| Forfatter |
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe.. ja.. jeg er også glad at min hjerne er i stand til at opfange de fine nyancer i musikken...:) Selvom jeg ville være en del rigere hvis den ikke kunne....
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moke skrev:
Nu anser jeg ikke en eller anden fancy algoritme for at være jitter recovery. Jeg taler om phase-locked og delay-locked loops og selv de er, som jeg argumenterer for, langt fra 100% effektive. At tro at en softwarealgoritme skulle være bedre svarer vist til at tro på de dér Hollywood-algoritmer, der gør utydelige fotos knivskarpe. Jeg ved ikke hvad Stereophile har målt på, men det holder ikke. At jeg så er fuldstændig enig at man bør kaste flere penge efter en DAC og færre penge efter kabler, er en anden sag.
|
|
|
OK så du har en anden mening om hvad reclocking er end Cambridge Audio. Det kan jeg ikke lige afgøre om du har ret i. Spørgsmålet går på om kablet betyder noget og om jitter overføres til output fra inputtet.
Hvem har sagt at software er bedre end PLL? Det jeg siger er at når man har denne algoritme - god eller dårlig det er en anden diskussion - så hører man den lyd algoritmen kan præstere uanset om der er 30 ns eller 1 ps jitter på inputtet. Hvordan skulle den her interpolation blive bedre af at have mindre jitter på input? Den asynkrone interpolation er altid aktiv og hvis den beregner tid eller amplitude forkert vil den også gøre det med et jitterfrit input.
Det der virkelig er brug for er at branchen retter den designfejl, de har lavet i spdif. Clock skal gå fra DAC til transport.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
panos skrev:
| Selvom teorien måske siger noget andet, har jeg ikke p.t. oplevet en DAC der ikke kunne blive bedre med gode digital kabler. Jeg kører selv med en Benchmark Dac 1 og det er stor forskel fra en billig kabel til min "the ONE".... |
|
|
Jeg formoder at det som sædvanligt komplet udelukkes at der kan være tale om at det er din hjerne der hjælper dig til at høre det du forventer at høre? 
|
|
|
Kører du også frem hér med at så tvivl om hvorvidt folk virkelig oplever det de oplever...? :-( Jeg vil bare lige sige kort og godt (betragt det som et faktum!) at digitalkabler kan give mindst lige så store forandringer i lyden, som skift af signalkabler kan. [Jeg ved godt at du ikke kan opfatte det, men sådan er det altså.]. Desuden er der nogle der mener, at f.eks Benchmark-konverteren er helt immun overfor forskellige drev...inklusive digitalkabler. Dette er beklageligvis et godt stykke fra virkeligheden. Vi er nogle stykker der faktisk har en virkelighed... Niels
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
|
Hvor stor betydning har coax-kablet til en dac????? hvad har i oplevet ??? Skal ha skiftet min dacmagic ud med noget bedre, så tænkte jeg på om det kan svare sig at smide en tusse efter et coax-kabel
|
|
|
Kan det svare sig at sætte 235/17" på en fiat 500?
Der skal være en vis rød tråd mellem forholdet af kabler og anlæg...
Hvis du har en DacMagic, formoder jeg at resten af setup'et ikke afviger voldsomt fra dette niveau. Et coax-kabel i til en tusse er måske lidt for meget til dette niveau. Du skal nok primært fokusere på god afskærmning og gode stik/lodninger i dette prisleje. Et kabel til 500,- burde være fint.
Bedre coax-kabel kan forsvares, hvis resten af setup'et er bedre end mine formodninger.
Skal du op i coax-kabel der endnu dyrere, vil jeg mene dit samlede setup burde ligge på et 6cifret beløb...
Jeg kender en der har et coax-kabel til 5.000,- og han mener det er noget af den bedste investering, han har gjort på kabelsiden. Men han bruger det så også på blandede setups, hvor hver enkelt del ligger i det 6cifrede prisleje.
Alt skal passe sammen og ingen kæde er bedre, end det svageste led...
Et 1000 kroners coax-kabel til en DacMagic vil være lidt som at sætte nogle små to-vejs Dali på en Accuphase effektforstærker...
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
| Kører du også frem hér med at så tvivl om hvorvidt folk virkelig oplever
det de oplever...? :-( |
|
|
Jeg spurgte om tvivlen var udelukket, hvilket jeg mener er et helt reelt spørgsmål når nu det anbefales andre at smide kassen efter dyre kabler.
Nilau skrev:
Jeg vil bare lige sige kort og godt (betragt det som et faktum!) at digitalkabler kan give mindst lige så store forandringer i lyden, som skift af signalkabler kan. [Jeg ved godt at du ikke kan opfatte det, men sådan er det altså.]. Desuden er der nogle der mener, at f.eks Benchmark-konverteren er helt immun overfor forskellige drev...inklusive digitalkabler. Dette er beklageligvis et godt stykke fra virkeligheden. Vi er nogle stykker der faktisk har en virkelighed... |
|
|
Jeg betragter det som et faktum at du fuldt og fast føler dig overbevist om at det er sådan, uanset om det reelt er tilfældet eller ej.. Måske har du ret, men det ved hverken du eller jeg med sikkerhed.. Bevis dog i det mindste overfor dig selv at du kan høre forskel med "lukkede øjne" inden du anbefaler andre at bruge penge på kabelskift..
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
utroligt at der stadig er nørder der ikke kan kende forskel på kabler
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
| utroligt at der stadig er nørder der ikke kan kende forskel på kabler |
|
|
Hehe, ja eller utroligt der stadig er nørder der udelukker at der kan være tale om noget indbildt..
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
hugoheinninja skrev:
|
|
Hehe, ja eller utroligt der stadig er nørder der udelukker at der <span style="font-weight: bold;">kan</span> være tale om noget indbildt.. |
|
|
ja utroligt at der nogle der IKKE gider at lave videnskablige tests i et forsøg på at finde sandheden ....
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
På et eller andet tidspunkt må der da være nogen der indser at man i dette emne ikke kan overbevise modparten.
Så hvis man over for trådstarteren, besvare hans spørgsmål efter bedste evne, så kan han jo bruge det han lyster.
Tror ikke der er nogle der er uenige, når jeg vil påstå at det er trættende, og ødelæggende for enhver tråd, når 2 mand eller mere begynder at kaste mudder på skærmen.
Lad folk mene hvad de vil, og bliv enige om at være uenige.. Og kom så videre i livet.. Eller brug lige et par extra timer sammen med musikken istedet for at tæve tastatur dagen lang.
Nogle har erfaret at man lære så længe man lever, andre har i en ret tidelig alder besluttet sig for hvordan verden er skruet sammen.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man lærer, så længe man lever... det læner jeg mig også op af.
Jeg kan sagtens høre forskel på signal- og højtalerkabler - ofte små forskelle, men andre gange tydelige.
230V kabler har jeg også oplevet små forskelle med, men aldrig til det bedre.
Digitalkabler har jeg til gengæld aldrig oplevet forskelle med!
Mvh, Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
Nilau skrev:
| Kører du også frem hér med at så tvivl om hvorvidt folk virkelig oplever
det de oplever...? :-( |
|
|
Jeg spurgte om tvivlen var udelukket, hvilket jeg mener er et helt reelt spørgsmål når nu det anbefales andre at smide kassen efter dyre kabler.
Nilau skrev:
Jeg vil bare lige sige kort og godt (betragt det som et faktum!) at digitalkabler kan give mindst lige så store forandringer i lyden, som skift af signalkabler kan. [Jeg ved godt at du ikke kan opfatte det, men sådan er det altså.]. Desuden er der nogle der mener, at f.eks Benchmark-konverteren er helt immun overfor forskellige drev...inklusive digitalkabler. Dette er beklageligvis et godt stykke fra virkeligheden. Vi er nogle stykker der faktisk har en virkelighed... |
|
|
Jeg betragter det som et faktum at du fuldt og fast føler dig overbevist om at det er sådan, uanset om det reelt er tilfældet eller ej.. Måske har du ret, men det ved hverken du eller jeg med sikkerhed.. Bevis dog i det mindste overfor dig selv at du kan høre forskel med "lukkede øjne" inden du anbefaler andre at bruge penge på kabelskift..
|
|
|
Jeg plæderer ikke for at bruge specielt mange penge på kabler. Jeg mener ikke der er noget forhold mellem pris og kvalitet, når det drejer sig om kabler. Man skal bare lytte sig frem til de kabler der fungerer bedst i det aktuelle anlæg. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
| Jeg plæderer ikke for at bruge specielt mange penge på kabler. Jeg mener ikke der er noget forhold mellem pris og kvalitet, når det drejer sig om kabler. Man skal bare lytte sig frem til de kabler der fungerer bedst i det aktuelle anlæg. |
|
|
Jamen helt enig, jeg er absolut fortaler for at man lytter sig frem, præcis derfor jeg mener det er vigtigt at forskellene vitterlig er fundet ved lytning og ikke på baggrund synsindtryk og forventninger.
|
| Til top |
|
| |
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
sirhish skrev:
|
Hvor stor betydning har coax-kablet til en dac????? hvad har i oplevet ??? Skal ha skiftet min dacmagic ud med noget bedre, så tænkte jeg på om det kan svare sig at smide en tusse efter et coax-kabel
|
|
|
Hvis du har en DacMagic, formoder jeg at resten af setup'et ikke afviger voldsomt fra dette niveau. Et coax-kabel i til en tusse er måske lidt for meget til dette niveau. Du skal nok primært fokusere på god afskærmning og gode stik/lodninger i dette prisleje. Et kabel til 500,- burde være fint.
Bedre coax-kabel kan forsvares, hvis resten af setup'et er bedre end mine formodninger.
Skal du op i coax-kabel der endnu dyrere, vil jeg mene dit samlede setup burde ligge på et 6cifret beløb...
Jeg kender en der har et coax-kabel til 5.000,- og han mener det er noget af den bedste investering, han har gjort på kabelsiden. Men han bruger det så også på blandede setups, hvor hver enkelt del ligger i det 6cifrede prisleje.
Et 1000 kroners coax-kabel til en DacMagic vil være lidt som at sætte nogle små to-vejs Dali på en Accuphase effektforstærker...
|
|
|
Nu skriver jeg at jeg SKAL ha skiftet min dacmagic ud til noget bedre, og i den sammenhæng kunne jeg godt tænke mig at vide om det kan svare sig at ofre lidt penge på et coax-kabel.
Til de nysgerrige kan jeg fortælle at mit setup består af En Nad m3, et sæt Dynaudio focus 140, en Rega apollo cd-afspiller, og en dacmagic med et coax-kabel fra argon til 199 kr.
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter mine erfaringer, er gode kabler en af de få ting der overlever Hifi opgraderinger. Det og så højtallere, hvis man nu vælger godt fra starten.
Så ja.. køb en god digital kabel.
Derudover, er dac magic en god kandidat til modifikationer. Hvis du kaster et par tusser på den i komponenter får du en helt anden slags dac.... __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej sirhish
Hvis du har mulighed for det, synes jeg du skal låne et rimeligt "godt" (dyrt) coax kabel, fra f.eks. hifi klubben.
Så skal du høre de to kabler hver for sig på dit anlæg, hvor du ved hvilket kabel der er sat i. Der efter skal du få en
kæreste, ven eller whatever, til at skifte for dig uden du ved hvilket der er i. Du skal der efter forsøge at udpege hvilket
kabel der er koblet til (gentag en del gange).
Altså en A/B blindtest.
Efter testen kan du jo vurdere, om du kan høre forskel, og om du synes at den eventuelle forskel er pengene værd.
Det tror jeg gør dig klogere, end at læse 100siders "kabel-tråde" på nettet ;)
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
|
|
Har du prøvet at blindteste digitalkabler i dit system?
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Hej sirhish
Hvis du har mulighed for det, synes jeg du skal låne et rimeligt "godt" (dyrt) coax kabel, fra f.eks. hifi klubben.
Så skal du høre de to kabler hver for sig på dit anlæg, hvor du ved hvilket kabel der er sat i. Der efter skal du få en
kæreste, ven eller whatever, til at skifte for dig uden du ved hvilket der er i. Du skal der efter forsøge at udpege hvilket
kabel der er koblet til (gentag en del gange). Mvh |
|
|
He he. Sikkert det klogeste der er skrevet på denne afsporet tråd. Måske skulle vi alle sammen donere et kabel til en fælles kasse vi så kan sende rundt. Så kan man jo selv lytte efter og afgøre om man syntes at det er lytte-nørderne eller måle-nørderne, der har ret.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moke skrev:
He he. Sikkert det klogeste der er skrevet på denne afsporet tråd. Måske skulle vi alle sammen donere et kabel
til en fælles kasse vi så kan sende rundt. Så kan man jo selv lytte efter og afgøre om man syntes at det er lytte-nørderne eller
måle-nørderne, der har ret. |
|
|
Sikkert det 2. klogeste der er skrevet på denne tråd
Arj det kunne sku' egentlig være meget sjovt at have et par kabler der kunne sendes rundt på stafet
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 21 September 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
finlytteren skrev:
sirhish skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Nu skriver jeg at jeg SKAL ha skiftet min dacmagic ud til noget bedre, og i den sammenhæng kunne jeg godt tænke mig at vide om det kan svare sig at ofre lidt penge på et coax-kabel.
Til de nysgerrige kan jeg fortælle at mit setup består af En Nad m3, et sæt Dynaudio focus 140, en Rega apollo cd-afspiller, og en dacmagic med et coax-kabel fra argon til 199 kr.
|
|
|
I forhold til resten af dit setup, vil jeg mene at du kan få mere vellyd, ved at investere de 1000 kr i noget andet. Det kan nok forsvares at montere et coaxkabel til 500. Men jeg tror ikke du vil opleve den store forskel på et kabel til 200 og 500...
Jeg vil foreslå dig at fortsætte med det kabel du har, og når du engang har erhvervet en bedre dac, kan du prøve at låne et coax-kabel til en tusse eller mere. Så kan du nok bedre danne dig et indtryk af forskellen!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 September 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Den ATF teknologi, som Cambridge benytter, den analysere angiveligt samples med en betydelig højere frekvens end selve signalet, og flytter de forskellige samples til
deres retmæssige placering på tids aksen.
Men når det er sagt, så kan man altså kun recover til en vis grænse, uanset hvor præcis clocken er i modtageren! For den skal stadig kunne synkronisere rimelig godt med
afsender. Og jitteren variere over tid, så det kan jo være ganske svært at lave sådan en recovery der fungere altid. Cambridges software løsning er nok en af de mere
avancerede, men der er grænser for alting, og hvis kablingen står for en stor del af problemet, så er det jo oplagt at sætte ind der :-) |
|
|
Det er korrekt at frekvensforskellen mellem endepunkterne kan flytte sig over tid, f.eks. medens apparaterne varmer op, men det er uafhængigt af kablet. Frekvensforskellen
skyldes andre forhold som f.eks. temperaturen af krystallet.
Man kan jo ikke kategorisk afvise digitalkablernes betydning, så langt er jeg med. Og i mere high end systemer virker det også logisk at det har betydning, da designet ofte
er baseret på slet ikke at få jitter ind fremfor at undertrykke den.
Men jeg kan ikke forstå (og indtil videre heller ikke høre på mit beskedne udstyr) hvordan jitter, i en mængde der kan have nogen reel betydning, kan komme ind i et
system hvor de 2 clocks er helt adskilt (det er det jeg forstår som reclocking, at der ikke er en kobling mellem clockdomænerne) som i DacMagic. Med en RAM buffer af en
bare nogenlunde størrelse vil der jo være mange sekunder, måske mange minutter, mellem korrektioner af modtagerens estimat af afsenderfrekvens. Til gengæld må man så
hele tiden leve med de artifakter der kan kommer som følge af interpolation (og det er vel netop det man forsøger at undgå i high end udstyr ved helt at undgå at jitter
kommer ind i systemet i stedet for at undertrykke den). Interpolationens fase vil jo altid drive i forhold til input, da den skyldes frekvensforskel, ikke jitter.
Har lige læst på et andet forum at firewire kører asynkront så måske er det vejen væk fra problemer med SPDIF til computerlyd. Med et asynkront interface slipper man for
at lave en masse fiksfakserier i DAC'en for at følge afsenderen.
|
| Til top |
|
| |