Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 14:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Antennekabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Her på TV området er jeg ret uvidende, så jeg håber at nogen af jer har bedre forstand på det en jeg.

Der hvor jeg bor kører vi på fællesantenne. Det er jo ikke altid det bedste, men mit problem er at nogle kanaler står flot, mens f.eks DR1 har nogle forstyrrelser, samt der på TV2 er striber nogen gange.

Mit antennekabel er et gammelt et af slagsen. Jeg lyver ikke hvis jeg siger det er MINDST 10 år gammelt... Tror nærmere det er 15 !!

Min egen teori er at et nyt og bedre kabel måske kunne give et bedre billede. Nogen der har andre forslag/teorier ?

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke umiddelbart at det er kablet, jeg oplever noget af det samme problem på TDC kabel-TV og har prøvet at skifte kabel uden resultat, tror problemerne ligger hos udbyderen.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

selector!  Det hjælper helt klart på billede og lyd!
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Du kan gratis kalde en TDC mand ud på din bopæl og justere spændingen i dit anlæg. Hvis dit antennekabel ligger tæt på strømførende ledninger kan det også betyder noget for signalet. Det er muligt at få dobbelskærmet antenne kabel. Zitech har nogle.

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Ok. Men skal man ikke tegne abonement for at få en selector ?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

"En digital modtager koster 1.295 kr. hvis du samtidig tegner abonnement på én eller flere programpakker i mindst 6 måneder.

Du kan også købe en digital modtager uden programpakker. Så koster den 1.595 kr.

Abonnementet er uopsigeligt de første 6 måneder, og du har ikke returret på modtageren. Udover prisen på programpakker, skal du betale et årligt kortgebyr på 199 kr., som opkræves på din Selector-regning. Kortgebyret opkræves årligt forud."

Læs mere på www.selector.dk

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at det er dit antennekabel, der er synderen, da du skriver, at der er forskel på kanalerne.

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Synes bare det er sært at DR1 og TV2 står dårligere end f.eks MTV. Det er ikke slemt som sådan, men kan godt være lidt irriterende.

CRiM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men hvis det er i hus og du har flere stik i huset, så prøv at se om kablerne går fra stik til stik osv.. eller om alle kablerne går på loftet eller ligende og bliver samlet i en boks (fordeler) Hvis de bliver samlet i en fordeler, så prøv at køb en ny, evt. hos en antenne forretning eller elektriker, der kan du få en rigtig god fordelere, med F-connektor(det er stikkene).

Hvis kablerne går fra stik til stik, så prøv at find det første stik i huset, altså der hvor kablet kommer ude fra vejen og ind i dit hus. Og se om der er flimer på det, hvis der er det, så kan det evt. være det stik, hvis der ikke er flimmer så gå vider til det næste stik... og forsæt sådan ind til du finder stikket hvor det begynder at flimer, og skift så det.

Men hvis du kun har et stik, som feks. i lejlighed, så prøv at skifte det stik, eller kontakt din visevært, så kan han se om dit stik i den anden ende er monteret godt nok. Det sidder som regl i kælderen.

Kablet fra tv til stikket i vægen, burde du købe et hvor stikkene er fastmonteret på.

For det er som regl aldrig selve kablet der er noget galt med. Men stikkene på kablet eller stikket i vægen.

Håber det måske kan hjælpe....

Til top Vis CRiM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRiM

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger på det. Tak for hjælpen !

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

har du prøvet med en antenneforstærker?
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
selector!  Det hjælper helt klart på billede og lyd!

Hmm. Sidder lige og overvejer om man skal investere i en selector. Jeg køber snart projektor og vil af den grund derfor gerne have bedst mulig billede (og lyd for den sags skyld) når jeg ser TV (EM i fodbold, woo!). Er der en klar forbedring i forhold til en såkaldt Hi-Fi stereo video?

PS: Undskyld jeg sådan bryder ind i emnet, men jeg syntes ikke det kunne betale sig at starte et nyt emne.

Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

der er klar forskel, både i lyd og billede!  Du bliver ikke i tvivl, slet ikke når der er tale om et større billede.

Der er dog én ulempe; TV 2 og TV Danmark 2 (mener jeg nok) understøtter ikke (endnu) den digitale transmission og derfor er lyden fra disse to kanaler kun i mono!

Selector har dog passthrough til antenne kablet, så man kan bare slå over på alm. analog, hvis det går en på.

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

der er klar forskel, både i lyd og billede!  Du bliver ikke i tvivl, slet ikke når der er tale om et større billede.

Der er dog én ulempe; TV 2 og TV Danmark 2 (mener jeg nok) understøtter ikke (endnu) den digitale transmission og derfor er lyden fra disse to kanaler kun i mono!

Selector har dog passthrough til antenne kablet, så man kan bare slå over på alm. analog, hvis det går en på.

Okay, så må jeg jo næsten anskaffe mig en selector og nogen gode kabler! En skam at TV2 ikke sender digitalt (ligeglad med TVD2), da det ofte er der de rigtig store begivenheder finder sted. Lidt amatøragtigt faktisk. Jeg har ellers altid anset TV2 for at være rimelig med på beatet, men oh well!

Tak for svaret!

Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

pigespejder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg havde faktisk det samme problem,  og hos mig var det også DR1 og TV2 den var gal med. Jeg prøvede med en antenneforstærker og det hjalp ikke, for så blev mange af de andre kanaler bare dårlige (på grund af at signalet blev for stærkt, fik jeg afvide )

Jeg fandt ud af at grunden til det dårlige signal var, at mit antennekabel kørte forbi min computer, og derfor lå op af en masse computerkabler. Det var åbenbart det som gav forstyrrelsen. Jeg testede bare ved at ligge mit antennekabel direkte over gulvet, og så stod alle kanaler klart.

Jeg køble så noget dobbeltskærmet kabel i HIFI klubben, som godt nok er ret dyrt, men der er tilmed også nogle "støjblockere" på i enderne. Man kan vist også købe noget dobbeltskærmet antennekabel i Fona, Eksperten o.lign, men deres service var så ringe da jeg spurgte dem, at jeg stak af..

Håber du finder fejlen, for dårligt tv signal er ikke godt nok når man betaler over 2 kg om året i licens 

Til top Vis pigespejder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pigespejder

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Prøv først dobbeltskærmet kabel, det hjælper lidt. Det kan også købes i byggemarkedet!!! TDC er noget l***, færdig. Ikke alle steder er det lige godt med en selector-boks heller, nemlig nej. DR1 og TV2 er luftbårne signaler på UHF-båndet, mens sattelitkanalerne er rent digitale. Derfor er der også forskel på den oplevede forvrængning; striber på analog og farvefisk (hvide prikker på farveflader) og udfald på digital!!! Fællesantenne er et hit, men signalet er for det meste noget skidt. 
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

DEt kan også skyldes at der er for skarpe knæk på dit antenne kabel. HF som antenne signaler jo er, kan godt have svært ved at 'holde sig på sporet i skarpe sving'.

Jeg havde selv fået lavet et knæk i et hjørne i stuen, og havde især problemer med TV2, og ikke på DR1 overhovedet. Da jeg gav kablet en blødere bue, så blev alle kanaler iorden. Jeg har dog min egen antenne, ikka fællesantenne.

Derudover skal man passe på med alt for mange samlinger undervejs, da man også her taber en del signal

Jehg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Har din nabo samme problemWink?

Jehg

Til top Vis Jehg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jehg

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Naboen har problemer med andre kanaler. Nemlig TV3. Den står og klikker i lyden hele tiden.

Tror ikke en forstærker er løsningen, da de andre kanaler jo er som de skal være.

Men mit antenne kabel løber side om side med :

Antennekabel til radio. Phonokabel fra PC til anlæg.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 03:51 | IP-adresse registreret  

Hvad angår problemer med signalet må jeg igen pointere at du GRATIS kan få en tekniker ud og justere på dit 'anlæg' så alle kanaler står (næsten) ens.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes