Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 11:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Anden mellemtone til Mahler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifileif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 05 August 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej derude

I er alle velkommen hos mig til en lytter på de nye The Viking som er med de nye illuminator enheder,3stk 18wu 10ohm og 1stk 12mu og 1stk berylium disk. pr stk de spiller r..... ud af bukserne på hvad som helst.

Leif

Til top Vis hifileif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifileif

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 August 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

JAV. skrev:

Hey.

Kan vi ikke få et billede eller 2 ? :)

Jeg er ret overbevist om at du skal have et helt andet filter. Det er dog et frisk projekt.  

Illuminator kan være skide seje at lave filter til. Har kun prøvet det selv et par gange, men har også hørt andre sige det. 

Hey!

Jeg skal nok prøve at finde ud af det der med billeder på et tidspunkt!

Jeg har ikke selv en dyt forstand på at lave et nyt filter til dem. Men jeg har kontakt til Leif fra Acoustic Force og de har lavet flere modeller med illuminator.

Faktisk har jeg lige hørt første udgave af deres nye topmodel. Og det var noget af en oplevelse som jeg næsten ikke kender superlativer nok til at beskrive. Så jeg er fortrøstningsfuld med hensyn til assistance derfra 

Jeg ved ikke om du fangede den længere oppe i tråden, men Scan Speaks udviklingschef var på besøg og høre dem også:

hifileif skrev:

Hej Tommy

Vi skal nok få mahlerne til at synge med beryllium domen,vi skal bare lige måle lidt,og lave nyt filter.Vi har lige haft besøg af scan speaks udviklingschef,som var dybt imponeret af lyden fra vikingen,det bedste han har hørt nogensinde,så mon ikke vi kan få mahlerne til at synge. 

Leif

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Robert GS skrev:

Har man ambitioner om at gøre det "rigtige" kan man s.. ligeså godt gøre det fuldt ud...

Mvh. Robert

Hej Robert!

Det standpunkt kan jeg sagtens følge!

Nu er det desværre bare sådan her i huset, at pengepungen ikke helt følger med ambitionerne

Jeg er godt klar over at Mahlers delefilter ikke er optimalt og vil da klart gerne have lavet et der er baseret på de nye enheder, og måske måler lidt bedre på fasen.

Eller måske endda erhverve et aktivt filter. Det er ikke noget jeg har erfaring med overhovedet og har ingen idé om hvad sådan noget koster...

Men set med den økonomiske hat på, håber jeg jo lidt på, at en anden kondensator og modstand kan klare jobbet. (jeg ved godt det er lidt langt ude, men jeg håber og håber)

Penge er det tilbagevendende når der tales om aktivt for alle de forstærkere der skal til...
MEN hvis du har en Beowulf i kikkerten er det da ikke penge du mangeler... billigere amps sammen med aktiv drift er måske en meget bedre cocktail
hvis du samtidig skal ud og lægge lidt penge til nogle "ordentlige" passive delefilterkomponenter løber det s.. også op. Og sammenlignet med hvad du allerede har lagt og gevinsten du kunne opnå ved aktiv drift.... Jaaaaaaaaaaaa og selvfølgelig måling med tilpasing til dit rum og smag

Der er efterhånden en del muligheder bare se her på HiFi4All Holm Acoustics
Der skal jo lægges en indsats i projektet, men det kommer næsten med garanti til udbetaling med det samme

Mvh. Robert

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2010 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Det med Beowulf var ment som en joke fra Leifs side, da han netop havde imponeret mig med, hvor meget strøm der er i hans Ymer

Men jeg har da 10 af de ca. 8,4 mio. kombinationer til på lørdag, så jeg vil ikke udelukke det helt! Kun 99,99988 %

Jeg er absolut ikke til klasse D forstærkere og er glad for min forforstærker, så det sæt fra Holm bliver ikke aktuelt. Men måske man kunne finde et decideret aktivt delefilter?!? Men det kræver jo igen en masse forstærkere - eller kanaler.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Aktivt filter er udelukkende en fordel hvis et passivt filter ikke er lavet godt nok. Med de rigtige stumper er det passive filter et aktivt overlegent.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Bruger siden: 12 Juli 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 August 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Aktivt filter er udelukkende en fordel hvis et passivt filter ikke er lavet godt nok. Med de rigtige stumper er det passive filter
et aktivt overlegent.

Ævl og bævl.

Intet passivt filter har 0% tab mellem højttaler og forstærker.

Og idag kan du få elektroniske filtre der kan justeres fuldt ud så præcist som flere års roderi med passivt.

Du har tydelig vis ikke prøvet det, men gætter dig frem og sikkert fra erfaringer med et ældre helt almindeligt aktivt filter
hvor man kun kan ændre delefrekvens og niveau

Til top Vis Fache's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fache

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Fache skrev:

Og idag kan du få elektroniske filtre der kan justeres fuldt ud så præcist som flere års roderi med passivt.

Kender du nogle modeller? og ved du måske hvilket prisområde de ligger i?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 August 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Aktivt filter er udelukkende en fordel hvis et passivt filter ikke er lavet godt nok. Med de rigtige stumper
er det passive filter et aktivt overlegent.

Selvom vi kun er i August, vil jeg alligevel tillade mig at uddele 1. præmie for det mest forkerte udsagn om hifi i 2010.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Diamagnetic skrev:
Aktivt filter er udelukkende en fordel hvis et passivt filter ikke er lavet godt nok. Med de rigtige stumper

Selvom vi kun er i August, vil jeg alligevel tillade mig at uddele 1. præmie for det mest forkerte udsagn om hifi i 2010.

Fordi du ikke har hørt et filter med de rigtige stumper. F.eks. Seriespole til bassen med modstand på 0,03 ohm. Aktive filtre er blot indførelse af mere elektronik som har væsentlig mere negativ indflydelse på lyden end et godt passivt filter.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 05 August 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Det bliver mere og mere underholdende. En 4.7 mH 0.03Ω spole alene vil koste mere end et komplet 3-vejs elektronisk
delefilter, og veje over 5kg.
Magnet, du har ret til at have din holdning. Men andre bør vide, at du står meget alene med den.

Andre interesserede kan evt. tjekke bdef ´s tråd på h4a.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Undskyld finlytteren - hvis vi ødelægger din tråd, men jeg håber du også lære noget af disse indlæg

Jeg har ikke sagt at du skal vælge klasse D forstærkere, men håber du får øjne op for et ganske interessant alternativ til passive filter drevet af dyre eksotiske power amps der gerne vil udgive sig for noget som de ikke er / kan (en forstærker med 2 forstærkerdele en MOS som tager sig af høje frekvenser og en som tager sig af bassen - biwiring/biamping....???) Marketing b......t

Hvad har hvem hørt og hvor henne - Diamagnetic.
Kan du ikke linke til lidt billeder af dit anlæg, Diamagnetic?

Det undre mig at du fremhæver det omkring bassen for det er måske her det er sværest at forsvare og her der er allerstørst fordel med aktiv drift. Alene i det at der deles aktivt opnås der omkring 3 dB mere dynamisk effekt (SPL) altså kan du "nøjes" med en 100W i stedet for 200W eller du får plads til 3 dB mere headroom. I delefrekvenserne vil forstærkerne stadig have kontrol over enhederne, hvilket de ikke har ved passiv deling. Hvis der anvendes digitalt delefilter kan du med lethed få styr på fasen på de to enheder så de spiller sammen i delefrekvenserne - hvis dette skal gøres med passiv deling bliver det ikke så få komponenter og med de mange komponenter ryger der endnu mere lydkvalitet over bord - HVIS det overhoved kan lade sig gøre med et passivt filter...! Hvad med lidt equalisering, så går det vist først galt...
Med "perfekte" passive komponenter kan prisen på det passive delefilter let overstige et fuldt aktivt - hvad koster et lille kanonslag ikke fra D....... som vel betragtes som noget af det bedste.

Jeg undskylder lige igen for støjen på din tråd.

Mvh. Robert

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

hhenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009
Sendt: 06 August 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Interessante vurderinger af Illuminator enhederne - specielt berylium diskanten.

Citér:
MEN både 8545 bas-/mellemtonen og 2905 diskanten er klart blevet udklasseret af Revolator serien. Der er efterhånden mange højtalere med Revolator som spiller bedre end Mahler, hvis vi snakker dynamik, ro, hul igennem og alt det dér. I dybbassen er der i mine øjne noget længere mellem konkurrenterne.

Da Illuminator serien kom, blev de gamle enheder bare endnu mere udklasseret. Efter at have hørt de forskellige modeller med Illuminator fra Acoustic Force, har jeg bare måttet erkende at jeg synes selv de mindste, Amor i, spiller klart bedre i mellemtone og diskant, end mine store Mahler. Men dybbassen halter selvfølgelig i forhold til Mahler, så der skal en større model til for mit vedkommende, hvis jeg skal blive tilfreds.

Jeg har ikke hørt beryllium diskanten - kun den ordinære udgave 662000 - også kaldet AirCirc, som jeg har testet op imod 2905/970000.
AirCirc koster over 50% mere, er bedre forarbejdet, og måler bedre på alle punkter. Alligevel lyder den efter min mening langt dårligere end 2905. Den lyder nasal, ulden og indelukket, hvor 2905 i sammenligning er åben transparent og naturlig. Jeg har kørt mange AB tests og med mange filterkonfigurationer, og i alle tilfælde er resultatet det samme. Derfor er jeg lidt skeptisk, når jeg læser ovenstående, men samtidig nysgerrig efter at høre andres mening, specielt om berylium diskanten i forhold til AirCirc.
Til top Vis hhenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hhenne

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2010 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

nu er det desværre kun den gamle 2905/930004 der sidder i mine Mahler.

Jeg har hørt de fleste varianter af både 2904 og 3004 og jeg synes ikke forskellene på dem er vanvittigt store. I de konfigurationer jeg har hørt dem, spiller de alle MEGET bedre end min gamle 930004. Faktisk kan jeg ret godt lide d2904 - den foretrækker jeg frem for r2904...

MEN den nye berryliumdiskant er i en klasse for sig selv. Den er klart bedre. KLART! Nammenam!

Jeg ved ikke om du har brugt AirCirc på et 1. ordensfilter?!? Jeg mener at der bliver skåret stejlere på dem jeg har hørt...

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 06 August 2010 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg har hørt de fleste varianter af både 2904 og 3004 og jeg synes ikke forskellene på dem er vanvittigt store. I de konfigurationer jeg har hørt dem, spiller de alle MEGET bedre end min gamle 930004. Faktisk kan jeg ret godt lide d2904 - den foretrækker jeg frem for r2904...

MEN den nye berryliumdiskant er i en klasse for sig selv. Den er klart bedre. KLART! Nammenam!

Jeg ved ikke om du har brugt AirCirc på et 1. ordensfilter?!? Jeg mener at der bliver skåret stejlere på dem jeg har hørt...

Det lyder da spændende. Men hvorfor sælger eller bytter du ikke bare dine højttalere med nogen du kan lide?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2010 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Det bliver mere og mere underholdende. En 4.7 mH 0.03Ω spole alene vil koste mere end et komplet 3-vejs elektronisk
delefilter, og veje over 5kg.
Magnet, du har ret til at have din holdning. Men andre bør vide, at du står meget alene med den.

Andre interesserede kan evt. tjekke bdef ´s tråd på h4a.

Mystiske aspekter du inddrager ! Cost no object. Desuden skal du bruge extra forstærkere , kabler etc. Jeg vil hellere bruge en god forstærker end et hav af sådanne apparater med chance for at der bruges skod klasse D.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 August 2010 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
jazzman skrev:
Diamagnetic skrev:
Aktivt filter er udelukkende en fordel hvis et passivt filter
ikke er lavet godt nok. Med de rigtige stumper

Fordi du ikke har hørt et filter med de rigtige stumper. F.eks. Seriespole til bassen med modstand på 0,03 ohm. Aktive filtre
er blot indførelse af mere elektronik som har væsentlig mere negativ indflydelse på lyden end et godt passivt filter.

Ja undskyld jeg bryder ind her. Men du er altså helt galt på den!

Jeg er enig i, at passive filtre, kan være langt nemmere at trimme end aktive og derfor ser man sjældent rigtig gode aktive
højttalere og mange af de bedste højttalere kører nok stadig med passive filtre - men det gør altså ikke dit udsagn korrekt.
Der er KUN fordele (med undtagelse af de praktiske) ved at køre aktivt.

Den med seriespolen på 0.03ohm er en okay betragtning, men du glemmer at den impedans enheden kigger ind i når der
induceres EMF i den er en helt anden end de 0.03ohm. I mange passive filtre er impedansen ved nogle frekvenser faktisk
teoretisk tæt på uendelig og det ødelægger forstærkerens mulighed for at dæmpe enhedens fejlagtige udsving fuldstændig!
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
finlytteren skrev:

Det lyder da spændende. Men hvorfor sælger eller bytter du ikke bare dine højttalere med nogen du kan lide?

Hej Sigma6!

Ja det er jo et godt spørgsmål! Det ville måske også være oplagt, men det vil blive betydeligt dyrere end at opgradere de gamle. Færdigbyggede ht med illuminator bliver desværre ikke solgt som discount tilbud. Hvis jeg skal købe en tilsvarende 3½ eller 4 vejs ht med illuminator, vil jeg gætte på en 6 cifret pris, som måske endda ikke starter med et 1tal...

Og derudover skal jeg jo også have repareret de gamle, inden de kan sælges. I sammenligning er dette måske småpenge, men mange bække små...

Økonomien tillader desværre ikke hifi indkøb i den 6 cifrede klasse

Men jeg HAR spillet lotto til på lørdag!

Desuden er har jeg været glad for mine Mahler. De kan nu stadig noget som ikke mange konkurrenter kan i basområdet. Der er et imponerende niveau på dybbassen helt ned under 20 Hz og med en god kraftig forstærker, er der også godt styr på dybbassen. Og jeg kan godt lide portafstemningen på de Eton basser, med de superlange porte.

Der er mange som ikke kan lide Mahler pga. dens måske lidt for kraftige niveau i basområdet og nogle mener at der er et dyk i mellemtoneområdet. Dette har ikke betydet så meget for mig - jeg har været glad for Mahler og det jeg savner mest, er mere dynamik, ro og hul igennem.

Og DET har jeg absolut fået med de nye illuminator enheder! Der er kommet vanvittigt smæk på mellembassen og lyden er blevet meget mere klar og uforvrænget. Mellemtonen lyder næsten som en decideret mellemtone - kvindestemmer, flygler og trommer lyder utroligt realistiske. De små detaljer i lyden bliver udpenslet og lydbilledet er både stort og præcist.

En anden ting jeg godt kan lide ved mine Mahler, er kabinettet. Jeg synes det er en utrolig flot og elegant ht - og finishen er i top. Så jeg kan sagtens leve med de kabinetter fremover også. Især når de nu kommer til at spille med meget mere dynamik og ro...

Så alt i alt er der flere grunde til, at jeg vælger at opgradere i stedet for at udskifte ht.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 06 August 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Jeg synes da bestemt også at "medbyg" på en eksisterende HT, som kan noget man er glad for, er en god ide - og specielt når
man får lejlighed til at korrigere et delefilterkiks!

Er kabinetterne afstivet godt nok i basdelen? Ellers var det også et billigt tweak at indsætte et par stivere. Pas på med det trick
i mellemtonen, her vil ekstra blygummi være bedre.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Kabinetterne er lavet i 40 mm hele vejen rundt - undtaget indersiden (hvis basserne vender ud). Den er kun 20 mm. Men er afstivet i dybbaskabinetterne. De sidemonterede basser bliver der ikke ændret på, da jeg er godt tilfreds med deres performance.

Kabinetterne til mellembas/mellemtone er forholdsvist små og derfor ret stive, gundet de 40 mm materiale på alle sider undtaget en. Min største bekymring var faktisk om 18WU ville lyde trykket i et så lille trykkammer (kender ikke volumen). Men jeg var nu forholdsvist fortrøstningsfuld inden de blev monteret, da Vas kun afviger med en enkelt liter (48 og 49 l).

Og de lyder bestemt ikke trykkede. Der er tilpas med krop på, samtidig med et helt ufatteligt punch. Mine billige kinesermonoblokke har pludselig enhederne i et jerngreb og enhederne falder så hurtigt til ro, at det suger i maven.

Stortrommen lyder ultrakontant og lyden af pedalen der rammer trommeskindet kommer som et fast "dok" fra 18WU og trykket der forlader stortrommekedelen bliver varetaget af de sidemonterede basser med fast drøn.

Basgangene i musikken er endnu lettere at adskille fra den øvrige lyd end før og de hylende mellemtonelyde synger helt utroligt. Både sangstemmer, guitar og ikke mindst flygler "synger" så imponerende...

Så jeg kan godt sige dig, Sven... Der er smil fra øre til øre her. Det skal nok blive rigtigt godt, når der engang kommer en bedre diskant i - og filteret bliver modificeret/ændret...

Jeg smiler så bredt nu, at jeg ikke vil kunne smile bredere når de er helt færdige. Ikke uden at brække kæbebenet i hvert fald...

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Sendt: 06 August 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Meget interessant tråd. jeg spiller selv på Mahler mk1 (tror jeg da, mit sæt er fra 2004). Overvejer at opgradere med det officielle diskant kit der kan købes. Som jeg forstår det, vil udskiftning af den oprindelige D2905 til, ja hvilken diskant er det egentligt?, give en forbedring, men man kan ifølge trådstarter få det endnu bedre ved at skifte til en ss beryllium diskant? Kan den også monteres ved blot at skifte en komponent i delefilteret, ligesom det skal gøres med det officielle opgraderingskit?

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes