| Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 18 August 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også meget positive oplevelser med 15WU. Den spiller utroligt frit, uanstrengt og dynamisk. Der er virkelig punch i den - jeg tror det har noget med den nye frie ophængstype at gøre.
Faktisk overvejer jeg p.t. at erstatte de originale 8545 i Mahler med 15WU, i stedet for 18WU som jeg tester med nu. Primært pga. den bedre mellemtone i 15WU. Der er virkelig smæk på eksempelvis lilletrommen.
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lykkedes det endelig... havde i iveren fået den forkerte enhed med hjem (8741 - 8 ohm og 82,5 i følsomhed) det er sgu lige lavt nok, selv for et aktivt system som mit 
Nu sidder der en 4741, 4 ohm følsomhed 85,9 i. Det spiller !! 
Men nu når jeg har fået neglene i sådan en fin og dejlig enhed, med masser af "hul" bagud. Hvad er så det bedste kabinet jeg kan konstruere for at komplimentere dens konstruktion????
Skal jeg sætte den øverst ligesom i Dali's MS5 ?? ville det hjælpe på noget spredning eller hvordan?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil nok være nemmere at lave en god overgang til basserne, hvis mellemtonen sidder under diskanten.
De kabinetter til Illuminator jeg har set, er ret smalle og dybe. Fx denne 2 vejs med 15WU (mener der er 8741):
Amor i
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 August 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen det passer jo ganske fint med det jeg har i tankerne. Et kabinet på ca 110 i højden, 25 i bredden og 40-50 stykker i dybden.
Jeg vil have dyb og magtfuld bas. Så jeg købte aluenheder. Men tænkte en kort overgang at gøre som dig, og købe et sæt 15WU til, og lave en mahler look a like 
Overvejede, så den bas som du snakkede om, var det ikke en ny 12" fra SS?? , eller 2 stk 26W eller L26ROY fra seas: http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=vie w&id=238&Itemid=223
Seas'en er nemlig brugt i konstruktioner som denne, http://www.clearwaveloudspeaker.com/ReferenceSeries/infoAria 10s.html
Og da jeg godt kan lide L22, så skulle jeg vel bare få mere slaglængde og areal.
2 stk L26ROY skulle også gerne kunne spille i ca 80 liter hvis jeg giver dem en port . Og så kan de også side på hver deres side og udjævne lidt vibrationer.
Inspirationen kommer herfra : http://www.clearwaveloudspeaker.com/ReferenceSeries/Ariabuil dpics.html
Men igen, det er blot en ide for at opnå uanstrengt dyb og lækker bas, i stedet for 2 stk 8" der kæmper lidt for at fylde mine ca 45kvm med vellyd og tyngde. Hvis det bliver for voldsomt kan jeg jo blot skrue lidt ned for niveauet med mit aktive system.
Har du prøvet 2 stk 15WU som front?? kan de dække net til ca 100-150 hz uden at man kommer til at mangle niveau?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 August 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nye 12" fra Scan Speak er kommet på programmet nu: 30W
Og der er også kommet en 10" udgave af den: 26W
De har begge en følsomhed på 89 dB og har lineær slaglængde på 25 mm og max slaglængde på 56 mm!!! (SYGT tænkte jeg! )
Jeg har ikke prøvet to 15WU på fronten, men 15WU har en følsomhed på 85,9 dB hvilket vel er den eneste begrænsning på niveau-siden. I den lille Amor i, sidder der kun en 15WU, og den spiller en ekstrem fast bas, som ifølge Expert i Varde går lige så dybt som mange store JBL gulvht!
På målingen har den fuldt niveau ved 100 HZ! 15WU
Men hvis du ikke vil placere bassen i siden ála Mahler, vil jeg foreslå dig at dele lidt højere end 100 Hz, så du får noget fylde i den dybe mellembas og noget power i de store tamtam'er på trommesættet. De små tamtam'er gengiver 15WU med utrolig dynamik og hurtighed. Ja i verdensklasse!!!
Det kan sagtens lade sig gøre at montere 15WU på fronten og basser på siden og lade 15WU spille helt ned til under 100 Hz. Det kan de sagtens! Men jeg har indtryk af, at du gerne vil lave en hifi-powerHT som kan give noget smæk, og så synes jeg at man bør udnytte den power, der er i de store basenheder... og måske dele ved 2-300 Hz..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 August 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
se evt. denne hjemmeside for inspiration. Der er bl.a. en rigtig fed 4 vejs med SS på fronten og Seas i siden...
humblehomemadehifi
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 August 2010 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ifølge det her: http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf
Så har den "kun" 466kvcm i areal. Jeg har 440 med mine 2 stk 8". Men ok jeg får en del mere membranudsving. Seas har kun 12mm linært og ca 24 max.
Jeg går ikke efter at få så meget power som muligt, men kan blot godt lide at høre musikken "ånde". noget som jeg mener de fleste små højttalere er fysisk fuldstændigt ude af stand til. F.eks når jeg hører Buddha bar, så kommer der nogle rytmer, som kan lyde rigtig fedt når der kommer den sidste luft-skubben med de nedre oktaver. Den der følelse af at en rimelig tæt tung dør der bliver lukket i en stor maskinhal, eller lignende. Og det tror jeg kræver membranareal. Det er ikke fordi jeg vil spille øresøndrerivende højt, vil ikke have tinitus 
Men følelsen af musik gengivet over et anlæg med magt og overkud bagved, uden at det nogensinde bliver presset eller anstrengt, fra det allerdybeste til det allerhøjeste.... ja det lyder bare fedt. Jeg følte lidt at jeg fik en forsmag på hvordan jeg godt kunne lidt det. da jeg havde Dali 870 som front, skåret ved 50hz og supleret ned til 0hz af 2 stk LAT500 i hver deres 70 literes lukkede kabinet, placeret strategisk korrekt i rummet. Én LAT500 plabrede i bund, før jeg rigtig kunne få den til at levere en ordenligt tør stram og bulderfri bund, men 2 stk syntes jeg leverede varen hæderligt.
Nu prøver jeg blot at lave en gulvhøjttaler der kan lidt af det hele. Og de 2 stk L22 pr side... kommer ganske tæt på i 100 literes ventileret kabinet....... men jeg skal jo presse citronen 
Måske jeg blot skal skaffe nogle 22W i stedet fra SS, de har jo 18 linært i stedet for seas' 12mm.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 August 2010 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt LAT500, men 700. Og jeg synes de er imponerende hurtige med masser af punch... Men jeg mangler sgu noget af det "ummmppph" som gode, store enheder kan levere. Det er nok den måde, som store enheder ruller langsomt af, der gør forskellen...
Det du er igang med at bygge, kommer til at spille r¤ven ud af bukserne på Dali 870, om de så blev assisteret af 2 LAT700!!! Klart!!!
Ja citronen skal presses til sidste dråbe! 
Hvorfor en frekvensgang fra 25-30.000 Hz, hvis man kan få fra 20-30.000? Det bliver sværere at tøjle bassen? Ja ooooog? Så må man bruge en dag på placering... Så skal det nok gå 
Du får lige en thumbs-up for motivationen! 
Om den øgede slaglængde er nok begrundelse, til at skifte de L22 ud med 22W... Jeg synes det ikke. Hvis du ikke vil spille tinnitushøjt, kommer basserne jo alligevel ikke ud i max lineær excursion. Og der er heller ikke det store argument ifht. den ene dB i følsomhed eller de 2 Hz i lavere fs, synes jeg...
Det største argument for at skifte L22 ud med et alternativ fra SS, synes jeg er afrulningen!
Hvis du kigger på L22, ruller den ret kraftigt af og er 30 dB nede allerede ved 20 Hz! Der er alle de nævnte SS-alternativer bedre.
Men til gengæld ligger impedanspuklen dejligt lavt på L22!
Så der er vel både for og imod, at beholde L22'erne...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 August 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kom til at tænke på Hera, den første (udgåede?) model fra Acoustic Force...

Det var en 3vejs - eller 2vejs med sub, om man vil... Med to 15W og en D2904 på fronten og en 26W i siden. En af mine venner har iøvrigt købt det eksemplar i Amerikansk valnød, på billedet (ret sjovt). Og de spiller forrygende godt!
Du nævnte selv idéen med en Mahler-klon... og jeg kan sagtens følge idéen. Der er noget fedt ved muligheden for at lave en ca. 25 cm smal ht med 12" eller måske endda 15" bas! 
Det er selvfølgelig ikke godt, at fasen aldrig kan blive perfekt i en sådan konstruktion. Men fasefejl i det helt dybe område er ikke så afslørende, som højere oppe...
Der er mange muligheder med sidemonteret bas. Både 2vejs med sub, 2½vejs med sub og 3vejs med sub...
Hvis det skal være helt ekstremt ypperligt, kan du sætte sådan en 15" Flex i siden... Og så to 15WU på fronten, enten som 2 eller 2½ vejs. Eller en 15WU som 3vejs med enten to L22 eller to 22W. Lad eksempelvis basserne på fronten rulle tidligt af, fx i forholdsvist lille trykkammer, så du er fri for at skære dem - og afstem den sidemonterede bas hertil (kæææmpe trafo!!!)
Jeg ku' ikke finde data på dybden af den 15", men mon ikke det stadig er muligt at holde bredden på ht omkring de 25 cm, du har nævnt...
Ikke for at gøre forvirringen større eller beslutningen sværere... Det er vist ok som det er... Men kunne ikke lade være...
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 28 August 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Du nævnte selv idéen med en Mahler-klon... og jeg kan sagtens følge idéen. Der er noget fedt ved muligheden for at lave en ca. 25 cm smal ht med 12" eller måske endda 15" bas! 
Det er selvfølgelig ikke godt, at fasen aldrig kan blive perfekt i en sådan konstruktion. Men fasefejl i det helt dybe område er ikke så afslørende, som højere oppe...
Der er mange muligheder med sidemonteret bas. Både 2vejs med sub, 2½vejs med sub og 3vejs med sub...
|
|
|
Du kan ikke rigtigt komme dig over at det ikke er et passivt delt system Digital_Thor bygger...
Det er nemlig muligt at delaye, som man har lyst til via det digitale delefilter og dermed ikke nogen problemer at få enhederne til at spille sammen i delefrekvensen! 
Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 August 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay ja... 
og delay'et har ingen forringelse på lyden? for SÅ er det sgu smart! 
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 28 August 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemlig, det er smart. Digitale delefiltre burde være et lovkrav!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yeps Finlytter... det er jo netop alle de muligheder..... 
Som jeg ser det, så koster 4 stk 22W SS, sån ca 8K. Og for de penge kan jeg dælme gøre en del. Lige nu har jeg 4 L22, 2 stk 15WU og 2 stk 9900.
Og jeg burde jo kunne blive tilfreds, eftersom at både svenske QRS, Von sweikert, watt puppy... osv er i stand til at lave højtt med sån ca denne konfiguration.
Første problem, ved ikke lige hvor smart det er at købe en 15WU til, da jeg så kommer ned i 2 ohm i parallel. Det burde gå, men jeg må hellere lige spørge Robert først om hans forstærkere kan tåle mosten :o)
Så er der næste prob. Finlytteren nævne så venligt at 22W SS kun falde ca 5db ved 20hz hvor Seas L22 er faldet hele 30db. Det må da betyde afsindigt meget for min dybbasgengivelse... eller hvad??? Men de koster så også x4. i forhold til hvad jeg gav for L22'erne.
Toppen er jeg tilfreds med, der er ikke så meget diller daller, det virker bare med al den musik jeg har stående på hylden 
Men bassen er lige på grænsen. overvejer 2 ting. Bygge mine højttalere færdige og blive nogle erfaringer rigere, før jeg begynder at afprøve flere ideer.
Eller finde nogle passende alternativer til min 4 stk L22, til max 5-6000 kr. som kan spille med en bedre og dybere bas, samt stadig proppes i en kasse på ca 100-120 liter, som bliver max 30 cm bred. og ca 110 høj
Forslag er velkomne - fyr den af 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Porten vil nok bidrage så meget, at L22 får rigeligt niveau i de dybe oktaver. Så det skal nok blive en kanon ht med dem også!
Hvis det rigtigt skal skubbe noget luft OG ikke må koste lige så meget som 4 stk 22W, kan den oprindelige XXL fra Peerless (XXLS 10") nok fås lidt billigere end den modificerede SS version (26W/4558T00 ikke prissat på Frequence endnu).
Disse enheder er måske ikke så musikalske i det øvre arbejdsområde som fx 22W, men har utrolig power i bunden. Din 15W kan derimod gå langt ned med stor præstation, så de vil måske være et spændende alternativ med en "subwooferenhed" til den dybeste bund.
Men om du kan leve med, at ht'en bliver 28-30 cm bred ved jeg ikke...
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Linear Team :
- 6dB ved 28Hz og -12dB ved 20Hz. Der kan 22W ikke være med, selv ikke mine lavfølsomme 8857 versioner.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke lige helt med på hvad Jazzman er inde på her. Mener du at 22W uanset hvor god en afrulning eller ej, den har ... så kan den alligevel ikke klare sig i det dybe... og derfor ville det være tosset at købe 4 stk af dem, for måske blot at få lidt mere vellyd i det dybe, men ellers ikke opnå det store?? eller 
Til Finlytteren. Jo Peerless laver dejlige enheder.. har selv en lille 10" XLS i bilen. og den gør det fint. Men jeg må nok indrømme at jeg er blevet en tand kræsen.... efter at jeg har stået med hovedet helt nede i den "gamle" revelator 15W og kort efter har smidt ledningerne på Illuminator 15WU... og oplevet hvor stor forskel der er i hvor klart en stemme gengivelse kan opleves med SS' nye enheder. GUF!! 
Fik lige 2 andre tossede ideer.
Måske jeg blot kunne gå lidt op i volume, og tilføje en L22. det giver jo ca 3,75 ohm i belastning... det går lige an
Eller blot sætte 2 stk L26 i. istedet. 2 stk 10" må vel give en mere uanstrengt bund end 2 stk 8".
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=vie w&id=116&Itemid=138
Hov..... L26 har et VAS på 171. Det er dælme møj. Men hvor meget betyder VAS?? Og kan man snyde sig uden om??
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2010 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tro det er nok med en enkelt 10" XXLS i hver, så mon ikke to L22 også kan klare opgaven?
To L26 ville selvfølgelig flytte endnu mere luft og gå en anelse dybere. Både din diskant og mellemtone kan tage en del power, så der skal selvfølgelig også noget basareal til at matche.
Tre L22 er da også en mulighed, men som du nævner kommer impedansen lidt længere ned. Jeg har hørt den nye Viking fra Acoustic Force. Den har netop 3 basser og mellemtone + diskant. For at impedansen ikke skulle blive for lav, har de brugt tre 10ohms 18WU og en 12MU + 3004berrylium.
Hvad er det for et aktivt filter du bruger, Thor? Og hvad koster sådan noget, om man må spørge?
Kan det køre 4 vejs? For så synes jeg faktisk, at en oplagt løsning kunne være at fortsætte med de enheder du har (som jo alle er gode), og så supplere med enten en 12 eller 15" Flex, eller den nye SS 30W i siden (Flex er nok i overkanten af prisrammen)
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 31 August 2010 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dropbox vil ikke kopiere mine public links, så der går lidt tid inden billedet kommer på, men med linearteam.dk ses det at L22 går lige så dybt i 50l refleks som 22W går i en 40l refleks (jeg huskede forkert med mine egne basser )
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har sidder og regnet lidt på det... og jeg ender op med et kabinet på 120x30x50. ved at have ca 22mm vægtykkelse, giver det 124 liter til bas og 10 liter til port og mellemtone.
så rammer jeg ifølge linearteam, sån ca 30hz ved -3db med 2 stk L26.
Ifølge seas, rammer jeg 32hz med 2 stk L22 i 100 liter.
Og da det jo logisk nok burde give en bedre bas at spille lavt på store enheder, i steder for højt på små.... så burde valget jo ikke være svært. Dog syntes jeg det er lige stor nok kasse for at opnå beskedne forøgelser.
testede lidt i går med min nuværrende L22, 2 stk i 100 liter. og det virkede ganske fint.... også selv om de pumpede ret meget frem og tilbage... så lød det ikke på noget tidspunkt som om at de virkede overanstrengte eller i nærheden af deres max.
Mine moduler er fra Groundsound.com : http://groundsound.com/chassis600.php
Det hedder vist chassis 603, og er en udgået model, som jeg fik til en pæn pris(halv), da den var en demo. den koster normalt 25K for et sæt. og som det kan ses på hjemmesiden. så består det af en komplet 3 kanals 200W forstærker med en 3 vejs digitalt filter, pr side.
Det var faktisk til salg her på sitet... og så var jeg tilfældigvis på pletten, på det rigtige tidspunkt ja og så havde jeg lidt erfaringer med det i forvejen. Bruger også Robert's filter til mine subs, hvorved at jeg oplevede hvor fedt det er at køre aktivt, og så fik jeg blod på tanden til også at kører aktivt på mine fronter Har hørt noget om at man skal passe på med reklamere for noget herinde, men da jeg jo ikke får penge for det, så det kan vel blot kaldes vidrebringelse af gode erfaringer 
Man kan så få en 4-vejs udgave og tilføje en kanal. men det koster jo ikke gratis 
Til gengæld er det super godt. Der er så meget hul igennem, power, dynamik, smæk og elegance - at forskellen på kabler, og andet udstyr der er tilsluttet, uden videre kommer frem i lyset. Lånte på et tidspunkt en Linn stereo forforstærker af KT i stedet for min SDP-3 JBL/Lexicon surround pre. Og der var ingen tvivl om at min næste opgradering ligger i forforstærkerdelen..... wow siger jeg bare det hjælpe dog en del når jeg kører direct. via et sæt seperate digital-indgange på JBL', da alle korigerings og justerings kredsløb bliver frakoblet, så måske jeg overlever lidt endnu 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er stor forskel på at ytre erfaringer på noget man har hørt/ejer og på noget man sælger. Kun i sidste tilfælde vil jeg mene, at der er tale om reklame i ordets egentlige forstand.
Det er selvfølgelig god reklame, at omtale noget positivt, men hvis der ikke er nogen økonomisk vinding, mener jeg ikke at det kan/bør være et problem på H4A - eller andre steder...
Så jeg tror ikke, at du skal være nervøs for positivt omtale af dit digitale filter eller andre af dine erhvervelser! Jeg er i hvert fald ikke nervøs for at omtale ex Illuminator positivt... 
Er det i 100 liter lukket kabinet, du har testet L22'erne? Fik de så meget power, at det svarer til en reel lyttesituation med højt niveau? Er du tilfreds med enhedernes lydkarakteristik? (god punch?)
I så fald, er det måske bare at holde fast i dine erhvervelser og gå igang med at bygge?!?
Jeg vil da mene, at man kan få to 8" basser til at gå dybere end 30-32 Hz?!? L22 har jo impedanspuklen meget langt nede, så de ville vel være forholdsvist lette at drive ved lavere frekvenser også?
Digital_Thor skrev:
|
Jeg går ikke efter at få så meget power som muligt, men kan blot godt lide at høre musikken "ånde". noget som jeg mener de fleste små højttalere er fysisk fuldstændigt ude af stand til. F.eks når jeg hører Buddha bar, så kommer der nogle rytmer, som kan lyde rigtig fedt når der kommer den sidste luft-skubben med de nedre oktaver. Den der følelse af at en rimelig tæt tung dør der bliver lukket i en stor maskinhal, eller lignende. Og det tror jeg kræver membranareal.
|
|
|
Den fornemmelse af tung dør der lukkes, tror jeg bliver bedre hvis højtaleren er tunet dybere. Gerne helt ned til 20-22 Hz! Der er stor forskel i fornemmelsen af magt ved 32 og 22 Hz imø. Men højtaleren bliver selvfølgelig sværere at placere og optimere, hvis de sidste 10 Hz kommer med...
|
| Til top |
|
| |