Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 07:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC på kontoret PJ i stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Mr Wells skrev:

Hardisk er er jeg klart til seagate igen pga. lydniveau men er ikke sikker på om det skal være SATA eller PATA.

SATA syntes jeg har en irreterende meget høj hyle tone, og den lille extra hastighed har man ikke brug for i en HTPC, derfor vil jeg klart anbefale Paralel.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Til Sandi

Ja det lyder spændende. Jeg spændt på at hører om kvalieten på de afstande. Du skriver du har trukket digital lyd i et et Ø3.5 mm RG59. Er det flexrørets betegnelse? Og i så fald bruger du S/PDIF eller coaxial?

Til kyhn

Nej jeg ville heller ikke vægle SATA for hastighedens skyld, men kablerne er mindre og giver derved mere plads til lufgennemstrømning i kabinettet og så er de mere fremtidssikret (hvis det da ellers efterhånden har nogen betydning). Men hvis SATA diskene har en høj hyletone vil jeg også kraftigt overveje PATA.

Til top Vis Mr Wells's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Wells

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

RG59 er klassificeringen ligesom CAT X for TP, og ja det er coxialt. RG59 er std antenne kabel der koster 5-10kr/m jeg gav 10kr/m for det meget tynde kabel jeg har brugt (købt ved en Radio/TV forhandler ) så det fåes sikkert en del billigere.

MHT VGA gennem skærmet CAT5e så har jeg testet først med 100m her var ghosting og lidt farveudgnidning, men min lodning er også meget ringe. Ledningerne er meget små og jeg ryster som en parkinson patient. Jeg sidder og skriver på en CRT skærm med triniton rør (alt kan ses) hvor jeg har brugt et 40m VGA kabel. jeg sidder 1,25 m fra og kan ikke se noget ghost og meget lidt farve udgnidning jeg forventer et noget bedre resultat på en PJ

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Om der er SATA eller PATA interface på en disk har INTET at gøre om den hyler eller ej. De mest støjsvage diske på marked kommer fra Seagate når vi snakker 3.5".

De eneste ægte SATA diske kommer også fra Seagate, de øvrige producenter køre en brigde-løsning i hw, det vil sige at der reelt er tale om en PATA disk med bro og SATA interface.

Hvis man skal holde et lavt støjniveau, så skal man helst ikke over 2 plader, dvs. 120GB p.t. Der kommer dog snart en ny generation af diske hvor datatætheden er højere end tidligere = +160 GB på 2 plader.

Montering af disk er også afgørende for hvordan den engergi disken har forplanter sig i kabinettet. Det anbefales klart at bruges et "flydende" ophæng i form af gummi/silicone og aldrig metal mod metal, ikke engang skruerne til fastmontering.

Jeg er nede på 19db i mit projekt - målt på Ålborg univeristets facilitetter.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Om der er SATA eller PATA interface på en disk har INTET at gøre om den hyler eller ej. De mest støjsvage diske på marked kommer fra Seagate når vi snakker 3.5".

De eneste ægte SATA diske kommer også fra Seagate, de øvrige producenter køre en brigde-løsning i hw, det vil sige at der reelt er tale om en PATA disk med bro og SATA interface.

Hvis man skal holde et lavt støjniveau, så skal man helst ikke over 2 plader, dvs. 120GB p.t. Der kommer dog snart en ny generation af diske hvor datatætheden er højere end tidligere = +160 GB på 2 plader.

Montering af disk er også afgørende for hvordan den engergi disken har forplanter sig i kabinettet. Det anbefales klart at bruges et "flydende" ophæng i form af gummi/silicone og aldrig metal mod metal, ikke engang skruerne til fastmontering.

Jeg er nede på 19db i mit projekt - målt på Ålborg univeristets facilitetter.

NU ved du jo meget mere om teknikken end mig.

Jeg har blot konstateret at de SATA diske jeg har mødt har generelt haft en høj hyletone, som de tilsvarende PATA ikke har haft? (Maxtor, IBM, WD)

mht. ophæng, så har jeg haft succes med at benytte 2 stk kraftige elastikker i et tomt 5 1/4" slot, hvor i disken så hænger. dog kan varme være et problem med standard elastikker.

jeg ved ikke med sikkerhed hvad mit støj niveau er, men det er ikke så højt at det er generende.

min eneste blæser er en Papst 15db i strømforsyningen, resten kører passivt.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes