Emne: Dynaudio Focus i stereo ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 29 August 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige melde mig i koret.
Har haft et sæt 140´ere og jeg synes de spillede fantastisk. Dog er jeg bastosse, så jeg købte en Audiopro Acebass 2, til en billig penge. Den sammen med en billig XTZ Class A100II var en fed cocktail. Kilden er en ældre Pioneer cd, PD75. Dejlig blød, men dynamisk lyd. Subben er svær at få passet ind, men i et forsøg med et sæt Vincent højtalere i samme størrelse som 140, gik slet ikke. Jeg kan ikke huske modelnr, men mener de hed noget med SB 216. På subben kan man kun justere frekvensen ned til 50 Hz, men det passede perfekt med 140´erne. Efterfølgende købte jeg et sæt Nakamichi PA7-E/CA7-E og så kom der sgu styr sagerne. Syntes faktisk ikke det var nødvendigt med subben derefter. Det vil sige, indtil modstandsbevægelsen stillede krav til at 140´erne skulle op og hænge. Så kom refleksporten for tæt på væggen og jeg blev nødt til at sætte skumproppen i. Igen måtte subben på. Så ½ meter fra bagvæg og masser af strøm på, så tror jeg egentlig godt du kan undvære subben.
Der er dage hvor jeg ægrer mig over at jeg solgte dem, når man først har fået Dynaudio´s lyd indenfor dørene, kan det være svært vanedannende. Dog er tiden moden til at forsøge med DIY, og så skal det jo prøves....
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 29 August 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv Focus 110A(Aktiv). Og må sige at de levere bedre bund end de fleste gulvhøjttalere til samme pris.
Nej er du basfreak så kan de måske ikke klare sig selv, men stiller dine øre samme krav som mine, så er det intet problem at
spille alt fra Trentemøller til Pink Floyd til Katie Melua og så videre. Det at de på papiret dør "hurtigt" i bunde skal du slet ikke
regne med. Det kommer selvfølgeligt meget an på rummet de står i, men i langt de fleste af de rum jeg har hørt mine spille i,
har der aldrig manglet noget før jeg har ramt de 35Hz.
Nu har jeg så ikke brug for forstærker da jeg jo køre mine aktivt, så jeg ved ikke lige hvad der vil passe godt til, men i mine
har man valgt at lave 50W til bas og 50W til diskant, så jeg tror der skal en del til. Dynaudio skriver selv at IEC Long Time
Power Handling ligger over 150W for Focus 110 og over 200W for Focus 140, så sørg for at find en forstærker som kan levere
der omkring, så burde du være rimeligt godt stillet.
Kan kun sige at de skal høres.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Geoff Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 207
|
| Sendt: 29 August 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Jeg har selv Focus 110A(Aktiv). Og må sige at de levere bedre bund end de fleste gulvhøjttalere til samme pris.
Nej er du basfreak så kan de måske ikke klare sig selv, men stiller dine øre samme krav som mine, så er det intet problem at
spille alt fra Trentemøller til Pink Floyd til Katie Melua og så videre. Det at de på papiret dør "hurtigt" i bunde skal du slet ikke
regne med. Det kommer selvfølgeligt meget an på rummet de står i, men i langt de fleste af de rum jeg har hørt mine spille i,
har der aldrig manglet noget før jeg har ramt de 35Hz.
Nu har jeg så ikke brug for forstærker da jeg jo køre mine aktivt, så jeg ved ikke lige hvad der vil passe godt til, men i mine
har man valgt at lave 50W til bas og 50W til diskant, så jeg tror der skal en del til. Dynaudio skriver selv at IEC Long Time
Power Handling ligger over 150W for Focus 110 og over 200W for Focus 140, så sørg for at find en forstærker som kan levere
der omkring, så burde du være rimeligt godt stillet.
Kan kun sige at de skal høres. |
|
|
Og det kan en NAD C375BEE måske levere...??
- Kategori : Stereoforstærker
- Udgangseffekt 8 ohm : 2 x 150 W i 4/8 ohm kontin. effekt, begge kanaler samtidigt, 20-20.000Hz)
- Linjeindgange : 7 x Line-In, inkl. to Tape-In/Out
- Pladespillerindgang : Nej phono-modul kan eftermonteres)
- Hovedtelefonudgang : Ja
- iPod features : Minijack-indgang på front
- Pre out : 2 x Pre-Out, 1 x Main-In
- Fjernbetjening : Ja SR 8 systemfjernbetjening)
- Størrelse : 43,5 x 15,0 x 39,6 cm BxHxD)
- Vægt : 15,3 kg
- 2 x 250 watt i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
- 2 x 410 watt i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
- 2 x 600 watt i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)
- > 330 watt kontinuerligt i 8 ohm (brokoblet, mono)
- 800 watt i 8 ohm (brokoblet, dynamisk effekt - IHF)
- 1200 watt i 4 ohm (brokoblet, dynamisk effekt - IHF)
- Max. strømkapacitet >50A (1 ms, 1 ohm)
- Forvrængning: <0.004% (THD 20-20.000 Hz)
- Signal/støj (1 watt/fuldt output): >102 dB / >110 dB
|
| Til top |
|
| |
Geoff Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2010 kl. 04:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 31 August 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har detsvære ikke hørt Contour SR, men jeg kunne forstille mig at den er lidt mere forsigtig i bassen da det jo er en
væghøjttaler, hvor Focus 140 er stander, og dermed har bedre mulighed for placering i rummet, samt refleksport bag på. I
de øvrige områder burde den være en klasse over Focus da det jo sjovt nok er fra klassen over.
Skal højttaleren stå klods op ad vægen og er der ikke andre muligheder, så kan det godt være at SR er en bedre løsning for
dig. Jeg ville tage ned i Tapeconnection og tale med dem. Da jeg skulle have mine Dynaudioer havde jeg 3 sæt højttalere og
en forstærker med hjemme til låns, og det var nærmest på deres opfordring. Det krævede bare jeg lagde halvdelen af
prisen i dipositum. Det skal lige siges at de 3 sæt var på 3 dage.
Jeg tror 375Bee vil levere mere end rigeligt med power til de dynaudioer. Kan du finde en Lyngdorf SDAI2175 brugt eller
give de 2K mere den koster er den helt sikkert også et rigtigt godt bud, den lyder fantastisk. Den er en smugle mere
detaljeret i lyden end NADen er, hvor NADen er mere varm og har lidt mere power, det med power tror jeg dog ikke betyder
det store på Dynaudioerne da SDAI2175 levere 2*200W 8Ohm og 2*375W 4Ohm. Jeg har dog ikke hørt dem på Dynaudio,
men kun på B&W CM7 og 804.
Men ellers som sagt Focus 110A med en god pre er ikke til at tage fejl af. Den har noget mere smæk på end den normale
110 har, og så er forstærkerne jo designet til højttalerne med aktiv deling, og der af sepperat forstærker til diskant og bas
enheder.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Geoff Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 03:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit input Christian...  Jeg må ned og have en snak med dem i Tapeconnection. http://www.xindak.com/en-us/products.asp?catid=1Kan nogen af disse anbefales?? Mærket får meget ros rundt omkring, så må hellere nævne dem i denne tråd også.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune|WildChild skrev:
finlytteren skrev:
Rune|WildChild skrev:
finlytteren skrev:
|
Da den kun spiller ned til 41 Hz, inden den ruller af med mere end 3 dB, vil du mangle bas ifht en gulvhøjtaler. Du kan derfor godt supplere med en sub. Det kan dog tage noget tid med justering af sub'en, så den supplerer dine ht, med en passende crossoverfrekvens og niveau... OG placering...
|
|
|
Har du nogensinde hørt Dynaudio Focus 140?? Kan godt være den ruller af, men i en mindre stue, så er der alt rigelig bas, og spørgsmålet er hvad man får ud af den aller dybeste bas med mindre man har et rum indrettet til hifi og ikke en stue på 25 kvm. Typisk laver den jo bare unoder..
|
|
|
Nej jeg har ikke hørt dem!
Men de 41 Hz er nok ret sammenlignelige med andre HT. Så på spørgsmålet om trådstarter vil mangle bas ifht. en gulvht, kan jeg ikke se at svaret kan være anderledes. Langt de fleste gulvht i denne klasse spiller dybere end 41 Hz!
I et rum på 25-30 m2 mener jeg bestemt ikke, at det er urealistisk at kunne tøjle bas helt ned omkring 30 Hz. Måske endda under...
Min stue er godt nok prioriteret til lyd, men jeg spiller med fire 10" Eton basser på ca. 25 m2. Og det går fint. De er tunet til 22 Hz!
Til rockmusik ville JEG i hvert fald mangle noget "umppph", med en ht der "kun" går ned til 41 Hz...
|
|
|
Uden at prøve at have haft fire 10" basser i min stue så vil jeg sige at jeg helst ikke vil have mere bas (selvom jeg elsker bas). Min pointe er egentlig også at der er forskel på hvor langt en højtaler går ned, og hvor meget oplevet bas der er jeg tror de fleste der har hørt mit anlæg vil være enige i at der helt sikkert ikke mangler bas - hvis man ser bort fra musikstykker med kontrabas hvor de allernederste oktaver selv sagt ikke gengives.
Jeg tror du kan finde mange højtalere som er opgivet til at gå ned til 30 Hz, som i realiteten giver dig mindre bas end et sæt Focus 140'ere.. Og det uden at 140'erne på nogen måde booster basområdet.
|
|
|
Arh Rune, de har da et hæv dernede?  __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Rune|WildChild skrev:
finlytteren skrev:
Da den kun spiller ned til 41 Hz, inden den ruller af med mere end 3 dB, vil du mangle bas ifht en gulvhøjtaler. Du kan derfor godt supplere med en sub. Det kan dog tage noget tid med justering af sub'en, så den supplerer dine ht, med en passende crossoverfrekvens og niveau... OG placering...
|
|
|
Har du nogensinde hørt Dynaudio Focus 140?? Kan godt være den ruller af, men i en mindre stue, så er der alt rigelig bas, og spørgsmålet er hvad man får ud af den aller dybeste bas med mindre man har et rum indrettet til hifi og ikke en stue på 25 kvm. Typisk laver den jo bare unoder..
|
|
|
Nej jeg har ikke hørt dem!
Men de 41 Hz er nok ret sammenlignelige med andre HT. Så på spørgsmålet om trådstarter vil mangle bas ifht. en gulvht, kan jeg ikke se at svaret kan være anderledes. Langt de fleste gulvht i denne klasse spiller dybere end 41 Hz!
I et rum på 25-30 m2 mener jeg bestemt ikke, at det er urealistisk at kunne tøjle bas helt ned omkring 30 Hz. Måske endda under...
Min stue er godt nok prioriteret til lyd, men jeg spiller med fire 10" Eton basser på ca. 25 m2. Og det går fint. De er tunet til 22 Hz!
Til rockmusik ville JEG i hvert fald mangle noget "umppph", med en ht der "kun" går ned til 41 Hz... |
|
|
Det aller meste rockmusik har ikke nogle egentlige dybbaskomponenter. Det, der opleves som Umpph, eller slam, smæk (sæt selv ind), ligger oftest i mellembassen. Til dette formål er en nedre grænsefrekvens ved ca 40 Hz et fornuftigt kompromis, som i de fleste sammenhænge vil fungere fuldt tilstrækkeligt. På dette parameter oplever jeg ofte, at standerhøjttalere gør det ganske fornuftigt, og de nævnte Focus 140 i udpræget grad... Når de får noget havre. For det skal de have. Og ja, de har et fint lille hæv centreret omkring ca 70-80 Hz.
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Jeg har detsvære ikke hørt Contour SR, men jeg kunne forstille mig at den er lidt mere forsigtig i bassen da det jo er en væghøjttaler, hvor Focus 140 er stander, og dermed har bedre mulighed for placering i rummet, samt refleksport bag på. I de øvrige områder burde den være en klasse over Focus da det jo sjovt nok er fra klassen over.
Skal højttaleren stå klods op ad vægen og er der ikke andre muligheder, så kan det godt være at SR er en bedre løsning for dig. Jeg ville tage ned i Tapeconnection og tale med dem. Da jeg skulle have mine Dynaudioer havde jeg 3 sæt højttalere og en forstærker med hjemme til låns, og det var nærmest på deres opfordring. Det krævede bare jeg lagde halvdelen af prisen i dipositum. Det skal lige siges at de 3 sæt var på 3 dage.
Jeg tror 375Bee vil levere mere end rigeligt med power til de dynaudioer. Kan du finde en Lyngdorf SDAI2175 brugt eller give de 2K mere den koster er den helt sikkert også et rigtigt godt bud, den lyder fantastisk. Den er en smugle mere detaljeret i lyden end NADen er, hvor NADen er mere varm og har lidt mere power, det med power tror jeg dog ikke betyder det store på Dynaudioerne da SDAI2175 levere 2*200W 8Ohm og 2*375W 4Ohm. Jeg har dog ikke hørt dem på Dynaudio, men kun på B&W CM7 og 804. Men ellers som sagt Focus 110A med en god pre er ikke til at tage fejl af. Den har noget mere smæk på end den normale 110 har, og så er forstærkerne jo designet til højttalerne med aktiv deling, og der af sepperat forstærker til diskant og bas enheder. |
|
|
Jeg vil lige indskyde vedr. Lyngdorf forstærkeren.
Da jeg havde et sæt 140, havde jeg dem med i Hifiklubben og prøvede dem på sådan en forstærker. Jeg synes ikke det var et godt match. Ved høje lydstyrker synes jeg ikke den kunne styre basenhederne. De klappede simpelthen. Det gik langt bedre med xtz forstærkeren. Den er ikke helt så kraftig, men den oplevede lydstyrke var sammenlignelig i min optik.
Jeg skal ikke afvise at jeg måske er en smule forudindtaget, da jeg ikke har hørt nogen digitale forstærkere jeg synes om, og jeg var en smule skeptisk på forhånd...
|
| Til top |
|
| |
Geoff Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så jeg fornæmmer fortsat at NAD'en er et godt køb. Hvad med disse: http://www.xindak.com/en-us/product_detail_info.asp?id=252
eller http://www.xindak.com/en-us/product_detail_info.asp?id=250i forhold til 140'erne og i forhold til NAD'en.... ...har nu også en drøm om at finde den Denon PMA S10 i samme flotte champagne-farve som min DCD S10. Ærgeligt at Denon droppede denne flotte farve iøvrigt.
|
| Til top |
|
| |
Geoff Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 05:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
...eller hvad med Primare I21? Læste et sted at den ikke er særlig varm i lyden, er det sandt??
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
I21 bliver i mine ører lige klejn nok til Focus 140.
En af de større Primare modeller kunne være en mulighed.
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har Dynaudio Focus 140 med en NAD C370 forstærker. Jeg mener ikke at NAD på trods af masser af effekt er den bedste forstærker til disse. Jeg kigger selv efter en ny forstærker pt og tænker i retning af Naim XS eller Rega Elicit.
|
| Til top |
|
| |
Geoff Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nydeligt,men på mine Beomaster 1400 (1967) er der også højttalere i siderne,så det kan da ikke være helt nyt.
carsten
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|