Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio Focus i stereo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 28 August 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
finlytteren skrev:

Da den kun spiller ned til 41 Hz, inden den ruller af med mere end 3 dB, vil du mangle bas ifht en gulvhøjtaler. Du kan derfor godt supplere med en sub. Det kan dog tage noget tid med justering af sub'en, så den supplerer dine ht, med en passende crossoverfrekvens og niveau... OG placering...

Har du nogensinde hørt Dynaudio Focus 140?? Kan godt være den ruller af, men i en mindre stue, så er der alt rigelig bas, og spørgsmålet er hvad man får ud af den aller dybeste bas med mindre man har et rum indrettet til hifi og ikke en stue på 25 kvm. Typisk laver den jo bare unoder..

Nej jeg har ikke hørt dem!

Men de 41 Hz er nok ret sammenlignelige med andre HT. Så på spørgsmålet om trådstarter vil mangle bas ifht. en gulvht, kan jeg ikke se at svaret kan være anderledes. Langt de fleste gulvht i denne klasse spiller dybere end 41 Hz!

I et rum på 25-30 m2 mener jeg bestemt ikke, at det er urealistisk at kunne tøjle bas helt ned omkring 30 Hz. Måske endda under...

Min stue er godt nok prioriteret til lyd, men jeg spiller med fire 10" Eton basser på ca. 25 m2. Og det går fint. De er tunet til 22 Hz!

Til rockmusik ville JEG i hvert fald mangle noget "umppph", med en ht der "kun" går ned til 41 Hz...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller også på Dynaudio 140. Den bedste højttaler jeg har haft, bl.a fordi der er så meget information i basområdet hvis du
giver den en ordentlig forstærker. Bas kan jo måles både i forhold til mængde og kvalitet. Hvis mængde er vigtigere end
kvaliteten, så havde jeg sparet en masse penge, eller brugt dem anderledes. Er man til gengæld lidt kræsen, så rammer Focus
140 plet. Der er ret meget energi i basområdet uden det bliver unuanceret. Den mest neutrale højttaler jeg har haft, som
betyder at man hører musikken mere end højttalerne. Godt håndværk. Jeg er for 4 år siden holdt op med at se efter nye
højttalere. Til gengæld har jeg skiftet forstærkeren ud og spiller nu på Holfi Integra 8 Anniversary edition. Det fungerer ret godt
sammen.

God fornøjelse med at finde den højttaler der passer til dig :-)

Venlig hilsen Kristian
Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 28 August 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Rune|WildChild skrev:
finlytteren skrev:

Da den kun spiller ned til 41 Hz, inden den ruller af med mere end 3 dB, vil du mangle bas ifht en gulvhøjtaler. Du kan derfor godt supplere med en sub. Det kan dog tage noget tid med justering af sub'en, så den supplerer dine ht, med en passende crossoverfrekvens og niveau... OG placering...

Har du nogensinde hørt Dynaudio Focus 140?? Kan godt være den ruller af, men i en mindre stue, så er der alt rigelig bas, og spørgsmålet er hvad man får ud af den aller dybeste bas med mindre man har et rum indrettet til hifi og ikke en stue på 25 kvm. Typisk laver den jo bare unoder..

Men de 41 Hz er nok ret sammenlignelige med andre HT. Så på spørgsmålet om trådstarter vil mangle bas ifht. en gulvht, kan jeg ikke se at svaret kan være anderledes. Langt de fleste gulvht i denne klasse spiller dybere end 41 Hz!

I et rum på 25-30 m2 mener jeg bestemt ikke, at det er urealistisk at kunne tøjle bas helt ned omkring 30 Hz. Måske endda under...

Min stue er godt nok prioriteret til lyd, men jeg spiller med fire 10" Eton basser på ca. 25 m2. Og det går fint. De er tunet til 22 Hz!

Til rockmusik ville JEG i hvert fald mangle noget "umppph", med en ht der "kun" går ned til 41 Hz...

Uden at prøve at have haft fire 10" basser i min stue så vil jeg sige at jeg helst ikke vil have mere bas (selvom jeg elsker bas). Min pointe er egentlig også at der er forskel på hvor langt en højtaler går ned, og hvor meget oplevet bas der er jeg tror de fleste der har hørt mit anlæg vil være enige i at der helt sikkert ikke mangler bas - hvis man ser bort fra musikstykker med kontrabas hvor de allernederste oktaver selv sagt ikke gengives.

Jeg tror du kan finde mange højtalere som er opgivet til at gå ned til 30 Hz, som i realiteten giver dig mindre bas end et sæt Focus 140'ere.. Og det uden at 140'erne på nogen måde booster basområdet.

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Sendt: 28 August 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hov! Kontrabasser spiller ikke længere ned end 41 Hz, men klaverer gør...

http://www.torean.dk/musik/akustik.html
Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Sendt: 28 August 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

malkris skrev:
Hov! Kontrabasser spiller ikke længere ned end 41 Hz, men klaverer gør...

http://www.torean.dk/musik/akustik.html

og en kontrabas er heller ikke dybere end en elbas, en kontrabas/el-bas går ikke voldsomt dybt faktisk :)
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Sendt: 28 August 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:

finlytteren skrev:
Rune|WildChild skrev:
finlytteren skrev:

Uden at prøve at have haft fire 10" basser i min stue så vil jeg sige at jeg helst ikke vil have mere bas (selvom jeg elsker bas). Min pointe er egentlig også at der er forskel på hvor langt en højtaler går ned, og hvor meget <span style="font-style: italic;">oplevet bas der er</span> jeg tror de fleste der har hørt mit anlæg vil være enige i at der helt sikkert ikke mangler bas - hvis man ser bort fra musikstykker med kontrabas hvor de allernederste oktaver selv sagt ikke gengives.Jeg tror du kan finde mange højtalere som er opgivet til at gå ned til 30 Hz, som i realiteten giver dig mindre bas end et sæt Focus 140'ere.. Og det uden at 140'erne på nogen måde booster basområdet.

Helt enig

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 28 August 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Ja ok, så kommer man til at nævne en kontrabas, og så går den ikke under 41 Hz, det vigtigste var i forstod pointen og det gjorde i 

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Men nu blev der jo spurgt til om man vil mangle bas i sammenligning med en gulvht!

Og hvis man sammenligner med mindste Focus gulvmodel, 220, går 220'eren 9 Hz dybere. Og jeg vil til enhver tid påstå, at de 9 Hz gør en forskel - ikke mindst ved rockmusik!

Ja rent faktisk går selv Focus centeren dybere, end 140'eren...

Det kan godt være at 140 spiller med god kraft og imponerende niveau i bassen, men i dybbassen vil de stadig mangle noget ifht. tilsvarende gulvversioner. Og derfor mener jeg godt, at man kan supplere 140erne med en sub, hvis man gerne vil have de laveste oktaver med også!

Især hvis man nu allerede har en god sub, der kan supplere ned til 24 Hz!!!

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig! Jeg spiller på et par billige Dyn'er og supplerer med en god sub. Det lyder fantastisk

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 August 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg har som nævnt en Velodyne SPL-10 sub, som skal hjælpe til... den er vel fin nok til det?
Til top Vis Geoff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Geoff

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 August 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Prøv lyt til højttaleren først, og dan dig et indtryk af dem.
Specifikationer er en ting, lyden noget andet.
Focus 140 spiller med overraskende god bas.
Personligt synes jeg det er syndt at ødelægge stereobilledet med en sub.
Så hellere købe en gulvhøjttaler, hvis en focus 140 ikke dækker dit behov.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:

Problemet er pladsen.... jeg har i forvejen hele Dali Evidence serien med 870 som fronter. Men i det nye hus er der simpelthen ikke plads. Så jeg vil gerne så tæt på som muligt med nogle små højtalere.

Lige et indspark... mine Dali Evidence 370'ere... er de helt håbløse som en start??

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Geoff skrev:
finlytteren skrev:

Jeg har som nævnt en Velodyne SPL-10 sub, som skal hjælpe til... den er vel fin nok til det?

ja! det var netop den, jeg refererede til med de 24 Hz!

Det kan tage lidt tid med placering og justering af crossover/niveau, men du kan sagtens få et godt resultat med sub: så man ikke bemærker sub'en. Den må ikke dominere. Den skal bare assistere ubemærket. I modfase vil den eksempelvis altid gøre sig for bemærket!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Geoff skrev:

Lige et indspark... mine Dali Evidence 370'ere... er de helt håbløse som en start??

Tja... hvis du har dem, så slut dem til og "se" hvad dine ører "siger"..

Prøv at supplere med Velo'en. De er opgivet ned til 46 Hz, så prøv som udgangspunkt deromkring med crossover...

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Geoff skrev:

Tja... hvis du har dem, så slut dem til og "se" hvad dine ører "siger"..

Prøv at supplere med Velo'en. De er opgivet ned til 46 Hz, så prøv som udgangspunkt deromkring med crossover...

Det jeg fiskede lidt efter her, var om 370 var lysår fra 140'erne eller hvordan forholdet sådan nogenlunde er.

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg lige skal vende lidt tilbage til forstærker-valg...

Jeg er mest tændt på at beholde min Denon S10 Mk. II, for skal jeg finde en fuldblodig erstatning, skal jeg vel højt op i pris??

Derfor vil et salg af min Denon AVR-3803 og DVD-2900 (selvom jeg nok ikke for en skid for dem ) kunne bidrage til en god stereoforstærker.

Jeg har også en Denon POA-12.... vil den kunne hjælpe mig med noget mht. ny forstærker??

og endelig.... Marantz PM-8003 og SA-8003 spøger stadig... men jeg kan ikke finde ud af om de er under niveau??

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:

Er MEGET uenig. En sub, ordentlig placeret og indstillet, ødelægger ikke stereobilledet. Hvordan skulle den kunne det, hvis den er delt hvor den skal deles (55-60Hz)? Dernede er bassen ikke i stand til at forstyrre stereobilledet IMO.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 August 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
Mads57 skrev:

Er MEGET uenig. En sub, ordentlig placeret og indstillet, ødelægger ikke stereobilledet. Hvordan skulle den kunne det, hvis
den er delt hvor den skal deles (55-60Hz)? Dernede er bassen ikke i stand til at forstyrre stereobilledet IMO.

I hvor mange tilfælde har du set en sub været ordenligt placeret?
De fleste jeg har set, der køber folk små højttalere er pga. pladsmangel eller WAF. Der bliver tit købt en sub, som bliver
placeret i et skab eller bag en sofa eller lignende.
I disse tilfælde oplever jeg ofte, at subben bare står og buldre i et malplaceret sted.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig en anden historie hvis folk ikke har forstand nok, eller plads nok til at placere en sub ordentligt. I dette tilfælde er det deres egen fejl at den er "svær at integrere". Jeg har ikke tal på i hvor mange tilfælde folk har fejlplaceret deres sub, men hos mig står den præcis midt imellem sidehøjttalerne, og gør et superbt stykke arbejde.

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

I mit tilfælde er jeg nød til at placere den ved siden af lyttepositionen.... sofaen!! Sådan er der når HIFI skal forenes med almindelige parcelhushygge. 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes