| Forfatter |
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
men nu er det jo Pierre der skal afgøre hvad der er rigtigt for ham udfra det beløb han har til rådighed.
så umiddelbart synes jeg at vi skal lade den ged være barberet og ikke belaste denne tråd med mere religions krig mellem fast og flydende ophæng.
debatten skal flyttes til tråd i så fald |
|
|
Det er så her man mangler knappen "Synes godt om"  __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
mogens_oestjyll Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
mogens_oestjyll skrev:
CARS10 skrev:
|
Et Technics værk (SL 1200 el. SP 10) og en SME arm,så er dine problemer løst.
Dæmp gerne plinten med accryl fugemasse,så har du en pladespiller der er ufølsom over for vibrationer fra dine højttalere.Resultatet er tør bas.! 
carsten
|
|
|
Nu er der meget mere end bas og bas. F.eks. evnen til at få det harmoniske til at fremstå livagtigt og ikke firkantet. Og her har vi faste værkers akilleshæl.
Men fair nok..nogle kan ikke leve uden såkaldt tør bas. Andre kan ikke leve uden musikalsk-harmoniske sammenhængskraft.
Må jeg bede de herrer gå en tur til klassisk koncert og derefter melde tilbage, hvordan orkestrets sammenhængskraft er mht. hamonierne og så bagefter prøve om et fast værk formår dette.
|
|
|
nu er det altså ikke kun Linn lp 12,( husk lige at nævne hvad den koster i den version som Stereoplay har som Reference, det er et ganske betragtligt beløb) der kan spille klassik musik, der er flere fast ophængspladespillere som kan gøre det lige så godt, bla Thorens 124 og Garrard 301/401/501.
jeg kan nævne at jeg næsten kun hører klassik på min 301ér, og ja jeg går ofte til klassik koncert, og har ligesom dig også opbygget fornemmelse for hvordan det skal lyde.
og Garrard kan ikke kun spille bas, men også spille med timing og klarhed, dybde og højde, og en uhørt nærhed
det er lidt for katagorisk at udnævne alle flydende ophæng til at være bedre til dette eller hint.
iøvrigt hvorfor nævner du ikke VPI eller Teres pladespillere med flydende ophæng de lyder også aldeles fremragende med alle typer musik.
men nu er det jo Pierre der skal afgøre hvad der er rigtigt for ham udfra det beløb han har til rådighed.
så umiddelbart synes jeg at vi skal lade den ged være barberet og ikke belaste denne tråd med mere religions krig mellem fast og flydende ophæng.
debatten skal flyttes til tråd i så fald
|
|
|
Jeg er uenig med dig. Timing formår faste pladespillere ikke på samme måde som de bedste flydende ophængte. Ligesom faste pladespillere ej heller formår at udkrystallisere overtonernes struktur og timing samtidigt.
Beklager. Sådan er det bare. Og det er derfor at linn har haft den enorm succes, de har haft.
Bemærk at jeg ikke siger de pladespillere, du nævner, er dårlige. De er bare i klassen under hvad der kan præsteres på disse afgørende parametre.
Derudover er jeg da enig med dig i, at tråden som sådan ikke behøver at køre længere, da det ser ud som, at Pierre har foretaget sit valg. Jeg mener så det er det forkerte valg. Og jeg mener heller ikke det er hensigtsmæssigt at foretage valg på baggrund af skriblerier i en tråd. Det var bedre med noget konkret sammenligning.
Men når ducati alias trx..får det til at lyde som om, at den såkaldte udvikling har taget livet af de bedste typer af pladespillere med en underforståelse af, at udviklingen automatisk skulle medføre, at det bedste har vundet, så er jeg nødet til at kommentere dette.
For dette minder om dengang, at mange afskrev pladespilleren helt, da CD maskinen havde haft et par år på bagen. Nogle var dengang dog i stand til at stå fast på, at CD maskinen dengang var en nedgradering, fordi de tillod sig den luksus rent faktisk at gennemskue tingenes reale tilstand.
Selv om jeg ikke ønsker en religionskrig om dette her, så er man nødt til at skrive, hvad man mener, når man konfronteres med synspunkter, man er dybt uenig i.
Nu kan man godt mistænke nogle skribenter for at pege på det, de selv har valgt og det er da på sin vis forståeligt, men det fortæller ikke så meget om ret meget. Det er mere interessant at få afdækket, hvad der rent faktisk er svaghederne og styrkene i de forskellige typer af pladespillere og her er det, jeg mener, at de flydende bemestrer de musikalske sværeste discipliner klart bedre end de faste. Her tænkes specifik på timingens og overtonernes struktur og deres samtidighed.
Ingen klarer sidsnævnte bedre en end linn lp 12 med alle opgraderinger.
Og dermed har jeg modargumenteret ducati's underforståede agenda om, at udviklingen skulle have medført, at de faste pladespillere skulle være bedre blot fordi der er dukket flere af dem op.
Måske er det nemmest blot at sige at vi enes om at være uenige.
Men jeg er til gengæld enig med dig i, at tråden måske rettelig skal flyttes , hvis vi skal fortsætte denne del af diskussionen, da jeg egentlig ikke vil ødelægge pierre's ønsker til denne tråd.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
mogens_oestjyll skrev:
CARS10 skrev:
|
Et Technics værk (SL 1200 el. SP 10) og en SME arm,så er dine problemer løst.
Dæmp gerne plinten med accryl fugemasse,så har du en pladespiller der er ufølsom over for vibrationer fra dine højttalere.Resultatet er tør bas.! 
carsten
|
|
|
Nu er der meget mere end bas og bas. F.eks. evnen til at få det harmoniske til at fremstå livagtigt og ikke firkantet. Og her har vi faste værkers akilleshæl.
Men fair nok..nogle kan ikke leve uden såkaldt tør bas. Andre kan ikke leve uden musikalsk-harmoniske sammenhængskraft.
Må jeg bede de herrer gå en tur til klassisk koncert og derefter melde tilbage, hvordan orkestrets sammenhængskraft er mht. hamonierne og så bagefter prøve om et fast værk formår dette.
|
|
|
nu er det altså ikke kun Linn lp 12,( husk lige at nævne hvad den koster i den version som Stereoplay har som Reference, det er et ganske betragtligt beløb) der kan spille klassik musik, der er flere fast ophængspladespillere som kan gøre det lige så godt, bla Thorens 124 og Garrard 301/401/501.
jeg kan nævne at jeg næsten kun hører klassik på min 301ér, og ja jeg går ofte til klassik koncert, og har ligesom dig også opbygget fornemmelse for hvordan det skal lyde.
og Garrard kan ikke kun spille bas, men også spille med timing og klarhed, dybde og højde, og en uhørt nærhed
det er lidt for katagorisk at udnævne alle flydende ophæng til at være bedre til dette eller hint.
iøvrigt hvorfor nævner du ikke VPI eller Teres pladespillere med flydende ophæng de lyder også aldeles fremragende med alle typer musik.
debatten skal flyttes til tråd i så fald
|
|
|
Sjovt nok hedder tråden "LP:Fast vs. flydende ophæng".
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pirre....du behøver ikke lede længere. Mogens har talt IGEN!!  .
|
| Til top |
|
| |
mogens_oestjyll Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Pirre....du behøver ikke lede længere. Mogens har talt IGEN!! . |
|
|
Ja, jeg har skrevet, hvorledes jeg hører dette her.
Men jeg tror lige jeg vil afvente, hvad pierre siger til denne debat, der nu er i gang. Er det noget han ønsker eller mener han, at den er ham uvedkommende.
I sidstnævnte tilfælde ser jeg ingen grund til at fremkomme med yderligere anbringender.
Pierre skal da gøre ,h vad han selv synes er rigtigst for ham. Ingen tvivl om det. Det andet, der er i gang er en debat om, hvad forskellige debattører anser som bedst for dem.
Så jeg trykker lige på hold knappen indtil pierre har tilkendegivet, hvad han ønsker med denne tråd.
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
mogens_oestjyll skrev:
sigma6 skrev:
|
|
Men jeg tror lige jeg vil afvente, hvad pierre siger til denne debat, der nu er i gang. Er det noget han ønsker eller mener han, at den er ham uvedkommende.
I sidstnævnte tilfælde ser jeg ingen grund til at fremkomme med yderligere anbringender.
Pierre skal da gøre ,h vad han selv synes er rigtigst for ham. Ingen tvivl om det. Det andet, der er i gang er en debat om, hvad forskellige debattører anser som bedst for dem.
Så jeg trykker lige på hold knappen indtil pierre har tilkendegivet, hvad han ønsker med denne tråd.
|
|
|
jeg har oprettet en ny tråd til emne, ok __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en hvepserede, jeg kanb f.eks. bedre lide datteren fordi hun er fast og hendes fortrin strutter uden bh, men jeg vil hellere tale med moderen, ak-ak, kan man ikke have dem begge. Tænk hvis de ikke var så jalous
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mogens_oestjyll skrev:
sigma6 skrev:
|
|
|
|
|
Jamen han ønskede vel bare nogle holdninger og meninger. Og tendensen tyder da på det er fast plint på de fleste high end grammofoner. Men straks begynder du at kalde det bling bling og alt nyt er dårligt og hvad ved jeg. Hvorfor nøjes du ikke bare med at give din mening til kende? Hvorfor skal du ALTID ha' det sidste ord? Det fleste er til fast plint når vi taler high end værker.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
| Hvorfor nøjes du ikke bare med at give din mening til kende? Hvorfor skal du ALTID ha' det sidste ord? De fleste er til fast plint når vi taler high end værker. |
|
|
Nu er det jo ikke en flertalsafstemning...men
mogens_oestjyll skrev:
| Beklager. Sådan er det bare. |
|
|
..argumenterne ligger ikke på et særlig højt niveau. Selv om jeg selv bruger flydende ophæng, er det patetisk at måtte slæbe sig igennem Mogens´ u-underbyggede svadaer. En trold i pænt tøj. 
Som Sirper skriver kan begge dele (selvfølgelig) bringes til at virke. Man skal vælge med hjertet.
|
| Til top |
|
| |
Audio-Kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ...
Nu er det jo ikke bare hos Stereoplay, at Lp 12 er blandt referencerne,
det er den ligeledes hos de 2 andre tyske ... Audio og Stereo.
Roksan, Avid, Sme laver da hvis også nogle Topplayers ...
Mvh.
__________________ VINYL ... For the Joy of Music !
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
sigma6 skrev:
| Hvorfor nøjes du ikke bare med at give din mening til kende? Hvorfor skal du ALTID ha' det sidste ord? De fleste er til fast plint når vi taler high end værker. |
|
|
Nu er det jo ikke en flertalsafstemning...men
mogens_oestjyll skrev:
| Beklager. Sådan er det bare. |
|
|
..argumenterne ligger ikke på et særlig højt niveau. Selv om jeg selv bruger flydende ophæng, er det patetisk at måtte slæbe sig igennem Mogens´ u-underbyggede svadaer. En trold i pænt tøj. 
Som Sirper skriver kan begge dele (selvfølgelig) bringes til at virke. Man skal vælge med hjertet.
|
|
|
Jeg var til hifi messe i Munchen i maj. Og der var der ikke mange der var med flyende plint. Så der tyder vel på, at der er flere af higheng grammofoner med fast plint?
Jeg har haft en Yamaha og en B&O med flyende ophæng. Det var begge rigtig gode pladespillere.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare husk, at en fast plint stiller store krav til, at der ikke overføres vibrationer via underlaget. Janils flotte Verdier kopi står på Feet of Silence (ligner det) trods en kampvægt på 70 kg. R-L-B's lækre Garrard står på hans pladereol, som lige tilføjer en god sjat masse til systemet (og den har vist også en eller anden form for afkobling nedenunder, hvis ikke jeg tager fejl).
__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
audiogon Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fast ikke flydende.
Flydende ophæng blev lavet for at undgå tilbagekobling på den billige måde før i tiden og nu.
Her er pladespilleren til menneskepenge: TRANSROTOR DARK STAR:
T D S
Og den findes på toppen af ranglisten hos førnævnte tyske magasiner.
Kan iøvrigt udbygges med flere arme, flere forskellige forsyninger, MAGNET DREVET TALLERKEN mm.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Michell Gyrodec + SME309 vil være mit bud. Det er ihvertfald min næste grammo.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nys hjemvendt fra Arken udstillingen + Opalen og Elite særudstillinger har jeg følgende observationer:
På Arken var Wilson Audio klart den bedste lydoplevelse, hvor der blev spillet på Brinkmann Bardo, med Brinkmann arm og eg Brinkmann EMT pickup. Det er den bedste pladespillerlyd jeg nogensinde har hørt. Klart bedre end et hvilket som helst Linn setup jeg har lagt ører til og det er ikke så få :o) Det som kendetegnede lyden var "autensitet", størrelse, dynamik, basdynamik og det at kunne få et symfoniorkesters dynamik igennem uden mærkbar dynamisk begrændsning. Skal dertil også siges at pickupen alene koster 45.000 svenskre kroner.
Den anden gode oplevelse var på Opalen, hvor der i samarbejde med AB-audio blev spillet på Le' Verdier Platine originalværk, med en arm jeg ikke husker og en Zyx-pickup. Fantastisk lyd. Men på ingen måder bedre end Wilson.
Brinkmann er fast. Verdier er flydende.
Denne diskussion om det ene eller andet princip er bedst er i bedste fald barnligt naivt. Selvfølgelig kan man ikke koge en pladespillers kærneegenskaber og dermed mest betydende faktorer for lydkvalitet ned til en enkelt faktor. Det skal man altså være meget fjollet i låget for at tro!
mvh. M
PS:Iøvrigt imponerende så meget l.... de valgte at demonstrere på Arken, den klart dårligste lyd var desværre fra danske SystemAudio, de må ganske enkelt have været døve dem som demonstrerede!
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
|
Jeg var til hifi messe i Munchen i maj. Og der var der ikke mange der var med flyende plint. Så der tyder vel på, at der er flere af higheng grammofoner med fast plint?
|
|
|
Nu skal man jo heller ikke være blind for at de fleste "high end" producenter af grammofoner de senere år, er startet af folk uden specielle kompetencer indenfor mekanik dæmpning mv, de færreste har vel læst Poul Ladegaard, men fælles for dem, er vel at de alle har adgang til en drejebænk.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
audiogon Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| Michell Gyrodec + SME309 vil være mit bud. Det er ihvertfald min næste grammo. |
|
|
Har haft, dog med Mørch DP 6 Silver Shadow og AT OC 9.
Ville til enhver tid idag vælge en Transrotor, se mit link længere oppe.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Som jeg vist også skrev i testen af Well Tempered, så er der en klar sammenhæng mellem pris, mekanik og ydelse, når det handler om mekanisk aftastning af musikken.
Enhver pladespiller (næsten) uanset pris, leverer en lyd som falder de fleste meget naturlig. Hvis du vil have mere - detaljer, præcision, rumfornemmelse - ja, så koster det.
Om det er flydende, fast, unipivot, alm.lejer, MM, MC, eller andet, så er det præcisionen af de enkelte komponenter, som bestemmer den endelige ydelse. Jo mere præcist det er lavet, jo dyrere er det som regel også.
Jeg er lidt uenig i nogle af de andre udmeldinger om, hvad der er vigtigst... PU, arm eller værk. De er alle lige vigtige, for det endelige resultat bliver ikke bedre end den svageste komponent.
Værket skal være gangstabilt... det er de fleste uanset pris. Armen skal spore præcist... det kan også gøres til rimelige penge. Men... PU'en er fin-mekanik på højeste plan, og lyden kan aldrig blive bedre end det der kommer fra denne. I mit eget setup, har jeg valgt et godt solidt værk, med en fornuftig arm der sporer godt, og så en svine-god PU. Og jo, jeg har prøvet andre - billigere - men det blev bare aldrig det samme.
Pointen er, at det kan være lige meget med et dyrt og stort værk, med en superfin arm, hvis der alligevel sidder en forholdsvis billig PU på. De forskelle som værk og arm kunne bidrage med, kommer alligevel aldrig til sin ret!
Mvh, Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Audio-Kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
audiogon skrev:
Fast ikke flydende. Flydende ophæng blev lavet for at undgå tilbagekobling på den billige måde før i tiden og nu. Her er pladespilleren til menneskepenge: TRANSROTOR DARK STAR: T D S Og den findes på toppen af ranglisten hos førnævnte tyske magasiner. Kan iøvrigt udbygges med flere arme, flere forskellige forsyninger, MAGNET DREVET TALLERKEN mm. |
|
|
Toppen af hvad ?
Eneste test jeg kan finde er i Stereo hvor den får 80 p. ... sølle 2 p. mere
end en Thorens 350 ( med billig rega arm ) ... Starèn koster 1100 Euro mere.
Mvh.
__________________ VINYL ... For the Joy of Music !
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 13 September 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel, ja Mikkel det var lige den respons jeg har ventet på ville ikke selv skrive det i tråden da det kan opfattes forkert og igen vi er kun menesker en kan lide datteren og en kan lide den pæne mor, pænt skrevet Mikkel. 1966
|
| Til top |
|
| |