Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 16:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Kan I høre forskel på lossless og MP3? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 03 August 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:

Ham der VED der ikke er forskel sidder tit og ofte og TROR han kan høre ting, han VED hvad er.

Ved afspilning af musik fra telenors onlinetjeneste var der pludselig en masse øvre harmoniske fnidderfrekvenser i numre med dybbas.
Dette er en meget typisk bivirkning i komprimerende codecs. Støjen var reproducerbar samme sted i samme nummer (Cowboy Junkies - Beneath the Gate), og ved nærmere efterprøvning udviste andre numre samme adfærd.

Nåmen disse fnidderfrekvenser kender jeg uhyre godt, de kommer når man smider for meget væk fra et signal, og straks begyndte jeg at mistænke telenor for at have pillet ved streamingkvaliteten.

Da musiktjenesten er flash-baseret er det svært at afgøre hvilken bitrate der kommer ind, og i alle tilfælde er den variabel. Men lyden plejer at være acceptabel grænsende til ganske god, hvis man tager det for hvad det er, nemlig interaktiv netradio med mere end 6 millioner numre. Jeg tænkte at nu skulle de da lige få min ærlige mening om bondefangeri, hvis deres lyd pludselig blev sendt ved ringere kvalitet end den jeg oprindeligt sagde ja tak til.

Jeg optog en stump lige der hvor støjen hørtes og analyserede lidt på samples i matlab. Sjovt nok viste et spektrum plot ingen frekvenser hvor der kunne være tale om støj af den type.

Slut med at sidde og teste med musik, jeg startede en tonegenerator. Ret kort tid efter stod det klart at en Panthella lampe kan sættes i sving ved 42 Hz og det får en opslidt sparepære af ældre dato til at synge hvis den er tændt.

Højfrekvent støj? jotak, men digital støj? NIX

Moralen må være at teknisk viden af og til mudrer klarsynet, men vi skal onk nå i mål... Og at vitser om ingeniører og pæreskift kommer ikke af ingenting...

Det er jo lige præcist dét der er humlen, og egentlig er kernen i dét jeg mener jo netop også at det er lige skidt at være fuldstændigt i den ene eller den anden grøft - udelukkende at være praktiker, er lige så skidt som udelukkende at være teoretiker. Den bedste løsning findes et sted imellem, dér hvor de to sider bliver brugt i et sammenspil. Det behøver egentlig ikke dreje sig om teknisk viden i gængs forstand, men hvis man så at sige sætter de praktiske erfaringer i system, og bruger en mere metodisk fremgangsmåde, så kan man nå frem til et bedre klarsyn. Det gælder ikke mindst dét fænomen jeg mener gør de fleste hifi-entusiaster til deres egen største modstander: Mangel på reproduktion. Alt for mange konkluderer ting, lige så snart de har fået en given oplevelse, uden at efterprøve om konklusionen nu også var rigtigt. Det er dér ingeniøren kommer ind og siger: Hvis der rent faktisk VAR en forskel, så kan den reproduceres. Det dogme kan man sagtens benytte sig af, uden at skulle sætte sig ind i en masse avancerede tekniske termer. 99% af dem jeg møder, i butikken som privat, som sætter sig for at lytte til forskellen på to produkter, laver en AB sammenligning: Man spiller på den ene, så på den anden, og så laver man en konklusion. Jeg er klar tilhænger af ABA (mindst) lytning, dvs. først den ene, så den anden, så den første igen for at efterprøve om den forskel man fandt nu også var der. Det kan nogle gange være svært at få "lov" til, rigtigt mange bliver rastløse og utålmodige og vil hellere videre til et andet nummer, eller en anden højttaler. Ligesom mange bliver rastløse når musikken får lov til at spille mere end 30-40 sekunder...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes