Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtalertweak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Helt enig i at dyrt grej ikke nødvendigvis er lavet særligt godt, når man får "lukket op for kassen". Blev for nogle år siden dybt skuffet over indmaden i et sæt JM Lab Mezzo Utopia til ca. 100 k (dengang). Mage til dårlige komponenter i delefilteret skulle man lede længe efter! Det gav sig også udslag i, at diskanten lød som en skærebrænder.

Nogle måneder senere hørte jeg en selvbyg konstruktion sammesteds over nøjagtigt det samme anlæg med nøjagtigt den samme diskant som i førnævnte Mezzo Utopia. Men mærkeligt nok, så lød diskanten her særdeles godt og var helt uden mislyde. Forklaring: Selvbygger-delefilteret var udstyret med fine komponenter.

Altså - fordi det er et firma, der har lavet et produkt, så skal man ikke tro, at det er lavet "færdigt". Mange firmaer mere end skeler til pengepungen, når det gælder forbedringer af f.eks. komponenter.

Til gengæld kan det også være "farligt" at ændre ukritisk på såvel højttalere som elektroniske komponenter. Men - går man fornuftigt til værks og lytter sig kritisk frem ved hver ændring, vil man som regel kunne opnå lydforbedringer!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Steffen skrev:
Næste trin er at stive de indvendige flader af.
Her skal du bruge pinde af træ i en rimelig diameter. De skal
monteres strategisk midt på træfladerne, og så limes fast - husk at
pindene skal stå lidt i spænd for at afstive de store flader. Hvor
mange pinde du skal bruge afhænger af hvor stor dit højtalerkabinet
er - brug lyttebøfferne.
Se det er straks en bedre ide, fordi
det gør kabinettet stivere. Lad igen være med at gå amok med
rundstokkene aht. kabinetvolumen og placer afstivningerne lidt
forskudt fra centrum af fladerne - der virker de bedst!

Afstivningen kunne også udføres på ydersiden

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Poul Ladegård testede engang tilbage i starten af 80`erne brug af blygummi indvendigt af kabinetterne. Og resultatet var, at det nogle gange var godt, andre gange blev det dårligere, grundet at resonansfrekvensen i materialet blev ændret.

I den samme artikel blev det afprøvet Rockwool limet rundt om diskant og mellemtonen. Det gav en bedre impulsgengivelse.

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej derude!

Jeg kan forstå at nogle mennesker er af den opfattelse at alle ændringer i en dyr højttaler er noget l**t, og bitumen er ifølge nogle altid noet l**t. For POKKER da ....det er altså en meget firkantet holdning at have (og jeg mener holdning, for faktuelt er det ikke). Det er enhederne der skal lyde..ikke kabinettet. altså skal et kabinet være både stift og tungt. Dog ved jeg godt at nogle fabrikater bruger kabinettet som akustisk følsomheds regulering, og disse udtagelser skal man ikke pille ved. Carrotman er inde på at et tungt kabinet er sværere at stoppe end et let..dette kan jeg give dig ret i, men hvad med at gøre kabinettet akkurat tungt nok til at det ikke sættes i hørbare svingninger..det må da være det optimale. Mine højttalere blev da drastisk forbedret da jeg forstærkede alle kabinet sider med 22 mm egetræ. Lige pludselig kunne jeg opfatte akustikken fra studiet, hvor musikken blev indspillet, i stedet for at alle indspilninger lød ens, fordi jeg lyttede til kabinetterne.

Lige for at uderstrege...så er der altså seriøse mennesker der er enige med mig. Check lige mit link, og læs lidt om konstruktionen af DENNE højttaler.

http://www.stereophile.com//loudspeakerreviews/644/

Mvh. Flemming

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

flechr8 skrev:
Carrotman er inde på at et tungt kabinet er
sværere at stoppe end et let..dette kan jeg give dig ret i, men hvad
med at gøre kabinettet akkurat tungt nok til at det ikke sættes i
hørbare svingninger..det må da være det optimale.

Muligvis. Men hvordan ved man hvornår det er? Jeg har engang læst
et sted at den optimale vægt for kabinettet er 1000 gange den
bevægelige masse. Det er da fint og det lyder faktisk ikke helt
skævt, men hvorfor netop tallet 1000?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Steffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Steffen skrev:

Det er en glæde at læse de mange indlæg på mine tweak forslag. Så er det op til den enkelte at afgøre om man har mod til at forsøge sig på sine egne højtalere. Når jeg har udført disse ændringer på mine højtalere har det været for at få den lyd jeg godt kan lide.Venner og bekendte er meget imponeret over den lyd jeg har (surround) frembragt.

Højtalerfabrikanterne frembringer højtalere i alle prisgrupper og kvaliteter ud fra den enkelte højtalerfabrikants lydfilosofi. Men deri ligger der jo også et ønske om at vi skal købe andre højtalere der er nyere, dyere osv. Tweak giver mulighed for at lave en højtaler man er tilfreds med i mange år. Husk det er dine ører der er vigtige ikke hvad andre mener og tænker og skriver. Når jeg køber en højtaler lytter jeg efter om de grundliggende ting er ok - men efter tilspildning og lytning kommer alle de små ting for øre , og her kommer tweaken så ind i billedet.

Til top Vis Steffen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen

Steffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Steffen]

Det er en glæde at læse de mange indlæg på mine tweak forslag. Så er det op til den enkelte at afgøre om man har mod til at forsøge sig på sine egne højtalere. Når jeg har udført disse ændringer på mine højtalere har det været for at få den lyd jeg godt kan lide.Venner og bekendte er meget imponeret over den lyd jeg har (surround) frembragt.

Højtalerfabrikanterne frembringer højtalere i alle prisgrupper og kvaliteter ud fra den enkelte højtalerfabrikants lydfilosofi. Men deri ligger der jo også et ønske om at vi skal købe andre højtalere der er nyere, dyere osv. Tweak giver mulighed for at lave en højtaler man er tilfreds med i mange år. Husk det er dine ører der er vigtige ikke hvad andre mener og tænker og skriver. Når jeg køber en højtaler lytter jeg efter om de grundliggende ting er ok - men efter tilspildning og lytning kommer alle de små ting for øre , og her kommer tweaken så ind i billedet.

Steffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Hej til alle der har svaret på mit indlæg.

Langt de fleste af de indlæg der er kommet er teoretiske betragtningen. Prøv dog selv at eksperimentere og så give jeres erfaringer videre til forumet - både gode og dårlige. Jeg har leget med hifi i ca. 30 år, men har i årenes løb mistet troen på at man kan købe sig til det perfekte anlæg - man skal selv skabe det aktivt.!!!

Teori er godt, med praksis er bedere.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
flechr8 skrev:
Carrotman er inde på at et tungt kabinet er
sværere at stoppe end et let..dette kan jeg give dig ret i, men hvad
med at gøre kabinettet akkurat tungt nok til at det ikke sættes i
hørbare svingninger..det må da være det optimale.

Muligvis. Men hvordan ved man hvornår det er? Jeg har engang læst
et sted at den optimale vægt for kabinettet er 1000 gange den
bevægelige masse. Det er da fint og det lyder faktisk ikke helt
skævt, men hvorfor netop tallet 1000?

/U.

Simpel fysik. Du kan beregne det ud fra den bevægelige masse på dine 

enheder. Poul ladegaard skrev om det i 80erne, i high fidelety.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

hmm alle tweaks dur da hvis man vil ÆNDRE lyden om det bliver til noget bedre tvivler jeg på.

Hvis det var så enkelt at man blot kunne mase noget Ler ind i speakeren og det her efter blev åååå så godt så tror jeg sku at højtaler producenten allerede have gjort det.

Jeg har lige testet 2 tweaks her i weekenden den med de der metal vinger man kan smide oven på højtalere og komponenter således de fjerner vibrationer og resonanser samt fødder med en keramisk kugle i. Begge ting ændrede på lyden hørbart men bedre blev det ikke. Pladerne blev spillet mere ens med begge af disse tweaks og det dur ikke for mig.

Min konklusion er at tweaks ændre på lyden og kan du lide den ændring så er det jo godt, men jeg har ikke selv endnu fået et "tweak" som virker. 

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes virkeligt at det lyder spændende det med at konstruere et nyt delefilter. Hvor kan man købe komponenter i rigtig god kvalitet?

Mvh Michael
Lykkelig ejer af et sæt Audiovector M1 Super

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Jonas bojer]

hmm alle tweaks dur da hvis man vil ÆNDRE lyden om det bliver til noget bedre tvivler jeg på.

Man kan altid forbedre et eksiterende produkt, medmindre produktet er perfekt. Lad os dog lige slå fast med det samme....DER FINDES IKKE DEN PERFEKTE HØJTTALER, FORSTÆRKER ELLER CD-AFSPILLER (heller ikke LINN).

Hvis det var så enkelt at man blot kunne mase noget Ler ind i speakeren og det her efter blev åååå så godt så tror jeg sku at højtaler producenten allerede have gjort det.

I masseproduktion betyder selv den mindte omkostning meget. Derfor skal man købe relativt dyre højttaler før man finder optimeringer af samtlige hjørner inde i kabinettet. Måske bruges der ikke lige ler, men der findes mange måder at eliminere hjørners uheldige egenskaber på.

Jeg har lige testet 2 tweaks her i weekenden den med de der metal vinger man kan smide oven på højtalere og komponenter således de fjerner vibrationer og resonanser samt fødder med en keramisk kugle i. Begge ting ændrede på lyden hørbart men bedre blev det ikke. Pladerne blev spillet mere ens med begge af disse tweaks og det dur ikke for mig.

tja!

Min konklusion er at tweaks ændre på lyden og kan du lide den ændring så er det jo godt, men jeg har ikke selv endnu fået et "tweak" som virker. 

Rigtigt! der er kun tale om en ændring, men som regel i den positive retning hvis man ved hvad man laver!

Mvh. Flemming

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

For de heldige/flittige af jer, som kan læse tysk, er her et link til et lille firma i Köln, som går mod strømmen i de fleste forhold. De to herrer mener også, at man tit tilfører større problemer, end man løser ved at dæmpe - i øvrigt også apparater (vi taler her ikke om Bilka højttalere eller Bilka anlæg) Først afdæmper de, når de modder, derefter........

http://www.clockwork-audio.de/

Viele Grüsse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes