Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 02:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Anden mellemtone til Mahler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 August 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Bandit skrev:

At sætte 2 8ohms enheder i istedet, gør at delefiltret ikke opfører sig som tiltænkt, og iøvrigt bliver det også en hård omgang
for din forstærker, da højttalerens samlede impedans havner omkring 2,7 ohm.

Benno

HUsk lige på dette citat, du kan ikke få dine monoblokke til at "synge" ved dén lave impedans, de har det svært nok i forvejen.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 August 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Bandit skrev:

At sætte 2 8ohms enheder i istedet, gør at delefiltret ikke opfører sig som tiltænkt, og iøvrigt bliver det også en hård omgang
for din forstærker, da højttalerens samlede impedans havner omkring 2,7 ohm.

Benno

HUsk lige på dette citat, du kan ikke få dine monoblokke til at "synge" ved dén lave impedans, de har det svært nok i forvejen.

Jo tak for indspillet Kim. Ovenstående var i forbindelse med at illuminator spiller som 2½ vejs. Vil det ikke gøre en forskel i impedansen, hvis det bliver en 3vejs istedet?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Nå så har jeg fået nøkker igen!

Jeg er jo lidt på udkig efter nogle andre effekttrin, samtidig med mine overvejelser om opgraderingen af Mahler...

Jeg er blevet lidt inspireret af digital_thor og har overvejet at slå to fluer med et smæk og koble Mahler på et aktivt filter. Eksempelvis et sæt som dette Ground Sound Chassis600, hvor der er tilføjet en forstærker og et 4vejs filter i stedet for et 3vejs. Svarende til dette sæt, som ovenikøbet trækker Mahler...

Nogen der har erfaringer med sådanne løsninger fra Ground Sound eller andre tilsvarende løsninger?

Er jeg som lydtrykspsykopat bedre stillet med storebror chassis1500? Eller er chassis600 rigeligt?

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 September 2010 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hehe... Hej Finlytter. Du fik lokket mig med på Illuminator-bølgen.... så kan jeg vel også få lokket dig med på den Aktive bølge

Prøv at kigge her: http://groundsound.com/GalleryStefanWehinger.php

Det er lige præcis en der allerede har gjort det som du har i tankerne

Jeg har selv den store 6 kanals fra Vincent SAV-P200... og ja den er vel nok ikke så meget andet end en forfinet NAD-effekt. Men jeg syntes nu alligevel den er fed . Og alt efter hvad jeg koblede til, så spillede den uden at kny. Med både 2 stk. Evidence 870, som front, Suite Baghøjttalere (6½") og 2 stk LAT 500, med fuld smæk i DTS surround. Har så en 996 til Amadeus centeren(DAT)  

Ingen problemer overhovedet, selv ikke ved øresønderivende niveau, Og jeg spiller også højt . Eneste grund til at jeg nu ikke bruger den mere, er fordi jeg købte Groundsound modulerne. Og nu er jeg så optaget af at lege med det fede filter og bygge DIY, at jeg ikke lige får hørt snurrerundt for tiden 

Bare ring til Robert og få en snak - det kan jo være det kan overbevise lidt og måske har han et godt tilbud 

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har også Vincent effekttrin.... endnu da...

Det er de "gamle" 993 monoblokke. Der er skam masser af Watt i, men de kunne godt have mere styr på basserne ved høje lydtryk.

Synes du bassen er blevet mere stram ved højt lydtryk med GS, eller er det ca. det samme som med Vincent? Og kan du spille højere?

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Ja det syntes jeg  Ingen tvivl om at GS klodserne har langt mere styr over enhederne. Blev frygteligt overrasket over den måde der pludselig kom SMÆK i lyden, da jeg sluttede det til. Ingen tvivl om at aktiv drift giver MEGET mere hul igennem. Prøvede jo som sagt at gøre mine evidencer aktive, og wow, der kom knald på. Dog skal det siges at for en kritisk person som mig, kom Dali'en hurtigt til kort, hvad angår kabintkonstruktion og valg af enheder. Derfor er det at jeg lige nu er i gang med at bygge selv  fedt skal det jo være

Du er dog også nødt til at leve med at GS spiller rigtig lækkert og detaljeret, uanset om du spiller højt eller lavt  

Og tro ikke at du er alene om at skrue lidt op... tjek ham her: http://groundsound.com/GalleryKimH.php     3 stk subwoofere til fronten, på 156 liter hver med 2 stk 12" alu peerless basser i hver, vel og mærke på kun 20 kvm   og du har jo 25

Hvis du forresten mangler nogle 8545 til at genoprette Mahleren før du sælger dem videre og bygger noget større selv... så siger du bare til. har et par liggende i fin stand

Desuden er Robert jo gammel PA mand. Så han kan jo slet ikke lade være med at lave noget der ikke har masser af power   Men ellers spørger du ham bare, han kan jo både udbygge med større trafoer, effekttrin og Elektrolytter

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Bare lige en tanke..... Acoustic force..... The Viking........ aktiv med GS

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne sgu være en meget sjov test. For jeg må sige at Gondul/Ymer har et helt fantastisk overskud, selv når der spilles sindssygt højt! Hvis indspilningen er iorden, har man fornemmelsen af, at man bare kan skrue op og op, uden det bliver anmasende eller virker overdrevet højt (selvom vi nok har rundet 115 dB)...

Det er det bedste forstærkersæt jeg har hørt! Og med et godt konstrueret filter med lutter gode komponenter, bliver det nok svært at vælte af pinden! Og det er et godt filter. Jeg har set kurven og den er sååå lige! Og den har en samlet følsomhed på 91,5 dB med udelukkende illuminator, bl.a. tre 10 ohms basser! Det må siges at være eminent!

Men hvis GS kan komme bare op i nærheden, er det vist også flot! Der er jo ligegodt noget af en prisforskel!

Gad vide om chassis1500 lyder mere dynamisk og mindre presset med halv gas, end chassis600 gør med høj belastning?

Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 September 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej finlytteren!

Hvis du er ude i noget selvbyg er elektronisk deling en meget oplagt valg

kan huske jeg havde en C V 320 mtd system for mange år siden,

det gav meget mere hul igennem da jeg lavede det om til (el. deling)der er nogen

fordele ved det elektroniske delefilter, blandt andet at hver effekt-forstærker

"kigger direkte ind i en`højttaler-enhed, end ind i en "møj beskidt delefilter"WinkSmile

M V H   SAVKLINGE

Til top Vis Savklinge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Savklinge

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 September 2010 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Savklinge skrev:

Hej finlytteren!

Hvis du er ude i noget selvbyg er elektronisk deling en meget oplagt valg

kan huske jeg havde en C V 320 mtd system for mange år siden,

det gav meget mere hul igennem da jeg lavede det om til (el. deling)der er nogen

fordele ved det elektroniske delefilter, blandt andet at hver effekt-forstærker

"kigger direkte ind i en`højttaler-enhed, end ind i en "møj beskidt delefilter"WinkSmile

M V H   SAVKLINGE

Hej Savklinge!

Ja, jeg overvejer p.t at lave Mahler om til aktiv 4vejs med Illuminator på fronten og de originale Eton i siden.

Diskanten skal selvfølgelig være D3004 med berryliumdome og mellembasssen skal være en 18WU. Som mellemtone havde jeg overvejet en 15WU, men den har forholdsvis lav følsomhed, så det ender nok med enten 12WU eller 12MU...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 September 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Respekt for din totalrenovering, finlytter! Det bliver da et system, der kan slå det meste.

Med aktiv drift er de enkelte enheders følsomhed uden betydning, så du kan vælge efter lyd alene!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Tak for det, Svend! Ja det håber jeg det bliver...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Nu leger jeg lidt med idéen om selv at bygge et aktivt filter ud af et kabinet fra modushop og moduler fra x Ground sound...

Og jeg kunne godt bruge nogle kvalificerede bud på om følgende vil være passende sammensætning af forstærkerkredse. Er det overkill til dybbassen? Eller er det underkill til diskanten?

Jeg har en idé om at en bas, med en følsomhed på det samme som en given diskant, gerne vil have noget mere power end diskanten. Det skyldes måske mere Ampere end Watt?

Anyway så havde jeg en idé om at sammensætte 4 forskellige størrelser moduler til de fire veje:

• PA1CC til diskant  - max. 100 W/8 ohm (1 stk. D3004 fra 2-3000 Hz og op)
  • PA3CC til mellemtone - max. 200 W/8 ohm (1 stk. 12WU fra 300-600 Hz til disk)
  • PA6CC til mellembas - max. 400 W/8 ohm (1 stk. 18WU fra 60-100 Hz til mellemtone)
  • PA12CC til dybbas - max. 450 W/8 ohm (2 stk. 10" Eton sidemonteret, fra 60-100 Hz og ned)

kombineret med en 1500VA trafo og strømforsyning med 120.000 uf...

Vil dette være en passende sammensætning?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Nu leger jeg lidt med idéen om selv at bygge et aktivt filter ud af et kabinet fra modushop og moduler fra x Ground sound...

Og jeg kunne godt bruge nogle kvalificerede bud på om følgende vil være passende sammensætning af forstærkerkredse. Er det overkill til dybbassen? Eller er det underkill til diskanten?

Jeg har en idé om at en bas, med en følsomhed på det samme som en given diskant, gerne vil have noget mere power end diskanten. Det skyldes måske mere Ampere end Watt?

Anyway så havde jeg en idé om at sammensætte 4 forskellige størrelser moduler til de fire veje:

• PA1CC til diskant  - max. 100 W/8 ohm (1 stk. D3004 fra 2-3000 Hz og op)
  • PA3CC til mellemtone - max. 200 W/8 ohm (1 stk. 12WU fra 300-600 Hz til disk)
  • PA6CC til mellembas - max. 400 W/8 ohm (1 stk. 18WU fra 60-100 Hz til mellemtone)
  • PA12CC til dybbas - max. 450 W/8 ohm (2 stk. 10" Eton sidemonteret, fra 60-100 Hz og ned)

kombineret med en 1500VA trafo og strømforsyning med 120.000 uf...

Vil dette være en passende sammensætning?

Nogen der har en forestilling om, hvor meget strøm de enkelt enheder gerne vil have, i forhold til hinanden?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 12 September 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Ja, mange Mahler har et ikke-optimalt filter. Enhederne og kabinetterne fejler ikke noget. Denne tråd handler om at forbedre
dem - mange fabriksfremstillede højttalere kan forbedres, måske endda også dine?

Det er i orden at være skarp, når folk omgås sandheden letsindigt, men det mener jeg ikke er tilfældet i denne tråd.
Tænk på, når du skriver i forum, at formulere dig ligesom når du sidder overfor folk du ikke kender på et værtshus. Så ville du
ikke anvende ovenstående stil, vel?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 12 September 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Jeg har en idé om at en bas, med en følsomhed på det samme som en given diskant, gerne vil have noget
mere power end diskanten. Det skyldes måske mere Ampere end Watt?

Nej, det skyldes den spektrale fordeling i typisk programmateriale. Halvdelen af al energien ligger < 300Hz, halvdelen over. Så
andelen > 2500Hz udgør en lille del, men den kan være større i elektronisk musik.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Det kunne være en vej frem med den "skod" højttaler når det nu er filtrene fremstilleren åbenbart ikke har haft evnerne til.

De der Ground Sound forstærkere er de gode ?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Klynk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 September 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

De Mahler vil gerne have en god magt amp og de er tilpas afslørende til at man kan høre om man har sjusket med sit grej. Med det rette udstyr syntes jeg de giver meget musikglæde, jeg syntes at der er mange andre konstruktioner i et langt højere prisleje, der gør det dårligere.

Til top Vis Klynk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klynk

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 12 September 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Det kunne være en vej frem med den "skod" højttaler når det nu er filtrene fremstilleren åbenbart ikke har haft evnerne til. 

Jeg mener at have hørt at fremstilleren med vilje har tune't højttaleren til den gengivelse de præsterer.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

claus b chr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

du kommer da ihvertfald ikke til at mangle effekt - jeg kører selv med groudsound coolback 600, der er bestykket med pa1cc(diskant) - pa3cc(mellemtone) - pa3cc(bas) og som navnet antyder 600va trafo.

basserne i mit system er to stk ss w18 8531g00 pr side - og som midlertidig løsning er mellemtonen ss8545+ diskant xt25. (der skal bygges noget mere eksotisk iløbet af efteråret).

men det jeg egentlig ville sige var, at systemets effektformåen i praksis er langt kraftigre end man umiddelbart forestiller sig. Jeg har været vant til at spille med en integreret forstærker MF A5 på 2*250w og jeg kan bare sige, at den i sammenligning virker som en pygmæ. baskontrollen er signifikant - mellemtonen er klar og det samme kan siges om diskanten.

Det er ikke et byggeri du kommer til at fortryde - men mindre kan nu godt gøre det.

Mvh claus.

Til top Vis claus b chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af claus b chr

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum