Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: LP: Fast vs. flydende ophæng (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 September 2010 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg sige, at bare det, at man har en pladespiller er godt! 

Jeg har og har haft mange. En LP12 i 14 år og lige nu en Garrard 301 og en Platine Verdier (kopi) og så det "løse".
Jeg vil ikke udråbe det ene eller det andet til "vinder" - nogle er til kaffe og andre til the eller chokolade.

Skal det være flydende er SME nok "mesteren" men inden for de faste er der mange muligheder. Skal man have tangential arm eller mere end een arm er man tvunget til et fast ophæng.

Ud over disse ting er det som så meget andet smag og behag. Personligt har jeg haft de pladespillere med flydende ophæng, der var plads til i mit liv.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 September 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

sigma6 skrev:

Jeg var til hifi messe i Munchen i maj. Og der var der ikke mange der var med flyende plint. Så der tyder vel på, at der er flere af higheng grammofoner med fast plint?

Nu skal man jo heller ikke være blind for at de fleste "high end" producenter af grammofoner de senere år, er startet af folk uden specielle kompetencer indenfor mekanik dæmpning mv, de færreste har vel læst Poul Ladegaard, men fælles for dem, er vel at de alle har adgang til en drejebænk.

Og dermed mener du, at alle de nye mærker som kommer frem er noget skidt?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009
Sendt: 13 September 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Audio-Kjaer skrev:

audiogon skrev:
Fast ikke flydende. Flydende ophæng blev lavet for at undgå tilbagekobling på
den billige måde før i tiden og nu. Her er pladespilleren til menneskepenge: TRANSROTOR DARK STAR:
T D S Og den findes på toppen af
ranglisten hos førnævnte tyske magasiner. Kan iøvrigt udbygges med flere arme, flere forskellige forsyninger, MAGNET
DREVET TALLERKEN mm.

Toppen af hvad ?

Eneste test jeg kan finde er i Stereo hvor den får 80 p.  ... sølle 2 p. mere

end en Thorens 350 ( med billig rega arm )  ... Starèn koster 1100 Euro mere.

Mvh.

Her er et link til Audio hvor den får 105 point, og det er med Goldring pick-up modd. af Transrotor og armen er også modd.
så de får et Transrotor navn. Derfor rangerer den ikke højere. Kan ikke finde den test de skriver om på Stereo.de
Værket er klasse, men jeg ville personligt nok også vælge anden arm og p.u.

test
Til top Vis audiogon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiogon

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 September 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Tak til Mikkel Gige! Helt enig - køb en GOD pickup - prisen må gerne udgøre 50% af værk+arm+pu+riaa. Hele signalet
stammer fra pu´en, og en fejlsporende pu kan intet rette op på.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 September 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Tak til Mikkel Gige! Helt enig - køb en GOD pickup - prisen må gerne udgøre 50% af værk+arm+pu+riaa. Hele signalet
stammer fra pu´en, og en fejlsporende pu kan intet rette op på.

Sådan læser jeg nu ikke Mikkels indlæg. Jeg læser den mere som om, at intet er bedre end svageste led og i den forb. kan visse pick upper måske i nogle tilfælde være flaksehalsen.

Jeg mener dog på ingen måde, at pick up skal udgøre 50 % af det samlede værk/arm/riaa. Jeg vil snarere pege på 15-25 % som en mere afbalanceret tommelfingerregel

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 13 September 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

ja, det var måske overdrevet. Herhjemme er det 20% nu, og 30% på den gamle i herreværelset.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 September 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Som jeg ser det så er fornuften for mig at starte med en forholdsvis "billig" pu. Det er en sliddel som alligevel skal skiftes på et tidspunkt og som er svære at sælge uden stort tab.

Jeg påtænker at bruge mellem 15-20.000,- på værk og omk 8-15.000,- på arm. PU og riaa må jeg se hvad der er penge til når jeg har fundet et godt match med værk og arm. Pu og riaa`n kan jo altid opgraderes

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 13 September 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Det kan armen da også!! Wot´s da difference???

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 13 September 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Det er noget vrøvl, for det er absolut kun ganske få der finder på at skifte arm, og på rigtig mange fine pladespillere er armen fast. Så det er helt korrekt hvad der skrives. Det er nemt at skifte pick up, men stort set umuligt at skifte arm. Har du nogen sinde prøvet på en af de fine tangential pladespillere fra B&O.

Piere du skriver at du vil bruge 25 - 40k på værk og arm, var det ikke bedre at købe en god brugt topkvalitetsafspiller som f.eks en af Denons tungeste og så sætte en rigtig god pick up på. Det kan du få for 5 - 7k, og så er værk og arm afstemt af på forhånd af nogen der har arbejdet med det i 100 år i næste måned. Så hvor meget får du egentlig for de sidste 20 - 35k, og prøv at overveje hvor meget musik du kunne få for det beløb.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 September 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Værket kan også opgraderes! Jeg overførte min RB300 arm med Incognito kabel, til en GyroDec. Og herefter gik jeg fra en god MC PU til min nuværende London Decca.

Det ene udelukker ikke det andet!

Jeg forstår godt, at du vil have noget lækker mekanik, men hvis du sparer på PU'en, så står du med et flot og lækkert setup, som får bøllebank af din CD-afspiller.

Min anbefaling er, at spendere lidt mindre på værket, en hel del mindre på tonearmen, og vupti... står du med 10-15.000 til en ultra vellydende PU!

Og så ender du nok med, at høre en hel del færre CD-skiver (ud fra egen bitter erfaring af at stå med flere hundrede CD-skiver, som ikke benyttes meget mere, da det vil kræve en voldsom dyr investering i en ny CD-afspiller).

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 13 September 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej igen!

Værket kan også opgraderes! Jeg overførte min RB300 arm med Incognito kabel, til en GyroDec. Og herefter gik jeg fra en god MC PU til min nuværende London Decca.

Det ene udelukker ikke det andet!

Jeg forstår godt, at du vil have noget lækker mekanik, men hvis du sparer på PU'en, så står du med et flot og lækkert setup, som får bøllebank af din CD-afspiller.

Min anbefaling er, at spendere lidt mindre på værket, en hel del mindre på tonearmen, og vupti... står du med 10-15.000 til en ultra vellydende PU!

Og så ender du nok med, at høre en hel del færre CD-skiver (ud fra egen bitter erfaring af at stå med flere hundrede CD-skiver, som ikke benyttes meget mere, da det vil kræve en voldsom dyr investering i en ny CD-afspiller).

Mvh, Mikkel.

Jeg synes det er for meget, du sætter af til pu'en, mikkel. Jeg ville prioiritere det lidt anderledes end du.

Nu kan man få en fremragende pick up til 4200 og en fantastisk til 7900.

Mere behøver det ikke koste, hvis man har riaa'en.

Hvorfor sætter du så meget af til pick uppen?

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 13 September 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hermann skrev:
det er absolut kun ganske få der finder på at skifte arm, og på rigtig mange fine pladespillere er armen
fast.

Velkommen til den fremmede fra nabosolsystemet!

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 13 September 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Umiddelbart vil jeg sige, at bare det, at man har en pladespiller er godt! 

Jeg har og har haft mange. En LP12 i 14 år og lige nu en Garrard 301 og en Platine Verdier (kopi) og så det "løse".
Jeg vil ikke udråbe det ene eller det andet til "vinder" - nogle er til kaffe og andre til the eller chokolade.

Skal det være flydende er SME nok "mesteren" men inden for de faste er der mange muligheder. Skal man have tangential arm eller mere end een arm er man tvunget til et fast ophæng.

Ud over disse ting er det som så meget andet smag og behag. Personligt har jeg haft de pladespillere med flydende ophæng, der var plads til i mit liv.

JA.

Så kan det vel ikke siges mere tydeligt.

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

jazzman skrev:

Det er noget vrøvl, for det er absolut kun ganske få der finder på at skifte arm, og på rigtig mange fine pladespillere er armen fast. Så det er helt korrekt hvad der skrives. Det er nemt at skifte pick up, men stort set umuligt at skifte arm. Har du nogen sinde prøvet på en af de fine tangential pladespillere fra B&O.

Piere du skriver at du vil bruge 25 - 40k på værk og arm, var det ikke bedre at købe en god brugt topkvalitetsafspiller som f.eks en af Denons tungeste og så sætte en rigtig god pick up på. Det kan du få for 5 - 7k, og så er værk og arm afstemt af på forhånd af nogen der har arbejdet med det i 100 år i næste måned. Så hvor meget får du egentlig for de sidste 20 - 35k, og prøv at overveje hvor meget musik du kunne få for det beløb.

Nu er det sådan at vist man kan have et "hade" mærke, så er Denon mit  Så bare af den grund kunne jeg aldrig finde på at købe en Denon LP, lige meget hvor godt den nu engang er. For ville aldrig få noget der mindede om ejerglæde

At bruge færre penge på LP`n og flere på musikken.......... Tjaaaaaa jeg købte langt over 300 cd`er sidste år og kommer sku nok omkring det samme antal iår. Så syntes nu at jeg køber rigeligt i forvejen

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 13 September 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:

Jeg synes det er for meget, du sætter af til pu'en, mikkel. Jeg ville prioiritere det lidt anderledes end du.

Nu kan man få en fremragende pick up til 4200 og en fantastisk til 7900.

Mere behøver det ikke koste, hvis man har riaa'en.

Hvorfor sætter du så meget af til pick uppen?

Har man først "set lyset", så er der ingen vej tilbage!

Jeg har også prøvet flere PU til 4-5k, og med al respekt, så kan de ikke konkurrere med en god CD-afspiller. Og hvis vinylen skal have en chance i forhold til CD'en, så er prisen altså en anden.

8-10k... så nærmer vi os! Og er prisen 25-30k for det samlede vinylsetup, så begynder CD'en for at alvor at sakke bagud. Groft sagt vil jeg sige, at CD'en oftest sidder med de bedste kort for signalkilder under 30k, fordi man netop vælger en for "billig" PU, som slet ikke kan følge med.

Ja, 10k er meget for en lille bitte ting, som typisk slides ned i løbet af 4-5000 timer. Delt ud på en time pr. dag, så er det mange år, og så er udgiften i nærheden af en 50'er om måneden! Skulle levetiden være det halve, så er det stadig "kun" en "hund" om måneden.

Fremragende PU til 4200? Du virker meget specifik med prisen... har du et konkret bud?

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 13 September 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Som jeg ser det så er fornuften for mig at starte med en forholdsvis "billig" pu. Det er en sliddel som alligevel skal skiftes på et tidspunkt og som er svære at sælge uden stort tab.

Jeg påtænker at bruge mellem 15-20.000,- på værk og omk 8-15.000,- på arm. PU og riaa må jeg se hvad der er penge til når jeg har fundet et godt match med værk og arm. Pu og riaa`n kan jo altid opgraderes

Hans fra Artsound har tit nogle fede grammofoner.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 13 September 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Pierre skrev:

Og pick upper ikke at forglemme

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
sigma6 skrev:
Pierre skrev:

Jeps

Lyra Delos har fanget lidt min opmærksomhed.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 13 September 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
mogens_oestjyll skrev:
sigma6 skrev:
Pierre skrev:

Jeps

Lyra Delos har fanget lidt min opmærksomhed.

klogt. Den har jeg bestilt. Det var den til 7900 kr, jeg skrev om til mikkel.

Vær opmærksom på, at der er 3-4 mdrs. leveringstid  på den. Så bestil den nu. Den er så fantastisk, at den burde koste det dobbelte eller 3 dobbelte.

Den har også fået en sindsyg god test i stereoplay.

Måske Lyra's mest vellykkede til dato. Skulle være mere fyldig end de øvrige.

Så godt valg pierre

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart er jeg ikke enig med dig Mikkel. Armen betyder mere end pickuppen - det er min erfaring. Da jeg gik fra de "gængse" SME, Ortofon, Project, Rega, FR64 o.s.v. til de "tunge" Triplanar, DV507 m.fl. skete der større lydmæssige fremskridt og resultatet var endnu mere kontrol og sammenhæng end de dyre pickupper alene kunne klare. I de fleste tilfælde er forskellen på armene langt større end mellem gode pickupper.

Tingene hænger sammen. Umiddelbart synes jeg det er synd at sætte en 10.000 kroners pickup i en 3.000 kroners arm. Men hvis ikke man har prøvet andet, så ved man jo ikke hvad der sker.

På den anden side så investerer man heller ikke i en TriPlanar eller Graham for at køre med en Rondo Bronze - selv om det afgjort ville lyde godt.

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes