| Forfatter |
|
hifileif Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Friman skrev:
Må indrømme at jeg fatter simpelthen ikke hvorfor de Illuminator enheder de hypes sådan? De enheder koster urimeligt meget for urimeligt dårlige specs IMO. De er så ineffektive, så efter der er filtreret på dem, hvilket er en hel del før de bare spiller nogenlunde, så lander man nede i omegnen af 80dB følsomhed....! Helt ærligt, så er de enheder ikke en døjt bedre en Revelator. Snarere tvært imod!
Anyway, det er blot min mening....
|
|
|
Jeg mener Leif fra Acoustic Force sagde enten 90 eller 91 dB i følsomhed på den nye Viking. Og den måler uanmindeligt flot.
|
|
|
hej.
følsomheden på the Viking er 91,5db.min imp. er 3ohm ved 150hz.
Leif
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 10 August 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lidt nyt :o)
Har lige lånt 5" SB, Seas W15Ch og 15WU. SB var desværre defekt ved ankomst, så den får jeg ikke meget ud af, det var også blot en demo der stod på hylden i butikken.
Men jeg har nu lyttet til forskellen mellem min gamle Vifa M13MH, Seas og SS.
Har blot lyttet lidt på dem, og prøvet at måle dem med holm acoustics måleprogram.
Lyttetesten siger meget tydeligt at de alle tre selv om prisen er hendholdsvis 600, 1400 og 2200. Har alle masser af detaljer og hul igennem, ikke megen forskel.
Den kæmpe forskel syntes jeg ligger i at den gamle VIFA gjalder når den bliver presset lidt, seas,en er lidt tynd ned efter og SS'en har bare det hele... desværre, den er jo p***edyr 
Vifa en er da ude, men jeg syntes den gør godt til prisen.
Seas'en er da lækker, men har jo en mere kold lyd i kraft af sin magnesium membran, som får klaver og kvindestemmer til at lyde lidt mere kedelig og nøgtern.
SS brillierede for alvor ved klaverspil, hvor den havde meget mere tilstedeværelse og troværdig klang, når det gælder klassiske instrumenter som jo som bekendt er lavet af træ og andre naturprodukter, måske derfor seas'en ikke rammer det som i mine øre lyder naturligt når denne slags instrumenter skal gengives korrekt (i min verden).
Har prøvet at lægge et billede ind, men tror ikke det virker, nogen gode råd?

Kommer med nogle flere udsagn og måleresultater efterhånden, som jeg lige får lyttet lidt mere.
Modtager desuden et 5" VIFA NE enheder med posten i morgen, så må vi se hvad de kan 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har forsøgt at måle på henholdsvis SS15WU og VIFA 149NE.
Og de er dælme linære begge 2. Desuden spiller den nye vifa ganske udemærket. Bare ikke så velopløst, frit og smooooth, som 15WU'eren.
Desuden er Vifa også noget mere sjusket samlet, bevares den virker fint, men f.eks er skumkanten på bagsiden til isolering mellem kabinet og enhede, sat skævt på 
Til Finlytteren: Jeg syntes slet ikke Illuminatoren har den nasale klang som min gamle vifa og det glæder mig, da jeg tror en mellemtone bør have en hvis størrelse for at give pondus. Men du skriver godt nok at 12MU skulle være rigeligt til mit setup. Så det er jo en overvejelse værd idet den koster betragteligt mindre, må man jo sige 
Men er stadig lidt i tvivl... det er godt nok mange penge for en mellemtone.
Overvejede også at prøve seas MCA15 eller seas ER18 - men måske jeg også bare skulle punge ud og holde op med at tænke så meget over det..... damn... syntes det er svært at bedømme hvad man får for sine penge 
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Thor!
Spændende at følge med her i tråden! Jeg er glad for, at du synes om 15WU, nu da det er mig der har "lokket" den indenfor døren! 
De mange indlæg fra daniels, er IKKE et udtryk for skrivekløe. Daniels kommer absolut med mange gode og kontruktive indlæg, og man kan kun have respekt for hans erfaringer! 
Så måske de Flexunits er et lyt værd også? Jeg tror det - uden at have hørt hverken 5H eller 6H! Flexunits plejer dog heller ikke at være i det lave prisleje, men nu er det jo en suveræn god og ikke en billig mellemtone du søger...
Det undrer mig lidt, at du allerede nu inden det er fastlagt hvilke enheder der skal bruges, oplyser delefrekvenserne 350 og 2500 Hz. Er der nogen speciel grund til, at du gerne vil dele dér?
Umiddelbart kan de 8" Seas jo spille meget højere op mod mellemtonen og dermed kan du måske bedre tillade dig at montere en decideret mellemtone. Flere små enheder har de styrker du efterlyser mht. kvindestemmer, trommesmæld osv. men ofte har disse knap så store styrker i det øvre basområde...
Der er iøvrigt lige kommet en stivere udgave af 12MU, som jeg vil mene er mere velegnet til at gå så langt ned i basområdet. Den hedder 12WU:
http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/12wu_8731t00.pdf
På papiret ser frekvenskurverne nærmest identiske ud, men mon ikke de har deres styrker i hvert deres frekvensområde?!?
Jeg ved ikke hvor og hvordan der bliver delt mellem bas og mellemtone i Acoustic Force Viking, men resultatet er intet mindre end imponerende. Der er SÅ meget smæk i den mellemtone. Lilletrommer lyder ekstremt nærværende med en dejlig dynamik. Overtoner fra eksempelvis kvindestemmer, flygler og xylofoner ringer med en utrolig realisme...
Leif fra AF fortalte i min Mahler-tråd, at udviklingschefen fra SS havde været forbi og høre Vikingen. Og efter sigende havde han ikke tidligere hørt 12MU performe så godt. Så måske Leif har et par guldkorn omkring delingen, som han vil af med?!?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg giver altid gerne en demo og en kop øl over hifi-snak, hvis man vil forbi og se/lytte til mine erfaringer. 
Jeg er i hvert fald selv solgt til de FlexUnits, og de kan faktisk ind i mellem findes til menneskepenge. Audio Technology C-Quence har jeg ind i mellem set til Scan-Speak brugtpriser.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Finlytteren.
Jeg har ikke sat mig fast på nogen egentlig delefrekvens. det var blot den jeg havde sat filteret til pt. Men jeg kan i kraft af dens digitale interface hurtigt via pc/usb, ændre den til lige hvad jeg vil 
Fik en lille snak med Torben fra frequence, og han syntes jeg skulle prøve at dele lavere, når jeg nu legede med enheder som var så åbne bagtil, samt besad evenen til at dække den nedre mellemtone bedre. Men jeg kan måske have hørt forkert i min iver
Men det er da tankevækkende at 12MU blot skal flytte på sølle 4,7 gram, imod 15WU, som skubber rundt med 14gr. Og den gamle 8545 flyttede 20gr.
Tror dog at design, materialer, coatning og motorsystem har en del mere at sige, men jeg ved det faktisk ikke. Jeg prøver blot at lytte 
Og jeg er aldeles modtagelig for forslag, selvfølgelig begrundet, til andre delinger 
Ved godt at 9900 kan deles ganske lavt, men syntes også det var rart at dele lidt højrere, da jeg har forstået det hjælper på stereoperspektiv og overgang mellem diskant og mellemtone. Der er jo noget med at vi skal have snydt øret til at det er en punktformig lydkilde 
Til Daniels:
Det lyder som et godt tilbud, jeg er altid frisk på at opleve noget nyt, og hvem ved, jeg har jo ikke købt noget endnu... og C-quence skulle jo være fine enheder, har jeg læst hist og pist.
Er nødt til at løbe igen... der er jo anden i livet end hifi 
Vender frygtligt tilbage med flere indtryk, på den anden side af weekenden 
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 12 August 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes stadig at SS 12M Revelator er suveræn i klassen. Man tror det er løgn når den lille 3½" membran får gas, - den spiller niveaumæssigt op med mange 5 og 6" enheder men er meget hurtigere og extrem åben. Og så er der den "gule pest": SS8546 med kevlar membran! - den er trods alder stadig ret overbevisende når den deles korrekt.
Ps. Har gang i en SS15M i en Busk VSS1510 konstruktion.... Kan dog tidligst bedømme lyden næste uge, da kabinetterne er hos maleren.
|
| Til top |
|
| |
flemse Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 12 August 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke prøve en Scanspeak 8546-00 med kevlar membran.
