Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 05:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler for Blues og Jazz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 September 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Tannoy Dual Concentrics er fede enheder til jazz og blues - gengiver blæsere, guitar og sang bedre end noget andet jeg har hørt - jeg kan se at der på KSB er et sæt med delefiltre til 4995 hvor man selv skal bygge kasser - og der er vist også et par fabriksmodeller med kabinetter til under 10.000

lov mig du giver Tannoy DC enhederne et lyt inden du kaster dig ud i køb

Billige Tannoy DC enheder er fra 80erne med papir/tekstil ophæng - rigtig dyre Tannoy enheder er Tannoy Monitor Gold ligeledes med papir/tekstil ophæng fra slut 60erne

Køber du Tannoy med skumkanter se tjek at de ikke er møre og tjek - hvis de er reconet - at dette er udført prof.

Tannoy 12 og 15 er bedst - undgå Tannoy hvor der er brugt filtre fra wildcat serien da disse dele for højt.

Tannoy har en masse fejl - bl.a. fase forskydning pga diskanthornets placering forrykket inden i bassen, men de har nogle kvaliteter der gør noget stemmer, guitar og blæsere som jeg ikke har hørt på andre højtalere

De går ikke vanvittigt dybt fs=45 hz - men kan med enten hornkabinet eller basrefleks sagtens komme lang nok ned til at du kan nyde din Jazz og Blues maksimalt - det være det sig Ellingtons bigband, coltrane, miles m.fl. spillende hardbob ,  John Lee Hooker med Boom Boom eller dinner romance sang med Diana Krall, Melody Gardot eller Holly Cole

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Jeg tænker på musikalsk som modsætningen til analytisk.

Neutral, varm, kold, osv er for mig noget med frekvensgengivelse. Analytisk, musikalsk, osv er på den anden side noget med
sammenhæng og detaljeskarphed.

neutral og varm kan så f.eks. ikke forekomme sammen, men jeg kan ikke se hvorfor neutral og musikalsk ikke kan?

Præcist hvad jeg ville ind på, og præcis hvorfor jeg anbefalede Dynaudio. Tak :)

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 September 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Halløj

Taget ud fra dit musik, vil jeg igen igen anbefale dig et lyt til BKS højttalere. Det er meget den samme genre, som jeg ynder at lytte til.

Jeg gir gerne en demo, såfremt det har interesse.

Mvh

Thor

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 September 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:

Mads57 skrev:

I min lille ensporet verden, opfatter jeg Dynaudio som neutral lydende.
Og Vienna som musikalsk.

Men lad nu trådstarter give de diverse nævnte højttalere et lyt, som kan han selv vurdere hvad han synes mest
om.
Men hvad dækker udtrykket "musikalsk" over, når vi snakker hifi?Hvad skal der til, før at et hifi-produkt
defineres som "musikalsk"?

Ens egen smag!
Hvad synes du selv er musikalsk?

Jeg er efterhånden kommet i meget modvind, på mine udtalelser(beklager).
Vi alle har vær vores smag, men det er ikke alle der kan accepterer det.
Nogen skal bekræftes af andre, uden at lytte til egne ører.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 09 September 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
wildstyle skrev:

Mads57 skrev:

Og Vienna som musikalsk.

Men lad nu trådstarter give de diverse nævnte højttalere et lyt, som kan han selv vurdere hvad han synes mest
om.

Men hvad dækker udtrykket "musikalsk" over, når vi snakker hifi?Hvad skal der til, før at et hifi-produkt

Ens egen smag!

Ens egen smag? Hvordan skal den forstås?

Hvis du læser mit tidligere svar til TruthSpinner, så får du nok en idé om, hvad jeg mener.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

ts_riders skrev:

Halløj

Taget ud fra dit musik, vil jeg igen igen anbefale dig et lyt til BKS højttalere. Det er meget den samme genre, som jeg ynder at lytte til.

Mvh

Thor

Hej Thor...det kunne været interessant når jeg kommer hjem fra job  jeg giver et kald så må vi se om vi finder tid

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Sendt: 09 September 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:
ts_riders skrev:

Halløj

Mvh

Thor

Hej Thor...det kunne været interessant når jeg kommer hjem fra job  jeg giver et kald så må vi se om vi finder tid

Jamen det er bare en aftale. Jeg forventer også, at min forstærker snart er færdig efter en gang rørjustering og en kraftig opgradering.

Mvh

Thor

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 September 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:

Mads57 skrev:
wildstyle skrev:

Mads57 skrev:

Og Vienna som musikalsk.

om.

Ens egen smag!

Ens egen smag? Hvordan skal den forstås?Hvis du læser
mit tidligere svar til TruthSpinner, så får du nok en idé om, hvad jeg mener.

Tja hvordan opfatter du lyd?
Hvor meget gavner dit tidligere indlæg, trådstarter? Måske skulle vi/du spørger ham hvad han mener med musikalsk
højttaler er for noget. Ellers bliver da aldrig enig om, hvordan højttlaeren skal lyde.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Tannoy Dual Concentrics er fede enheder til jazz og blues - gengiver blæsere, guitar og sang bedre end noget andet jeg har hørt - jeg kan se at der på KSB er et sæt med delefiltre til 4995 hvor man selv skal bygge kasser - og der er vist også et par fabriksmodeller med kabinetter til under 10.000

lov mig du giver Tannoy DC enhederne et lyt inden du kaster dig ud i køb

Billige Tannoy DC enheder er fra 80erne med papir/tekstil ophæng - rigtig dyre Tannoy enheder er Tannoy Monitor Gold ligeledes med papir/tekstil ophæng fra slut 60erne

Køber du Tannoy med skumkanter se tjek at de ikke er møre og tjek - hvis de er reconet - at dette er udført prof.

Tannoy 12 og 15 er bedst - undgå Tannoy hvor der er brugt filtre fra wildcat serien da disse dele for højt.

Tannoy har en masse fejl - bl.a. fase forskydning pga diskanthornets placering forrykket inden i bassen, men de har nogle kvaliteter der gør noget stemmer, guitar og blæsere som jeg ikke har hørt på andre højtalere

De går ikke vanvittigt dybt fs=45 hz - men kan med enten hornkabinet eller basrefleks sagtens komme lang nok ned til at du kan nyde din Jazz og Blues maksimalt - det være det sig Ellingtons bigband, coltrane, miles m.fl. spillende hardbob ,  John Lee Hooker med Boom Boom eller dinner romance sang med Diana Krall, Melody Gardot eller Holly Cole

Det lyder som et spænden projeckt men tiden er det svære ikke til det lige nu, men jeg skriver det bag øret ;-)  jeg har normalt masser af tid til at arbejde med sådanne ting arbejder i en turnus 14/28  hvor de 28 er fri ;-)

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2010 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:
Darwin skrev:

Ja det er smag og behag om hvilken højttaler man normalt lytter til  men dejlig med de mange indput..

men for mig så er det vigtigt at man får en føgelse af at man er tilstæde i rummet man kan mærke den tykke røg sandet på gulvet følsen af at være der.....sådanne afslappet men jeg ønsker jo også når Jazzen spille at man mærker dynamiken.....om det er stander eller gulv højttaler er lige fedt

Normalt er lydtrykker behagligt men ved jo også når man har lyttet en time eller mere så øges det..når jeg spiller rock fra 70-80erne så går det en del højre

hvor mange watt jeg spiller med vides ik  men en effektblok på 2x120W primare A33.2 og deres forforstærker SP32  når jeg er oppe på styrke 50  går fra 0-99  så bliver det max styrke

jeg spiller idag på audiovector S3Aventgarde gulvhøjttaler som lever varen  men jeg synes lige der mangler lidt af det fedtet lyd i bunden

Rummet jeg spiller i er et herreværelse som jeg har fuld råde ret over med henstyn til indretning og udstyr er stadig igang med indretningen men rummet bruges idag af mig

Prismæssigt så skal vi nok holde os på den rigtig side af 50.000 om de er nye eller brugte som er i god stand  er ikke så vigtigt..

Jeg syntes du er helt på vildspor her

50000 kan købe et helt sublimt setup der vil levere musikken bedre end dit bestående (efter min mening)

Drop dine forstærkere og signalkilde, køb evt et Naim sæt og dine udmærkede højtalere vil vise de dur' måske et Rega sæt hvis det skal være på budget.

Med respekt for Vienna, denne tilbagelænede lyd kommer altså ikke rigtig "ud" af kasserne som du søger - tror du skal studere flat earth filosofien på nettet og så prøve noget af det grej der kan den spillestil, pas på det kan blive vanedannende..

Jeg har lyttet til naim sammen med mine højttaler, dog ikke hjemme......men synes pris kom meget højt op  jo det spillede godt  men det er jo først når man får det hjem og begynder at lytte nærmer man ser manglerne.......men nu mangler butiken jo her århus

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 09 September 2010 kl. 02:51 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
wildstyle skrev:

Hvor meget gavner dit tidligere indlæg, trådstarter? Måske skulle vi/du spørger ham hvad han mener med musikalsk
højttaler er for noget. Ellers bliver da aldrig enig om, hvordan højttlaeren skal lyde.

Mine indlæg var altså ikke ment som noget angreb på dig, bare rolig. Jeg spurgte blot af ren nysgerrighed, da du nu var en af dem som brugte udtrykket "musikalsk".

Det var nu heller ikke for at hijacke tråden, jeg synes blot at det var meget naturligt at stille spørgsmålene her.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 09 September 2010 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
wildstyle skrev:

Mads57 skrev:
wildstyle skrev:

Mads57 skrev:

Og Vienna som musikalsk.

om.

Ens egen smag!

tror nu vi alle tolker trådstarters tekst på hver vores måde, så at blive enig er nok en umulig opgave, men hvis trådstarter har en lille liste af speaker ud fra de forslag der går igen i denne tråd, så er det da et sted at starte lytningen, da jeg ikke på nogen måde vil forslå at han bare køber det der bliver forslået, så må han selv bedømme hvad han mener er Musikalsk.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Sendt: 09 September 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Det eneste sted man kan vælge de rigtige højttalere er hjemme hos sig selv. Men man er nødt til at gå ud og lytte efter den
"gode" lyd. Vejen kan være lang, ofte skal der flere fejlkøb til, og man kan jo ikke spille i timevis i hver butik man besøger.
- Derfor kan besøg hos private være med til at finde den lyd man søger.
Lyden er afhængig af mange forskellige ting: rum, apparaternes egenlyd, kabler, hifi-rag, afkobling/tilkobling, højttalere osv.

Kort sagt, tag ud og besøg forskellige hifi-entusiaster, lær nye folk at kende, få evt. nogen til at komme hos dig - det tager tid,
men er sjovt og lærerigt.
Du er velkommen hos mig, - send pb..
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 September 2010 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

der er et sæt originale Tannoy Berckley til 10000 på KSB
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=165133

Det er plug and play and never look back -

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
der er et sæt originale Tannoy Berckley til 10000 på KSB
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=165133

Det er plug and play and never look back -

Nu er vi jo tilbage til min barndom,  der er jo også noget med at man søget tilbage røderne, men sikke et fint setup du har

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke forstå at Vienna hele tiden kaldes for musikalsk??
Den gengiver ikke frekvensområdet lineært, og jeg tror endda at flere af deres modeller ikke overholder DIN normen med
+- 8db.
Det er ikke musikalsk, det er en dæmpning af en masse informationer der er i musikken, og stemmer gengives indelukket,
fordi de især er dæmpet voldsomt mellem 2,5khz og 5khz.
Det kan man gøre med hvilkem som helst højttaler og en equalizer.
Hvad pokker har det med musikalsk at gøre????????????????('')
Neutral og musikalsk kan gå hånd i hånd. Dynaudio laver modeller der lyder rigtigt, undtaget er deres billige modeller inkl.
Focus serien. De er hjerteskærende at høre på i længden (negativt). Diskanten er simpelthen dårlig, og lyder som AV's
modeller.
Som jeg har skrevet i "højttalerballaden"-tråden, findes der højttalere der kan det der, og jeg sender gerne endnu et link,
hvor der kan læses om fløjsblød og korrekt neutralitet og frekvensgang på +-1,5 db.

http://www.stereo.de/index.php?id=497
og link til defekt Vienna med meget lavt output under 50 hz:
http://www.viennaacoustics.at/reviews/ConcertGrand/Bgr0702_S tereo.pdf

Nu sidder der en masse og hidser sig op.
Men det er sådan set en ret frekvensgang der skal til, hvis du vil have gengivelsen korrekt.
Alt andet er maskering og dæmpet klang.
Men igen........vil du ikke høre alt det der er i rillerne, eller vil du kun høre 60 % af det eller mindre, så kan du ligesågodt
også nøjes med MP3
Til top Vis audiogon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiogon

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

jeg mener absolut, at den klang enhederne frembringer er vigtigere end en helt ret frekvenskurve...

Det kan godt være gengivelsen er korrekt på en lineær ht, hvis man måler på frekvenserne. Men det er lidt ligegyldigt i mine øjne, hvis enhederne ikke frembringer en naturtro klanggengivelse. Så lyder det unaturligt - men det måler fint...

Selvfølgelig er en ret frekvensgang ideel, men det er altså vigtigere hvordan ht'en lyder. Så kan man ikke finde en ht der både lyder og måler godt til budgettet, vil jeg absolut foretrække at den lyder godt, fremfor den måler godt.

De nye illuminator fra SS lyder godt. Og de måler også godt. Men de koster kassen...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

audiogon skrev:
Den gengiver ikke frekvensområdet lineært, og jeg tror endda at flere af deres modeller ikke overholder DIN normen med
+- 8db.
Det er ikke musikalsk, det er en dæmpning af en masse informationer der er i musikken, og stemmer gengives indelukket,
Neutral og musikalsk kan gå hånd i hånd. Dynaudio laver modeller der lyder rigtigt, undtaget er deres billige modeller inkl.
Focus serien. De er hjerteskærende at høre på i længden (negativt). Diskanten er simpelthen dårlig, og lyder som AV's
modeller.
Som jeg har skrevet i "højttalerballaden"-tråden, findes der højttalere der kan det der, og jeg sender gerne endnu et link,
hvor der kan læses om fløjsblød og korrekt neutralitet og frekvensgang på +-1,5 db.

Men det er sådan set en ret frekvensgang der skal til, hvis du vil have gengivelsen korrekt.
Men igen........vil du ikke høre alt det der er i rillerne, eller vil du kun høre 60 % af det eller mindre, så kan du ligesågodt
også nøjes med MP3
Min opfattels af musikalitet er når et system spiller på en undholdene måde, så man ikke har lyst til at rejse sig fra sofaen igen, men bare lytte til den ene skive efter den anden, så er det entlig fløjtene lige meget hvorledes det målers, om der er områder i musiken der undtrykes.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 09 September 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

audiogon skrev:
+- 8db.
modeller.

også nøjes med MP3

En højttaler med en liniær frekvensgang kan godt komme til at lyde anstrengende og skinger i et rum som ikke er særlig veldæmpet, hvilket mange danske hjem ikke er.
Her kan en højttaler som ikke spiller liniært faktisk lyde mere naturtro og afslappende.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Kan se der en sådan en sonus faber højtaler til salg som også er forslået http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=165310

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes