Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Moving Coil brum! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Jeg havde et ligende problem på et tidspunkt hvor jeg også kørte med MC PU, her var problemet stelforbindelsen. Jeg havde kørt stel fra pladespilleren til RIAA'en og fra RIAA'en til forstærkeren, dette gav åbenbart støj/brum, løsningen for mig var at køre stellen direkte fra pladespilleren til forstærkeren, herefter var der ingen brum. Forresten så bruger du vist batteri til din pladespillermotor, så dette burde ikke give støj/brum.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Vilmann,

Hvis du har prøvet det jeg sagde, er der 2 muligheder:

a) du får brum ind som indstråling fra trafoer i dine øvrige apparater.

b) dine MC pu samler brum op fra motor/motorstyring på din grammofon. (eventuelt gennem stelvejen)

Hvis du stadig hælder til den opfattelse at det er fra dine MC forstærkere brummet kommer, må du godt låne en MC forstærker fra os, den har esktrem lav egenstøj, og du kan dermed vurdere om det er MC forstærkerne det er galt med. (og nej, det var ikke for at sælge et apparat, men bare ment som en hjælp)

Men det er næppe fra motoren. Den er helt separat fra resten hvis man ser bort fra en ultratynd nylonline. Og iøvrigt gør det ingen forskel om motorens strømforsyning er tilsluttet eller ej eller om motoren kører eller ej.

Jeg fik gravet en gammel skilletrafo frem fra gemmerne (troede egentlig jeg havde foræret den væk)

Forforstærkere og strømforsyning til pladespilleren kører nu gennem denne.
Det brummer stadig, men ikke helt så meget som før.
Det pudsige er at det brummer meget mere med stel-forbindelsen tilsluttet.....

Nu kan jeg skelne de forskellige apparaters brummen.
Hiraga-MC-ampen brummer llidt mere end MCA-76'eren. Lytterne kan være udtørret. Det er en gammel svend.

Tak for tilbud om lån af grej. Jeg må lige sove før jeg bestemmer hvilken retning jeg skal......

Ihvert fald skal jeg prøve at få effektforstærkeren længere væk. Den har nogle ret heftige trafoer i sig, og hvis stelkablerne holdes tæt på den kan det tydeligt høres.

R.P skrev:

Der kunne eventuelt være en dårlig forbindelse eller dårlig lodning et sted, der skal ikke meget til da det er meget små spændinger med mc.

Er du helt sikker på at du har ordentligt stel på tonearmene!

Nu har jeg i hvert fald skiftet stelkablet på U3armen. Det har længe irriteret mig alligevel. Det hjalp nu ikke noget videre på problemet, men jeg har selvfølgelig også kun skiften kabel fra forstærker til stik. Jeg har ikke været inde i tonearmen.

Citér:

Det kunne jo være at du havde lagt et kabel for tæt på 230 volt et sted.

Det er jeg ret sikker på ikke er tilfældet. 220 volts kablerne er nemme at genkende

Gorm skrev:

Jeg havde et ligende problem på et tidspunkt hvor jeg også kørte med MC PU, her var problemet stelforbindelsen. Jeg havde kørt stel fra pladespilleren til RIAA'en og fra RIAA'en til forstærkeren, dette gav åbenbart støj/brum, løsningen for mig var at køre stellen direkte fra pladespilleren til forstærkeren, herefter var der ingen brum.

Det er jo det modsatte af hvad Thomas Sillesen skrev tidligere.
Jeg har prøvet at føre stel forbi MC-amp'en. Det gør ingen forskel.
Men det gør som sagt stor forskel hvis jeg piller stelforbindelsen helt af.

Citér:

Forresten så bruger du vist batteri til din pladespillermotor, så dette burde ikke give støj/brum.

Nej. Motoren drives af en 9vols DC strømforsyning.

Kors, jeg er træt nu...    Jeg hører brum overalt

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Brug skærmede kabler fra PU en til MC forstærkeren.

Flyt kablerne fra PU en så langt væk fra effektforstærkerens (og forforstærkerens) trafo som det kan lade sig gøre. Jeg havde en gang det samme problem. Løste sig først da kablerne kom langt væk fra effektforstærkeren.

MVH

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg giver op!

Jeg har nu prøvet at trække stel-kabel fra arm til hvad som helst i anlægget (der lige nu ikke består af andet end en tonearm med PU, en for- og en effektforstærker.)

Når jeg har tonearmens stel på forforstærkeren brummer det helt vildt. Når jeg piller stel-kablet af brummer det en lille smule - men det er dårligt hørbart under kl. 12 på volumenkontrollen.

Nogen vil nok indvende at jeg da bare kan lade stelkabel være stelkabel, men det irriterer mig altså noget - måske jeg bare ikke forstår hvorfor stelkablet egentlig findes.

Jeg vil nu montere min gode K1 pick up, høre min ny indkøbte Led Zeppelin III fra Classic Records, mens jeg overvejer om det der Moving Coil ikke har haft sin tid her i huset.

/vilmann

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

hej vilmann

så slapper du lige lidt af

du skriver at problemet også eksisterer på din nad 1155 - meget kan man sige om 1155'eren, men den er sgu støjsvag også på mc-delen.

kan du mon låne en standard rb300 og prøve den, det må være dine tonearme, der er skyld i det.

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej vilmann

så slapper du lige lidt af

Jeg prøver......

Citér:

du skriver at problemet også eksisterer på din nad 1155 - meget kan man sige om 1155'eren, men den er sgu støjsvag også på mc-delen.

Jep. Det er den nemlig. Og dens RIAA er ikke helt tosset heller. Jeg har ikke nænnet bare at skille mig af med den endnu - den skal have et hjem hos en der har vinyl nok til at værdsætte dette.

Citér:

kan du mon låne en standard rb300 og prøve den, det må være dine tonearme, der er skyld i det.

Mja...    jeg vender også hele tiden tilbage til at det er tonearmene den er gal med. Men det giver bare ikke mening, når jeg tænker efter.
Det brummer jo netop når stelforbindelsen er forbundet. Hvis jeg piller den af holder det næsten op.
Hvis jeg bare hægter en meter uforbundet ledning på forsærkerens stelskrue sker der ikke noget.
Sætter jeg den på et ledende sted på tonearmen begynder det at brumme. Altså må tonearm og/eller pick up opfange eller generere noget brum.

Hvis stelforbindelsen til tonearmene var gået ville jeg aldrig have opdaget noget brum.

/vilmann

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

hej vilmann

Måske kører dine arme med dobbelt stel forstået på den måde, at rega rb300 originalt skaber stel via den ene kanals skærm. Sætter man så yderligere en skærm på - ja så har vi balladen.

Hvis du kører uden stel og ind i nad 1155, har du så brum ved "normale" lydtryk?

Det er klart du kan høre lidt brum ved fuld skrue, det kan jeg også (ortofon spu i ar forforstærker). Men når jeg har skruet op til kl 2-3 stykker, er det altså også højt nok til de fleste (si'r konen)

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej vilmann

Måske kører dine arme med dobbelt stel forstået på den måde, at rega rb300 originalt skaber stel via den ene kanals skærm. Sætter man så yderligere en skærm på - ja så har vi balladen.

Ah! Det burde jeg selv have fundet ud af.
Jeg splittede lige Rega'en ad. Stel og Blå er forbundet internt.

Citér:

Hvis du kører uden stel og ind i nad 1155, har du så brum ved "normale" lydtryk?

Nej. Kun en smule, men som du skriver skal man skrue en del op forbi konevenligt lydtryk for at det for alvor kan høres.

Jeg må lige kigge på U3'eren også. Men det er sikkert det samme.

Men hvorfor er der dog stelkabel på når det ikke skal bruges?

/vilmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Jeg må lige kigge på U3'eren også. Men det er sikkert det samme.

Ja. Den har også stel forbundet til den ene skærm.
Jeg mangler stadig at se logikken i dette, når der samtidig er et stelkabel lige til at skrue fast på forstærkeren.

U3'eren er iøvrigt mere stille end Rega'en.

Men min Vitale har jo ikke en støjsvag MC-ingang ligesom 1155'eren.
Så hvis jeg skal fortsætte med MC'ere, skal jeg have fat i noget andet forstærkning.

Hiraga'en brummer lidt. Nok til at det er generende.
MCA76'eren blev kasseret for år tilbage og jeg har den egentlig kun fordi jeg ikke aner hvad jeg ellers skal gøre med den. Den kan vel sælges på eBay for et par dollars eller ti.

Tak til alle der deltog i opklaringen af mit ikke eksisterende problem

/vilmann

BoB på LoLland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hvad med et jordspyd på en meters penge, og så en ledning på alt der kører 230 volt.
Til top Vis BoB på LoLland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoB på LoLland

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

BoB på LoLland skrev:
Hvad med et jordspyd på en meters penge, og så en ledning på alt der kører 230 volt.

Hej Bob,

Det er da muligvis en udmærket ide (hvis man lige ser bort fra at jorden heromkring er ler og sten fra 20 - 30 cm og ned - det er helt umuligt at banke noget som helst 1 meter ned i jorden medmindre man har heftige maskiner til hjælp ).

Nu har jeg jo fået opklaret hvorfor det brummede, men selv hvis jeg stadig havde problemet, ville jeg nok tøve lidt med at jorde det hele, da det eneste i mit test-setup med forbindelse til lysnettet var forstærkerne. Alt andet er enten batteri-drevet eller uden behov for strøm.

/vilmann

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til at køre med mc pick upper, synes jeg du skal prøve en trafo, det er i hvert fald noget der dur efter min mening!
Den lyd man her kan nå, kommer en hvilken som helst mm pick up ikke op på, uanset pris.
Du kan låne en af mig hvis du får mod på det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes