Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 23:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stenalder design af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Finlytteren den vej rundt er du begrænset i langt de fleste aktive højttalere fra en frabrik her kan du oftest kun ændre gain imellem de forskellige forstærkere samt evt. justeret på et enkelt shelving filter eller to.. Men det må da siges at være meget mere fleksibelt end en konventionel passiv højttaler som står skulder om skulder ude i de danske hifi forretninger.. Ellers er vi ude i en løsning med ekstern DSP men så er alle muligheder også åbne.. Men denne lille fornøjelse vil nok være forbeholdt DIY folket der vælger at bygge aktivt.. Man skal bestemt ikke stirre sig blind på at det stadig kommer til at tage meget meget lang tid at tune en højttaler ind så den lyder godt..  Men det er meget nemmere end med passivt filter er du i tvivl om din senest ændring var til det bedre eller ej loader du blot det gamle presset igen og vupti du er meget tæt på en ab test.. Det tager ca. 3 sekunder at loade et presset på eksempelvis en Xilica processor.. Men som sagt så må denne fornøjelse blive DIY folkets..

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Må jeg foreslå en anden tilgang til problemstillingen, som jeg med succes har prøvet hjemme.

Vi kan alle efterligne det Tact produkt med kombination af rum korrektion og dipole højtajere som koster 100k og lave noget der giver 90% for 4k.

De fleste nye surroundforstærkere har en god rum korrektion. Fx. Onkyo 705, 805, som jeg ved virker til det. De kan vel fåes brugt fra 2-3k?

Samtidigt har de delefilter indbygget ned til subben. Det er ofte delefiltret ved de dybe frekvenser der er dyrt og besværligt at lave.

Muligheden opstår derfor for gangske enkelt at lave fx. nogle 2 vejs dipole sattelitter, med 8 mellem tone/bas. Samt en konventionel sub. Gerne lukket, fx. en 8/10 bas i gerne i mindre kabinet, så den går fint til 150Hz. Se fx. Linkwitz thor.

Dvs. sattelitterne er simpelthen en plade på fx. 38*45 cm. Dipol. Med fx. enkelt 2 ordens delefilter.

Nu lader man simpelthen surroundforstærkeren gøre arbejdet for sig :) - det er ikke perfekt. Men det er bedre end noget boxet. Og det kan laves for ingen penge.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Citat: "Bevares du kan ikke lege rundt med højttaler kabler og effekt trin efter eget ønske osv. men det er nok næppe der folk søger fleksibilitet hvis målet er den gode lyd.."

Ææh, jo, det er det faktisk. Jeg er udmærket klar over aktive højtaleres dyder, men det er ikke rigtig lykkes at overbevise det større publikum om fordelene vs. ulemperne. Jeg tror, at aktive højtalere vil brede sig, men osse at det vil være en lang proces.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Der er jo lige det mht. forstærkere det skal vel helst være af samme slags og så er det vel noget med Ice Power, Hypex og den slags når vi snakker menigmand, jeg syntes efterhånden at der har været en del af disse moduler til salg på brugtmarkedet hvorfor nu det

Kramers eksempel er vel meget god, købte engang en sådan DAB og skruer man bare lidt op så lyder bassen forvrænget, jeg tror også at jeg er miliøskadet.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Der er jo lige det mht. forstærkere det skal vel helst være af samme slags og så er det vel noget med Ice Power, Hypex og den slags når vi snakker menigmand, jeg syntes efterhånden at der har været en del af disse moduler til salg på brugtmarkedet hvorfor nu det

Kramers eksempel er vel meget god, købte engang en sådan DAB og skruer man bare lidt op så lyder bassen forvrænget, jeg tror også at jeg er miliøskadet.

Ja forstærkerne skal gerne være ens. Jeg er fuldstændig enig med dig i lyden af de "digitale" forstærkere. Men det der er sagen er også, at når du kører aktivt, så kan forstærkeren drive svingspolen direkte, hvilket giver noget så meget bedre kontrol over højtaleren. Jeg kan f.eks. sige at jeg har prøvet at køre med sådan nogle små lm integrerede sager på nogle dipoler, og det var meget, meget overbevisenden. Så dyrt behøver det såmænd ikke at være, bare det er klogt. De der integrerede kredse kan jo ikke bruges til andet en en letdrevet 4 tommers i et boxet system :)

Så når vi har de der tossestærke digitale forstærkere der pumper støj ind i vores ører skyldes det jo bare at vores almindelige højtalere er tåbeligt svære at drive.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Tjae, jeg kører med et aktivt system med Linkwitz-Riley delefilter og går aldrig tilbage til et passivt system - medmindre det passive skal fungere som et sekundært anlæg.

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Dejligt at se at folk vågner op.. Jeg købte mine de første aktive højttalere for snart 5 år siden.. Jeg vender med sikkerhed aldrig tilbage til en passiv løsning..

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:

Dejligt at se at folk vågner op.. Jeg købte mine de første aktive højttalere for snart 5 år siden.. Jeg vender med sikkerhed aldrig tilbage til en passiv løsning..

Jep - har kørt aktivt siden midt 80'erne - det skaber en del problemer når man lige skal lytte full-range på en forstærker for at se hvordan den klare det.... men det er vist også den eneste ulempe jeg kan komme på

Vincent. skrev:

Det skal vidst ikke være nogen hemmelighed at du får betydeligt flere faciliteter i et xilica filter.

Det er da vist en påstand du godt må uddybe. Hvor kan man f.eks. importere målinger af de enkelte enheder?

Vincent. skrev:
Man skal bestemt ikke stirre sig blind på at det stadig kommer til at tage meget meget lang tid at tune en højttaler ind så den lyder godt.

Det vil jeg nu godt nok anfægte lidt - har man målesystem integreret i setup programmet til sit digitale filter og er dette sat ordentligt sammen kan man lave et ganske overbevisende setup i løbet af 10-20 min inklusiv målinger af enheder!!! I hvert fald med XOWIIadv - det kan en del bevidne. Bevars - man kan så bruge en del tid på at tilpasse systemet til sin personlige smag - som Vincent beskriver mens man lytter A/B.

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har også tænkt på at man skulle konstruere en aktiv højtaler til den alm. forbruger med et højt kvalitets nivo baseret på DSP og som er til at betale for menigmand.Må dog desværre indrømme at jeg ikke lige har erfaringen, viden der skal til.

Der er jo også dem som går den halve vej at gøre bassen aktiv, jeg har tænkt lidt i de baner med mine Infinity IRS Sigma hvorfor ikke prøve at gøre en god højtaler endnu bedre....dog er det ikke realiseret endnu.

Det er tankevækkende at ADAM vinder en test som den foretrukne højttaler (den er aktiv) se testen og læs konstruktørens bemærkning.

Den er baseret på ICE Power moduler ser det ud til.

http://www.adam-audio.com/en/home-audio/products/beta/downlo ads 

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Robert GS

Du kan downloade softwaren fra Xilica's hjemme side og rode lidt rundt med det.. Det byder på rigtig mange faciliteter... Men nej du kan ikke importere målinger af de enkelte enheder.. Men jeg vil også typisk bruge et andet program til at udmåle højttalerne med når de er placeret i lytte rummet da der jo som du helt sikkert ved er meget bøvl der tilkommer af at placere en højttaler i et rum..

Men ja vi er da helt enige om at man kan lave et presset på 20 minutter som lyder anstændigt.. Men for at få de sidste 10% ud af det tager yderst lang tid..

JRGW Jeg kan afsløre at Adam højttalere i fuldt aktiv version vokser betydeligt med opgaven.. De har lavet deres passiv versioner for at tilse de meget konservative hifi kunder da der også er brug for penge til at udvikle nyt.. Fabrikken har i øvrigt haft en eksplosiv vækst over de sidste 10 år..

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:
Robert GS

Du kan downloade softwaren fra Xilica's hjemme side og rode lidt rundt med det.. Det byder på rigtig mange faciliteter... Men nej du kan ikke importere målinger af de enkelte enheder.. Men jeg vil også typisk bruge et andet program til at udmåle højttalerne med når de er placeret i lytte rummet da der jo som du helt sikkert ved er meget bøvl der tilkommer af at placere en højttaler i et rum..

Men ja vi er da helt enige om at man kan lave et presset på 20 minutter som lyder anstændigt.. Men for at få de sidste 10% ud af det tager yderst lang tid..

Da jeg jo selv laver digitale delefiltre med tilhørende software - så har jeg da allerede for mange år siden downloadet Xilica's software version 3.0 og forleden dag henledte finlytteren min opmærksomhed på softwaren igen, så den seneste version 9.0 blev downloadet. Jeg kan ikke se den store forskel og hvad er det at den kan, som XOW ikke kan - grafisk eq... er efter min bedste overbevisning overflødig.

Derimod er det en ufattelig stor hjælp at kunne se hvad man rent faktisk får af frekvensgang etc. under arbejdet med selve setuppet hvis målingerne ligger til grund for ens setup og at det rent faktisk måler ligesådan ved kontrolmålingen. Det er noget der rykker rent tidsmæssigt og så når man de 90-99% af et perfekt resultat efter min mening. Jeg har svært ved at se man kan når et 90% resultat uden man har målingerne med i simuleringen, medmindre heldet rammer en.

Mvh. Robert

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej Robert

Ja der er naturligvis nød til at forlægge mulighed for måling før man nemt når sit 90% resultat inden for overskuelig fremtid.. Men der findes jo rigtig mange gode måle programmer der ude..  Nogle af de faciliteter jeg ser hos Xilica er muligheden for at have 8 in og 8 out som man frit kan route rundt.. Så uden videre kan du også bruge en Xilica processor som preamp med 4 stereo indput.. Så er lyden i øvrigt uover truffen i deres dyre serie.. Men jeg vil nu ikke give dig helt ret i at en grafisk EQ er overflødig.. Den kan være et ret godt værktøj til at finde en frekvens der driller da det er meget nemt at rive i et bånd..  Men set ud fra en første gangs bruger af aktive filter og forstærker løsninger kan jeg med største tydelighed se at dine produkter byder på en rigtig god og overskuelig løsning…

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

@ Vincent

Prøve at lave et setup in XOW - hvor du som det allerførste loader målefiler for dine højttalerenheder.
Måske du derved får en fornemmelse for hvad det vil sige at programmet simultant kan simulere frekvensgang osv. mens du arbejder med setuppet. Det kræver dog at målingerne har fase med i tredie kolonne i text filen og at fasen er korrekt beregnet ud fra impulssvar (der er desværre ikke mange programmer der gør det korrekt)

Dette er meget anvendeligt for både erfaren som uerfaren, men har man en gang prøvet det er man afhængig...

Mvh. Robert

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har en DSC260A fra jbl og det er vel noget af det første inden for aktive dig. filtre. Som RGS også nævner ville jeg også
sætte højt at kunne se et billede af det som jeg forsøger at tune på. Ligeledes er parametrisk nok mest anvendelig da du her
kan "jage"resonans dine toppe.

Fra mellemtonen og op kører jeg udenom DSC260a da den lyder så derfor står noget GroundSound da også på min
ønskeseddel, når jeg er færdig med at "fifle" med mine horn.

Aktivt, i det mindste på bas afdelingen giver fuld valuta og jeg ska' heller ikke tilbage til alt det kobber og etc. igen. Mht
forstærker så find nogle vanvittige PA trin, der er designet til 1 ohm, brug dem i bas området, der sparker de vildt, og brug så
jeres ynglings forstærker fra en 400 - 500Hz og opefter. Det er derfra at de egentlig nuancer der karakterisere din lyd skabes...

Hilsen Flemming

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Ja dit gamle jbl filter er et BSS Filter i forklædning.. Men som du selv er inde på er lyden i disse ikke super.. Men det er da til at finde bedre filter til menneske penge nu om stunder..

Du kan finde lidt brugt på følgende link

http://www.nordic.dk/_da-DK-II/Brugt%20salg/Lydafdelingen/XO

De XTA filter til 6000kr er et gevaldigt step up.. Hvis der er økonomi til det er lake contur filterne nok noget nær det bedste penge kan købe..

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Tænkte på hvordan får producenterne en højtaler med aktiv bas til at fungere med forbrugernes mange forskellige forstærker valg i praksis??

Jeg kan jo bare nævne Martin Logan med ICE Power til bassen og ADAM har også en model, Infinity MTS Prelude er også aktiv.

Jeg har prøvet med biamping og det fungerede ikke ordentligt, det var også 2 forskellige forstærkere.

Kunne man bare købe en amp bygget til en sub. eks og så stille delefrekvens evt. med DSP og så bare koble den direkte til basenheden i en eksisterende højtaler?

Der sidder jo bla. 2 trafospoler til bassen som det kunne være interessant at undgå.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Her er min baghøjtaler til mit surround. Det er jo ikke drømme positionen for en dipol :), men det virker fint. Hvis jeg skulle lave det om i dag, ville jeg nok nøjes med en 6½ i stedet for en 8 til bassen/mellemtonen pga. waf. Delefilter mellem bas/mellemtone og diskant sidder på højtaleren. DSP i surroundforstærkeren håndterer rum korrektion og deling til subben.

Der deles til subben ved 150Hz, og da det er en Peerless xls12, så ville jeg nok vælge en mindre og hurtigere basenhed i dag. Det er lukket kabinet til bassen (54ltr), og det funker bare supert. Det er jo meget nemmere at håndtere lukket kabinet, end basrefleks. Specielt når man har dsp til at gøre arbejdet for sig :) 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes