Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 03:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Kan ikke høre forskel med DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 August 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

grundlæggende plejer man at sige, at indenfor hifi er ingen kæde stærkere end det svageste led.

og hvis det er et standard RCA-signalkabel (sådan forstod jeg det), så er dette jo ikke just et stærkt led...

Der er stor uenighed om kabler. Nogle mener nærmest at hvis der kommer nok strøm ud i den anden ende af kablet så virker det og derudover er alt ekstra bare blingbling. Hvor den modsatte lejr mener at kunne høre forskel på noget, der ikke umiddelbart kan beskrives med fysikkens love.

Når jeg beskriver et standard RCA-signalkabel som værende et ikke særligt stærkt led, er det naturligvis fordi jeg hører til den sidste lejr

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

hulabula
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 August 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

For mig at se, så drager du for hurtige konklusioner.

Man kan ikke først skifte højttalere og så forstærker inden for en måned og så derefter lytte forskel på sine signalkilder.

Det kræver tilvænning til dine enheder og hvordan de spiller i dit lytterum inden du kan tage det næste skridt.

Det er den største fejl mange begår, nemlig at skifte i en køre og så tro man kan lytte alle små differencer hver gang. Lidt det samme når folk tropper op i en butik og vil lytte på kabler.....inden de overhovedet kender de højttalere, forstærker endsige det lytterum der bliver brugt. Nok er vores ører et skarpt redskab, men det er ikke et måleinstrument på det niveau, hvis man ser bort fra dem der lever af det.

Prøv at find en brugt cd-afspiller til en lille tusse. Det behøver ikke være en super-duper maskine. Så bruger du den som kilde de næste 3 mdr., for derefter at skifte tilbage til din dvd afspiller. Tro mig du vil opleve en forskel, selv om du måske ikke lige kan sætte fingeren, hvad det lige nøjagtigt er der sker.

Ja det er muligt, at jeg har draget for hurtig en konklusion. Jeg fornemmer jo også på indlæggende herinde, at den DAC burde have gjort en tydelig forskel. Det kunne være at jeg skulle genoveje en DAC igen, hvis jeg en dag får opgraderet det øvrige anlæg.

Til top Vis hulabula's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hulabula

hulabula
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

grundlæggende plejer man at sige, at indenfor hifi er ingen kæde stærkere end det svageste led.

og hvis det er et standard RCA-signalkabel (sådan forstod jeg det), så er dette jo ikke just et stærkt led...

Der er stor uenighed om kabler. Nogle mener nærmest at hvis der kommer nok strøm ud i den anden ende af kablet så virker det og derudover er alt ekstra bare blingbling. Hvor den modsatte lejr mener at kunne høre forskel på noget, der ikke umiddelbart kan beskrives med fysikkens love.

Når jeg beskriver et standard RCA-signalkabel som værende et ikke særligt stærkt led, er det naturligvis fordi jeg hører til den sidste lejr

Hvis kæden ikke er stærkere end det svageste led kan alle led lige så godt være lige svage. Så skal jeg have nedgraderet mine højttalere.

Spøg til side. Jeg er med på, at de kabler måske ikke er optimalt, men så havner hele diskussionen vel lidt igen på, at det samlede anlæg jeg har ikke er det bedste til at "afsløre" detaljerne. Ikke mindst for det utrænet øre.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 13 August 2010 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

ja nemlig! det lyder som om der er mere end et led i kæden, der kunne være stærkere...
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Nu er Cambrigde DacMagic ikke hvad jeg vil karakteresere som en hifi dac.... måske skal der lidt mere til for at høre forskel....

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

ikke for at lyde blæret,men sådan een dac kræver nok et

bedre/Idyrere setup for at få det fulde ud....prøvede selv een

dyrere CDafspiller (mener det var en sugden) på et jævnt

anlæg....ingen forskel...

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Grundlæggende, helt grundlæggende og altafgørende er samspillet mellem højtaler og rummets akustik.

De fleste hifi-nørder, inklusive mig selv desværre, (et stykke tid endnu) har ikke en godt nok dæmpet stue at spille musik i.

Det jeg mener man bør søge at opnå er et rum hvor der nærmest ingen ekko er og hvor ens stemme selvom man står i midten af rummet ikke runger. Samtidig skal rummets basresonanser dæmpes eller undlades at anslås. Så kan man for forbavsende små penge have anlæg som pludselig har en flot opløsning, levende dynamik, stort lydbillede selvom man egentlig ved at se på apparaterne ikke ville tænke det muligt.

De sidste 4-5 anlæg jeg har lyttet på som har spillet som ovenstående stod allesammen rundt omkring i private hjem hvor akustikken var virkelig effektivt dæmpet. Det kan ske på mange måder iøvrigt. Eksempelvis reoler med plader fra gulv til loft, rod i en uendelighed, dæmpeanordninger placeret på loft og vægge kombineret med diffusere bag lyttepositionen.

De sidste rædsomt lydende anlæg jeg har lyttet til har alle været i +300.000kr's kategorien og befandt sig i forretninger i Skandinavien, derudover har jeg lagt øre til private anlæg som havde kostet en formue, men blev brugt i komplet ubrugelige omgivelser.

Jeg tror det er en skrøne at man skal passe på med at "overdæmpe" et rum, jeg har ihvert tilfælde aldrig mødt et sådant rum nogen steder.

Når det er på plads er jeg sikker p du også kan høre forskellene på diverse DAC's og en masse andre komponenter, god fornøjelse.

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

hulabula
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Grundlæggende, helt grundlæggende og altafgørende er samspillet mellem højtaler og rummets akustik.

De fleste hifi-nørder, inklusive mig selv desværre, (et stykke tid endnu) har ikke en godt nok dæmpet stue at spille musik i.

Det jeg mener man bør søge at opnå er et rum hvor der nærmest ingen ekko er og hvor ens stemme selvom man står i midten af rummet ikke runger. Samtidig skal rummets basresonanser dæmpes eller undlades at anslås. Så kan man for forbavsende små penge have anlæg som pludselig har en flot opløsning, levende dynamik, stort lydbillede selvom man egentlig ved at se på apparaterne ikke ville tænke det muligt.

De sidste 4-5 anlæg jeg har lyttet på som har spillet som ovenstående stod allesammen rundt omkring i private hjem hvor akustikken var virkelig effektivt dæmpet. Det kan ske på mange måder iøvrigt. Eksempelvis reoler med plader fra gulv til loft, rod i en uendelighed, dæmpeanordninger placeret på loft og vægge kombineret med diffusere bag lyttepositionen.

De sidste rædsomt lydende anlæg jeg har lyttet til har alle været i +300.000kr's kategorien og befandt sig i forretninger i Skandinavien, derudover har jeg lagt øre til private anlæg som havde kostet en formue, men blev brugt i komplet ubrugelige omgivelser.

Jeg tror det er en skrøne at man skal passe på med at "overdæmpe" et rum, jeg har ihvert tilfælde aldrig mødt et sådant rum nogen steder.

Når det er på plads er jeg sikker p du også kan høre forskellene på diverse DAC's og en masse andre komponenter, god fornøjelse.

mvh. M

Uha ja et perfekt akustist dæmpet rum må være perfekt, men det er desværre dårligt muligt i det rækkehus jeg bor i, da min kæreste med garanti vil modsætte sig dæmpningsplader i stueloftet m.m. Det er derfor alting lyder super godt nede i hifiklubben på nørrebro. God akustik.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 August 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Nu er Cambrigde DacMagic ikke hvad jeg vil karakteresere som en hifi dac.... måske skal der lidt mere til for at høre forskel....

Dermed afskriver du også cd-afspillere i 4-5 tusinde kroners klassen. Det virker lidt overfladisk at have den holdning. Prisen er ikke altid afgørende for kvaliteten af produkterne.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 14 August 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej Rysz. Det har intet med prisen at gøre. Jeg har leget med sådan en dac og jeg kunne ikke holde den ud. Efter den blev modificeret blev den dog en del bedre.

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Sendt: 14 August 2010 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

panos skrev:

Dermed afskriver du også cd-afspillere i 4-5 tusinde kroners klassen.

Præcist! Hvem kan holde ud at høre på afspillere i den prisklasse? Jeg kan i hvertfald ikke.

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Sendt: 14 August 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Hej Rysz. Det har intet med prisen at gøre. Jeg har leget med sådan en dac og jeg kunne ikke holde den ud.
Efter den blev modificeret blev den dog en del bedre.

Hvordan har du modificeret den?

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 14 August 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Prøv at søge i DIY forumet. Egeren har skrevet lidt om det samt hans oplevelse fra før og efter.

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 August 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft den DAC og fandt ud af at subjektivt spillede den på samme måde som min dengang modificerede dvd maskine en Onkyo SP1000 det var også de samme konvertere der sad i begge app.

Mht. min cd maskine en Pioneer PD 95 kunne jeg bedre lide cd maskinens lyd end via DAC'en så jeg solgte den igen ret hurtigt.

Fordi noget bliver omtalt herinde er det ikke nødvendigvis så godt som man kunne forledes til at tro.

Læste en test af en cd maskine til 65K for år tilbage, har haft et eksemplar og er ikke overbevist om at den er de penge værd.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 14 August 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Nu kommer endnu et tåbeligt brokke indlæg : Jeg synes den dac er det rene skod og et tydeligt eksempel på hvilken tiltro man kan have til hifi pressen.   
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 14 August 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Det er jo reklame..:) ingen forventer at få en dac til under 2k der kan spile godt..:)

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Bruger siden: 12 Juli 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 August 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Det er jo reklame..:) ingen forventer at få en dac til under 2k der kan spile godt..:)

Reklame og reklame, der er skam folk der mener den ligger lige på kanten til ægte highend
Til top Vis Fache's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fache

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 14 August 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

Det er tydeligt for mig at når folk læser noget fra en af dem formodet autoritet så tror de på hvad som helst.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 14 August 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Når vi er i den klasse er det vel ikke så meget at komme efter..... Der hvor jeg kan blive lidt irriteret er når sådan noget sælges for flere 1000 lapper..... Hmmm... jeg får nu smag af rødvin i munden......

tsssss.... tag det med ro... det er bare min mening....:)

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes