Emne: vedr. kabler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Sirper Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
Sendt: 11 September 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej janils
Ja det er lige dem, det er ihvertfald det jeg har fået at vide. Men har også fået, at vide at de ikke er af en særlig kvalitet, men da der stadig er garanti på cd-afspilleren, afholder det mig lidt at skifte noget inde i endnu.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 11 September 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis cd-afspilleren er mistænkt som kilden til dit problem, hvorfor så ikke låne en ande afspiller med hjem, denne bør dog være balanceret opbygget da pass som skrevet lyder best ved balanceret drift. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Sirper Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2010 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dan a.
Som sagt, er det ikke fordi jeg bruger den vildt meget, denne her cd-afspiller, da mit foresturkende medie er vinyl. Har da også haft en audio aero reference, som blev brugt en to gange om mdr. som cd afspiller og resten af tiden blev den kun brugt som forforstærker, så den solgte en til fordel for en forforstærker og en billig cd afspiller, men vil da gerne hente så meget ud af den cd afspiller jeg har muligt uden at bruge en formue på det. Så derfor mine spørgsmål til forbedringer
mvh
Per
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sirper skrev:
hej janils
Ja det er lige dem, det er ihvertfald det jeg har fået at vide. Men har også fået, at vide at de ikke er af en særlig kvalitet, men da der stadig er garanti på cd-afspilleren, afholder det mig lidt at skifte noget inde i endnu.
|
|
|
da der stadivæk er garenti så fut lige ned med den og få den set efter mens garentien virker, det kan jo være at der er noget galt, det er jo en kineser 
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Sirper skrev:
og hvor kan de købes henne og hvilket prisleje ligger de i |
|
|
Hvis det er dobbelt kredse AD 8620 så koster de 250 kr. /stk. hos RS. En kamerat og mig har lige bestilt 25 stk. i Hong Kong og skal kun bruge de 6 så vi får noget tilovers. De er til en helt anderledes pris. pas nu på det ikker en kineser kopi i får der fra |
|
|
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sirper skrev:
Hej
Jeg har en xindac cd afspiller, hvor man kan vælge mellem en rørbasseret rdc tilslutning og xlr uden rør. rca giver en meget musikalsk lyd, men der er ingen dybde og luft i lydbilledet. Det er der til gengæld i xlr delen, men bassen er tilgengæld næsten ikke til stede.
Så er der nogen som evt har nogle foreslag til, hvad man evt kan gøre, evt gennem kabler. Rør i rca delen er skiftet til et telfunkenrør noget bedre, men stadig ikke som forventet. Har prøvet yter xlr gav et rimelig resultat, men også her halter bassen lidt .
Så håber i kan komme med nogle løsnings foreslag.
mvh
Per
|
|
|
Hej Per!
Jeg er ikke helt med på om du vil have mere dybde og luft i RCA tilslutningen, eller om du vil have mere bas i XLR tilslutningen...
Du kan til en vis grad justere lidt på det klangmæssige med kabler...
Jeg har ofte oplevet kabler af "ren" kobber som værende gode i bassen, men mindre detaljere og med mørkere klang. "Rene" sølvkabler har jeg så omvendt oplevet som meget gode i mellemtone og diskant, men lidt tynde i bassen.
Hvis det er et kobberkabel du bruger i RCA, så prøv enten sølv eller forsølvet kobber. Og omvendt hvis du bruger "rent" sølv til XLR, så prøv forsølvet kobber.
|
Til top |
|
|
Sirper Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej finlytter
Det jeg eftersøger, er ikke om jeg skal vælge den ene eller anden form for tilslutning men mere hvor kan jeg hente mest mulig ud og få det bedst mulige lytte resultat.
Har prøvet følgende:
1. Fordele ved xlrs dybden og bredden i lydbilldet plus sammenhæng mellem diskant mellemtone, ønskes ved xlr mere bas. Kabler der er prøvet no name xlr var ikke noget at snakke om i forhold til , yter som gav god diskant, mellemtone bredde/dybde, men mangler bass.
2. For Rca kablet vedkommende opnå bedre dybde og bredde i lydbilledet en anelse mere driv, bas kan accepteres, men ikke super. Det er prøvet, yter rca kabel godt dog ikke samme dybde/bredde som med xlr kablet og lidt mørkere lydbilled måske der af bedre bas. Kimber rca kabel lysere lydbilled men lydbilldet taber meget i dybde/bredde, bedste bas tilgengæld. Rør er udskiftet til et telefunken gav et noget klare lydbillde/opløsning ind org. rør. Rør har kun effekt i rca delen efter producentens udsagn.
Så foreslag til løsninger som samlet giver det best mulige komprimi, bliver valgt.
mvh
Per
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 September 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kender ikke Yter og ved ikke hvordan klangen er på sølv/palladium. Men det kunne være en idé at prøve et XLR-kabel med noget kobber i. Eksempelvis et af Nordost's fladkabler af forsølvet kobber.
Hvis du kan låne et, næsten uanset model, vil du kunne danne dig et indtryk af kobberens effekt på bassen. Der er selvfølgelig bedre detaljegrad i de dyrere udgaver.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
jeg kender ikke Yter og ved ikke hvordan klangen er på sølv/palladium. Men det kunne være en idé at prøve et XLR-kabel med noget kobber i. Eksempelvis et af Nordost's fladkabler af forsølvet kobber.
Hvis du kan låne et, næsten uanset model, vil du kunne danne dig et indtryk af kobberens effekt på bassen. Der er selvfølgelig bedre detaljegrad i de dyrere udgaver. |
|
|
yter er faktisk rimelig varmt klingende af et sølvkabel at være men de fleste copper baseret kabler er dog varmer og mere fyldig i lyden, ht kablet har stram bund, åben mellemtone med at godt hug/bid i den øvre mellemtone(bidrager til at musikken bliver lidt sjover at høre på)og toppen er pænt udstrækt og luftig uden at blive for spids, xlr kablet er der lidt forskellig opfattelse af, men i mit setup var bunden en ordentlig gang muder, men utrolig flot og behalig mellemtone og top, rca har jeg ikke hørt. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 11 September 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
finlytteren skrev:
Hvis du kan låne et, næsten uanset model, vil du kunne danne dig et indtryk af kobberens effekt på bassen. Der er selvfølgelig bedre detaljegrad i de dyrere udgaver.
|
|
|
yter er faktisk rimelig varmt klingende af et sølvkabel at være men de fleste copper baseret kabler er dog varmer og mere fyldig i lyden, ht kablet har stram bund, åben mellemtone med at godt hug/bid i den øvre mellemtone(bidrager til at musikken bliver lidt sjover at høre på)og toppen er pænt udstrækt og luftig uden at blive for spids, xlr kablet er der lidt forskellig opfattelse af, men i mit setup var bunden en ordentlig gang muder, men utrolig flot og behalig mellemtone og top, rca har jeg ikke hørt. |
|
|
prøv at lav et sølv kabel selv og bliv kloger, brug en tråd på 0,80mm og noget isolering i vil bruge og nogle gode stik, her er mit og det rykker bare så glemmer i at det er sølv i lytter til 

|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 11 September 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
dan a. skrev:
finlytteren skrev:
|
|
|
yter er faktisk rimelig varmt klingende af et sølvkabel at være men de fleste copper baseret kabler er dog varmer og mere fyldig i lyden, ht kablet har stram bund, åben mellemtone med at godt hug/bid i den øvre mellemtone(bidrager til at musikken bliver lidt sjover at høre på)og toppen er pænt udstrækt og luftig uden at blive for spids, xlr kablet er der lidt forskellig opfattelse af, men i mit setup var bunden en ordentlig gang muder, men utrolig flot og behalig mellemtone og top, rca har jeg ikke hørt. |
|
|
prøv at lav et sølv kabel selv og bliv kloger, brug en tråd på 0,80mm og noget isolering i vil bruge og nogle gode stik, her er mit og det rykker bare så glemmer i at det er sølv i lytter til 

|
|
|
Tjaaaa Dan A. og mig har skam lavet sølvkabler selv, så vi er klogere .
Vi bruger Mundorf sølv/guld i 0,5 og i den rigtige opbygning af lederne så rykker det TOTALT 
Og vist jeg selv skal sige det, så syntes jeg at vores resultat ser lidt pænere ud    

Men nu er det selvfølgelig også lyden det kommer an på og ikke udseenet. Der kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig, da jeg ikke har hørt dit 
Men jeg havde som Dan heller ikke de bedste resultater med Yter XLR signal, hvad angår bassen. Den var bare Boooooooooomy, men top/mellemtonen var  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 11 September 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
pierre, hvorfor blande to metaller sammen på en tråd det har jeg ikke god arfaring med,har i prøvet en 0,80mm tråd ??? i kun sølv ???
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 11 September 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
pierre, hvorfor blande to metaller sammen på en tråd det har jeg ikke god arfaring med,har i prøvet en 0,80mm tråd ??? i kun sølv ??? |
|
|
Nej vi har ikke prøvet 0,8. Men vi bruger 2 ledere til + og to til -. Så samlet set er det jo 1,0 
Nu er det ikke sådan at sølvkablet er belagt med guld eller ligende, som man ser ved mange kobber/ sølv kabler. Guldet er blandet ind i selve sølvet under støbningen.
Det som jeg fandt spændende ved Mundorf sølv/guld er at guldet tager lige den fine og tiltider hårde top som sølv kan have. Et rent sølvkabel som ikke har en spids top har jeg stadigvæk tilgode at høre  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 11 September 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
nhj4 skrev:
pierre, hvorfor blande to metaller sammen på en tråd det har jeg ikke god arfaring med,har i prøvet en 0,80mm tråd ??? i kun sølv ??? |
|
|
Nej vi har ikke prøvet 0,8. Men vi bruger 2 ledere til + og to til -. Så samlet set er det jo 1,0 nej, jeg har også prøvet med to leder på + & - det lød også godt men da jeg laved med en tråd 0,8 så kom jeg på andre tanker der slap de hele dybe toner fri og hele toneområdet han bare samme var hjemme hos en gut der brugte 4 0,5 til - & + det var ikke godt det hjalp da han kliped den ene leder af både til + & - men det blev så lidt spis fordhold til det han havde med 4 vor alt var ret kedelig og høre, hver gang vi satte mit på var det musik vi hørte, idag har han lavet et med 0,8 og er meget tilfres 
Nu er det ikke sådan at sølvkablet er belagt med guld eller ligende, som man ser ved mange kobber/ sølv kabler. Guldet er blandet ind i selve sølvet under støbningen.
Det som jeg fandt spændende ved Mundorf sølv/guld er at guldet tager lige den fine og tiltider hårde top som sølv kan have. Et rent sølvkabel som ikke har en spids top har jeg stadigvæk tilgode at høre så har du noget til gode, prøv 0,80mm  |
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 September 2010 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg havde engang Dyrholm ude og give en demo af diverse kabler. Der blev testet med rent kobber, rent sølv og en hybrid med både sølv og kobber ledere.
Kobberkablerne havde god bund, men manglede finesse i mellemtonen og diskanten var for dæmpet. Klangen var mørkere end de andre.
Sølvkablerne havde rigtig god mellemtone og diskant, men var for tynde i bassen. Det var lidt til den kliniske side.
Hybridkablerne havde noget af det bedste fra begge typer. Her var der både en dyb og fast bas, klar mellemtone og detaljeret diskant. Den varme klang fra kobberen var nærmest ikke tilstede - der er måske en anelse mere krop på.
Jeg endte med at købe hybriden...
De egenskaber Pierre beskriver med guld/sølv, kan jeg genkende fra forskellem mellem Mundorf kondensatorerne Silver/oil og Silver/gold/oil. Det er som om det er lidt mere rundt og tilgivende, uden at de mister sølvets detaljegrad. Og det kan faktisk være en fordel på de fleste hifi anlæg. Jeg synes man skal op i et RET dyrt anlæg, før silver/oil bliver min favorit. Ellers kan toppen godt være lidt spids med sølv...
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2010 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Pierre skrev:
nhj4 skrev:
|
|
Nej vi har ikke prøvet 0,8. Men vi bruger 2 ledere til + og to til -. Så samlet set er det jo 1,0 nej, jeg har også prøvet med to leder på + & - det lød også godt men da jeg laved med en tråd 0,8 så kom jeg på andre tanker der slap de hele dybe toner fri og hele toneområdet han bare samme var hjemme hos en gut der brugte 4 0,5 til - & + det var ikke godt det hjalp da han kliped den ene leder af både til + & - men det blev så lidt spis fordhold til det han havde med 4 vor alt var ret kedelig og høre, hver gang vi satte mit på var det musik vi hørte, idag har han lavet et med 0,8 og er meget tilfres 
Det som jeg fandt spændende ved Mundorf sølv/guld er at guldet tager lige den fine og tiltider hårde top som sølv kan have. Et rent sølvkabel som ikke har en spids top har jeg stadigvæk tilgode at høre så har du noget til gode, prøv 0,80mm 
|
|
|
|
|
|
Her må jeg lige bryde ind, som skrevet så er Mundorf lederen et blandingsprodukt, hver leder består af 99% sølv og 1% guld, matrialerne er blandet i flydende for og hærder op til en legering. Mundorf ledernes størrelse er ikke i mm2 men bare mm, de fåes i 0,5mm, 1mm og 1,5mm. Grunden til at der ikke er prøvet med feks. 1mm er at jeg har hørt mange sige at de får skarpe s/t lyde ved bruge ledere tykker en 0,6 mm2. Resultatet med 2 stk. 0,5mm ledere i paralelle (de er isoleret fra hinnanden) virker så godt at jeg ikke gider smide fler penge efter flere forsøg, jeg er nået i mål på dette område (nu skal jeg ikke udtale mig på Pierres vejne), syntes også at yter højtalerkablet og Mundorf signalkablet passer så godt sammen at jeg har vært ved at forstille mig noget der kan skabe en bedere synagi.
Hvis du har haft held med 0,8mm ledere så syntes jeg bare det er godt gået, der er da eksempler hvor tykke sølv ledere er brugt med stort held og du har så også fået noget godt ud af det , men Mundorf er kongen her hjemme . __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Sirper Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2010 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej alle
Først engang vil jeg gerne takke for alle de tilbage meldlinger, der er kommet og udfra det, har jeg lavet en aftale med en omkring et home made kabel også må jeg se, hvad det giver i forhold til det der er afprøvet. Jeg melder tilbage når jeg har modtage og afprøvet dette kabel.
Men flere altid velkommen :-)
mvh
Per
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
Sendt: 12 September 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
nhj4 skrev:
Pierre skrev:
nhj4 skrev:
|
|
Det som jeg fandt spændende ved Mundorf sølv/guld er at guldet tager lige den fine og tiltider hårde top som sølv kan have. Et rent sølvkabel som ikke har en spids top har jeg stadigvæk tilgode at høre så har du noget til gode, prøv 0,80mm 
|
|
|
|
|
|
Her må jeg lige bryde ind, som skrevet så er Mundorf lederen et blandingsprodukt, hver leder består af 99% sølv og 1% guld, matrialerne er blandet i flydende for og hærder op til en legering. Mundorf ledernes størrelse er ikke i mm2 men bare mm, de fåes i 0,5mm, 1mm og 1,5mm. Grunden til at der ikke er prøvet med feks. 1mm er at jeg har hørt mange sige at de får skarpe s/t lyde ved bruge ledere tykker en 0,6 mm2. Resultatet med 2 stk. 0,5mm ledere i paralelle (de er isoleret fra hinnanden) virker så godt at jeg ikke gider smide fler penge efter flere forsøg, jeg er nået i mål på dette område (nu skal jeg ikke udtale mig på Pierres vejne), syntes også at yter højtalerkablet og Mundorf signalkablet passer så godt sammen at jeg har vært ved at forstille mig noget der kan skabe en bedere synagi.
Hvis du har haft held med 0,8mm ledere så syntes jeg bare det er godt gået, der er da eksempler hvor tykke sølv ledere er brugt med stort held og du har så også fået noget godt ud af det , men Mundorf er kongen her hjemme .
|
|
|
Jeg har et PS Audio Transcendent kabel med 1mm sølv ledere og der er ingen antydning af skarpe s/t lyde.
Jeg også rene sølvkabler uden skarpe s/t lyde fra Slinkylinks og Pure Note, så jeg tror producenter er ved at have styr sølvet og hvordan det skal anvendes. Som du og Pierre har erfaret med jeres Mundorf projekt så er der andet end bare selve lederne, der har indflydelse på det endelige resultat.
__________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
dan a. skrev:
nhj4 skrev:
Pierre skrev:
nhj4 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvis du har haft held med 0,8mm ledere så syntes jeg bare det er godt gået, der er da eksempler hvor tykke sølv ledere er brugt med stort held og du har så også fået noget godt ud af det , men Mundorf er kongen her hjemme .
|
|
|
Jeg har et PS Audio Transcendent kabel med 1mm sølv ledere og der er ingen antydning af skarpe s/t lyde.
Jeg også rene sølvkabler uden skarpe s/t lyde fra Slinkylinks og Pure Note, så jeg tror producenter er ved at have styr sølvet og hvordan det skal anvendes. Som du og Pierre har erfaret med jeres Mundorf projekt så er der andet end bare selve lederne, der har indflydelse på det endelige resultat.
|
|
|
Ganske rigtig at der er mange faktore der spiller ind, jeg har kun lavet et kabel selv med noget der minder om de 0,8mm, det havde nemlig den kedelige tendens og hvad jeg har læst rund om kring i div. tråde, så er jeg ikke den eneste der har haft den oplevelse, der med ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Hvis du kan låne et, næsten uanset model, vil du kunne danne dig et indtryk af kobberens effekt på bassen. Der er selvfølgelig bedre detaljegrad i de dyrere udgaver. |
|
|
De "problemer" som trådstarteren har med gengivelsen, er bestemt ikke noget der kan kureres ved at skifte til en andet kabel med et andet ledermateriale. Kabler har stor betydning, men udrette deciderede mirakler kan de trods alt ikke. (Medmindre at kablerne koster rigtig mange penge...f.eks mindst 200.000 kroner).  Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|