| Forfatter |
|
not_batman Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
var det mit setup, du hørte?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Jeg kan sagtens følge dem der elsker rørlyden, og forstår hvad der fascinerer dem ved klangen. Men jeg er altså til transistorer.
|
|
|
Undskyld men det er noget forbandet at skrive :"og forstår hvad der fascinerer dem ved klangen". Transistorforstærker har ligeså meget ejen klang som rør, så det er altså noget sludder når folk taler om "rørklang".
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
alle komponenter signalet løber gennem, påvirker lyden på et eller andet plan.
Transistorer har en egenklang som bl.a. afhænger af materialerne. Men at transistorer har lige så meget egenklang som rør, bliver vi ikke enige om!
Man oplever nok minimale forskelle ved at udskifte en transistor til en tilsvarende kvalitet, i sammenligning med den ændring i lyden, man kan opnå ved at skifte et godt rør ude med et andet godt rør...
Rør lyder ikke ens. Der kan være meget mere styr på bassen i et rør og meget mere opløst diskant i et andet. Men derfor synes jeg alligevel, at de jeg har hørt alle har en mere eller mindre varm lyd! Og det er dét jeg mener med rørklang.
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
nhj4 skrev:
finlytteren skrev:
Jeg kan såmænd godt lide lyden fra rør - bare ikke ret lang tid ad gangen. hvilken problem er det du lige har her med rør ???
er lige lidt nyskærig |
|
|
|
|
|
Rørlyden er behagelig og uanstrengende, men den varme klang bliver hurtigt for meget for mig. Det bliver simpelthen for kvalm. Og det er
bestemt ikke fordi jeg er til klinisk lyd! Rørlyden er bare for farvet til min smag...
Og jeg er nok ikke alene. Prøv at kigge på hvor mange der har haft lånt Thorhauge i270 - og hvor mange (eller rettere få) af disse, der har
rørforstærker nu... |
|
|
Jeg forstaa dig godt Finlytteren.
Rorforsterkere kan sgu vere dejlige at lytte til, for mit vedkommende bliver jeg ogsaa tret af rorlyd efter noget tid.
det er derfor jeg har valgt have 2 forsterkere, plejer at lytte 1 maaneds tid paa ror, saa 1 maaneds tid paa transistor.
Det passer mig meget fint.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja du er sgu hardcore, Mads!!!
2 så seriøse setups i så lille en stue... Så må man bare tage hatten af!
Men det er en god løsning, hvis man gerne vil have rør også. Så kan man jo bare skifte efter lyst og behov...
Jeg må hellere få hørt den i270'er en dag! Men ikke på mine egne ht, SÅ dør baby! 
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads57 skrev:
finlytteren skrev:
nhj4 skrev:
finlytteren skrev:
Jeg kan såmænd godt lide lyden fra rør - bare ikke ret lang tid ad gangen. hvilken problem er det du lige har her med rør ??? er lige lidt nyskærig |
|
|
|
|
|
Rørlyden er behagelig og uanstrengende, men den varme klang bliver hurtigt for meget for mig. Det bliver simpelthen for kvalm. Og det er bestemt ikke fordi jeg er til klinisk lyd! Rørlyden er bare for farvet til min smag...
Og jeg er nok ikke alene. Prøv at kigge på hvor mange der har haft lånt Thorhauge i270 - og hvor mange (eller rettere få) af disse, der har rørforstærker nu...
|
|
|
Jeg forstaa dig godt Finlytteren. Rorforsterkere kan sgu vere dejlige at lytte til, for mit vedkommende bliver jeg ogsaa tret af rorlyd efter noget tid. det er derfor jeg har valgt have 2 forsterkere, plejer at lytte 1 maaneds tid paa ror, saa 1 maaneds tid paa transistor. Det passer mig meget fint. |
|
|
Den underskrift dér, slipper du nok ikke afsted med ret længe 
|
| Til top |
|
| |
Bocaj2400 Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
not_batman skrev:
| var det mit setup, du hørte? |
|
|
Hæ! Ja det var det... Men jeg er bange for, at det nok har været væsentlig dyrere end mit budget tillader :)
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Mads57 skrev:
finlytteren skrev:
nhj4 skrev:
finlytteren skrev:
Jeg kan såmænd godt lide lyden fra rør - bare ikke ret lang tid ad gangen. hvilken problem er det du lige har her med rør ???
er lige lidt nyskærig |
|
|
|
|
|
Rørlyden er behagelig og uanstrengende, men den varme klang bliver hurtigt for meget for mig. Det bliver simpelthen for kvalm. Og det er
bestemt ikke fordi jeg er til klinisk lyd! Rørlyden er bare for farvet til min smag...
Og jeg er nok ikke alene. Prøv at kigge på hvor mange der har haft lånt Thorhauge i270 - og hvor mange (eller rettere få) af disse, der har
rørforstærker nu...
|
|
|
Jeg forstaa dig godt Finlytteren. Rorforsterkere kan sgu vere dejlige at lytte til, for mit vedkommende bliver jeg ogsaa tret af rorlyd
efter noget tid. det er derfor jeg har valgt have 2 forsterkere, plejer at lytte 1 maaneds tid paa ror, saa 1 maaneds tid paa transistor.
Det passer mig meget fint. |
|
|
Den underskrift dér, slipper du nok ikke afsted med ret længe  |
|
|
Sshh stille, pas paa med at vekke ulven!
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Ja du er sgu hardcore, Mads!!!
2 så seriøse setups i så lille en stue... Så må man bare tage hatten af!
Men det er en god løsning, hvis man gerne vil have rør også. Så kan man jo bare skifte efter lyst og behov...
Jeg må hellere få hørt den i270'er en dag! Men ikke på mine egne ht, SÅ dør baby!  |
|
|
Ja et set moddet mahler, tror jeg sgu min I270 kommer til kort!
Men den spiller nu ganske okay paa mine BCG!
|
| Til top |
|
| |
Brutalis47 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i hørt forforstærkeren fra Thorhauge, der er ikke ret meget der når op på siden af den...sæt den f.eks. sammen med en god effekt transistor, som rør, så skal i bare høre løjer....Hans højtalere skulle også bare være guf.... han laver jo andet end den i270ér...
mvh brutalis __________________ Brutalis says:"Hellere rig og rask end syg og fattig"
"Hellere Rund & Glad end ingen aftensmad".
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er der en generel konsensus om, at rørlyd er meget varmt, bamset og generelt bare en farvelade uden lige?
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Hvorfor er der en generel konsensus om, at rørlyd er meget varmt, bamset og generelt bare en farvelade
uden lige?
|
|
|
Fordi de ikke har hørt bedre!
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brutalis47 skrev:
Har i hørt forforstærkeren fra Thorhauge, der er ikke ret meget der når op på siden af den...sæt den
f.eks. sammen med en god effekt transistor, som rør, så skal i bare høre løjer....Hans højtalere skulle også bare være guf....
han laver jo andet end den i270ér...
mvh brutalis |
|
|
Jeg har hørt den intersection pre sammen med hans SE monotrin.
Det spiller bare Musik med stort M!
Ihvertfald anderledes end hans I270!
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bocaj2400
Det er en rigtig god ide at bytte til rørforstærker. Det finnes mange gode som du kan få til under 10K brugt. For at komme igang skal du nok finde en Push-Pull forstærker der yder 30W+. Grunden til at jeg anbefaler det, er fordi jeg tror at med de andre topologier (Single Ended Triode og Output Transformer Less) så skal du lidt højere i pris for at få noget der spiller godt og samtidig kan drive dine HT. Egentlig tror jeg også du på sigt skal se efter andre højttalere. Dali har sine forcer, men så vidt jeg ved er de ikke så godt egnet til rørudstyr. Det er mange der tror at det er kun sensitiviteten på højttalerene der er afgørende for om de er "rørvennelige". Det er forkært. Der findes sensitive HT der passer dårlig til rør, og HT med lav sensitivitet der egner sig udmerket til rør. Artikkelen her: http://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp.shtml forklarer det udmerket. Jeg vil anbefale dig at først finde en forstærker, og derefter skifte HT.
Skal det være en integreret? Hvor meget kan den koste?
Puma
|
| Til top |
|
| |