Jeg har selv prøvet mig en del frem med flere af de lidt ældre Scanspeak
bas/mellemtoneenheder, og en 8546 er klart bedre end de andre.
Den er både ren og klar i lyden. Ret lang fra en 8545.
En 8546-02 med faseplug som DAT benytter er efter min mening væsentlig ringere. Så gå endelig lang uden om den.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 12 August 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg er i hvert fald selv solgt til de FlexUnits, og de kan faktisk ind i mellem findes til menneskepenge. Audio
Technology C-Quence har jeg ind i mellem set til Scan-Speak brugtpriser. |
|
|
Jeg kender både 5"FlexUnits og 18cm C-Quence ( samme membran-areal og magnet ), og her lyder C-Quence bedst efter min
mening - hvis du vælger C-Quence med kapton svingspole, er den klart bedre end med alu-svingspole til mellemtone.
15cm C-Quence er noget hurtigere end 18cm C-Quence, og går næsten lige så langt ned i frekvens. Til mellemtone bliver større
end 5" for langsom og dermed farvet i lyden.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der nyt!!
De der VIFA NE røg tilbage, det var ok, men slet ikke det jeg forstillede mig. ommer!
SB'en var jo desværre itu da jeg lånte den med hjem og derfor fik jeg slet ikke lyttet på den 
Seas'en W15CH var ganske dejlig at lytte på, den havde noget hul igennem, men magnesium lidt tricky at arbejde med og skulle desuden deles relativt højt pga sin møj begrænsede vandring.
Med 15WU blev det hele lidt fladt ved første ørekast, men efter nogle minutter opdagede jeg hurtigt at den gemte på en langt mere neutral og naturlig gengivelse. Man kunne holde hovedet ret tæt på den, når den spillede, uden at den lød irriterende ved det meste musik. Desuden blev musik som jeg før lidt ungik, fordi jeg lidt fejlagtigt fordømte det som dårligt indspillet, nu lyder ganske fedt med Illuminator 
JA! jeg ente op med at købe et sæt SS Illuminator 5" 
Forstod rundt omkring at det var denne som ville give mig de fleste muligheder frem over. 12MU er lidt for lille syntes jeg, og forsvinder måske lidt, hvis jeg skifter til 10" basser.
For det er nemlig min næste kæphest. Jeg syntes måske de der to 8" basser fra seas er lidt for små. Og nu er der måske nogle tilbud på SS 10" revelator. Men én af dem giver jo mindre areal end mine 2 seas'er, så måske jeg skal have to 10" per side..... uha uha... de er jo endnu dyrere 
Så forresten også lige da jeg kom hjem fra ferie i går, at køb/salg har både 12MU og 15WU til billige penge her på sitet. Men nu har jeg jo lige købt 
Men hul i det, kvali koster, og jeg er glad for mit køb og den fede lyd 
Så må jeg også hellere få bygget de kasser færdige og lærer at smide nogle billeder op 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
De lyder altså også gode de 15WUere! Tillykke med dem! Faktisk sidder de også i denne 2vejs, så de kan også godt spille bas på imponerende vis:
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=12693
Et alternativ til dine 8" basser kunne måske også være den nye 12" fra SS som kommer snart (ved ikke hvornår præcist). Det er grundkonstruktionen fra Peerless 12" XXLS som de har modificeret/forbedret.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak 
Overvejede faktisk også i et kort øjeblik at gå besærk, og købe et sæt 5" til. Lave min opsætning som MDM. og tilføje en 12" i siden. ala mahler princippet 
Men ved så ikke om det kan lade sig gøre. Syntes måske bare at en 12" i fronten gør kabinettet lidt for stort til min smag. Det elegante forsvinder lidt. og vis f.eks også scnell slap afsted med det i deres Type B minor. Hvorfor kan jeg så ikke 
Bliver spændende om SS kan tilføje noget til bassen som Peerless ikke har formået. Det kommer garanteret også til at kunne ses på prisen 
Fik lige set frekvenskurven for mine seas 8" i forhold til hvad de på scanspeaks hjemmesider mener at deres 8" revelator kan. avs! nogle potente banditter de 22W.
Men fanme osse dyre 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
15WU kan spille imponerende bas meget lægere ned end 350 Hz med masser af punch.
Dermed mister man måske lidt fordelen ved den hurtighed en 8" har ifht. en 10" og lavere fs bliver måske mere attraktiv?!?
Jeg tror en 10" er nok i hver side. (hvis dit lytterum er under 30-40 m2) - så burde du kunne tune porten til omkring 20 Hz med det rette kabinet.
|
| Til top |
|
| |
JAV. Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 17 August 2010 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Er det så 8 ohms modellen du har ? Ja, du skal have et sæt 15WU i hver side. De har jo rimelig lav følsomhed.
Vil du smide en amp ind til den 12" ?
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 17 August 2010 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
JAV. skrev:
|
Ja, du skal have et sæt 15WU i hver side. De har jo rimelig lav følsomhed. |
|
|
Sad med samme tanke. Du er minimum nødt til at smide 2 i hver og enten lave den som en Mahler eller MTM. De 5" er så piv ineffektive, så du skal godt nok finde en stiv og ineffektiv 8" eller 10" hvis den ikke skal ende med at spille højere end 15WU.
Det er det der er hele mit argument imod disse enheder. De er jo pinligt ufølsomme!
Du bør som minimum starte med 2 til 3dB ekstra følsomhed på mellemtonen inden du starter med filteret. Ellers løber du tør for følsomhed inden du er færdig. Impedansen stiger jo, jo mere du filterer, og Illuminator serien egner sig jo ikke ligefrem til 1. ordens...
Held og lykke med det... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 17 August 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
JAV. skrev:
|
|
|
Du bør som minimum starte med 2 til 3dB ekstra følsomhed på mellemtonen inden du starter med filteret. Ellers løber du tør for følsomhed inden du er færdig. Impedansen stiger jo, jo mere du filterer, og Illuminator serien egner sig jo ikke ligefrem til 1. ordens...
Held og lykke med det... |
|
|
Digital_Thor skrev:
Har et sæt Groundsound moduler (groundsound.com) med 3 x 200 watt og
digital aktivt filter, som er fuldt justerbart via USB og PC.
|
|
|
Nu er Digital_Thor jo ude over problemet med passive filtres begrænsninger så hvad er problemet andet end det maksimale SPL og når det nu er aktivt er der allerede vundet minimum 3 dB i forhold til en passiv løsning...
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 August 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
Friman skrev:
JAV. skrev:
|
|
|
Held og lykke med det...
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Har et sæt Groundsound moduler (groundsound.com) med 3 x 200 watt og digital aktivt filter, som er fuldt justerbart via USB og PC.
|
|
|
Nu er Digital_Thor jo ude over problemet med passive filtres begrænsninger så hvad er problemet andet end det maksimale SPL og når det nu er aktivt er der allerede vundet minimum 3 dB i forhold til en passiv løsning...
|
|
|
Den havde jeg lige glemt.... Du har selvfølgelig fuldstændig ret!
(omend jeg stadig ikke er særlig begejstret for de enheder. Meget andet kan købes for færre penge som er enten lige så godt eller bedre IMHO. Men det er jo nærmest religion, så der bliver vi nok aldrig enige :-) __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 17 August 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 August 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he.....

__________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 August 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er fedt at være aktiv 
Helt rigtigt at følsomheden ikke er noget at skrive hjem om, men som der jo så venligt bliver pointeret, så er det noget som jeg jo kan trylle mig lidt uden om.
Det var f.eks meget tydeligt at 15WU spiller bedre end de 15W jeg har siddende i min center højtt. Så et eller andet må der være sket i udviklingen.
Træere vokser dog ikke ind i himlen, og jeg var da tæt på at hoppe på noget seas excel. Men jeg syntes blot at jeg fik mest ud af illuminatoren, til min musik smag. dyrt? jo! Men jeg lyttede og lyttede... og det var bare den enhed som gav mest til min musik. Jeg skifter måske mening en dag.... men i ved jo selv hvordan det er, når man er ramt af hifi-tinitis 
Jeg har tweaket lidt på mit filter og min port. og Mahler-klon ideen bliver nok ikke realiseret forløbig. Dels pga af prisen og at jeg måske lige skulle tage at spille det jeg har nu - til. før jeg begynder at købe mig fattig i flere ideer 
|
| Til top |
|
| |