Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 3 vejs DIY - seas og scanspeak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 September 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Hej Finlytter. Hvis du vil lege aktiv selv.. så har jeg lige snakket med Robert... og han har vist et par stykker af samme type forstærker/aktivt filter, som jeg har. Stående til en god pris. Demo apparater, men i perfekt stand. Bare ring til ham... flink mand og god service

Jeg spiller lige nu i en testkasse på 100 liter, en lille port på 6cm dia og 17 cm længde til begge, med 2 tk L22 - 1252. Kappen fra Rabu - skrev også at de skulle lave en bedre bas end f.eks den udgave med ´lavere vas. Da de fleste enheder med lavt vas. kun kan opnå det lave vas ved at ændre på andre tekniske detaljer, som f.eks ophæng, magnet og vægt af membran. Som i sidst ende ødelægger mere end det bidrager. Og disse enheder er i sidste ende kun kommet frem for at tilfredstille os moderne mennesker, med ønske om power og smæk i små kabinetter. Om det så er noget man reelt kan høre... eller om jeg har misforstået ham lidt.... det skal jeg ikke kunne sige med 100%... men det lyder  jo meget rigtigt

Yep.... får al den power de kan ønske. 2 stk 8 ohm enheder i parallel. det giver min forstærker 4 ohm at arbejde med, og den levere ca 350w i denne belastning uden at kny. Kig selv på hjemmesiden, linket kan ses i mit forrige indlæg. Der kan det ses hvor kraftige komponenter der er benyttet til både strømforsyning og effektdel. Når man kører aktivt, har forstærkeren også direkte fat i enheden, og skal kun koncentrere sig om det frekvensvindue, som jegbestemmer via filteret. Mit problem lige nu... tror jeg er at test kabinettet er for tynd og dårligt afstivet.

Jeg savner en lille smulle punch, men igen, det er nok fordi testkabinettet er for dårligt lavet, og porten ikke grundigt nok afstemt.

Har fået fat i to trompet porte i går, som jeg skal hjem og lege med. De er ca 7cm i dia. og 20 cm lange.... så der skal kun bruge EN til de 2 enheder.

Laver snart en kraftigt afstivet kasse i 22mm mfd, så jeg kan prøve det ordenligt af.

Har læst/hørt at jeg skal undgå for meget dæmpningsmateriale i baskabinettet, da det æder de dybe frekvenser... og at det vil virke fint, så længe jeg afstiver ordenligt - nogen med erfaringer??

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 September 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Jeg spiller lige nu i en testkasse på 100 liter, en lille port på 6cm dia og 17 cm længde til begge, med 2
tk L22 - 1252. Kappen fra Rabu - skrev også at de skulle lave en bedre bas end f.eks den udgave med ´lavere vas. Da de
fleste enheder
med lavt vas. kun kan opnå det lave vas ved at ændre på andre tekniske detaljer, som f.eks ophæng, magnet og vægt af
membran. Som i sidst ende ødelægger mere end det bidrager. Og disse enheder er i sidste ende kun kommet frem for at
tilfredstille os moderne mennesker, med ønske om power og smæk i små kabinetter. Om det så er noget man reelt kan
høre... eller om jeg har misforstået ham lidt.... det skal jeg ikke kunne sige med 100%... men det lyder  jo meget
rigtigt

Vas afhænger ikke af magnet eller membranvægt, KUN af compliance og membranareal.
VAS definition
Enheder med lav Vas har derfor lav compliance, og får den lave Fs ved en tung membran. Så de er meget lavfølsomme,
men vi kender jo "the iron law", E=f-3^3 x Vb - altså, halvering af den nederste grænsefrekvens medfører for det samme
kabinetvolumen et 8x fald i følsomhed! Og lavfølsomme systemer har indbygget højere forvrængning. No free lunch. Men
personligt synes jeg de kan lyde fint med power bag.

Digital_Thor skrev:
Jeg savner en lille smulle punch, men igen, det er nok fordi testkabinettet er for dårligt lavet, og porten
ikke grundigt nok afstemt. Har fået fat i to trompet porte i går, som jeg skal hjem og lege med. De er ca 7cm i dia. og 20 cm
lange.... så der skal kun bruge EN til de 2 enheder. Laver snart en kraftigt afstivet kasse i 22mm mfd, så jeg kan prøve det
ordenligt af. Har læst/hørt at jeg skal undgå for meget dæmpningsmateriale i baskabinettet, da det æder de dybe
frekvenser... og at det vil virke fint, så længe jeg afstiver ordenligt - nogen med erfaringer?

1. Trompetporte er helt nødvendige til højtydende systemer som dit.
2. grundig afstivning vil forbedre bassen betragteligt.
3. Dæmpemateriale indfører en ulineær komponent i afstemningen og skal IKKE bruges til et rent bassystem. Det kan først
gøre nytte, hvis systemet skal gengive bølgelængder der ligger under det dobbelte af det største indvendige længdemål:
Hvsi baskabinettet fx er 85cm højt, vil den laveste stående bølgefrekvens være c/(2 x 0.85) = 340/1.7 = 200Hz. Nu ved jeg
ikke hvor du skærer, men HVIS der er brug for dæmpning iflg. ovenstående, ville jeg absolut nøjes med fastlimet skum på
væggene, endelig ikke uld der kan rasle rundt og opsuge bevægelsesenergi.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Dvs.

Hvis jeg vil have dybere bas. f.eks 25 i stedet for 30 hz. Så skal jeg øge kabinetvolumen lidt. Men mister jeg så ikke noget powerrespons og punch?

Skal det forstås sådan, at hvis jeg sænker nedre grænsefrekvens fra 30 til 15hz. så falder mit bassystem med x8 i følsomhed?

Så for at undgå stående bølger fuldstændigt... så skal jeg blot lave mit baskabinet 2-delt, et til hver 8". For på den måde har jeg max en længde på 50 cm = 340hz i egenresonans for kabinettet. hvor jeg ved 85cm jo har 200.... hvilket jo lidt begrænser min frihed til at dele.... men 200 hz deling mellem bas og mellemtone... er vel også ok når vi snakker 5" illuminator og 8" bas??

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 01 September 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Dvs. Hvis jeg vil have dybere bas. f.eks 25 i stedet for 30 hz. Så skal jeg øge kabinetvolumen lidt.
Men mister jeg så ikke noget powerrespons og punch?

a. det forudsætter at du skifter enhed! Med samme enhed vil du næsten intet vinde ved at øge volumen med 10%.
b. det afhænger af afstemningsfrekvensen. Ved lukket, nej.

Digital_Thor skrev:
Skal det forstås sådan, at hvis jeg sænker nedre grænsefrekvens fra 30 til 15hz. så falder mit
bassystem med x8 i følsomhed?

Det skal forstås sådan at hvis du har en kasse med 92dB følsomhed der går ned til 30Hz og vil sætte en ny enhed i der i
samme kasse går ned til 15Hz, så kan dette kun lade sig gøre såfremt den nye enhed har en følsomhed på 80dB (1/8)

Digital_Thor skrev:
Så for at undgå stående bølger fuldstændigt... så skal jeg blot lave mit baskabinet 2-delt, et til hver 8".
For på den måde har jeg max en længde på 50 cm = 340hz i egenresonans for kabinettet. hvor jeg ved 85cm jo har 200....
hvilket jo lidt begrænser min frihed til at dele.... men 200 hz deling mellem bas og mellemtone... er vel også ok når vi
snakker 5" illuminator og 8" bas??

Der er andre faktorer end stående bølger der har mere at sige for den endelige lyd. Fx. er det meget lettere at lave en 25Hz
port i et stort kabinet end i et lille (hvor porten bliver uhåndterligt stor). Men en 5" kan godt deles aktivt ved 200Hz hvis du
bruger et stejlt filter.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 01 September 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Når du kører aktivt kan du jo også indregne EQ i basafstemningen. Meridian Audio bruger en equalized 6th order Butterworth
afstemning som du kan læse mere om i Martin Colloms: High Performance Loudspeakers, som alligevel skal stå i din reol

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 September 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Er 36dB/oktav filtre ikke dræbende for dynamiken - uanset hvordan de udføres? Synes der er bøvl nok ved 18 & 24dB filtre.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hehe. Jeg har indtil videre kun Robert Harley's complete guide to high end audio - second edition.

Og den fortæller jo kun om hvordan det kan være... og ikke om hvordan man bygger det.

Tak til Jazzman for den forklaring. Det giver jo stof til eftertanke

Jo mere jeg får tid til at lytte til mit samlede system, jo mere gror det på mig. Lige nu føler jeg ikke for, at lave noget større. Men fremtidigt kunne det da være sjovt at gå 4 vejs, droppe den ene L22, lade den tilbageværrende side i ca 20 liter lukket og skære den ved ca 80 hz og smide en 12" i siden. har f.eks hørt at XXLS 12" ALU skulle kunne klare det job ganske fint, eller måske den nyde discovery fra SS, som Finlytteren har nævnt 

Men men... kommer tid kommer råd - lige nu skal jeg blot til at øve mig i at oploade nogle billeder og kommer igang med det færdige kabinet til mine højtt

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Til Mik112. 

No clue... Jeg har endnu ikke sat mine filtre så stejlt. Men Robert har sikkert en god forklaring.

Jeg køre lige nu med 3 ordens butterworth til f.eks bassen ved overgang til mellemtone.

Og da jeg kun lige er kommet i gang med måleudstyret... og det jo normalt ikke måler så godt under 300hz. så bliver det mest med ørene lige nu 

Der er jo nogle grunlæggende regler, som f.eks The Iron Law som Jazzman nævnte. Men ud over det, så nyder jeg da at afprøve forskellige løsninger, man kan jo bliver overrasket

Det er jo det fede med aktiv filtre, som disse.... man kan lege lige så tosset man vil, og så blot trykke UPDATE, så bliver filtrene opdateret via USB, efter man selvf lige har gemt den forrige instilling i en fil.... tada

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 September 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Lækkert nok. Og som Kaj siger: Popkorn er et lækkert kryderi
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes