Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 08 August 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
Kom Mahler ikke på markedet omkring 1999? Dengang var der vel ikke tale om gamle enheder, eller?
|
|
|
Jeg ved faktisk ikke hvornår 8545 blev introduceret. Men Revelator blev introduceret omkring 1990!
Og ud fra den betragtning har Vienna dengang valgt at bruge enheder, som ikke (længere) er helt i top - lydmæssigt og prismæssigt - i deres topmodel...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 August 2010 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
finlytteren skrev:
jensen skrev:
Pas på med at udskifte 8545 at du ikke midster det slam der er i dem.
|
|
|
Hej René!
Jeg har fået udskiftet alle fire 8545 med 18WU og jeg er helt rystet over hvor meget bedre mine Mahler er blevet i mellembas og mellemtone! Det er helt vildt!!!
Der er meget mere "slam" i...
Nu spiller mine Mahler med meget mere dynamik, ro, og punch. Og desuden er lydbilledet blevet meget større og stereoperspektivet er blevet endnu mere præcist. I mellemtonen klinger det også meget bedre. Flygler og stemmer er meget mere nærværende og de hylende overtoner fra eksempelvis guitarer og xylofoner er på et HELT andet plan, end med den gamle 8545
I basområdet er der også sket utroligt meget. Stortrommen er blevet meget mere fast og kontant, og bassen er meget lettere at adskille fra den øvrige musik. Der er meget mere punch i basområdet og jeg kan tydeligt høre hvordan forstærkeren nu har Mahler i et jerngreb. Vibrationerne i basområdet kan nu føles på en helt anden måde end før! Der er meget mere styr på det...
|
|
|
Det vil jeg meget gerne høre for mener klart det er den bedste enhed de har lavet, vil ikke skrive hvad jeg synes om de andre kan være ligemeget.
|
|
|
Du skal være velkommen! Det er jo efterhånden meget længe siden, du kom og afleverede Mahler i den gamle Kadett du havde dengang... 
Selvom det hele går meget langsomt hér i huset, er der dog sket lidt øvrige forbedringer siden sidst. Jeg har købt en Audia Flight Pre og CD One og det var absolut en kæmpe opgradering fra den gamle Harmann Kardon Signature pre og Sony CD'en. De gamle Vincent 993 monoblokke har jeg dog endnu og det er nok det svageste led i kæden Men de gør det nu okay i forhold til prisen. (med på hvor det er henne nu?)
Jeg har prøvet flere gode effektrin, bl.a. har jeg et par gange lånt en Flight 100 og den er naturligvis i en anden klasse (og en anden pris).
Forskellen fra mine Vincent til Flight 100 er absolut en klar forbedring i dynamik, punch og ikke mindst power (begge dog 100W kl. A). Men den forskel jeg har opnået ved at skifte 8545 ud med 18WU er MEGET større!
Faktisk spillede jeg knap en uge, hvor der kun var skiftet enheder i den ene ht. Og det gjorde det jo forholdsvist let at lave en direkte sammenligning af lyden. Faktisk har jeg haft besøg af flere som alle samstemmende havde den samme oplevelse af forskellen som jeg. Den ene af disse er en gammel veninde, som bestemt ikke er hifi interesseret. Men hun havde ingen tøven i sin vurdering: "Det er hele er meget mere klart" - "Det lyder mere rent" - "De er hurtigere"
Som sagt er du velkommen til at komme og høre forskellen, men det kunne måske være allersjovest at vente til diskant og filtertilpasning er lavet også?!?
Du må gerne komme og høre dem, som de er nu, men så SKAL du bare også komme og høre dem når resten er ordnet!!! 
|
Til top |
|
|
hifileif Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 10 August 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
Når du nu skal ned til Esbjerg,kan du jo lige vende snuden lidt nordpå,så kan du høre hvad de nyeste ss.enheder kan,jeg tror du bliver positiv overrasket.
Leif
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg haft en uges tid, med nye enheder i begge ht og jeg har måske allerede vænnet mig lidt til den nye, bedre lyd. I hvert fald bemærker jeg ikke så tydeligt forskellen mere, på de plader jeg hører meget.
Men igår fik jeg endnu et par "WAUW-oplevelser"...
Jeg hørte for første gang "The Wall" med Pink Floyd på de nye enheder. Og ligeledes debutpladen med The Cranberrries. Og WAAAAAAAAAUUUUUUUW! For s@t@n det var stort! Det var ligefør jeg fik gåsehud helt ned på lilletåen 
De 18WU har en ekseptionel evne til at formidle svage baggrundslyde, samtidig med at en fyldig bas gengives, og drøje præcise hug på stortromme og tamtam'er giver det rette sug i maven.
ME SOOO HAPPY! 
Jeg er blevet kontaktet af en anden bruger herfra forum, som også har Mahler MkI. Jeg får besøg af ham på Søndag, så han selv kan høre om de forskelle jeg beskriver, stemmer overens med hans opfattelse også.
Jeg forventer at vedkommende skriver sin uforbeholdne mening hér i tråden, uanset om indtrykket er positivt eller ej.
Eventuel enighed vil dog ikke være en garanti for at lyden rent faktisk ER blevet bedre. Vi kan jo godt begge have meget dårlig hørelse 
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 10 August 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
selvom jeg er målefreak, ville jeg da altid primært tro på ørerne!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig.
Men ører hører så forskelligt jo, hvilket en igangværende poll endnu engang har konstateret.. 
Men da det jo ikke er et offentligt tilgængeligt "lyd-mekka" ( ) jeg har gang i hér, vælger jeg at lave tiltag som mine ører fortæller mig er rigtige... Og Clio... er det ikke en bil? 
Spøg til side. Jeg vil naturligvis tilskynde at de kommer til at måle fornuftigt i fase og impedans, og at der bliver nogle fornuftige overgange mellem enhederne. Men angående frekvenskurven foretrækker jeg noget jeg synes lyder godt, fremfor noget der er helt lineært. For det er min hørelse vist ikke...
Nu ved jeg ikke hvor mange filtermuligheder (og komponenter) der vil blive afprøvet eller noget endnu. Men da jeg ikke selv er en ørn til sådan noget, må det afhænge lidt af andre.
Klangmæssigt kan jeg godt lide Mundorfs Silver Oil kondensatorer og det bliver nok "bare" dem der bliver brugt i serie med enhederne. Jeg har hørt den med guld også - det er mit indtryk at den er lidt mere blød i klangen. Måske lidt mere "tilgivende"...
Hvis nogen har lignende (og kvalificerede ) bud på filterkomponenter i et bestemt mærke der skiller sig positivt ud fra deres øvrige sortiment, hører jeg gerne herom...
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 10 August 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ZN ???
|
Til top |
|
|
Fache Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny
Bruger siden: 12 Juli 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 10 August 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 10 August 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Nu ved jeg ikke hvor mange filtermuligheder (og komponenter) der vil blive afprøvet eller noget endnu.
Men da jeg ikke selv er en ørn til sådan noget, må det afhænge lidt af andre.
Klangmæssigt kan jeg godt lide Mundorfs Silver Oil kondensatorer og det bliver nok "bare" dem der bliver brugt i serie med
enhederne. Jeg har hørt den med guld også - det er mit indtryk at den er lidt mere blød i klangen. Måske lidt mere
"tilgivende"...
Hvis nogen har lignende (og kvalificerede ) bud på filterkomponenter i et bestemt mærke der skiller sig positivt ud fra
deres øvrige sortiment, hører jeg gerne herom... |
|
|
Prøv at se dette link : http://www.humblehomemadehifi .com/Cap.html
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 10 August 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Filmtosse skrev:
Er det denne her berrylium diskant i snakker om???
og kan man bare sådan uden videre sætte et sæt i et sæt Mahler???? |
|
|
Højttaleren er elendig i forvejen sætter man andre enheder i bliver det vel endu værre. |
|
|
Hehe, nej den kan næste kun blive beder, VA er jo ikke kendt for at bruge verden bedste enheder eller komponenter i delfiltret, men hvis VA havde gjort det, så havde højtale nok koste en del mere end de gør i dag. Ellers må man tænke på at VA højtale faktisk er en højtale med en indbygge sub. bas, og en sådan sub. skal jo havde lidt at leve af, derfor skal der virkelig noget effekt til, før at der komme musik ud af en VA højtale, jo mere jo beder lyd.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber den lyder godt den diskant for målingen ser ikke for god ud. En grim pukkel på impedanskurven bl.a. og peak over det " hørbare " område.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 10 August 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en knast på impedanskurven ved 1.5kHz, men peaks over det hørbare område? Hvor?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Håber den lyder godt den diskant for målingen ser ikke for god ud. En grim pukkel på impedanskurven bl.a. og peak over det " hørbare " område. |
|
|
Impedanspuklen på den diskant Mahler MkI er født med er ved ca. 700 Hz, Berryliumdiskantens er helt nede på under 500, faktisk en anelse under diverse Revelator. Men ingen af dem er tiltænkt at komme helt derned. I det område de skal spille er impedansen flot - og ligeså er frekvenskurverne!
Jeg er lidt i tvivl om det er samme enhed, du har kigget på?!?
At kalde de små udsving på frekvenskurven for peaks, er noget af en overdrivelse, synes jeg! Bemærk at 30 grader off-axis er den kun 10 dB nede ved 20 kHz. Det er da flot!
http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004_664000.pdf
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og JA... Den lyder HERREGODT!!!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Fache Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny
Bruger siden: 12 Juli 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 11 August 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Og JA... Den lyder HERREGODT!!! |
|
|
Hvis den lyder rigtig godt så er målinger vel egentlig også ligegyldige, man kan vel ikke afskrive diverse hifi pga målinger ?
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 11 August 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle målinger afslører en grad af teknisk fejlkonstruktion, der gør at man kan afskrive produktet.
Selvom det ikke er decideret "fejlkonstruktion", er jeg også overfølsom overfor den aktuelle trend med at afstemme diskanten, så den ligger 5dB over mellemtonen, målt on-axis. Min hørelse har her indtil nu stemt overens med målingerne.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Nogle målinger afslører en grad af teknisk fejlkonstruktion, der gør at man kan afskrive produktet.
Selvom det ikke er decideret "fejlkonstruktion", er jeg også overfølsom overfor den aktuelle trend med at afstemme diskanten, så den ligger 5dB over mellemtonen, målt on-axis. Min hørelse har her indtil nu stemt overens med målingerne.
|
|
|
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om denne trend. På nogle områder kan jeg egentlig godt følge idéen. Og så alligevel...
I bund og grund mener jeg at det er tidens trend for egoisme, der ligger til grund for sådanne afstemninger af diskanten. Og det mener jeg, da en sådan afstemning imø foretages for at forbedre lydoplevelsen i sweetspot.
Når man kommer op i et vist niveau i sin hifi-kæde, vil der være så godt et stereoperspektiv, at der er "lidt at give af".
På anlæg der har knap så gode egenskaber, må man ofte placere ht med en hel del toe-in for at opnå et godt stereoperspektiv. Og dermed har man da heller ikke problemer i sweetspot, med off-axis egenskaberne på diskanten.
Men jo bedre signalkæden er, jo bedre stereoperspektiv er der, og jo mindre toe-in er der behov for. Dette kan give et bredere lydbillede uden, at man mister det gode stereoperspektiv, men til en vis grad. Da diskanterne ofte har et tab på 10dB eller mere, 30 grader off-axis, vil man med ekstremt lidt toe-in pludselig ikke have et acceptabelt niveau i det høje diskantområde i sweetspot.
Ved at øge diskantens output i det høje frekvensområde kan man korrigere for dette, men det kræver naturligvis at diskantens niveau øges i samme takt, som den taber evnen off-axis. Altså ikke et lineært hæv...
Men som så ofte set før, giver en mere optimal lyd i sweetspot, mindre optimal lyd udenfor sweetspot. Om man kan leve med det, afhænger jo af ørerne der hører...
Efter at have fået monteret 18WU i mine Mahler har jeg faktisk drejet dem en anelse udad (måske 2 grader). Lidt af samme grund; off-axis niveauet er en anelse bedre og det øgede stereoperspektiv gav "luft" til et bredere lydbillede, uden at det gik ud over stereoperspektivet...
Men jeg har dog stadig lidt toe-in på dem, så et 5 dB hæv, vil være for meget til min smag, tror jeg. Men umiddelbart vil jeg da ikke være afvisende for at prøve med en filterkonstruktion, der giver et lille hæv i det høje diskantområde...
|
Til top |
|
|