af den i butikken. Men når man sammenligner enhederne i denne og hvad man ellers får så virker den meget fornuftigt prismæssigt - vi kunne evt gå sammen om en hjemme prøvning?

Mit alternativ er ellers at bygge en af TroelsGravesen modellerne - enten Prelude eller DTQWT. Men hvis man bygger selv er gensalgsprisen jo nærmest nul. Så man skal være meget sikker.

Færdige højtalere kommer nemt op i meget store beløb før man får en rimelig mængde bas med. Nogle af dem jeg kunne lide var Harbeth - hvor jeg synes der var gang i musikken - men de var helt uden bas - dem jeg hørte. - morten

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 September 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Gensalgs prisen på DIY højttalere afhænger i høj grad af finish. Kan man ikke selv samle så det ser professionelt skal man betale sig fra det. Jeg gav kr. 7500,- for mine DTWQT kabinetter i baltic birch, vel at mærke incl. en professionel industri lakering. De er til at holde ud at se på.

Hvis man skal købe noget færdigt bygget der har samme lyd tør jeg ikke tænke på hvor dyre de ville have været. Antageligt 5 gange op!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

morten3460 skrev:

Hej.

XTZ Divine er ikke så dyr - koster ca. 35.000 for et sæt - og det ser ihvertfald billigt ud når man sammenligner med hvad man skal betale for de andre mærker. Den kan prøves hos DANS TV på Amagerbrogade på Amager. Lytteforholdene der er begrænsede så jeg tror man skal prøve den derhjemme men det er de også villige til - men man kan jo få et indtryk af den i butikken. Men når man sammenligner enhederne i denne og hvad man ellers får så virker den meget fornuftigt prismæssigt - vi kunne evt gå sammen om en hjemme prøvning?

Mit alternativ er ellers at bygge en af TroelsGravesen modellerne - enten Prelude eller DTQWT. Men hvis man bygger selv er gensalgsprisen jo nærmest nul. Så man skal være meget sikker.

Færdige højtalere kommer nemt op i meget store beløb før man får en rimelig mængde bas med. Nogle af dem jeg kunne lide var Harbeth - hvor jeg synes der var gang i musikken - men de var helt uden bas - dem jeg hørte. - morten

Ja prisen er ok. Men orker ikke køre til Kbh fra Aalborg med mindre det er meget vigtigt. Er som sagt lidt træt af at jagte rundt i Danmark på højttalerlyt. Indtil videre er Dyn Focus 360, B&W 804D og Harbeth hl5 super kandidaterne. Er de ikke noget for mig. Vil jeg søge andet steds. Evt. overnatte i Kbh og gå fra butik til butik :-)

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 September 2010 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

audiogon skrev:
Se deres elendige frekvensrespons her....... ja Vienna

http://www.viennaacoustics.at/reviews/ConcertGrand/BBG/VABBG inHFNAUG-08.pdf

Det er 12 db de er sænket ved det følsomme område for øret, i den øverste mellemtone. Så lyder de "musikalske".
I min verden er de i stykker........ og minus 6 db ved 43 hz. De spiller jo heller ikke den sidste oktav.......... Se lige den
frekvenskurve. De kan sgu da seriøst ikke spille det der er i pladerne så det lyder realistisk.
Nå jeg troede de var subsoniske.

Du linker til den forkerte højttaler. Nemlig Baby Grand. Og IKKE Concert Grand.Concert Grand er en væsentlig
større højttaler, og går dybere.Og JO, både baby Grand og Concert kan faktisk spille realistisk, selvom målingerne ikke er
alt for flotte.

En Cerwin Vega kan spille realistisk......

Her er et link til den store. http://www.viennaacoustics.at/reviews/ConcertGrand/Bgr0702_S tereo.pdf
Der er minus 7 db ved 50 hz og fuld booooomeffekt ved ca 62 hz. og igen minus 7 db ved 3 khz.

Kunne ikke finde test med målinger på de større Canton Reference, så her er en på den lille:
http://stereo.de/index.php?id=497&L=0 læg mærke til der er +- 1 db fra 55 hz til 20 khz og de er silkebløde i toppen og
ingenlunde kedelige.

Hvis nogle kan tysk: Geschmeidig, sanft und vollmundig og der er minus 3 db ved 50 hz og de er så afskåret nedefter med
DC teknik.
Til top Vis audiogon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiogon

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 September 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

NightRhyme: Ja jeg ved det godt. Det var jeg dog opmærksom på før jeg købte. Men som tidligere beskrevet skeler jeg ikke til
teknisk data benytter udelukkende mine øre. At man så danner sig en anden mening når de kommer hjem i stuen og bliver
nærlyttet er en anden historie. Mener dog stadig Vienna laver fremragende og vellydende højttalere på trod af deres uheldige
målinger.

Som du selv var inde på, så har dine ører også fortalt dig at mellemtonen var indelukket........ beviset for det ser du på
frekvensgangen.

Tag lige og tjek de links ovenover.javascript:AddSmileyIcon('')

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 September 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

NightRhyme skrev:
morten3460 skrev:
Hej. XTZ Divine er ikke så dyr - koster ca. 35.000 for et sæt - og det ser ihvertfald billigt ud når man sammenligner med hvad man skal betale for de andre mærker. Den kan prøves hos DANS TV på Amagerbrogade på Amager. Lytteforholdene der er begrænsede så jeg tror man skal prøve den derhjemme men det er de også villige til - men man kan jo få et indtryk af den i butikken. Men når man sammenligner enhederne i denne og hvad man ellers får så virker den meget fornuftigt prismæssigt - vi kunne evt gå sammen om en hjemme prøvning?

Ja prisen er ok. Men orker ikke køre til Kbh fra Aalborg med mindre det er meget vigtigt. Er som sagt lidt træt af at jagte rundt i Danmark på højttalerlyt. Indtil videre er Dyn Focus 360, B&W 804D og Harbeth hl5 super kandidaterne. Er de ikke noget for mig. Vil jeg søge andet steds. Evt. overnatte i Kbh og gå fra butik til butik :-)

Ring og aftal en tid til XTZ Divine - den glemte jeg, da jeg nævnte B&W og Dynaudio. Hvad betyder en københavnertur mod 10 års musikglæde? Lav en tur ud af det. Hotel Rye er billigt og hyggeligt.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 September 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

It dawned on me that I chose music that was emotional and moving because I found the 5.2 DC that engaging. But I didn’t
exclusively listen to classical music, in fact jazz and rock made the rotation and I found no genre was excluded from
sounding natural and organic. Treble elements such as acoustic guitars had snap and warmth, saxophones and trumpets
popped. Highs were controlled but not overly bright. Bass transitioned so evenly it wasn’t until something in the room shook
that I realized how deep.

Resten af testen er her: http://www.hometheaterhifi.com/speakers-products-menu-column 1-42/722-canton-reference-52-
dc.html
Men ingen målinger.

Nå men jeg ville jo bare hjælpe dig med at finde dine sidste højttalere, med dynamik, ægte musikalitet (med lineær
frekvengang), dyb bas, super engagerende, organisk, varm uden mangel på detaljer......
Hvor?? Forhør dig her: www.canton.de

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

audiogon skrev:
NightRhyme: Ja jeg ved det godt. Det var jeg dog opmærksom på før jeg købte. Men som tidligere beskrevet skeler jeg ikke til
teknisk data benytter udelukkende mine øre. At man så danner sig en anden mening når de kommer hjem i stuen og bliver
nærlyttet er en anden historie. Mener dog stadig Vienna laver fremragende og vellydende højttalere på trod af deres uheldige
målinger.

Som du selv var inde på, så har dine ører også fortalt dig at mellemtonen var indelukket........ beviset for det ser du på
frekvensgangen.

Tag lige og tjek de links ovenover.javascript:AddSmileyIcon('')

Ja men vi er da for så vidt enige omkring Vienna. Men der skal være noget for enhver smag. Vienna var ikke lige mig men derfor kan de jo godt lyde fremragende i andres øre.

Ja jeg forstår du er svært glad ved de der Canton og de måler flot. Men det gør Dynaudio vist også. Men igen. Jeg tror da sagtens man kan finde højttalere der måler fantastisk men lyder elendigt.

Men hvor kan jeg lytte de Canton ?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 September 2010 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Ville osse foretrække Canton for Vienna - stensikkert.

Det er ikke alt, der måler godt, der også lyder godt. MEN det er meget lidt, der måler elendigt, der lyder godt.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Ring og aftal en tid til XTZ Divine - den glemte jeg, da jeg nævnte B&W og Dynaudio. Hvad betyder en københavnertur mod 10 års musikglæde? Lav en tur ud af det. Hotel Rye er billigt og hyggeligt.

Det gør jeg skam også om nødvendigt.

audiogon skrev:
It dawned on me that I chose music that was emotional and moving because I found the 5.2 DC that engaging. But I didn’t
exclusively listen to classical music, in fact jazz and rock made the rotation and I found no genre was excluded from
sounding natural and organic. Treble elements such as acoustic guitars had snap and warmth, saxophones and trumpets
popped. Highs were controlled but not overly bright. Bass transitioned so evenly it wasn’t until something in the room shook
that I realized how deep.

Resten af testen er her: http://www.hometheaterhifi.com/speakers-products-menu-column 1-42/722-canton-reference-52-
dc.html
Men ingen målinger.

Nå men jeg ville jo bare hjælpe dig med at finde dine sidste højttalere, med dynamik, ægte musikalitet (med lineær
frekvengang), dyb bas, super engagerende, organisk, varm uden mangel på detaljer......
Hvor?? Forhør dig her: www.canton.de

Værdsætter skam også din hjælp.  

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Alle de højttalerlyt jeg har været på har jo været på baggrund af massive positiv omtale og alligevel har jeg været uening efter lyt

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 September 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

ts_riders skrev:

Halløj NightRhyme

Jeg har selv haft mig en I30, og den lød ganske hæderligt på mine nuværende BKS'er. Der er selvfølgeligt ikke et særligt objektivt valg, men det er vel ligemeget så længe det lyder godt.

(Du skulle vel ikke ha' købt din I30 brugt med mit DIY XLR kabel vel)

Mvh

Thor

Tak for indlæg. Nej det er ikke din Primare hehe. Hmm det syntes du lød hæderligt. Det skal sgu lyde bragende godt  BKS kender jeg ikke lige. Hvor kan de lyttes ?

Du er selvfølgelig velkommen til at komme forbi og lytte til et sæt BKS'er hos mig. Døren står altid åbent (undtagen når det er p***e koldt selvfølgelig, det er så dyrt i varme)

Mvh

Thor

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 September 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

De nye Dynaudio Focus synes jeg lyder meget anstrengt i diskanten..... og de måler sikkert fint.
Men læg mærke til at alle tests af disse Canton Reference 5.2 DC og 9.2 DC at der skrives med stort i forbindelse med deres
musikalitet og fløjsbløde diskant.
AV synes jeg at alle dem jeg har hørt lyder skideanstrengende i diskanten........

Og Canton ved jeg ikke hvor du kan købe i DK. KT i Odense tror jeg skilter med dem forresten...... Men jeg bestilte mine 3.2
DC uden at blinke i tyskland og har ikke fortrudt en eneste gang. De koster vist 78000 kr. herhjemme.

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 September 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Nå ja. BKS burde du også lytte til

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 08 September 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Acoustic Force er absolut også værd at give et prøvelyt!!!

Eksempelvis de 2vejs Amor i og Amor Grande spiller rigtig godt og ligger indenfor prisrammen for de øvrige bud.

Jeg vil mene at Amor Grande spiller ligeså dybt som BCG, men med et mere udpræget punch i bassen. Diskanten er dejligt levende og detaljerig uden at være anstrengende og skarp (D3004)

Bas-/mellemtonerne er ligeledes SS Illuminator og både 5,25" og 6,5" har en lineær slaglængde på 18 mm!!!

Og delefilterkomponenterne er i samme høje klasse. Der bruges bl.a. Mundorf kondensatorer i serie med enhederne...

Så er det lige om du kan leve med en standerht... hvis den nu spiller dybt nok...

De er i hvert fald et lyt værd

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 September 2010 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Det kunne være skønt hvis der blev mulighed for os jyder at lytte til Divine i nabolaget. Lidt underligt at så populær value-for-monye produkt som XTZ er ikke har mere end en forhandler. Umiddelbart får man meget for pengene med Divine. Det er bare svært at finde noget ordentlig information på nettet om hvad den kan levere.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 08 September 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil ha' åben mellemtone og discant, så lyt til dem her. De lyder som en kæmpe højttaler. og de billige http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=164583

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 September 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Hvis du vil ha' åben mellemtone og discant, så lyt til dem her. De lyder som en kæmpe højttaler. og de
billige http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?
id=164583

Det ligner umiddelbart ikke en højtaler der lever op til kravene....
Tror simpelthen ikke den kan levere den dybe bas som nightrhyme efterlyser....
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes