| Forfatter |
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
panos skrev:
| Right..... men s�dan er det desv�rre ikke. Jeg kender ingen der ikke har oplevet forbedringer, lige meget hvilken dac de bruger...:) Ogs� dacs til maaaaange penge..:) |
|
|
Når de rigtige bits når frem, og bliver lagret i en buffer, så kan det ikke blive bedre.
(Jeg bruger ikke en DAC, efter korrektionspc'en går nullerne og ettallerne til digitale forstærkere, som er en "DAC", der kan levere strøm).
|
|
|
her tænker vi vist i absolut eller ikke absolut tændt eller slukket , sort eller hvidt der er måske mere mellem + og - end vi lige ved ... eller kan måle
jeg kan ikke give dig en forklaring men kan bare høre forskellen ....
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
Boman skrev:
panos skrev:
| Right..... men s�dan er det desv�rre ikke. Jeg kender ingen der ikke har oplevet forbedringer, lige meget hvilken dac de bruger...:) Ogs� dacs til maaaaange penge..:) |
|
|
N�r de rigtige bits n�r frem, og bliver lagret i en buffer, s� kan det ikke blive bedre.
(Jeg bruger ikke en DAC, efter korrektionspc'en g�r nullerne og ettallerne til digitale forst�rkere, som er en "DAC", der kan levere str�m).
|
|
|
her t�nker vi vist i absolut eller ikke absolut t�ndt eller slukket , sort eller hvidt der er m�ske mere mellem + og - end vi lige ved ... eller kan m�le
jeg kan ikke give dig en forklaring men kan bare h�re forskellen .... |
|
|
Hvis de rigtige bits ligger i hukommelsen, så er der ikke noget at komme efter. Men det er ikke nogen selvfølge at selv en dyr DAC er konstrueret ordentligt/korrekt, og det kan påvirke lyden. Eksempel: Hvis et netkabel kan påvirke lyden hørbart, er strømforsyningen ikke konstrueret ordentligt. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige igen disabled GLAN på touch'en , da jeg ved et lytte besøg hos en kammerat kom til at lave en factory reset og derved enabled GLAN :-(
Men jeg er igen blevet overrasket over hvor meget det hjælper på lyden fra den externe DAC dvs. fra touch'ens digitale udgang.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
| Right..... men sådan er det desværre ikke. Jeg kender ingen der ikke har oplevet forbedringer, lige meget hvilken dac de bruger...:) Også dacs til maaaaange penge..:) |
|
|
Jeg kender en. Placebo!!!!
000110001011101010001
ny psu
000110001011101010001
Lyder klart bedre........
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Sound Defined Branchemedlem

Sound Defined
Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
panos skrev:
| Right..... men sådan er det desværre ikke. Jeg kender ingen der ikke har oplevet forbedringer, lige meget hvilken dac de bruger...:) Også dacs til maaaaange penge..:) |
|
|
000110001011101010001
ny psu
000110001011101010001
|
|
|
PSU'en har indflydelse på elektrisk støj i hele anlægget og (for de fleste DAC'er) også på jitter i clock'en, der overføres via SPDIF fra SQB Touch. Derimod har PSU'en ikke indflydelse på bit'ene. Så du har helt ret: Det lyder klart bedre med en forbedret PSU.
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om der er en hørbar forskel, men alt andet lige så burde Flac 0 være bedre end Flac 8 - filerne fylder noget med ved Flac 0.
Lars
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Level 0 er maksimal tabsfri kompression, level 8 er minimal tabsfri kompression. Touch skal vistnok bruge flere kræfter på at udpakke level 0. Derfor ripper jeg i level 8. Level 8 fylder mest i dBpoweramp.
Rettelse: Level 8 er max. kompression, og fylder mindst. Level 8 tager også længere tid at udpakke. Beklager, at jeg udtalte mig om noget, jeg ikke havde ordentlig viden om.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Jeg ved ikke om der er en hørbar forskel, men alt andet lige så burde Flac 0 være bedre end Flac 8 - filerne fylder noget med ved Flac 0.
Lars
|
|
|
Vrøvl. De data der indeholder musikinformationerne er identiske..... Data er blot pakket på en anden måde. At det fylder mere har INGEN betydning på lydkvaliteten.... hvis afspilleren har kapacitet til at decode filen. Men det giver sig selv. Er der bit fejl spiller den ikke. Eller den hakker.
Jeg har oplevet problemer med en enkelt 24/96(fra HDTRACKS) fil som var komprimert med 7. Den hakkede. Jeg decodede den om til 5, og så var der ingen problemer. Med 16 bit filer har jeg aldrig oplevet nogle problemer uanset komprimering. Men bruger generelt selv 5 som er standard i dbpoweramp. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sound Defined skrev:
callesoroe skrev:
panos skrev:
|
|
000110001011101010001
ny psu
000110001011101010001
|
|
|
PSU'en har indflydelse på elektrisk støj i hele anlægget og (for de fleste DAC'er) også på jitter i clock'en, der overføres via SPDIF fra SQB Touch. Derimod har PSU'en ikke indflydelse på bit'ene.
Så du har helt ret: Det lyder klart bedre med en forbedret PSU.
|
|
|
Når bit'ene er nået korrekt frem til en buffer, er er jitter - tidligere i systemet - uden betydning, derfor er der ingen grund til at opdatere PSU'en til Touch (det giver muligvis/sandsynligvis en forbedring, hvis man benytter den analoge udgang). __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Når bit'ene er nået korrekt frem til en buffer, er er jitter - tidligere i systemet - uden betydning, derfor er der ingen grund til at opdatere PSU'en til Touch (det giver muligvis/sandsynligvis en forbedring, hvis man benytter den analoge udgang).
|
|
|
Om en ekstern PSU giver en forbedring på den digitale udgang, kunne vel sagtens afgøres med en A/B test bestående af to Touch-afspillere og en DAC med to indgange?
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
->Boman.
Det er da skønt du kan konkludere det på den måde. Så behøver du vel ikke at tænke på mere.
For os andre der har prøvet det er det ingen der er i tvivl...:) Så lad os lade det ligge der... __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
2Bak skrev:
Boman skrev:
N�r bit'ene er n�et korrekt frem til en buffer, er er jitter - tidligere i systemet - uden betydning, derfor er der ingen grund til at opdatere PSU'en til Touch (det giver muligvis/sandsynligvis en forbedring, hvis man benytter den analoge udgang).
|
|
|
Om en ekstern PSU giver en forbedring p� den digitale udgang, kunne vel sagtens afg�res med en A/B test best�ende af to Touch-afspillere og en DAC med to indgange? |
|
|
Når vi er i på computerniveau - i hukommelsen - så er der ingen jitter eller støj, der kun nuller og ettaller. Hvis de korrekte nuller og ettaller er kommet fra cd'en til hukommelsen, er det bare perfekt, det kan ikke forbedres ved ændre PSU'en til Touch. Når nullerne og ettallerne forlader hukommelsen igen og skal blive til musik, er jitter og støj igen aktuel. En standard Touch - med LAN kabel - er i stand til at levere - via toslink - de korrekte bits til et RME digitalt lydkort i min Linux-baserede korrektionspc, derfor er der intet at vinde med en anden PSU. Det kan godt være at andre digitale indgange er dårligere/mere følsomme for støj og jitter end mit RME kort. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
2Bak skrev:
|
Level 0 er maksimal tabsfri kompression, level 8 er minimal tabsfri kompression. Touch skal vistnok bruge flere kræfter på at udpakke level 0. Derfor ripper jeg i level 8. Level 8 fylder mest i dBpoweramp.
|
|
|
Nej, Level 0 fylder mest. Level 8 fylder mindst.
|
| Til top |
|
| |
KillRoy Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ejeren af en SB v.3 og har lige udskiftet standard PSU'en ud med en ny (og bedre) én. Jeg kan tydeligt høre en forskel på den digitale udgang til min TDAI2200RP med den nye PSU!..
Der er kommet mere ro i lydbilledet, mere dynamik, større hurtighed og endnu flere detaljer! Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på bits og jitter men i mit tilfælde har en bedre PSU ihvertfald gjort en forskel!...
Min nye PSU er med batteri-drift, den er bygget af Panos...
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Nej, Level 0 fylder mest. Level 8 fylder mindst.
|
|
|
Ja, der har jeg vendt tingene på hovedet.
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
For en uges tid siden installerede jeg de scripts, som Soundcheck har på sin side, og tilsluttede Touch'en til routeren med netværkskabel. Selvom setup'et stadig var Touch med lokal server og USB-disk, gav det altsammen en lille forbedring.
I denne weekend har jeg installeret Squeezebox Server på en ældre, forholdvis lydløs Dell GX-270 pc med Win XP. USB-disken er flyttet til denne 'NAS'. Touch'ens egen server er nu afbrudt, og den streamer FLAC via kablet LAN. Router og NAS står to meter fra afspilleren, så kabeltrækket er ikke voldsomt.
Mener med sikkerhed at kunne sige, at det sidste har gjort en mærkbar forskel, og lyden er nu på højde med/måske bedre end min CD. CD-afspilleren er pakket væk, og den bliver solgt.
Det næste bliver en DIY PSU til Touch'en, samt en ny hjemmestrikket NAS på basis af et lydløst og økovenligt bundkort.
mvh Jan
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
KillRoy skrev:
Jeg er ejeren af en SB v.3 og har lige udskiftet standard PSU'en ud med en ny (og bedre) én. Jeg kan tydeligt høre en forskel på den digitale udgang
til min TDAI2200RP med den nye PSU!..
Der er kommet mere ro i lydbilledet, mere dynamik, større hurtighed og endnu flere detaljer! Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på bits og jitter men i mit tilfælde har en
bedre PSU ihvertfald gjort en forskel!...
|
|
|
Bruger du toslink eller coax? Med coax vil der teoretisk kunne overføres elektrisk støj via kablet som kan påvirke den analoge elektronik. Med toslink og nok fysisk afstand
burde der ikke overføres støj fra SB PSU til forstærker medmindre forstærkeren er jitterfølsom.
Min religion tillader mig ikke at tro at det digitale signal forringes af en "lidt dårligere" PSU sålænge modtager DAC'en er fornuftig og bufferet. Lige så lidt som jeg tror på
at det tekst jeg skriver nu vil se dårligere ud på jeres skærme hvis jeg bruger en dårlig strømforsyning. Når først teksten er bufferet i jeres computers RAM afhænger det
udelukkende af jeres udstyr hvor pænt teksten præsenteres på jeres skærm - ikke om jeg bruger batteri eller et forgyldt ethernet kabel til at sende teksten over til jer. På
samme måde er det med en velkonstrueret DAC med buffer. Timingen i signalet kan genskabes perfekt da man kan læse i CD standarden at frekvensen er 44,1 kHz. D.v.s.
DAC'en kan afrunde alle små unøjagtigheder i timingen til nøjagtig 1/44100 s afstand mellem samples uanset små variationer fra transporten. Man kan tænke på buffering i
DAC'en som en lille harddisk (egentlig en buffer i RAM) hvor en lille del af lyden er gemt midlertidigt før den bliver bliver læst ud i konverteringskredsen.
Vi er forhåbentlig enige om at det er ligemeget hvilke medier og kabler en flac fil har været igennem før den bliver gemt på NAS serveren og afspillet? Det der betyder
noget er hvor præcist (mht amplitude og timing) hvert sample bliver lavet til en analog spænding i DAC'en.
Når folk så melder om en forbedring alligevel må der være en anden forklaring. Hvis nu den ringere lyd med dårlig PSU skyldes noget helt andet som tilfældigvis også
kommer i orden når man opgraderer PSU er det jo interessant at finde ud af hvad, da man så kan spare udgiften og besværet til PSU og lave forbedreingen direkte i stedet.
Så kunne pengene passende bruges til en bedre PSU til DACen. Er der nogen der har forsøgt at komme til bunds i det? En hypotese man kunne undersøge er om SB'ens
psu er så ringe at den stråler analog støj ind i signalkabler eller forsyningskabler til andre apparater.
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 352
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
torsteinowich skrev:
KillRoy skrev:
|
Jeg er ejeren af en SB v.3 og har lige udskiftet standard PSU'en ud med en ny (og bedre) én. Jeg kan tydeligt høre en forskel på den digitale udgang til min TDAI2200RP med den nye PSU!..
Der er kommet mere ro i lydbilledet, mere dynamik, større hurtighed og endnu flere detaljer! Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på bits og jitter men i mit tilfælde har en bedre PSU ihvertfald gjort en forskel!...
|
|
|
Bruger du toslink eller coax? Med coax vil der teoretisk kunne overføres elektrisk støj via kablet som kan påvirke den analoge elektronik. Med toslink og nok fysisk afstand burde der ikke overføres støj fra SB PSU til forstærker medmindre forstærkeren er jitterfølsom.
Min religion tillader mig ikke at tro at det digitale signal forringes af en "lidt dårligere" PSU sålænge modtager DAC'en er fornuftig og bufferet. Lige så lidt som jeg tror på at det tekst jeg skriver nu vil se dårligere ud på jeres skærme hvis jeg bruger en dårlig strømforsyning. Når først teksten er bufferet i jeres computers RAM afhænger det udelukkende af jeres udstyr hvor pænt teksten præsenteres på jeres skærm - ikke om jeg bruger batteri eller et forgyldt ethernet kabel til at sende teksten over til jer. På samme måde er det med en velkonstrueret DAC med buffer. Timingen i signalet kan genskabes perfekt da man kan læse i CD standarden at frekvensen er 44,1 kHz. D.v.s. DAC'en kan afrunde alle små unøjagtigheder i timingen til nøjagtig 1/44100 s afstand mellem samples uanset små variationer fra transporten. Man kan tænke på buffering i DAC'en som en lille harddisk (egentlig en buffer i RAM) hvor en lille del af lyden er gemt midlertidigt før den bliver bliver læst ud i konverteringskredsen.
Vi er forhåbentlig enige om at det er ligemeget hvilke medier og kabler en flac fil har været igennem før den bliver gemt på NAS serveren og afspillet? Det der betyder noget er hvor præcist (mht amplitude og timing) hvert sample bliver lavet til en analog spænding i DAC'en.
Når folk så melder om en forbedring alligevel må der være en anden forklaring. Hvis nu den ringere lyd med dårlig PSU skyldes noget helt andet som tilfældigvis også kommer i orden når man opgraderer PSU er det jo interessant at finde ud af hvad, da man så kan spare udgiften og besværet til PSU og lave forbedreingen direkte i stedet. Så kunne pengene passende bruges til en bedre PSU til DACen. Er der nogen der har forsøgt at komme til bunds i det? En hypotese man kunne undersøge er om SB'ens psu er så ringe at den stråler analog støj ind i signalkabler eller forsyningskabler til andre apparater.
|
|
|
Jeg skal på ingen måde kunne gøre mig klog på jitter osv, men jeg kan sagtens følge din teori 
Men der er forskel, det er helt sikkert 
Jeg bruger et Audioquest hawkeye coax kabel. Der er DA konverter indbygget i min Lyngdorf, om denne er jitter følsom skal jeg ikke kunne udtale mig om.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jer der ikke mener at psu'en kan gøre en forskel, når man kører digitalt ud til en dac.
Har i nogensinde tænkt over hvad elektrisk støj på lysnettet gør ved jeres andre hifi apparater ?
Kunne det tænkes at jeres forforstærker, effektforstærker eller dac lyder dårligere, når den bombarderes med højfrekvent støj fra en ekstremt dårlig konstrueret switch mode psu ?
Min erfaring siger, at det gør de. Alene det at PSU'en til Squeezeboksen sidder i stikkontakten, er nok til at lyden forringes på resten af anlægget. Også når musikken kommer fra en anden kilde som squeezeboks. Den originale psu til SB'en er en dårlig kinesisk switch mode forsyning. Der er gjort absolut ingenting for at dæmpe støj fra den. Så jo, det gør en forskel at smide den originale forsyning af hel.... til. Brug en liniær forsyning. Det behøver ikke være hysterisk dyr eller stor. Den skal bare være støjfri.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
Til jer der ikke mener at psu'en kan gøre en forskel, når man kører digitalt ud til en dac.
Har i nogensinde tænkt over hvad elektrisk støj på lysnettet gør ved jeres andre hifi apparater ?
Kunne det tænkes at jeres forforstærker, effektforstærker eller dac lyder dårligere, når den bombarderes med højfrekvent støj fra en ekstremt dårlig konstrueret switch
mode psu ?
Min erfaring siger, at det gør de. Alene det at PSU'en til Squeezeboksen sidder i stikkontakten, er nok til at lyden forringes på resten af anlægget. Også når musikken
kommer fra en anden kilde som squeezeboks. Den originale psu til SB'en er en dårlig kinesisk switch mode forsyning. Der er gjort absolut ingenting for at dæmpe støj fra
den. Så jo, det gør en forskel at smide den originale forsyning af hel.... til. Brug en liniær forsyning. Det behøver ikke være hysterisk dyr eller stor. Den skal bare være
støjfri.
mvh.
|
|
|
Det er netop min pointe. Hvis man kan løse problemet ved at flytte squeeze boxen lidt væk fra HIFI udstyret og forsynings/signalkabler og bruge toslink kan man jo spare
besværet med PSU hjemmebyg. Det er lettere at finde den rigtige løsning hvis man forstår problemets årsag. Det kunne endda være at man blev opmærksom på flere
støjproblemer i samme omgang. Nogle gang er det nyttigt at tænke lidt analytisk i stedet for bare at prøve sig frem. Nu har jeg ikke en SB så jeg kan ikke undersøge det
selv.
Til gengæld har jeg en computer med en skod switch mode psu som jeg spiller musik fra. Når den er i samme dobbeltstik som min forstærker lyder det ringe. Jeg har den
stående et stykke fra HIFI udstyret nu og et toslink kabel imellem og PSU sat til et andet stik og alle problemer er løst. Nu lyder det lige så godt fra computeren som med
digital out fra min CD afspiller til DAC.
Nogle idealister vil så måske hævde at det ikke er godt nok og at PSU'en skal helt væk. Det kan være rigtigt for nogen men for langt de fleste lyttere er det urealistisk at
tømme
huset (og naboernes huse hvis man er hysterisk) for switch mode udstyr.
|
| Til top |
|
| |