Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 09:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: LP: Fast vs. flydende ophæng (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg ved ikke om den her når igennem, det lader til, at de indlæg jeg skriver ikke når siden her.

Hvis den skulle komme igennem nåleøjet, så blot en ting.

Kan nogen fortælle mig hvorfor en flydende afkobling skulle være at foretrække og her går vi naturligvis ud fra, at motoren ikke er så støjende, at den skal afkobles.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej

jeg ved ikke om den her når igennem, det lader til, at de indlæg jeg skriver ikke når siden her.

Hvis den skulle komme igennem nåleøjet, så blot en ting.

Kan nogen fortælle mig hvorfor en flydende afkobling skulle være at foretrække og her går vi naturligvis ud fra, at motoren ikke er så støjende, at den skal afkobles.

Det har vi faktisk vendt flere gange. Det er bare dig der tilsyneladende insisterer på, at det flydende ophængs ENESTE funktion er at isolere mod motor vibrationer. Det er min erfaring med de flydende ophæng som jeg har haft, at de i allerhøjeste grad isolerer mod vibrationer eller sågar stød der kommer via underlaget. Jeg har såmænd INTET imod faste pladespillere, men de stiller nu engang krav til en nogenlunde stabil placering for i det hele taget at være nogenlunde immune overfor tilbagekobling (eller bare den påvirkning man kan teste med nedenfor stående metode). På min egen Gyrodec, kan låget smække i fra 10cm's højde uden at pickuppen hopper, og jeg kan hoppe på gulvet mindre end 1 m fra afspilleren (noget som min forhenværede STD305M også kunne). Mit rack står på gulvet, som du kan se på mit link i bunden. Har sågar haft en sub stående klods op af racket (godt nok kun en Audiopro Ace Bass 2), som ikke kunne fremprovokere hverken tilbagekobling eller mudren.

Som Janils også skriver tidligere, kan man optage signalet fra en pickup som står stille i rillen (på en plade du ikke skal bruge til noget), mens man afspiller et eller andet fra CD eller en anden lydkilde. Det vil påvise om vibrationer fra underlaget ligger som et forvrængningssignal under musikken. Er der ikke 100% styr på indkommende vibrationer, tror jeg helt sikkert på at de påvirker mere end eventuelle vibrationer fremkaldt af pickuppens gang i rillen, eller fluktuationer i remspændning som følge af drag eller ujævn motorgang).

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 20 September 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

hej Golfdane

Nu har jeg aldrig selv smækket låget i på pladespiller eller stået og hoppet 1 mtr. fra, er det noget man gør, når man har flydende ophængte pladespillere Wink

Ovenfor er der en anden bruger der har den modsatte oplevelse, ikke med hoppen og smækken, men bare det, at høre musik.

Ovenstående ændrer dog ikke på, at formålet med afkobling er at forhindre motorvibrationer i, at nå centerleje og arm. Jeg er ganske sikker på, at man i udviklingen af de flydende pladespiller ikke har tænkt på, at folk hamrer deres låg i eller hopper på stedet og hvis man har, så har man ihvertfald ikke tænkt på motorvibrationer, som trods alt er der hele tiden, når man spiller og som degraderer gengivelskvaliteten en hel del.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2010 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Jeg giver op, Bent....... Gider ikke mere.

Det at kunne hoppe uden at det påvirker afspilningen, er i sig selv ikke en kvalitet, men det giver dog et vink med en vognstang, at opbygningen isolerer mod vibrationer (fra andet end kun motoren), såfremt den er opbygget fornuftigt. Disse vibrationer er hvad der forårsager akustisk tilbage kobling.
Måske oplever du ikke direkte akustisk tilbagekobling, men vibrationerne (og lydbølger vil få enhver flade den rammer til at vibrere i større eller mindre grad) kan sagtens overføres fra det underlag din pladespiller står på, til din pickup, uden at den lige rammer en af de frekvenser hvor du får slået hele systemet an (hvor det hele begynder at runge). Det siger sig selv, at hvis vibrationer fra underlaget overføres til pickuppen, vil det forringe lydkvaliteten. Nøjagtig det samme har Janils påpeget tidligere i tråden.

Tag en tur på Google og søg på: Floating suspension turntable "acoustic feedback"
Det er sgu' ikke noget jeg opfinder.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 21 September 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej Golfdane

Man skal aldrig give opTongue jeg er sikker på, at du har ret i, at visse vibrationer bliver forhindret i at påvirke en flydende pladespiller, det er selvklart, men som du også har set på andre indlæg, er der nogle der har oplevet færre tilbagekoblingsproblemer ved at fjerne det flydende ophæng. med andre ord, det er ikke tilsigtet, at fjerne tilbagekobling fra omgivelserne for, hvis det var, så ville det formentlig ikke blive bedre af, at fjerne affjedringen.

Men diskussionen er problematisk fordi folk sammenligner forskellige konstruktioner der så tilfældigvis er flydende eller faste. Mogens f. eks har kun 5 pladespillere, 4 flydende og en fast ophængt, den ene faste som så udnævnes til den ringeste i folden og måske er hans erfaringsgrundlag, er en Denon DP 47 til 2995,- da den i sin tid blev solgt i Klubben. Den flydende han flere gange nævner, er en Linn LP 12 radikal til ca. 100.000,- Jeg tror også jeg, her, ville vælge den flydende Wink

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2010 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej Golfdane

Man skal aldrig give opTongue jeg er sikker på, at du har ret i, at visse vibrationer bliver forhindret i at påvirke en flydende pladespiller, det er selvklart, men som du også har set på andre indlæg, er der nogle der har oplevet færre tilbagekoblingsproblemer ved at fjerne det flydende ophæng. med andre ord, det er ikke tilsigtet, at fjerne tilbagekobling fra omgivelserne for, hvis det var, så ville det formentlig ikke blive bedre af, at fjerne affjedringen.

Men diskussionen er problematisk fordi folk sammenligner forskellige konstruktioner der så tilfældigvis er flydende eller faste. Mogens f. eks har kun 5 pladespillere, 4 flydende og en fast ophængt, den ene faste som så udnævnes til den ringeste i folden og måske er hans erfaringsgrundlag, er en Denon DP 47 til 2995,- da den i sin tid blev solgt i Klubben. Den flydende han flere gange nævner, er en Linn LP 12 radikal til ca. 100.000,- Jeg tror også jeg, her, ville vælge den flydende Wink

nej Bent, Min Denon er ikke den billige DP 47

Du skriver "kun 5 pladespillere"..for pokker..der er sgu grænser for hvor mange man kan have. Jeg vil dog gerne have en eller 2 mere.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2010 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej Golfdane

Nu tror jeg kun det er Jensiman der angiveligt har fjernet fjedrene på en eller anden unavngiven Lenco, som beretter om færre problemer.
Generelt skal man være påpasselig med hvor man stiller sin pladespiller, men bare i endnu større grad med en fast ophængt. Man behøver ikke at have oplevet akustisk tilbagekobling, for at indkommende vibrationer fra underlaget kan forringe lydsignalet. Med et flydende ophæng vil vibrationerne blive absorberet, på samme måde som fjedrene på bilen absorberer små huller i vejen. Men, et flydende ophæng har en eller anden egen frekvens, og som Tacoma Bridge, kan man anslå denne egenfrekvens hvis man gør sig umage. Gætter på at det er tilfældet for Jensiman.

Til slut et billede af noget som jeg ikke vil anbefale, men som er muligt i virkelighedens verden.

Den kære Justin (http://www.martinloganowners.com/forum/showthread.php?t=2121) får på puklen, og ja, denne opstilling er ikke optimal, men jeg har selv prøvet det samme med min gamle STD, og det var ikke med så avanceret en sub som ML Descent, som har 3 enheder fordelt hele vejen rundt, og som derfor kun vibrerer meget lidt.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 September 2010 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

- læs: vibrerer IKKE.  ML ejerens Transrotor får derfor tilført den samme mængde vibration som hvis den stod på en væghængt hylde over sub´en.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 September 2010 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

lige en bemærkning vedrørende faste ophæng og vibrationer.

faste ophæng skal isoleres fra omgivelserne, det er ikke nok med et stort og tungt chassis, som mange tror, det tunge chassis er mest til for at isolere motorstøj og vibrationer, som f.eks min Garrard 301, hvor det er et alvorligt problem med motor vibrationer, da den har en meget stor og voldsom AC-motor, fordelen er en meget eksakt hastighed og et drivmoment som ingen andre.

Det tunge chassis skal isoleres fra omgivelserne, da man ellers ikke får det fulde udbytte af de positive egenskaber ved fast ophæng, vibrationer fra rummet,højtalere påvirker i høj grad afspilningen, og har er tydelig hørbart indflydelse på lyden, så der skal anvendes et vibrationshæmmnede subchassis for at isolere alt udefra kommende vibration, det skal tunes og justeres indtil problemerne er elimeneret, det kan gøres med hård/bløde matrialer, såsom Spån/MDF/HDF/METAL i rette sammensætning(( og nej ingen O-ringe, fejdre, gummibånd etc)), her kan man bruge hånden til at "tappe" platformen, påvirkning vil være tydelig hørbar  under afspilning af en lp, når subchassiset er lavet rigtigt, er der ingen indflydelse på lyden mere, og den lyd der kommer fra lpén nu er ganske enkelt fremragende, selvfølgelig kun hvis lp´en er god

så konklusionen er at det," ikke bare altid er bedre med fast ophæng", det stiller også krav ligesom et flydende ophæng gør, men der er ikke nogen efterjustering på faste ophæng, som der vil være på flydende ophæng( hvilket er hovedårsagen til at jeg fravalgte Linn LP12 og Pierre Lurne Roma pladespillerne, begge spillede iøvrigt ganske fremragendende når de var justeret op), som sagt det er årsagen til at jeg foretrækker det faste ophæng.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 September 2010 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:

lige en bemærkning vedrørende faste ophæng og vibrationer.

faste ophæng skal isoleres fra omgivelserne, det er ikke nok med et stort og tungt chassis, som mange tror, det tunge chassis er mest til for at isolere motorstøj og vibrationer, som f.eks min Garrard 301, hvor det er et alvorligt problem med motor vibrationer, da den har en meget stor og voldsom AC-motor, fordelen er en meget eksakt hastighed og et drivmoment som ingen andre.

Det tunge chassis skal isoleres fra omgivelserne, da man ellers ikke får det fulde udbytte af de positive egenskaber ved fast ophæng, vibrationer fra rummet,højtalere påvirker i høj grad afspilningen, og har er tydelig hørbart indflydelse på lyden, så der skal anvendes et vibrationshæmmnede subchassis for at isolere alt udefra kommende vibration, det skal tunes og justeres indtil problemerne er elimeneret, det kan gøres med hård/bløde matrialer, såsom Spån/MDF/HDF/METAL i rette sammensætning(( og nej ingen O-ringe, fejdre, gummibånd etc)), her kan man bruge hånden til at "tappe" platformen, påvirkning vil være tydelig hørbar  under afspilning af en lp, når subchassiset er lavet rigtigt, er der ingen indflydelse på lyden mere, og den lyd der kommer fra lpén nu er ganske enkelt fremragende, selvfølgelig kun hvis lp´en er god

så konklusionen er at det," ikke bare altid er bedre med fast ophæng", det stiller også krav ligesom et flydende ophæng gør, men der er ikke nogen efterjustering på faste ophæng, som der vil være på flydende ophæng( hvilket er hovedårsagen til at jeg fravalgte Linn LP12 og Pierre Lurne Roma pladespillerne, begge spillede iøvrigt ganske fremragendende når de var justeret op), som sagt det er årsagen til at jeg foretrækker det faste ophæng.

Det vor dog dejligt med et konstruktivt indlæg som kan bruges til noget

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2010 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
- læs: vibrerer IKKE.  ML ejerens Transrotor får derfor tilført den samme mængde vibration som hvis den stod på en væghængt hylde over sub´en.

Lidt vibrerer den, men ikke i nærheden af en konventionel sub. Som du kan se i post 20, laver han vandglas testen, og der kan han først se vibrationerne når der skrues pænt op, og det må jo nok betyde, at vibrationerne også var der ved lavere volumen (bare ikke nok til at han kunne se det på vandoverfladen).
Det er i øvrigt en Gyrodec.

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2010 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:

Medlyd skrev:

Hej Golfdane

Man skal aldrig give opTonguehttp://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley17.gif"> jeg er sikker på, at du har ret i, at visse vibrationer bliver forhindret
i at påvirke en flydende pladespiller, det er selvklart, men som du også har set på andre indlæg, er der nogle der har
oplevet færre tilbagekoblingsproblemer ved at fjerne det flydende ophæng. med andre ord, det er ikke tilsigtet, at fjerne
tilbagekobling fra omgivelserne for, hvis det var, så ville det formentlig ikke blive bedre af, at fjerne affjedringen.

Men diskussionen er problematisk fordi folk sammenligner forskellige konstruktioner der så tilfældigvis er flydende eller
faste. Mogens f. eks har kun 5 pladespillere, 4 flydende og en fast ophængt, den ene faste som så udnævnes til den ringeste
i folden og måske er hans erfaringsgrundlag, er en Denon DP 47 til 2995,- da den i sin tid blev solgt i Klubben. Den
flydende han flere gange nævner, er en Linn LP 12 radikal til ca. 100.000,- Jeg tror også jeg, her, ville vælge den flydende
Winkhttp://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley2.gif">

Nu tror jeg kun det er Jensiman der angiveligt har
fjernet fjedrene på en eller anden unavngiven Lenco, som beretter om færre problemer.Generelt skal man være påpasselig
med hvor man stiller sin pladespiller, men bare i endnu større grad med en fast ophængt. Man behøver ikke at have oplevet
akustisk tilbagekobling, for at indkommende vibrationer fra underlaget kan forringe lydsignalet. Med et flydende ophæng vil
vibrationerne blive absorberet, på samme måde som fjedrene på bilen absorberer små huller i vejen. Men, et flydende
ophæng har en eller anden egen frekvens, og som Tacoma Bridge, kan man anslå denne egenfrekvens hvis man gør sig
umage. Gætter på at det er tilfældet for Jensiman.Til slut et billede af noget som jeg ikke vil anbefale, men som er muligt i
virkelighedens
verden.Den
kære Justin ( t=2121">http://www.martinloganowners.com/forum/showthread.ph p?t=2121) får på puklen, og ja, denne opstilling er
ikke optimal, men jeg har selv prøvet det samme med min gamle STD, og det var ikke med så avanceret en sub som ML
Descent, som har 3 enheder fordelt hele vejen rundt, og som derfor kun vibrerer meget lidt. 

Min unavngivne Lenco er selvfølgelig en L75, findes der andre
Jeg skulle bestemt ikke gøre mig umage for at ramme egenfrekvensen, da det var et konstant
irritationsmoment. Jeg kunne kun lytte til LPer hvis jeg sad stille i min stol. Når jeg havde gæster på besøg
måtte jeg hele tiden baske til dem, fordi de ikke kunne gå stille nok på gulvet, og så forsvandt det sjove ved
at lytte til vinyl hurtigt. Selv lidt rokken i stolen kunne bringe afspilleren ud af fatning. Nu er der ingen
problemer, jeg kan gå ud og hente kaffe, uden at tænke på om jeg sætter hælene i, eller ej. I øvrigt var det
på opfordring at jeg fjernede ophænget, så helt alene er jeg nok ikke

Jeg vil bestemt ikke drage nogle konklusioner i dette emne, da jeg på ingen måde har sammenlignet det ene
princip med det andet, og det kan sagtens være at min Lenco er et meget dårligt eksemplar på flydende
ophæng. Jeg ville bare tilføje lidt nuance til diskussionen.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jensiman skrev:

Min unavngivne Lenco er selvfølgelig en L75, findes der andre

Godt ord igen

Jensiman skrev:

Jeg skulle bestemt ikke gøre mig umage for at ramme egenfrekvensen, da det var et konstant
irritationsmoment. Jeg kunne kun lytte til LPer hvis jeg sad stille i min stol. Når jeg havde gæster på besøg
måtte jeg hele tiden baske til dem, fordi de ikke kunne gå stille nok på gulvet, og så forsvandt det sjove ved
at lytte til vinyl hurtigt. Selv lidt rokken i stolen kunne bringe afspilleren ud af fatning. Nu er der ingen
problemer, jeg kan gå ud og hente kaffe, uden at tænke på om jeg sætter hælene i, eller ej. I øvrigt var det
på opfordring at jeg fjernede ophænget, så helt alene er jeg nok ikke

Jeg vil bestemt ikke drage nogle konklusioner i dette emne, da jeg på ingen måde har sammenlignet det ene
princip med det andet, og det kan sagtens være at min Lenco er et meget dårligt eksemplar på flydende
ophæng. Jeg ville bare tilføje lidt nuance til diskussionen.

Kender slet ikke Lenco'ens flydende ophæng, men der er tydeligvis en grund til at alle anbefaler at det fjernes, og at drevet monteres i en tung død plint. Tror grunden skal findes i en decideret fejlkonstruktion, mere end et defekt princip. Heldigvis har Lenco'en helt andre kvaliteter der har høstet stor anerkendelse rundt omkring (såfremt den er i god stand).

Jeg har selv boet i en stuelejlighed på Islands Brygge med halvbløde trægulve, og havde den gang INGEN problemer med STD'en. Den stod på en lille kommode som stod op af den væg hvor trappeopgangen var. Det var kolde fødder der var det største problem .

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Fejlkonstruktion tror jeg gerne på, jeg blev i hvert fald meget overrasket da jeg skilte den ad;
en fjeder i hvert hjørne, dæmpet med en tot vat
Og når alle i andre snakker om at justere ophænget, er jeg ret overbevist om, at det ikke var
en mulighed i Lencoen
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 September 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Halløj

Ups, står på min JBL4642A kasse. Der er dog kommet en flise under siden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 9
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes