Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lyttet nogle timer på de nye enheder og jeg har endnu en gang måttet konstatere, at de illumimator enheder bare er top notch!
De spiller jo som nævnt tidligere indtil videre på det originale filter, så det måler sikkert ad H til...
MEN FOR F@NDEN DA DET SPILLER GODT!!! Her er øre til øre smil og ømme nyrer!
Jeg har spillet meget højt et stykke tid nu og må have en pause. Er helt ør monoblokkene er 70 grader 
Stik imod mine forventninger, er diskanten umiddelbart omkring 1 dB for lav...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filmtosse skrev:
Ok mente det nok.
Jamen så vil jeg da lige følge lidt med, og se om det er den vej man skal gå 
Held og lykke med projektet
|
|
|
TAKKER!
jazzman skrev:
Stereophile syntes godt om dem, trods det ubehjælpsomme mellemtone/diskant filter. Det har du nu en anledning til at få fintrimmet - go for it! |
|
|
Takker jazzman. Det skal nok blive godt... (hvis planen holder) 
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Nu har jeg lyttet nogle timer på de nye enheder og jeg har endnu en gang måttet konstatere, at de illumimator enheder bare er top notch!
De spiller jo som nævnt tidligere indtil videre på det originale filter, så det måler sikkert ad H til...
MEN FOR F@NDEN DA DET SPILLER GODT!!! Her er øre til øre smil og ømme nyrer!
Jeg har spillet meget højt et stykke tid nu og må have en pause. Er helt ør monoblokkene er 70 grader 
Stik imod mine forventninger, er diskanten umiddelbart omkring 1 dB for lav...
|
|
|
Fedt 
En ting er teori og målinger, noget andet er praksis og oplevelse 
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
En ting er teori og målinger, noget andet er praksis og oplevelse  |
|
|
ikke når man laver højttalere. Der bruger man begge dele, som støtter hinanden. Udsagn som dit ovennævnte tjener bare til at
diskreditere målinger til fordel for alt-er-lige-godt snak.
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Medlem skrev:
|
|
ikke når man laver højttalere. Der bruger man begge dele, som støtter hinanden. Udsagn som dit ovennævnte tjener bare til at diskreditere målinger til fordel for alt-er-lige-godt snak. |
|
|
Vrøvl, det er din opfattelse af mit udsagn. Jeg diskreditere ikke målinger, ved at sige at praksis og oplevelse er noget andet 
Jeg er selv ingeniør OG håndværker, så jeg ved hvad jeg snakker om 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Medlem skrev:
|
|
ikke når man laver højttalere. Der bruger man begge dele, som støtter hinanden. Udsagn som dit ovennævnte tjener bare til at diskreditere målinger til fordel for alt-er-lige-godt snak. |
|
|
Nu var medlems kommentar jo knyttet til min oplevelse af, at diskanten er for lav nu i forhold til med de gamle mellemtoner. Og når følsomheden på de nye enheder er opgivet til at være 85,4 dB på de nye - i modsætning til 8545 som er opgivet til 88 dB (hvis der da ikke er forskel på Mahlerens bas-/mellemtone og 8545)
Stik imod mine forventninger er der nu for lidt diskant. Så her ER faktisk forskel på de teoretiske forventninger og oplevelsen i praksis. Så jeg synes kommentaren var relevant nok...
Men ja du har ret: Man skal bruge både teori og målinger sammenholdt praksis.
|
Til top |
|
|
hifileif Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tommy
Vi skal nok få mahlerne til at synge med beryllium domen,vi skal bare lige måle lidt,og lave nyt filter.Vi har lige haft besøg af scan speaks udviklingschef,som var dybt imponeret af lyden fra vikingen,det bedste han har hørt nogensinde,så mon ikke vi kan få mahlerne til at synge.
Leif
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifileif skrev:
Hej Tommy
Vi skal nok få mahlerne til at synge med beryllium domen,vi skal bare lige måle lidt,og lave nyt filter.Vi har lige haft besøg af scan speaks udviklingschef,som var dybt imponeret af lyden fra vikingen,det bedste han har hørt nogensinde,så mon ikke vi kan få mahlerne til at synge.
Leif
|
|
|
Hej Leif!
Tak for sidst! Det var en stor oplevelse! Det er uden tvivl også de bedste ht jeg har hørt.Men jeg er måske også lidt nemmere at imponere, end ovenstående 
Jeg håber jo lidt på, at Mahlerne kan komme til at synge med en mindre modifikation af det eksisterende filter. Det andet lydet dyrt 
Jeg håber lidt på at det viser sig at Mahlerens delefilter er godt nok - og at det bare er de forkerte enheder der er kommet i... 
Indtil videre spiller 18WU med en anelse højere niveau end de gamle enheder og dermed bevirker det måske at dybbassen ikke vil være så meget hævet som før. Noget Mahlerne jo ellers har ry for med den lidt "loudness-agtige" basafstemning 
Det bliver uden tvivl MEGET spændende at få lavet en måling på dem, når det kommer dertil!
|
Til top |
|
|
hifileif Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan du jo når ellers mahlerne synger købe dig et par Bladelius Beowolf monoblokke,så skulle der vist være strøm nok,så du rigtig kan få gang i din tinnitus.
Leif
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 August 2010 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja også så er jeg jo også fri for at skulle købe nye ht-kabler, frem for at nøjes med en bette Ymer 
Jeg har spillet lotto til på lørdag! 
Men ja, det kunne være rart med lidt mere power. Det lyder ikke så rart når enhederne "flop'er", når mine Vincent monoblokke klipper. Hehe 
Jeg har prøvet med en Audia flight 100... Den kan spille ca. 3½ dB højere, før det går galt. Jeg må jo se om der er nogen der har en Ymer jeg kan prøve - sårn bare for en sammenlignings skyld 
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 05 August 2010 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@finlytteren: godt ord igen, vi er forhåbentlig enige. Når jeg hoster lidt, er det fordi sanser let snydes, og så er det godt at læne
sig op ad teori som støtte. Og målinger! Se Stereophiles - der skal mere styr på fasen i diskant/mellemtonefilteret.
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 05 August 2010 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge Jeg sidder som sædvanligt og undres  Det virker som om man søger det ultimative, men pladen kører for det meste i samme spor. At bytte enheder kan give ganske meget - så langt så godt jazzman er inde på noget med delefilter og du selv snakker også om anden forstærker / andre kabler, men hvad med akilleshælen i hele systemet - det passive filter.  Se nu og få fjernet propen i lydkæden  så der kan komme hul igennem. I tilgift kan du få højere dynamisk formåen  Mvh. Robert
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 05 August 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen drenge Jeg undres også over denne forstærker Beowulf som du omtaler - det er 2 forstærkere i en. En MOSFET til "høje frekvenser" og en Bipolær til "basområdet"...made for biamping måske - hvordan det? Har man ambitioner om at gøre det "rigtige" kan man s.. ligeså godt gøre det fuldt ud...  Mvh. Robert
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 August 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
Har man ambitioner om at gøre det "rigtige" kan man s.. ligeså godt gøre det fuldt ud...
Mvh. Robert
|
|
|
Hej Robert!
Det standpunkt kan jeg sagtens følge! 
Nu er det desværre bare sådan her i huset, at pengepungen ikke helt følger med ambitionerne 
Jeg er godt klar over at Mahlerens delefilter ikke er optimalt og vil da klart gerne have lavet et der er baseret på de nye enheder, og måske måler lidt bedre på fasen.
Eller måske endda erhverve et aktivt filter. Det er ikke noget jeg har erfaring med overhovedet og har ingen idé om hvad sådan noget koster...
Men set med den økonomiske hat på, håber jeg jo lidt på, at en anden kondensator og modstand kan klare jobbet. (jeg ved godt det er lidt langt ude, men jeg håber og håber) 
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 05 August 2010 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da også meget tænkeligt! Især med en ekspert bag måleudstyret.
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 05 August 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Eller måske endda erhverve et aktivt filter. Det er ikke noget jeg har erfaring med overhovedet og har ingen idé om hvad sådan noget koster... |
|
|
Den dyreste del ved et aktivt filter må være at du skal have en forstærker for hver enhed - alt efter hvor godt/dyrt man vil gøre det.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 05 August 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Færdigt byggede højttalere koster kassen. Jeg ved at man ganger materialer og arbejdsløn op med en faktor 7, når vi snakker højttalere i den høje mellemklasse. Nok er løse enheder også noget dyrere for selvbyggere (typisk indkøbspris x 4), men man får mest vellyd ved DIY for pengene. Det nytter ikke noget at udskifte enheder med nye mirakel enheder. Delefilter og enheder er tilpasset hinanden, vel at mærke hvis fabrikanten har gjort sig umage. Skulle det ske at det spiller bedre har man virkeligt vundet i lotto (hvor store er chancerne for det). Anmeldere er annonce krone ludere, de skriver aldrig noget direkte negativt om anmeldte produkter. Man skal læse mellem linjerne!
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 05 August 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Anmeldere er annonce krone ludere, de skriver aldrig noget direkte negativt om anmeldte produkter. Man skal læse mellem linjerne! |
|
|
De har jo allerede sorteret de dårlige fra inden de tester, og de kan jo heller ikke tillade sig at være lige så hårdmundede som en privatperson på et tilfældigt forum - det er jo big business, for pokker. En anmelder vil jo nok hellere forsøge at fremhæve de positive sider ved et produkt, hvor en privatperson i stedet vil hagle den ned for ikke at stemme overens med vedkommendes egen forestilling om hvordan det skal lyde.
Men du har helt ret - for at kunne bruge en test til noget skal man kunne læse mellem linierne, og derved forsøge at tyde om produktet stemmer overens med det man ønsker.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 August 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja selv om jeg er glad for mine Mahler, synes jeg nu også den anmeldelse fra Stereophile var lidt for god!
|
Til top |
|
|
JAV. Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 05 August 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Kan vi ikke få et billede eller 2 ? :)
Jeg er ret overbevist om at du skal have et helt andet filter. Det er dog et frisk projekt.
Illuminator kan være skide seje at lave filter til. Har kun prøvet det selv et par gange, men har også hørt andre sige det.
|
Til top |
|
|