Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 06 August 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tillod mig at kopiere fra side 1: 
finlytteren skrev:
Filmtosse skrev:
Er det denne her berrylium diskant i snakker om???
og kan man bare sådan uden videre sætte et sæt i et sæt Mahler????
|
|
|
Ikke lige uden videre...
Der skal ændres på delefilteret også. Berryliumdiskanten kan også spille længere ned, end den gamle 2905 og det kan man lige så gode benytte sig af og sænke delefrekvensen lidt. (tænker jeg)
Og følsomheden er højere, så måske skal diskanten dæmpes en anelse mere, end switchen på bagsiden kan klare...
Men det er noget jeg kommer til at lege med her i tråden, så bare hæng på.
Det skal dog siges, at Rom ikke blev bygget den dag det blev drukket her i huset. Så det bliver nok ikke lige de næste par dage det sker. Jeg er ikke selv en ørn til lodning, udmåling og alt det dér, så jeg må væbne mig lidt med tålmodighed og vente på, dem der kan har tid. 
Desuden passer berrylium diskanten ikke i hullet fra den gamle diskant - den er godt 30 mm. mindre. Det har jeg tænkt mig at klare ved at montere diskanten i en lille waveguide. Det kræver noget fræsning i kabinettet, men det skal jeg alligevel have gjort, da 18WU er 3 mm. større end 8545 i diameter...
|
|
|
En af mine venner som havde Mahler, fik opgraderet sin diskant med det opgraderingskit. Diskanten blev da bedre - bevares - men vi snakker virkeligt i småtingsafdelingen i forhold til, hvad en hvilken som helst diskant fra enten revolator eller illuminator serien vil give!
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 06 August 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke beryllium diskanten passer fysisk i hullet er det et no go fra mig. Kan man få en revelator diskant, der passer fysisk, når nu du skriver det er bedre end den i opgraderingskittet (og hvad er det for en diskant?) ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 August 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det ikke med sikkerthed, men vil gætte på det er en 970000 i stedet for en 93000 udgave af Classic 2905...
Alle revolator og illuminator har en frontplade på 104 - undtagen revolator udgaven af 2905 (990000) som har 130 mm.
Frontpladen på Mahlerdiskanten er nok ikke en standard, da den er ca. 134 mm...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 August 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det er som nævnt noget jeg skal til at kigge på...
Så hæng på og se resultatet, inden du beslutter dig for en opgradering...
Måske ender det med at blive en let løsning med en anden frontplade eller en udvendig ring/indsats. Måske ender det med at diskanten bliver monteret i en waveguide. Vi får se...
Men uanset hvad jeg ender med, skal jeg nok smide oplysninger nok her, til at andre kan kopiere indgrebet.
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det, jeg hænger på
|
Til top |
|
|
hhenne Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 60
|
Sendt: 06 August 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
nu er det desværre kun den gamle 2905/930004 der sidder i mine Mahler.
Jeg har hørt de fleste varianter af både 2904 og 3004 og jeg synes ikke forskellene på dem er vanvittigt store. I de konfigurationer jeg har hørt dem, spiller de alle MEGET bedre end min gamle 930004. Faktisk kan jeg ret godt lide d2904 - den foretrækker jeg frem for r2904...
MEN den nye berryliumdiskant er i en klasse for sig selv. Den er klart bedre. KLART! Nammenam!
Jeg ved ikke om du har brugt AirCirc på et 1. ordensfilter?!? Jeg mener at der bliver skåret stejlere på dem jeg har hørt...
|
|
|
Jeg har prøvet både med 1. ordens filter (dog suppleret med lavQ notch filtre, så enheden ikke bliver overbelastet) og med 4. ordens filtre. Lyden ændrer sig lidt med filtret men ikke nær så meget som den forskel, der er mellem 2905/970000 og 662000. Den forskel er nemlig meget stor og kan høres på et sekund i en AB test. Jeg er ellers ikke så fintfølende - kan f.eks. ikke høre forskel på forstærkere.
Men det ender nok med, at jeg må prøve beryllium diskanten.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 August 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en del gange haft kontakt til Acoustic Force og har testlyttet mange af deres konstruktioner deroppe.
Jeg kender ikke til noget mærke, der har flere illuminatormodeller på programmet, end Acoustic Force. Så jeg vil mene at de p.t. er verdens førende, når vi snakker erfaring med illuminatorenhederne.
Konstruktøren, Leif, er en vældig flink mand og jeg tror såmænd ikke at han ser det som den store fabrikshemmelighed, hvor stejlt de deler på filtrene. Så prøv evt. at kontakte ham.
Jeg mener faktisk at Apollon modellen har AirCirc'en og den synes jeg bestemt spiller rigtigt godt. Også i diskanten. Bestemt ikke ulden! Nærmere blød højopløst og meget detaljeret - uden at have tendens til at være stikkende. Bækkener gengives med en flot dynamik og lydbillede.
|
Til top |
|
|
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
Sendt: 06 August 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Jeg kender ikke til noget mærke, der har flere illuminatormodeller på programmet, end Acoustic
Force. |
|
|
Nu tænker jeg lige højt.....
Acoustic Force + Frequence (distributør af SS) = Billige enheder og en nem måde at "vise dem på markedet"....?
Torben Mikkelsen spiller jo, så vidt jeg er informeret, på begge heste... __________________ Mvh. friman
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 August 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt at Torben ydede en vis assistance i opstartsfasen, bl.a. med udmåling af filtre mm. Men det er ikke tilfældet længere, da AF har fået assistance andet steds fra på det område.
Hvor AF køber deres enheder ved jeg ikke! Men jeg ved hvem der assisterer med filtrene...
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 07 August 2010 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på med at udskifte 8545 at du ikke midster det slam der er i dem.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 August 2010 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
|
|
|
Hej René!
Jeg har fået udskiftet alle fire 8545 med 18WU og jeg er helt rystet over hvor meget bedre mine Mahler er blevet i mellembas og mellemtone! Det er helt vildt!!!
Der er meget mere "slam" i...
Nu spiller mine Mahler med meget mere dynamik, ro, og punch. Og desuden er lydbilledet blevet meget større og stereoperspektivet er blevet endnu mere præcist. I mellemtonen klinger det også meget bedre. Flygler og stemmer er meget mere nærværende og de hylende overtoner fra eksempelvis guitarer og xylofoner er på et HELT andet plan, end med den gamle 8545
I basområdet er der også sket utroligt meget. Stortrommen er blevet meget mere fast og kontant, og bassen er meget lettere at adskille fra den øvrige musik. Der er meget mere punch i basområdet og jeg kan tydeligt høre hvordan forstærkeren nu har Mahler i et jerngreb. Vibrationerne i basområdet kan nu føles på en helt anden måde end før! Der er meget mere styr på det...
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 07 August 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hemmmm....jeg kan bare ikke helt forstå du ændre dine højttalere på den måde. Jeg er overbevist om de spiller som de er designet til. Jeg har selv højttalere med revolater enheder. Jeg synes da, at da jeg hørte Mahler i et ordentligt setup, og med den plads de kræver, på mange måder spillede ligeså godt, Dynamisk, holografisk som mine egne højttalere.
Mvh
Frank.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 07 August 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
jensen skrev:
|
|
|
Hej René!
Jeg har fået udskiftet alle fire 8545 med 18WU og jeg er helt rystet over hvor meget bedre mine Mahler er blevet i mellembas og mellemtone! Det er helt vildt!!!
Der er meget mere "slam" i...
Nu spiller mine Mahler med meget mere dynamik, ro, og punch. Og desuden er lydbilledet blevet meget større og stereoperspektivet er blevet endnu mere præcist. I mellemtonen klinger det også meget bedre. Flygler og stemmer er meget mere nærværende og de hylende overtoner fra eksempelvis guitarer og xylofoner er på et HELT andet plan, end med den gamle 8545
I basområdet er der også sket utroligt meget. Stortrommen er blevet meget mere fast og kontant, og bassen er meget lettere at adskille fra den øvrige musik. Der er meget mere punch i basområdet og jeg kan tydeligt høre hvordan forstærkeren nu har Mahler i et jerngreb. Vibrationerne i basområdet kan nu føles på en helt anden måde end før! Der er meget mere styr på det...
|
|
|
Det vil jeg meget gerne høre for mener klart det er den bedste enhed de har lavet, vil ikke skrive hvad jeg synes om de andre kan være ligemeget.
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 07 August 2010 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
jeg kan bare ikke helt forstå du ændre dine højttalere på den måde. Jeg er overbevist om de spiller som de
er designet til.Mvh
Frank. |
|
|
De her spillede osse som de var designet til. Ingen grund til at lave om på det.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 August 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
sigma6 skrev:
jeg kan bare ikke helt forstå du ændre dine højttalere på den måde. Jeg er overbevist om de spiller som de er designet til.Mvh
Frank. |
|
|
De her spillede osse som de var designet til. Ingen grund til at lave om på det.
 |
|
|
Utorlig intelligent sammenligning .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 August 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
sigma6 skrev:
jeg kan bare ikke helt forstå du ændre dine højttalere på den måde. Jeg er overbevist om de spiller som de er designet til.Mvh
Frank. |
|
|
 |
|
|
Vil du ikke være venlig, at holde dine infantile indlæg for dig selv? Jeg har jo ikke spurgt dig om noget.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 August 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Hemmmm....jeg kan bare ikke helt forstå du ændre dine højttalere på den måde. Jeg er overbevist om de spiller som de er designet til. Jeg har selv højttalere med revolater enheder. Jeg synes da, at da jeg hørte Mahler i et ordentligt setup, og med den plads de kræver, på mange måder spillede ligeså godt, Dynamisk, holografisk som mine egne højttalere.
Mvh
Frank. |
|
|
Hej igen Frank!
Ja ingen tvivl om at de spiller som de er designet til!
Men hvad er de så designet til? Mahler er designet til at spille forholdsvist godt med økonomisk overkommelige enheder. Jeg synes da også at Peter (Vienna) har gjort et godt arbejde med at få så gamle og udklasserede enheder til at spille ganske hæderligt. Respekt for det!
Når producenter udregner en forventet udsalgspris ved forhandleren, ganges kostprisen ofte med 7. Derfor er det essentielt for producenter at holde omkostningerne nede, da hver tusindkrone brugt på bedre enheder og filterkomponenter vil resultere i en salgspris der øges med ca. 7000 kr.
Hvis Vienna havde brugt eksempelvis Revolatorenheder i Mahler, ville den blive dyrere end den nye topmodel...
Da jeg som privatperson ikke selv har den faktor 7 dobling af udgifterne, vil det derfor være muligt at bruge så dyre enheder og komponenter, som producenten ikke kan tillade sig pga. en eksplosiv stigning i udsalgsprisen. Det vil selvfølgelig gå ud over konkurrenceevnen...
Jeg har ikke selv hørt en ht med Revolator,som ikke kunne overgå Mahler i både diskant, mellemtone og mellembas. Nu ved jeg jo ikke hvilken ht du har, men med Revolator burde de spille bedre end Mahler, hvis filteret er lavet bare nogenlunde ordentligt (imø)...
At jeg ender op i en så drastisk opgradering, skyldes lidt en tilfældighed. Jeg fik mulighed for at låne fire 18WU og afprøve dem i Mahler. Og der er SÅ stor forskel at det er svært at beskrive...
Mine ører skal tage meget fejl, hvis resultatet ikke ender med at spille som ht til op mod en halv million. Og hvis det er tilfældet, kan du jo måske pludselig godt forstå at jeg ændrer mine ht på den måde?!?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 August 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
sigma6 skrev:
Mvh
Frank. |
|
|
Hej igen Frank!
Ja ingen tvivl om at de spiller som de er designet til!
Men hvad er de så designet til? Mahler er designet til at spille forholdsvist godt med økonomisk overkommelige enheder. Jeg synes da også at Peter (Vienna) har gjort et godt arbejde med at få så gamle og udklasserede enheder til at spille ganske hæderligt. Respekt for det!
Når producenter udregner en forventet udsalgspris ved forhandleren, ganges kostprisen ofte med 7. Derfor er det essentielt for producenter at holde omkostningerne nede, da hver tusindkrone brugt på bedre enheder og filterkomponenter vil resultere i en salgspris der øges med ca. 7000 kr.
Hvis Vienna havde brugt eksempelvis Revolatorenheder i Mahler, ville den blive dyrere end den nye topmodel...
Da jeg som privatperson ikke selv har den faktor 7 dobling af udgifterne, vil det derfor være muligt at bruge så dyre enheder og komponenter, som producenten ikke kan tillade sig pga. en eksplosiv stigning i udsalgsprisen. Det vil selvfølgelig gå ud over konkurrenceevnen...
Jeg har ikke selv hørt en ht med Revolator,som ikke kunne overgå Mahler i både diskant, mellemtone og mellembas. Nu ved jeg jo ikke hvilken ht du har, men med Revolator burde de spille bedre end Mahler, hvis filteret er lavet bare nogenlunde ordentligt (imø)...
At jeg ender op i en så drastisk opgradering, skyldes lidt en tilfældighed. Jeg fik mulighed for at låne fire 18WU og afprøve dem i Mahler. Og der er SÅ stor forskel at det er svært at beskrive...
Mine ører skal tage meget fejl, hvis resultatet ikke ender med at spille som ht til op mod en halv million. Og hvis det er tilfældet, kan du jo måske pludselig godt forstå at jeg ændrer mine ht på den måde?!?
|
|
|
Jeg kører selv med Focus audio 2.5.
Jeg må indrømme jeg ikke ved om det er sådan man regner det ud...altså med factor 7. Hvem har fortalt dig det?
Jeg har heller aldrig interesseret mig en døjt for, hvilke enheder der sidder i en højttaler . Noget af det jeg bedst har kunnet lide, uanset pris, er et par kæmpe Dun-levy. Efter hvad jeg har kunnet læse mig til, er det billige enheder, og billige stumper der er brugt til dem?
Da jeg kørte med Vienna BCG, havde jeg også et sæt Focus audio 788 på prøve. De har såvidt jeg kan huske, revolater discant og en Eton bas. De havde mere luft i lyden, men var på ingen måde en ligeså homogen højttaler som Vienna. Vienna hang lagt bedre sammen, og spillede ikke ligeså parfumeret som FA 788.
Jeg ved da også, at flere siger at de gamle modeller i Sonus faber, spiller bedre end de nye med en ring radiator discant.
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

|
Sendt: 07 August 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
[/QUOTE]
Kom Mahler ikke på markedet omkring 1999? Dengang var der vel ikke tale om gamle enheder, eller?
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 07 August 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
jazzman skrev:
sigma6 skrev:
jeg kan bare ikke helt forstå du ændre dine højttalere på den måde.
Jeg er overbevist om de spiller som de er designet til.Mvh
Frank. |
|
|
De her spillede osse som de var designet til. Ingen grund til at lave om på det. |
|
|
Vil du ikke være venlig, at holde dine infantile indlæg for dig selv? Jeg har jo ikke spurgt dig om noget. |
|
|
Nu er det her ikke spørgsmål-og-svar, Sigma. Infantil er man vel først, når man ikke tåler at blive lavet fis med. Det kan
også være svært, når ens mor altid har forsikret en om at man er guds gave til menneskeheden. Og min vintage radio var bare
valgt for at demonstrere dit ulogiske udsagn: At "når Mahler er designet som de er, kan de ikke laves om, for så er de jo
ikke længere designet som de var". På den måde kan intet jo forbedres - og trådstarter har jo i flere omgange overbevist sig
selv (og nogen af os andre) om at hans Mahler ER blevet bedre. Hvorfor er det så svært for dig at forstå?
|
Til top |
|
|