Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 18:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio Focus i stereo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 27 August 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Dynaudio Focus 110 eller 140 i et stereo... er det noget der kan bruges???

• Hvor langt fra væggen skal de helst placeres, tænker på den bagudvendte bas?
  • Hvor højt skal de placeres?
  • Skal de helst suppleres med en sub når det gælder rockmusik a la Whitesnake og Deep Purple??
  • Hvilken forstærker vil være det perfekte match til dem?
  • Hvor gode er de i forhold til en gulvhøjtaler? Kommer jeg til at mangle bas?
  • Hvori ligger forskellen på 110 og 140?

Det var mange spørgsmål...  Men skal bruge svarene... og tak på forhånd!!
Til top Vis Geoff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Geoff

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 August 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Nedenstående omkring Focus 140:
  • ca. 1/2 meter til bagvæg, afhægning af dit rums akustik
  • en standard stander, 60 cm, kommer lidt an på om du sidder i en lav eller høj sofa, diskanten skal flugte nogenlunde med dine øre.
  • de kan sagtens spille deep purple uden sub. men vil du ha baaaas, skal der gulv eller sub til.
  • spiller selv med musical fidelity A5, det fungerer godt. vil du have total kontrol af højttaleren kunne det være en Bladelius Thor II. Nad M3 er også en mulighed (lidt varmere) eller nogle af de strømstærke forstærkere fra Xindak. højttalerne kræver en kraftig forstærker.
  • gulv og standerhøjtt. er to forskellige ting. gulv er nok at foretrække hvis man er til rock og det skal lyde af "noget". stander højtt. kan derimod være bedre til nærvær/perspektiv (efter min mening ;))
  • 110'eren skulle også gøre det godt, forskellen er mindre fylde/krop i lyden - hvor stort er dit rum???

Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
Nedenstående omkring Focus 140:
  • ca. 1/2 meter til bagvæg, afhægning af dit rums akustik
  • en standard stander, 60 cm, kommer lidt an på om du sidder i en lav eller høj sofa, diskanten skal flugte nogenlunde med dine øre.
  • de kan sagtens spille deep purple uden sub. men vil du ha baaaas, skal der gulv eller sub til.
  • spiller selv med musical fidelity A5, det fungerer godt. vil du have total kontrol af højttaleren kunne det være en Bladelius Thor II. Nad M3 er også en mulighed (lidt varmere) eller nogle af de strømstærke forstærkere fra Xindak. højttalerne kræver en kraftig forstærker.
  • gulv og standerhøjtt. er to forskellige ting. gulv er nok at foretrække hvis man er til rock og det skal lyde af "noget". stander højtt. kan derimod være bedre til nærvær/perspektiv (efter min mening ;))
  • 110'eren skulle også gøre det godt, forskellen er mindre fylde/krop i lyden - hvor stort er dit rum???

Fedt!! Tak for svar...

Lytterumet er en almindelig dagligstue i et hus.

Der skal alligevel noget til rent forstærkermæssigt til at trække dem. Hvad med NAD C375, Marantz PM-8003 eller en Cayin 252B. Kan de noget i den sammenhæng???

Jeg har en kraftig sub i forvejen...

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

hvor mange kvm. er stuen?

NAD'en og Cayin du nævner vil også gøre det ganske hæderligt, udmærkede bud. Marantz kender jeg ikke så meget til, og ej heller set et system med den kombi, så om det matcher ved jeg ikke :)

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
hvor mange kvm. er stuen?

NAD'en og Cayin du nævner vil også gøre det ganske hæderligt, udmærkede bud. Marantz kender jeg ikke så meget til, og ej heller set et system med den kombi, så om det matcher ved jeg ikke :)

Stuen er vel 25-30 m2 eller sådan noget....

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

ok, ja så bliver 110'eren for klein ;) jeg spiller på 25 kvm. med 140'eren, uden sub... men er heller ikke baaaaaaaas mand 

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hvor købte du dine henne?

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Tapeconnection i Århus, de fåes også hos now-in-stereo i kolding, han forhandler også Dynaudio. Når vi taler østjylland. Og så er der jo brugtmarkedet :)

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Da jeg hørte focus 140 blev jeg helt forbavset over hvor god og dyb bas de kunne spille. Den tæsker mine små gulvhøjtalerer Dali ikon 5 med flere længder også i dybbas!

......nu ved jeg godt det er et helt andet prisleje. men når man nu tænker på størrelsen

hvis jeg havde penge til Dynaudio 140 og en god strømstærk forstærker ville jeg med det samme anskaffe mig sådan et sæt!

har du lyttet til højtaleren før ?

Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Nej, har ikke lyttet til dem endnu.... fandt dem kun ved at tæske diverse tråde igennem herinde. 

Men hvis jeg skal komme med lidt historie. Jeg gik amok i HIFIklubben for nogle år siden med hele Dali Evidence serien, en Denon AVR-3803 og en DVD-2900 i håb om at surround var lykken. Det var ikke.... jeg brugte det aldrig.
Så købte jeg en Denon POA-T2 på ebay og satte den imellem 3803'eren og mine Dali Evidence 870 med hjælp fra en Velodyne SPL-10 og så var der stereo!!!! måske...
Nu skal vi så flytte i hus og der er faktisk mindre plads end i lejligheden. Så nu overvejer jeg nogle mindre stativ højtalere, der skal stå på en reol og så en forstærker der matcher. Nu vil jeg have ægte stereo!!

Jeg har i forvejen en Denon S10 Mk II. CD-afspiller og den er jeg superglad for... så vil egentlig helst finde en egnet forstærker hertil.

Men design betyder også en smule... specielt overfor kæresten!! Så kigger også på disse:
http://www.av-connection.com/?PNo=MZ-PM-8003-C
http://www.av-connection.com/?PGr=3259&ML=590
Men jeg er i tvivl om de kvalitetsmæssigt er gode nok til de højtalere tråden her handler om.

Mht. musikken. Jeg er stor rockfan.... Whitesnake, Bon Jovi, Iron Maiden, Ozzy, Europe osv. Jeg vil gerne have varm og fyldig lyd, men jeg spiller meget sjælent rigtig højt. Detajlerne og dynamik i musikken er vigtig for mig. Mht. bas, så kan min SPL-10 vil gøre mig tilfreds i den retning.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 27 August 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Geoff skrev:

• Skal de helst suppleres med en sub når det gælder rockmusik a la Whitesnake og Deep Purple??

Da den kun spiller ned til 41 Hz, inden den ruller af med mere end 3 dB, vil du mangle bas ifht en gulvhøjtaler. Du kan derfor godt supplere med en sub. Det kan dog tage noget tid med justering af sub'en, så den supplerer dine ht, med en passende crossoverfrekvens og niveau... OG placering...

annonce skrev:

Hvis man tror at en focus 140 bare er en større kasse end focus 110, tager man fejl med alt andet end kassen. Focus 140 er alt andet end en 110. Alle enhederne er af den bedre type der sidder i focus 220 men modificeret til det "lille" kabinet. Netop det er dynaudio's specialle. De kan bogstaveligt talt skræddersyg hver enkelt enhed til hvert enkelt kabinet og det er med til at gøre lyden så ren og præcis som dynaudio er kendt for. Focus140 er kendt for at levere lyd som en lille gulvhøjttaler og når man først har fået lov til at mærke dens nuancering og spredning samt dens fysiske bas er man ikke i tvivl. Focus140 er virkelig en perle af de helt specielle.

Dynaudio Focus 140 BK spar 40%

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Men jeg kan få et hæderligt resultat ud af det, hvis det lykkedes mig at få sub'en indstillet korrekt???

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

ja det vil jeg mene!

Fasen skal også passe på sub'en. Den skal stå, så sub'ens lyd "fylder mindst" og "spiller med"...

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Jeg må holde øje på brugtmarkedet om der skulle dukke nogle op.... skal først bruge dem om et halvt år, så der er jo masser af tid til at holde øje og undersøge markedet...

...også for at finde den helt rigtige forstærker. Det er bestemt heller ikke nemt. Men jeg skal have fundet mig nogle emner jeg skal ud og lytte til.

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Geoff skrev:

Da den kun spiller ned til 41 Hz, inden den ruller af med mere end 3 dB, vil du mangle bas ifht en gulvhøjtaler. Du kan derfor godt supplere med en sub. Det kan dog tage noget tid med justering af sub'en, så den supplerer dine ht, med en passende crossoverfrekvens og niveau... OG placering...

annonce skrev:

Hvis man tror at en focus 140 bare er en større kasse end focus 110, tager man fejl med alt andet end kassen. Focus 140 er alt andet end en 110. Alle enhederne er af den bedre type der sidder i focus 220 men modificeret til det "lille" kabinet. Netop det er dynaudio's specialle. De kan bogstaveligt talt skræddersyg hver enkelt enhed til hvert enkelt kabinet og det er med til at gøre lyden så ren og præcis som dynaudio er kendt for. Focus140 er kendt for at levere lyd som en lille gulvhøjttaler og når man først har fået lov til at mærke dens nuancering og spredning samt dens fysiske bas er man ikke i tvivl. Focus140 er virkelig en perle af de helt specielle.

Dynaudio Focus 140 BK spar 40%

Har du nogensinde hørt Dynaudio Focus 140?? Kan godt være den ruller af, men i en mindre stue, så er der alt rigelig bas, og spørgsmålet er hvad man får ud af den aller dybeste bas med mindre man har et rum indrettet til hifi og ikke en stue på 25 kvm. Typisk laver den jo bare unoder..

Ellers er jeg meget enig med beskrivelsen i indlæg #2. Og så husk at de 140'ere med rabat ser ud til at være brugte som sælges i kommission for en privat, sådan forstår jeg det ihvertfald

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg skal finde et sted at lytte... men I er jo kommet med forslag hertil. 

Hvordan fungerer dit Primare setup med dem?

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Men jeg får da indtrykket af, at jeg skal op i en vis klasse forstærker, for at give 110'eren eller 140'eren nok med føde.

Højtalerne skal stilles på en murstens reol, der er bygget sammen med en brændeovn i den ene ende.
Jeg kan vel ikke bare placere dem på rå mustensmur. Skal de have spikes eller måtter under?
Jeg bruger i øjeblikket JJAZ fødder med god resultat... kan de evt. bruges her?

Jeg skal også bruge nogle rigtig tynde HT-kabler... hvad kunne det være??

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2010 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en meget stabil murstensreol, kan du prøve at tilkoble med spikes. Giver det ikke et fornuftigt resultat, så prøv at afkoble...

Tynde kabler... Hvad med et fladkabel fra Nordost? Det kan skjules under tæppet...
Eksempelvis Blue Heaven som dette, der dog er i en biwire-udgave:

2X3M NORDOST BLUE HEAVEN R II

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hvis det er en meget stabil murstensreol, kan du prøve at tilkoble med spikes. Giver det ikke et fornuftigt resultat, så prøv at afkoble...

Tynde kabler... Hvad med et fladkabel fra Nordost? Det kan skjules under tæppet...
Eksempelvis Blue Heaven som dette, der dog er i en biwire-udgave:

2X3M NORDOST BLUE HEAVEN R II

Tak for forslaget... der er trægulv. Så skal have noget jeg kan montere langs paneler. Bruger i øjeblikket nogle tynde i teflon.

Murstensmuren er meget stabil, så det bliver ikke et problem. Kan I anbefale nogle konkrete spikes?

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Geoff skrev:
Nej, jeg skal finde et sted at lytte... men I er jo kommet med forslag hertil. 

Hvordan fungerer dit Primare setup med dem?

De 140'ere har helt klart godt af noget power i røven, dog har jeg spillet på dem med Rega Mira 3 med fornuftigt resultat. Der mangler dog helt klart noget kontrol i det nedre regioner.

Mit Primare grej spiller rigtig fornemt sammen med Dynaudio'erne, de bliver holdt i et hårdt greb, og præsentationen af musikken er særdeles god, og rammer rigtigt på mange af hifi-parametrene som rum, detaljer, seperering af musikere, instrumenter osv.

Jeg indrømmer dog blankt at jeg savner lidt min Rega lyd Så jeg er igang med at prøve at finde noget som kan opfylde kriterierne om nok kræfter samtidig med at det har en "fløde-lyd" Men jeg tror at langt de fleste vil synes at Primare og Dynaudio er tæt på et perfekt match, det eneste jeg har hørt på dem som lød "bedre" i hifi-termer er nok Bladelius Thor MKII og Electrocompagniet AW180 monoblokke, men det er også en heftig prisklasse

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes