| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Om der er SATA eller PATA interface på en disk har INTET at gøre om den hyler eller ej. De mest støjsvage diske på marked kommer fra Seagate når vi snakker 3.5".
De eneste ægte SATA diske kommer også fra Seagate, de øvrige producenter køre en brigde-løsning i hw, det vil sige at der reelt er tale om en PATA disk med bro og SATA interface.
Hvis man skal holde et lavt støjniveau, så skal man helst ikke over 2 plader, dvs. 120GB p.t. Der kommer dog snart en ny generation af diske hvor datatætheden er højere end tidligere = +160 GB på 2 plader.
Montering af disk er også afgørende for hvordan den engergi disken har forplanter sig i kabinettet. Det anbefales klart at bruges et "flydende" ophæng i form af gummi/silicone og aldrig metal mod metal, ikke engang skruerne til fastmontering.
Jeg er nede på 19db i mit projekt - målt på Ålborg univeristets facilitetter. |
|
|
NU ved du jo meget mere om teknikken end mig.
Jeg har blot konstateret at de SATA diske jeg har mødt har generelt haft en høj hyletone, som de tilsvarende PATA ikke har haft? (Maxtor, IBM, WD)
mht. ophæng, så har jeg haft succes med at benytte 2 stk kraftige elastikker i et tomt 5 1/4" slot, hvor i disken så hænger. dog kan varme være et problem med standard elastikker.
jeg ved ikke med sikkerhed hvad mit støj niveau er, men det er ikke så højt at det er generende.
min eneste blæser er en Papst 15db i strømforsyningen, resten kører passivt.
|