| Forfatter |
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 12 August 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja
Jeg kender det godt.Det er meget svært at skille sig af med signe plader.
(har gudske lov kun 750 LP'er tilbage) 
carsten
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 12 August 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
og hvorfor må der nu ikke være plastic uden på coveret, Carsten? Kan de så ikke ånde?
(bruger det ikke selv, og mine LP´er står lodret, men det er bare mig...)
|
| Til top |
|
| |
tifo_dk Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 12 August 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har mine stående i gamle træ ølkasser.. det var damens idé, hun har kasserne at se å¨og jeg har mine plader i stuen :)
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 12 August 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
står de nu helt lodret?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 12 August 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| og hvorfor må der nu ikke være plastic uden på coveret, Carsten? Kan de så ikke ånde? |
|
|
Den undrer jeg mig også over...
|
| Til top |
|
| |
P. M. Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej søren N
Jeg er ked af, at mit forslag åbenbart har skabt en del ravage i din tråd. Det har ikke været min mening.
__________________ Venlig hilsen
P. M. Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej PM - aner jeg lidt ironi?
Uanset hvad hedder det jo et DEBAT-forum, og vi taler da pænt.
Men det kunne da være interessant at høre om nogen har fået skadet deres LP´er ved at de stod skævt. Måske hvis de lades urørt i et varmt rum i årevis....
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
og hvorfor må der nu ikke være plastic uden på coveret, Carsten? Kan de så ikke ånde?
(bruger det ikke selv, og mine LP´er står lodret, men det er bare mig...) |
|
|
Der kan ske diverse ting og sager med dine plader. Alt afhængig af hvilke plastic covers du bruger. Har set de på ældre loppefund at coveret "klistrer" fast på coveret. Grundet den plastic de er lavet af. De kan også tiltrække fugt/sølvfisk. Igen hvis de står et sted hvor rumtemperatur svinger. Og hvis man generelt er øm om sine plader tager man dem forsigtigt ud af hylden. Behandler dem hensigtsmæssigt. Så ser dine covers stadig pæne ud efter mange års brug. Plus det at sådan en plast cover tager faktisk mere plads i samlingen end man regner med. Hvilket sætter et uønsket tryk på plast og cover. Så man kan rende ind i situationen med at de to ting "smelter" sammen. Svarer lige på mine egne erfaringer. Snupper self. ikke svaret fra Cars
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Uanset hvad hedder det jo et DEBAT-forum, og vi taler da pænt.
Men det kunne da være interessant at høre om nogen har fået skadet deres LP´er ved at de stod skævt. Måske hvis de lades urørt i et varmt rum i årevis.... |
|
|
På sigt sker der vel det samme som hvis man lader dem ligge i store stakke ovenpå hinanden.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lencofyn skrev:
jazzman skrev:
(bruger det ikke selv, og mine LP´er står lodret, men det er bare mig...) |
|
|
Der kan ske diverse ting og sager med dine plader. Alt afhængig af hvilke plastic covers du bruger. Har set de på ældre loppefund at coveret "klistrer" fast på coveret. Grundet den plastic de er lavet af. De kan også tiltrække fugt/sølvfisk. Igen hvis de står et sted hvor rumtemperatur svinger.
Og hvis man generelt er øm om sine plader tager man dem forsigtigt ud af hylden. Behandler dem hensigtsmæssigt. Så ser dine covers stadig pæne ud efter mange års brug.
Plus det at sådan en plast cover tager faktisk mere plads i samlingen end man regner med. Hvilket sætter et uønsket tryk på plast og cover. Så man kan rende ind i situationen med at de to ting "smelter" sammen.
Svarer lige på mine egne erfaringer. Snupper self. ikke svaret fra Cars
|
|
|
Det er lige præcis det der kan ske at de smelter sammen og så ødelægger man sit cover.Det med at de fylder mere i reolen er også rigtig og så er det irriterende at man ikke kan se navn og titel på ryggen af LP'en pga.svejsningen.
carsten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lencofyn skrev:
Der kan ske diverse ting og sager med dine plader. Alt afhængig af hvilke plastic covers du bruger. Har set de på ældre loppefund at coveret "klistrer" fast på coveret. Grundet den plastic de er lavet af. De kan også tiltrække fugt/sølvfisk. Igen hvis de står et sted hvor rumtemperatur svinger.
Og hvis man generelt er øm om sine plader tager man dem forsigtigt ud af hylden. Behandler dem hensigtsmæssigt. Så ser dine covers stadig pæne ud efter mange års brug.
Plus det at sådan en plast cover tager faktisk mere plads i samlingen end man regner med. Hvilket sætter et uønsket tryk på plast og cover. Så man kan rende ind i situationen med at de to ting "smelter" sammen. |
|
|
Jeg må da indrømme at jeg ifm. brugt-køb er stødt på enkelte eksemplarer der har lidt en smule skade pga. uhensigtsmæssig opbevaring, f.eks. at pladen har underlige forfarvninger eller et plastik-hylster der klæber en smule til. Jeg har til gengæld også set langt flere eksempler hvor cover'et netop HAR lidt overlast pga. et manglende plastik-hylster.
Men mine egne har der aldrig været problemer med - og det er ikke fordi jeg har behandlet dem som rådne æg, men dog med god samvittighed. At have plastik-hylstre på betyder egentlig bare at jeg ikke behøver behandle dem som rådne æg, hvilket passer mig fint.
Jeg er dog KOMPLET enig på den med at svejsningen/samlingen gør det svært at læse kunster og titel, men det lever jeg så i stedet med, og føler mig i stedet sikker på at cover'et ikke lider overlast. Og med de billige PE fra Tyskland (85 kr. for 100 styk) koster det ikke noget videre, og de sidder heller ikke så stramt på et cover som de "almindelige" og noget dyrere PVC.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bruger ikke plastcovers - men jeg skulle have gjort, eftersom min gamle kat hvæssede kløer op ad de lodret placerede
plader!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
jeg bruger ikke plastcovers - men jeg skulle have gjort, eftersom min gamle kat hvæssede kløer op ad de lodret placerede plader!  |
|
|
Surt show 
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, nogle af mine LPer fra 70´erne der var i mint stand har nu en flosset ryg. Men fok, jeg havde ikke tænkt mig at sælge dem
alligevel, og vinylen spiller så pyt.
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er netop også problemet her, at der ikke er plads til flere i skabet og derfor er jeg begyndt at ligge dem vandret oven på de lodret stående plader  hmm. derfor må jeg nok også snart se at lave/finde/ købe noget nyt. Helst en løsning hvor alle pladerne kan være i. Jeg kigger lidt på gamle kister eller rejse kufferter måske sådan nogle gamle militær kasser, til at putte dem i. min kæreste syntes at det kunne være lidt dekorativt og at man evt. kan sidde på sådan en kasse når ikke lige man skal dykke ned i den og finde en plade
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
Det er netop også problemet her, at der ikke er plads til flere i
skabet og derfor er jeg begyndt at ligge dem vandret oven på de lodret stående
plader hmm. derfor må jeg nok også snart se at lave/finde/ købe noget nyt. Helst
en løsning hvor alle pladerne kan være i.Jeg kigger lidt på gamle kister eller rejse
kufferter måske sådan nogle gamle militær kasser, til at putte dem i. min kæreste
syntes at det kunne være lidt dekorativt og at man evt. kan sidde på sådan en kasse
når ikke lige man skal dykke ned i den og finde en plade
|
|
|
kig efter en antik drag/brude kiste.
Ikke drag som i drag queen.
Men en gammeldags kiste med buet låg.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
ja, nogle af mine LPer fra 70´erne der var i mint stand har nu en flosset ryg. Men fok, jeg havde ikke tænkt mig at sælge dem alligevel, og vinylen spiller så pyt. |
|
|
Ja,jeg havde nok solgt katten,eller så det ikke kan ske igen. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
P. M. Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 13 August 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
|
|
Både ja og nej. Jeg reagerede på trådstarters 2 spørgsmål, og valgte at placere et indlæg ud fra det.
Jeg har haft LP'ere i over 30 år, de fleste i platic-covere. De har været opbevaret både lodret og skrå og jeg har aldrig oplevet
hverken skæve plader, klister, fugt, diverse fisk eller noget som helst andet.
__________________ Venlig hilsen
P. M. Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 14 August 2010 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
P. M. Hedegaard skrev:
Hej s�ren N
Jeg er ked af, at mit forslag �benbart har skabt en del ravage i din tr�d. Det har ikke v�ret min mening. |
|
|
Du lavede på ingen måde ravage, det er rart at få lidt erfaring i form at en debat omkring hvordan ens vinyl skal opbevares bedst muligt. __________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 14 August 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er skægt at se... Alle samlere har den samme religion, men de tolker den bare forskelligt. (ligesom i den virkelige verden  ) Bare se på pladerense væske. Næsten alle samlere har deres egen formular som er "verdens bedste". En tingkan vi i det mindste blive enige om, det er at de sorte runde skønne stykker vinyl gør underværker i øregangene når de er velbevarede, fri for statisk elektricitet, rene og ikke skæve. God weekend.
|
| Til top |
|
| |