Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til SA2K (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Classic No.6.8 var også værd at prøve.

Se testen 

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 618&zoneid=3

Mvh Neist

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hej Pernille

Der er en under Køb/salg, der sælger en Thule IA250B til 8,5 K. Den er et kanon køb, og jeg har hørt den sammen med dine højttalere.

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart anbefale at lade være med at parre SA2K med Thule og slet ikke den grovkornede 6.8 Classic. Den er HELT slem og slet ikke på niveau med højttalerne.

Thule er analytisk og køligt, ganske som SAT og Primare.

Choose hot!

Mvh

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en ia250b, jeg er næsten enig med dige. Synes bare ikke den var analytisk men mere indelukket. Det mest positive ved den var designet og styr på bassen.

Hvad med noget parasound?

Mvh

Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej Pernille,

Som dige og micjen nævner så hold dig fra Thule - det lyder mere af computer end af musik. Den spiller meget lig Primare, men med masser af kontrol,  og som du selv nævner, så swinger det ikke en meter, og det skal musik jo gøre.

Andre fabrikater der ikke swinger/spiller: Alle riskogere (læs: forstærkere fra kinesiske mærker: Accuphase, Søvnig (læs: Sony), Marantz, Cayin, osv...), Bow og Rotel

Hvis du vil have noget der rykker frem for at spille plinge-ling-snork-slowmotion-fifi-lamt, så synes jeg du bør lytte til nogle af følgende forstærkere:

Arcam A85, Densen B-100, Exposure Super 15/20, Naim Nait 5/112/150, Creek 50i eller måske (Kun måske) Linn Kollektor/LK85

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

en orig. zz-one spiller stadig stadig på den speaker 

og det gl. primare 928 + 200 serie

Til top Vis guitarplayer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guitarplayer

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hej Pernille

Jeg er helt enig med David, micjen og Dige... men David: du glemte lige een i din anbefaling LOL... Meridian er også et seriøst og godt bud... Fex. Meridian 557 - KANON forstærker... Har faktisk prøvet Meridian 557 vs. Linn LK85 - og der var det rimeligt klart at Meridian havde "mere i sig" end Linn... men begge er virkelig gode forstærkere...

Knudsen.... der snart skal have sin kværn ud i det danske forår... Tongue

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hej Knudsen,

Har sku' aldrig hørt Meridian, hvor der ikke var film på - er det godt i 2-kanals?

Nu kan jeg personligt ikke klare Henrik fra Fona i Østergade, så jeg skal rende ind i én der har noget stående før jeg får det hørt...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej Pernille

Som du ser er der stor forskel på smag og behag. David hælder til primært engelske mærker med kraftig farvning af lyden. De lyder så pæne som en rørforstærker, og det bliver man hurtig træt af. Thules lyd er rigtig nok analytisk men også detaljeret og med stor kontrol/kraft. Den passer fint med dine fine højttalere og den er til at betale. 

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Pernille skrev:

Hej Alle

Tusind tak for alle jeres svar – der er noget at gå i gang med

Mht til de to forstærkere jeg har lyttet på, er mit indtryk, at Primaren er lidt ”tynd” i bunden, mens den tilgengæld virker super detaljeret og sprød i de ”øvre” lag. Derimod var det som om, at Cyrus’en var mere rytmisk og havde meget mere bund i forhold til Primaren. Tilgengæld virkede Cyrus’en ikke nær så detaljeret som Primaren

Det ville jo være super, hvis jeg kunne finde en forstærker, der har Cyrusens bund/fylde og Primarens detaljeringsgrad med et budget på max 15.000,- kr. Idet min musiksmag bl.a. går fra kor/cappella over jazz til tung rock.  

/Pernille

Som andre har foreslået - prøv Densen B100. Ved ikke om "rytmisk" eller "musikalsk" er en god betegnelse. Jeg vil hellere kalde den "fremme i skoene" lyd. Detaljeringsgraden er også OK (uden dog at have hørt de 2 du nævner) - kan jeg da sige at den har færre end Holfi int.8 men flere end Exposure 2010 - hvis det hjælper noget.

Jeg ville klart anbefale dig at prøve at stable en A/B test på benene med de favoritter du kommer frem til. Det gør det alt andet lige noget nemmere at høre præcist hvad forskellene består i.

Du kan også snuppe den Densen DM10 der er på DBA. Har ikke selv hørt den, men den skulle vist være meget lig B100 - blot med mere power. Måske nogen kan korrigere hvis jeg tager fejl.

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hej Pernille,

Jeg er den lykkelige ejer af et par SA2K Master og har valgt Primare PRE30 og A30.2 som forstærkersæt. Der kan selvfølgelig være nogle der for og nogler der er imod dette sæt, men jeg er godt tilfreds. Kombinationen Primare, SA og Nordost er næsten som om, at de er skabt for hinanden.

Min anbefaling vil være - LYT TIL SÅ MEGET FORSKELLIGT SOM MULIGT - og derefter træffe dit valg. Der er så mange parametre der gør, at der ikke kan gives en entydig anbefaling på noget produkt. Jeg tænker her på lytterum, valg af kabler, signalkilde osv. osv. osv. osv.

VH

HAPPY

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

b100 og DM10 lyder slet ikk ens.....

Til top Vis guitarplayer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guitarplayer

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

OK - anede det som sagt ikke - har aldrig hørt den.

Kan du ikke beskrive det lidt nærmere - jeg vil nemlig gerne vide det.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Hej Pernille

Som du ser er der stor forskel på smag og behag. David hælder til primært engelske mærker med kraftig farvning af lyden. De lyder så pæne som en rørforstærker, og det bliver man hurtig træt af. Thules lyd er rigtig nok analytisk men også detaljeret og med stor kontrol/kraft. Den passer fint med dine fine højttalere og den er til at betale. 

Kraftig farvning? Det grej jeg nævner får musikerne til at spille for dig, altså må det få mere ud af pladen end grej som Thule, for det er da det mest kliniske, umusikalske grej, som får musikerne til at falde i søvn lige foran dig...

Pernille nævner jo selv at hun synes at Primare'n er kedelig, da den "står stille" rent rytmisk/musikalsk i forhold til Cyrus'en. Så skal hun da slet ikke have en Thule - det er ligeså galt, den kan ikke bruges til at høre musik på, overhovedet... Der går 10 min så tænder man for fjernsynet, fordi det er så intetsigende.

Musik handler om følelser, og hvis der f.eks. skal lidt blød bas og "rør-klang" til at få folk op af stolen, så må man jo sige at det du kalder farvning er det der skal til.

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Pernille nævner jo selv at hun synes at Primare'n er kedelig, da den "står stille" rent rytmisk/musikalsk i forhold til Cyrus'en. Så skal hun da slet ikke have en Thule - det er ligeså galt, den kan ikke bruges til at høre musik på, overhovedet... Der går 10 min så tænder man for fjernsynet, fordi det er så intetsigende.

David - Jeg kan ikke være mere enig... Wink 

Og med hensyn til dit spørgsmål vedr. Meridian - så har jeg hørt Meridian vs. Linn og her syntes jeg Linn taber pusten en lille smule i forhold til Meridian... (i 2 channel) men er stor tilhænger af begge mærker/produkter... Jeg kender efterhånden nogle stykker der har Meridian anlæg som efterhånden har en del år på bagen - skulle jeg vælge blant disse og de setup's der var presenteret til HIFI messe i Århus for nogen tid siden, vil valget ikke falde til fordel for nogle af de anlæg på messen... Men Meridian er jo just heller ikke i den billige ende... LOL 

Men tilbage til tråden: Jeg vil stadig anbefale Audio Aeros integrerede forstærker "Prima Integrated MKII" - Jeg tror det er den stil Pernille er ude efter...

Pernille: Har du et budget...? Skal det være en integreret forstærker, eller må det gærne være effekt og forforstærker hver for sig...?

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Det minder mig ligesom om, når jeg sidder i min bil og hører musik. Min fod den vipper i takt, men det er ikke fordi at det er highend, men fordi jeg i bilen er indstillet på den begrænsede lydkvalitet og på valget af den musik, der kommer ud af radio. I bilen hører man top 20 musik, min puls kører i et højere gear end normalt og diskanten er begrænset i forhold til basniveauet. Det kan være chamerende!

Når jeg hører musik hjemme, skal det være den ultimative sandhed, der ligger på discén. Om den er kølig eller kedelig er underordnet, når dette blot har været hensigten fra kunstnerens side af. Når man hører en plade igennem f.eks en Naim (jeg har hørt flere af deres forstærkere!) har musikken været igennem et filter, der gør musikken ensartet og kedelig efter min mening.

Hvis du holder så meget af denne farvning, så sæt dig ud og hør musik i din bil eller køb en ghettoblaster, David.  

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2004 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Det minder mig ligesom om, når jeg sidder i min bil og hører musik. Min fod den vipper i takt, men det er ikke fordi at det er highend, men fordi jeg i bilen er indstillet på den begrænsede lydkvalitet og på valget af den musik, der kommer ud af radio. I bilen hører man top 20 musik, min puls kører i et højere gear end normalt og diskanten er begrænset i forhold til basniveauet. Det kan være chamerende!

Når jeg hører musik hjemme, skal det være den ultimative sandhed, der ligger på discén. Om den er kølig eller kedelig er underordnet, når dette blot har været hensigten fra kunstnerens side af. Når man hører en plade igennem f.eks en Naim (jeg har hørt flere af deres forstærkere!) har musikken været igennem et filter, der gør musikken ensartet og kedelig efter min mening.

Hvis du holder så meget af denne farvning, så sæt dig ud og hør musik i din bil eller køb en ghettoblaster, David.  

Altså hører du kun Telac plader derhjemme?? og "fussen" står helt stille, pånær når du hører musik i bilen? Du siger jo faktisk at du hører musik i bilen og indspilninger/anlæg derhjemme - eller misforstår jeg???

Hvis ikke, så har du ihf. det helt rigtige anlæg...

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 04:04 | IP-adresse registreret  

Vi er enkelte der gerne vil have den livefornemmelse der lurer, stikker og chokerer til fx. mandags bigband-jazz i Vognporten, det er desværre bare helt usædvanligt svært at få denne type oplevelser ned på en CD, altså er vi nødt til at klare os med de sølle rester af dynamik og melodi der trods alt kommer over på sølvskiven og denne rest skal helst serveres så originalt som muligt..

Jeg ville sikkert om jeg havde det lille budget, satse på AudioNote M2 pre og en brugt Rotel RB990-991 eff. Så har du sikret dig både musikaliteten fra rør og de fornødne kræfter fra transistorer. Men pas på, ved tung rock/ukontrollerede membranbevægelser risikerer du at bassernes svingspoleform jokker i bund og bliver deformeret..

Mvh. Jens/Modifix

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

David skrev:
lars37 skrev:

Altså hører du kun Telac plader derhjemme?? og "fussen" står helt stille, pånær når du hører musik i bilen? Du siger jo faktisk at du hører musik i bilen og indspilninger/anlæg derhjemme - eller misforstår jeg???

Hvis ikke, så har du ihf. det helt rigtige anlæg...

Nej, jeg siger, at du kan spille tåbemusikken over en Naim med alt dens farvning eller i bilen og når man vil nyde musik med mere substans og detaljer, kunne Thule f.eks være en oplagt kandidat. 

Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Har nogle hørt Opera´s nye hybrid integreret forstærker A120? Jeg synes den ser spændende ud specielt til 7000Kr

mvh Hylle

Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum