Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 2 bas højtalere spiller omvendt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ten-four
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 28 August 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Ja du må hellere starte loddekolben op, hvis ikke Bas enheden er montéret med kabel-sko.

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 August 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for alle svarne.

Der er fine kabelsko på ledningerne til højtalerne, så det er nemt at bytte dem rundt, hvilket jeg også har gjort 17 gange nu, og det er det samme hver gang, og ja, de er serie forbundet, begge højtalere stopper med at spille når man tager den ene fra.
Men jeg kan se at nu gør den anden højtaler det også, det er ligesom om at det er når man har skruet højt nok op at den gør det.

Kan det være fordi at forstærkeren kan finde ud af at enheden ikke kan følge med længere og derfor så skifter den mellem hvilken enhed der spiller "Bas" tonen?
For det kan godt være at billedet viser at den ene bare er en "lus", men den går stadig ned til forstærkeren og jeg kan måle at der også nogle gange er volt på "lusen"

Nu er jeg nok ikke verdens bedst til at hører om musikken lyder som den skal, men jeg vil sige hvis man tydeligt skal kunne hører forskel, så spiller højtalerne som de skal.
jeg har prøvet på skift at tage bassen i den ene side, og så hører forskel, og jeg syntes ikke der er den store forskel.

Med hensyn til video'en, så kan jeg ikke garantere at volumen på begge forstærkere i højtalerne var skruet lige højt op, så det kan være at den der ser rigtig ud, er skruet ned så enheder stadig kan følge med, og den anden er skruet så langt op at forstærkeren "loadbalancer" enhederne, eller er det en helt ude i hampen teori?

Hilsen Lars

Til top Vis nOrphf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nOrphf

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Så lige videoen... det ligner godt nok at de spiller i modfase. Dette burde tydeligt kunne høres.

Prøv kun at spille på den "rigtige" højtaler og lyt til bas nivaeu forhold til resten. Prøv herefter kun at spille på den forkerte alene. Dette burde give store forskelle hvis den ene spiller i modfase.

På tegningen er enhederne serie forbundet. Når du bytter rundt på plus og minus fra den indbyggede forstærkeren, vil det ikke give nogen forskel, men hvis du på kun en af enhederne flytter lusen over til den anden terminal burde de nu spille i fase.

Bekræft, "når du bytter rundt på plus og minus", så rører du kun ved den ene enheds ledninger, således at den anden enheds ledninger hele tiden sidder på. 

For at teste at begge enheder virker kan du nøjes med at tilslutte en enhed af gangen, men gør det ved lav volumen, da modstanden er halveret forhold til begge i serie.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 29 August 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Det var dog en mærkelig historie

Hvad mener du, når du siger, at den ene højttaler spiller modsat? Kan du se den bevæge sig modsat når den spiller, eller hvad? Normalt kan man ikke se, hvilken vej højttaleren bevæger sig, dertil bevæger den sig for hurtigt.

Du skriver: "Er det rigtigt det jeg gør, at når mit multimeter måler Volt, så når mit multi meter viser et positiv tal, så er plus på multimeteret tilsluttet plus ledningen fra forstærkeren?"

Forstærkeren leverer vekselstrøm. Der er derfor ikke en særlig plus-pol. Pluspolen betyder, at signalet har samme retning som indgangssignalet, ideelt set, men det passer ikke altid. Hvis dit multimeter står til at måle AC så vil det vise positiv værdi uanset hvilken side det vender, og hvis det står til at måle DC (= jævnstrøm), så skal det meget gerne vise nul, ellers er forstærkeren defekt.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 August 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke foretage den ENDELIGE prøve med et 1,5V batteri og se om alle enheder gør det samme...

mvh 

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

For øvrigt, det man ser på videoen, kan man også se det med det blotte øje? Hvis man kan det, så er der da noget helt galt med begge højttalerne, membranerne skal da ikke blive trykket ud på den måde, det tyder på, at forstærkerne er gået i jævnstrøm.

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Så lige videoen... det ligner godt nok at de spiller i modfase. Dette burde tydeligt kunne høres.

Prøv kun at spille på den "rigtige" højtaler og lyt til bas nivaeu forhold til resten. Prøv herefter kun at spille på den forkerte alene. Dette burde give store forskelle hvis den ene spiller i modfase.

På tegningen er enhederne serie forbundet. Når du bytter rundt på plus og minus fra den indbyggede forstærkeren, vil det ikke give nogen forskel, men hvis du på kun en af enhederne flytter lusen over til den anden terminal burde de nu spille i fase.

Bekræft, "når du bytter rundt på plus og minus", så rører du kun ved den ene enheds ledninger, således at den anden enheds ledninger hele tiden sidder på. 

For at teste at begge enheder virker kan du nøjes med at tilslutte en enhed af gangen, men gør det ved lav volumen, da modstanden er halveret forhold til begge i serie.

Jeps, det er kun på den nedeste enhed at jeg bytter rundt på plus og minus.

tube mania skrev:

Hvorfor ikke foretage den ENDELIGE prøve med et 1,5V batteri og se om alle enheder gør det samme...

mvh 

Fik jeg ikke lige skrevet, har prøvet alle 4 enheder med et 1,5 volt batteri, og alle bevæger sig ud når plus på batteriet kommer til plus på højtaleren.

svdi skrev:
For øvrigt, det man ser på videoen, kan man også se det med det blotte øje? Hvis man kan det, så er der da noget helt galt med begge højttalerne, membranerne skal da ikke blive trykket ud på den måde, det tyder på, at forstærkerne er gået i jævnstrøm.

Ehhh okay, hvordan får man så forstærkeren til at gå i vekselstrøm igen? eller hvad den nu skal?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 August 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Det kommer først når du spiller højt, ikke? Svdi har ret i at man normalt slet ikke kan se enhederne bevæge sig sådan som
videoen viser, hvilket tyder på at forstærkeren kan være den skyldige. Forvrænger det ikke?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Det kommer først når du spiller højt, ikke? Svdi har ret i at man normalt slet ikke kan se enhederne bevæge sig sådan som
videoen viser, hvilket tyder på at forstærkeren kan være den skyldige. Forvrænger det ikke?

Jo det kommer først når man spiller højt.
Nej, de kan godt spille hvad jeg mener er rent ;) og stadig kører hver sin vej.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 29 August 2010 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

under normale forhold kan man tage to ens ht og vende fasen på den ene bas, men man vil aldrig kunne SE forskel.
At det rent faktisk er tilfældet tyder meget på at der er DC på udgangen, som flytter bassernes hvileposition.

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
under normale forhold kan man tage to ens ht og vende fasen på den ene bas, men man vil aldrig kunne SE forskel.
At det rent faktisk er tilfældet tyder meget på at der er DC på udgangen, som flytter bassernes hvileposition.

Okay, hvad kan man så gøre ved det?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 29 August 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

prøv en anden forstærker og se hvad der sker.

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Normalt må udgangssignalet fra en forstærker ikke indeholde en jævnstrømskomponent, det vil sige en overvægt til den ene side. Hvis man sender jævnstrøm gennem en højttalerenhed er der stor risiko for at brænde enheden af, idet højttalerens impedans for jævnstrøm er lavere end for vekselstrøm, og den bevæger sig ikke tilstrækkeligt til at køle svingspolen.

Hvis man overbelaster en forstærker kan den gå i ubalance og sende jævnstrøm ud til højttaleren, og så er der stor risiko for at man brænder højttaleren af. Når højttalerne vandrer ud og ind som de gør, skal du skynde dig at skrue ned.

At den ene enhed bevæger sig modsat den anden skyldes mest sandsynligt, at den er brændt af og derfor bliver bevæget passivt af lufttrykket fra den anden enhed. Hvis du har et multimeter kan du måle modstanden i svingspolen og se, om der kan gå strøm igennem den, eller om den er brændt af.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 29 August 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg troede osse at en af enhederne var futtet af, men de bevæger sig jo alle med batteritesten!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Jamen, det må jo være et forstærkerproblem! At det optræder, når der spilles højt, betyder nok, at forstærkeren bliver ustabil, når den skal levere den høje effekt. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hey alle

Jeg vil sige mange tak for alt den response jeg har fået.
Jeg har ikke lige pt mulighed for at skifte forstærker, men har overevejet generelt at anskaffe en ny.

Syntes jeg på baggrund af jeres svar og de tests jeg har udført kan konkludere at der ikke er noget i vejen med enhederne, så jeg vil prøve at fejlsøge på forstærker, når jeg får lejlighed til det.

Så endnu engang tak for alle svarne, og lukke tråden her.

/Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes