Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: udnyttelse af opløsning på projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Bent skrev:

Infocus SP-4805 er da et ganske seriøst alternativ, hvis det viser sig at billedkvaliteten er bedre, men det ved du jo intet om, da du kun har set specifikationerne på den. Det kunne være spændende at høre fra nogen, som rent faktisk har set den i funktion og evt. har haft mulighed for at sammenligne den med en AE500 eller Z2. Gætteri om hvad der er bedst, vurderet på baggrund af nogle specifikationer, kan jeg ikke bruge til noget som helst. 

Der er efterhånden ved at være meget WMV-HD (?) materiale tilrådighed og det kan man da ikke afspille på en projektor med så lav en opløsning. Det ville i hvertfald ikke være seriøst at satse på den hvis man på længere sigt ville benytte sig af den stigende mulighed af at se HD materiale! Eller er jeg forkert på den?

Du har ret i at de fleste af specifikationerne ser rigtig gode ud, derfor er det da også skuffende at opløsningen ikke følger med. Jeg mener, hvor mange år siden er det at man kunne få en DLP-projektor med samme opløsning? Derudover må de skamme sig over lydniveauet eller også er det bare en fejl at den ikke står nogen steder...

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Glem nu de specifikationer: Min bror har en Mazda MX-5, jeg har en Citroën Berlingo. De har begge 1,6 liters motor og samme antal HK - Tror du, de er lige sjove at køre i?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo lidt forsøgt men nuvel. Hvis Mazda'en er halvt så tung (læs: dobbelt opløsning) som Berlingo'en, så er det jo klart Mazda'en der er sjovest at køre i. Proves my point exactly! Tak

Specifikationer er nødvendige og så længe man ved ca hvor meget slør der er i definitionerne så kan man godt sammenligne.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede nu bare at skære ud i pap, at enslydende specifikationer kan dække over forskellige oplevelser afhængig af andre og ikke altid kendte betingelser - men hvis du fortrækker at polemisere, så værs'go!

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Grænsen for hvornår LCD og DLP rent billedmæssigt er det samme (nu snakker vi kun pixelering) må være langt fra en faktor 2. Derfor mener jeg ikke InFocus kommer med et produkt der møder de behov der ligger umiddelbart foran en ny køber, nemlig HTPC og behovet for at køre i meget højere opløsninger.

Men tag ikke fejl, jeg er meget spændt på hvad den kan præstere. Men den kan vel ikke være et oplagt valg til folk der er interesseret i HTPC.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Mjaa, nej, måske, cirka...

Ang. pixelering/screendoor er det som nævnt mit indtryk, at en 1024x576 DLP er en 1280x720 LCD overlegen, men det er også "kun" ca. en faktor 1,56 i antal pixels.

Du har nok ret i at en 4805 med 2,25 gange færre pixels end end Z2 næppe vinder på det punkt, men så er der jo det med kontrasten og 3-d virkningen. Desuden er den jo specifikt rettet mod NTSC-DVD-markedet hvor 480 liner er dagens standard.

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Mikkel: Jeg vil vove at påstå at hvis du afspiller NTSC som det eneste så er det en fin opløsning 4805 kører. På fx. avsforum.com er det blevet debateret meget om en højere opløsning ændrer så meget, når det er DVD der er kilden. Men det er vel at mærke på DLP-maskinerne, som stort set ikke har screendoor effekt. På LCD-maskiner har man brug for en større opløsning for at opnå samme resultat pga. den dårligere pixel-fill. Ganske som du har fået af vide et par gange nu...

Men kværulér du bare videre... Du har alligevel aldrig sammenlignet en 4805 med en LCD-projektor i virkeligheden og du tror åbenbart blindt på opløsning = godt billede.

Men OK, hvis du er så glad for specifikationer, så lad mig gentage en af dem som du tydeligvis ikke bruger i dine overvejelser:

Z2: LCD  - 4805: DLP

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hej Jules

Mja du behøver ikke gentage hvad andre har skrevet flere gange før, det virker lidt fladt. Det jeg stiller mig tvivlende overfor er at når der er en forskel på faktor 2.3 i opløsning, om det kan indhentes fordi det er DLP teknologi. Det er det jeg sammenligner. Jeg mener ikke det er at være blind på specifikationer...

Jeg har på intet tidspunkt diskuteret andre specifikationer da billedkvaliteten alligevel ikke er lige så højopløselig som ved en Z2. Så hvorfor snakke om bedre kontrast og mere 3D-effekt når du kun ser 4 pixels på dugen?.. (stærkt overdrevet, men du burde forstå meningen). Det kan jo "kun" kompenseres ved at have en mindre dug.

Jeg er ligeså interesseret i denne projektor som i er, bortset fra opløsningen som jeg mener er latterlig lav for en projektor som kommer ud nu. Hvis nogen af jer er glade for at se jeres film i NTSC-format og ikke overvejer at gå ind i det HD-materiale der vokser dag for dag, så er den jo god for jer, men ikke for mig.

Og - please? Jeg behøver ikke flere gentagelser, det er ret tydeligt at nogen foretrækker ikke at sammenholde specifikationerne til det man skal bruge projektoren til.

4805: WMV-HD  Jeg må le!

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Mikkel:

Ja, den er ikke god til HD. Og formegentlig heller ikke til PAL DVD. Det er der jo ingen der påstår! Grunden til at gentager hvad andre, og mig selv, har sagt tidligere er, at du tydeligvis ikke forstår nødvendigheden af at inddrage disse faktorer i denne diskussion.

Køb du bare din Z2. Jeg kunne ikke bekymre mig mindre. Jeg prøvede bare at videreformidle den erfaring som jeg har. Prøv at skrive dine indlæg i avsforum.com, og dybt erfarne folk vil fortælle dig det samme. Men lad mig samtidigt give dig et råd: Prøv at lytte til hvad folk siger. Ellers er det spild af flinke menneskers tid...

Jeg er ude af denne thread...

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

- og der er ingen grund til at nedgøre en ny entry-level projektor som er perfekt til verdens største dvd-marked, bare fordi den ikke er kompatibel med et fremtidigt og - for de flestes vekommende - utilgængeligt og uinteressant HD format med yderst få tilgængelige titler.

Nyd du bare T2, Coral Reef Adventure, The Magic of Flight og BikiniBabes i HD - Så vil alle 4805-ejere sikkert sidde og græde beskæmmet, mens de vælter sig i den ene gode R1 film efter den anden - og de kan i det mindste se, hvad der foregår i de mørke scener...

Undskyld til CJOE over at vi har spildt så meget plads i din tråd - måske har du alligevel lært en smule.

Farvel og tak

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Boye: Jeg er meget enig i hvad du skriver, så derfor har jeg jo ikke anfægtet noget af det du har skrevet i dine sidste poster, det er jo ganske så fornuftigt. Dog kom igen om et år og sig at HD-materiale er uinteressant  Desuden, tillykke med din nye projektor, den har desuden 1024 x 576, det var da lidt bedre

Jules: Du må så holde dig til det amerikanske AVS-forum for du har ikke forstået det danske jeg har skrevet, desværre. Du misforstår bevidst mine argumenter og ligger meget i min mund. Jeg (gentager) kan ikke lide det faktum at denne model med ellers gode specs har en opløsning som ikke tidsvarende. Kan du prøve at forholde dig til det istedet for at være bedrevidende? Og helt ærligt, hvis du indrømmer at den ikke er god til PAL materiale så må du da være enig i at opløsningen ikke holder!

PS: jeg skal ikke have en Z2, har jeg nogensinde sagt at jeg var tilfreds med alle dens specifikationer måske?

Denne tråd omhandler udnyttelse af opløsning, derfor mener jeg at diskussionen vedr. nye projektore og deres opløsning er relevant!

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:
Boye: Jeg er meget enig i hvad du skriver, så derfor har jeg jo ikke anfægtet noget af det du har skrevet i dine sidste poster...

Du har skam heller ingen grund til at anfægte noget af det jeg skriver - jeg har jo ret.

mikkelp skrev:
Denne tråd omhandler udnyttelse af opløsning, derfor mener jeg at diskussionen vedr. nye projektore og deres opløsning er relevant!

Nu vi har pustet støvet af en næsten 1 år gammel tråd, som CJOE næppe følger længere, og for at prøve at komme til sagens kerne, så kan man sige: Ja, en 1280 x 720 LCD vil i teorien udnytte den højere opløsning bedre end en 854 x 480 DLP. Men vil billedet være bedre? - Måske ikke - og hvad er specifikationen så værd?

Lad mig komme med et meget analogt eksempel:

Højttaler Pling dækker frekvensområdet op til 50.000Hz,
Højttaler Plong er netop kommet på markedet, men dækker kun op til 20.000Hz.

Gamle Pling er således på papiret parat til det udvidede frekvensområde fra SACD og DVD-A.

mikkelp skrev:
Dog kom igen om et år og sig at HD-materiale er uinteressant

(SACD har været på markedet i nogle år nu uden at være blevet interessant for det brede publikum - selv blandt hifi-nørder med "tungt" udstyr, så jeg tror også at HD har brug for mere tid.)

Det viser sig bare, at højttaler Plong spiller renere og med større dynamik. - Den lyder ganske enkelt bedre! - Burde den så ikke være sendt på markedet, selv om den kom senere end højttaler Pling?

mikkelp skrev:
Desuden, tillykke med din nye projektor, den har desuden 1024 x 576, det var da lidt bedre

He he - Tak - Jeg er sikker på, at den er bedre end det meste til prisen i dag - om to måneder er den sikkert udkonkurreret af en 8-chip DMLCP med 2048 x 1152 pixels...men den er god nok til mit behov. Med såvel LCD-tvillingerne AE500 og Z2 som DLP'en Optoma H30, syntes jeg der var kompromiser jeg ikke var villig til at indgå - men jeg vurderede dem totalt set til at være ligeværdige. 

Blot vil jeg slutte af med at sige, at det er ok at se på spec'er, men brug dem forsigtigt. Det er ikke sikkert at billedkvaliteten af HD-materiale vil blive vurderet til totalt set at være ringere på en DLP med lavere opløsning - det kommer an på hvilke parametre, man anser for vigtigst i den samlede bedømmelse.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes