Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 07:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: LP: Fast vs. flydende ophæng (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Hej Hermann

Fuld automatisk pladespiller har jeg haft og det var slet ikke mig. Så sådan en kommer aldrig ind i mit setup igen

Det synes jeg bare er fint, vi har forskellige præferencer. For så har du overvejet problemet, og du vælger anderledes end jeg ville gøre. Jeg hører nok 85 % CD og 15 % vinyl og jeg køber fortsat gode LPer i CD udgaven og skiller mig efterfølgende ofte af med LPen. Sådan har jeg gjort siden 85, hvor jeg købte en Philips CD-104, så CDen er min primære signalkilde. Dengang opfattede jeg CDen som enormt smart og god både lyd-, betjenings- og anvendelsesmæssigt og som Lpen fuldstændig overlegen, - det mener jeg stadig. Og jeg foretrækker automatik ikke på grund af lyden, for den er fin både i en remtrukket og en direkte drevet pladespiller, men på grund af komforten. Den manuelle drift er så irriterende at jeg ikke ville have haft vinyl idag hvis jeg ikke havde haft en fuldautomatisk pladespiller. For den skal hele tiden konkurrere med min CD afsp.

Men der er mange der kommenterer min pladespiller og synes den er flot. Har du iøvrigt set den Denon har lavet til deres 100 års jubilæum, jeg vil tro den har en form for automatik, men ved det ikke. Den må være toppen inden for pladespillere, for efter min opfattelse har japanerne altid været bedre end englænderne til at fremstille pladespillere.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/pladespiller/deno n_dp-a100_pladespiller_sort.htm

Og den er da bare flot., - men dyr.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 September 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Netop er næsten alle high end drev faste (og med få undtagelser - så ikke hakke) med god grund, tung tung er basis for at kunne spille dybt, kan godt være afkobling mellem de forskellige lag, og så en tonearm med lejer (nej der skal heller ikke spares på den) der er virkelig forskel på en god billig Rega RB250 og de dyrere (jeg vil ikke nævne dem for så bliver jeg jo smidt ud).
Jeg er ikke helt vild med unipivot, syntes de mangler dybde.

DU kan jo selv fremstille en plint, så kan blive lige så tung som gulvet kan bære
SE Janils projekt

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 September 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange indput

Kan høre at der nemt kan gå religionskrig i fast vs. flydende ophængte værker

Jeg har fundet frem til at jeg hopper på et fastophængt værk og at det sagtens kan fungere uden en etpunkts arm.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

De kan også være lidt billigere, og så er der flere € til en
GOD PU
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
De kan også være lidt billigere, og så er der flere € til en
GOD PU

Tror nok nærmere at det bliver en PU som denne

http://www.lyraconnoisseur.com/Products/Products_Analog/Delo s/delos.html

Bare lige sådan til at starte med

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 12 September 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Jeg har fundet frem til at jeg hopper på et fastophængt værk og at det sagtens kan fungere uden en etpunkts arm.

Godt valg    Og naturligvis kan pladespillere med fast ophæng virke godt med andre arme, end unipivot'er - jævnfør dialogen i en anden tråd 

Som ''gli'' er inde har udviklingen i konstruktion af pladespillere gennem de seneste mange år tegnet et klart billede i retning af fast ophæng. Personligt mener jeg ikke det er en tilfældighed, og da jeg for ca 10 år siden solgte min Pierre Lurne J1 var det helt sikkert min sidste pladespiller med flydende ophæng...

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

Sirper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 September 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej Pierre

Jeg har prøvet en del pladespillere både faste og flydende ophængte, et punkts ophængt arme og med knivlejer og hvad´der nu eller findes af forskellige typer og kan kun sige, uanset hvilken kombination man vælger, vil man kunne samme sætte det således, at man får den lyd man forventer, dog finder man det nok ikke i første huk. Det vel også der gør hifi spændende og dyrt  .  

mvh

Per 

Til top Vis Sirper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sirper

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Sendt: 12 September 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
Pierre skrev:

Som ''gli'' er inde har udviklingen i konstruktion af pladespillere gennem de seneste mange år tegnet et klart billede i retning af fast ophæng. Personligt mener jeg ikke det er en tilfældighed, og da jeg for ca 10 år siden solgte min Pierre Lurne J1 var det helt sikkert min sidste pladespiller med flydende ophæng...

Det er vist ren ønsketænkning. Derforuden er udvikling nogle gange tilbageskridt.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 12 September 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:

Det er vist ren ønsketænkning. 

Nej, det er ganske enkelt en konstatering...

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 September 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
TRX850 skrev:
[QUOTE=Pierre]

Det er vist ren ønsketænkning. Derforuden er udvikling nogle gange tilbageskridt. Man behøver vist ikke andet end at henvise til, at linn lp12 med nyeste opgraderinger er reference mange steder, bl.a. i stereoplay i Tyskland og det er fuldt fortjent

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 September 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
mogens_oestjyll skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:

så konstaterer du på baggrund af megen lidt objektivitet og dermed med et anstrøg af ønsketænkning og ophøjelse af egne valg. Jeg henviser på ny til, at linn lp12 med nyeste opgraderinger er reference  mange steder, hvorefter det henviser faste pladespillere til en sekundær rolle.

Det er ikke nok at betragte mængden af nytilkomne pladespillere. Det er nødvendigt at forstå, hvordan disse rent faktisk spiller.

De fleste nytilkomne faste pladespillere er primært skabt  med design for øje og intet andet

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
TRX850 skrev:
mogens_oestjyll skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:

så konstaterer du på baggrund af megen lidt objektivitet og dermed med et anstrøg af ønsketænkning og ophøjelse af egne valg. Jeg henviser på ny til, at linn lp12 med nyeste opgraderinger reference er mange steder, hvorefter det henviser faste pladespillere til en sekundær rolle.

At Linn LP12 er referance et sted siger jo ikke ret meget, for et andet har de en anden Lp som referance  

Og sådan kan man blive ved med alting.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

arh come on for H...., begge principper kan da virke. Som om bøffer KUN kan serveres med bearnaisesovs. Alle de der tråde
med at materiale X/konstruktion Y er det ENESTE der duer...
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Et Technics værk (SL 1200 el. SP 10) og en SME arm,så er dine problemer løst.

Dæmp gerne plinten med accryl fugemasse,så har du en pladespiller der er ufølsom over for vibrationer fra dine højttalere.Resultatet er tør bas.!

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 September 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
mogens_oestjyll skrev:
TRX850 skrev:
mogens_oestjyll skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:

så konstaterer du på baggrund af megen lidt objektivitet og dermed med et anstrøg af ønsketænkning og ophøjelse af egne valg. Jeg henviser på ny til, at linn lp12 med nyeste opgraderinger reference er mange steder, hvorefter det henviser faste pladespillere til en sekundær rolle.

At Linn LP12 er referance et sted siger jo ikke ret meget, for et andet har de en anden Lp som referance  

Og sådan kan man blive ved med alting.

Jo. Det fortæller at der er folk ,der formår at se igennem den nyeste tendens til bling bling. I dette tilfælde stereoplay, der ellers elsker bling bling i deres blade. Men man kunne dog godt høre, at flydende ophængt stadig er klart bedre end et hvilket som helst nyt fast værk.

Så jo det siger ganske meget at ennæsten 40 årig gammel konstruktion fortsat er klart bedst

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 September 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Dæmp gerne plinten med accryl fugemasse,så har du en pladespiller der er ufølsom over for vibrationer fra dine højttalere.Resultatet er tør bas.!

carsten

Nu er der meget mere end bas og bas. F.eks. evnen til at få det harmoniske til at fremstå livagtigt og ikke firkantet. Og her har vi faste værkers akilleshæl.

Men fair nok..nogle kan ikke leve uden såkaldt tør bas. Andre kan ikke leve uden musikalsk-harmoniske sammenhængskraft.

Må jeg bede de herrer gå en tur til klassisk koncert og derefter melde tilbage, hvordan orkestrets sammenhængskraft er mht. hamonierne og så bagefter prøve om et fast værk formår dette.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
CARS10 skrev:

carsten

Nu er der meget mere end bas og bas. F.eks. evnen til at få det harmoniske til at fremstå livagtigt og ikke firkantet. Og her har vi faste værkers akilleshæl.

Men fair nok..nogle kan ikke leve uden såkaldt tør bas. Andre kan ikke leve uden musikalsk-harmoniske sammenhængskraft.

Må jeg bede de herrer gå en tur til klassisk koncert og derefter melde tilbage, hvordan orkestrets sammenhængskraft er mht. hamonierne og så bagefter prøve om et fast værk formår dette.

Nu er vi nogle som absolut ikke høre klassisk musik og ligende. Så det vil jeg gerne fra sige mig

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Pierre.

Vær du blot rolig,selvfølgelig kan et fast værk spille klassisk musik.(og alt andet).Jeg har da ingen problemer med min SL 1200.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 September 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Pierre.

Vær du blot rolig,selvfølgelig kan et fast værk spille klassisk musik.(og alt andet).Jeg har da ingen problemer med min SL 1200.

carsten

Det kan selv en Cd maskine. Men det er måden, det gøres på, der sigtes til naturligvis

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 September 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
CARS10 skrev:

carsten

nu er det altså ikke kun Linn lp 12,( husk lige at nævne hvad den koster i den version som Stereoplay har som Reference, det er et ganske betragtligt beløb) der kan spille klassik musik, der er flere fast ophængspladespillere som kan gøre det lige så godt, bla Thorens 124 og Garrard 301/401/501.

jeg kan nævne at jeg næsten  kun hører klassik på min 301ér, og ja jeg går ofte til klassik koncert, og har ligesom dig også opbygget fornemmelse for hvordan det skal lyde.

og Garrard kan ikke kun spille bas, men også spille med timing og klarhed, dybde og højde, og en uhørt nærhed

det er lidt for katagorisk at udnævne alle flydende ophæng til at være bedre til dette eller hint.

iøvrigt hvorfor nævner du ikke VPI eller Teres pladespillere med flydende ophæng de lyder også aldeles fremragende med alle typer musik.

men nu er det jo Pierre der skal afgøre hvad der er rigtigt for ham udfra det beløb han har til rådighed.

så umiddelbart synes jeg  at vi skal lade den ged være barberet og ikke belaste denne tråd med mere religions krig mellem fast og flydende ophæng.

debatten skal flyttes til tråd i så fald

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes