Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 22:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Er der nogen kloge hoveder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

Well ja, og hvad betyder det, n�r et godt drev l�ser alt rigeligt pr�cist. Og DAC + analog og digital-kredsl�b har s�
uendeligt meget mere at sige for det endelige resultat, end de sm� fejl der m�tte kunne opst� under l�sningen af en CD.

Første betingelse for at gengive musikken korrekt er, at læse de rigtige nuller og ettaller.

Den følgende signalbehandling har selvfølgelig overordentlig stor indflydelse på det endelige resultat, men hvis den ikke har de rigtige data at arbejde med, bliver resultatet ikke korrekt.

Møffe-manden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Boman, kan du så fortælle mig hvorfor der er lydforskel på brændte cd`r der er brændt ved forskellige hastigheder. Du siger jo at det bare et nuller og ettaller som skal læses og så brændes, altså endten er cd`n læst og brændt rigtigt eller ikke og vist ikke så bør der vel ikke være nogen lyd på?????

Til top Vis Møffe-manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møffe-manden

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

M�ffe-manden skrev:

Boman, kan du s� fort�lle mig hvorfor der er lydforskel p� br�ndte cd`r der er br�ndt ved forskellige hastigheder. Du siger jo at det bare et nuller og ettaller som skal l�ses og s� br�ndes, alts� endten er cd`n l�st og br�ndt rigtigt eller ikke og vist ikke s� b�r der vel ikke v�re nogen lyd p�?????

Første betingelse for at få rigtige nuller og ettaller er, at de er brændt korrekt på cd'en (der er mange muligheder for fejl ved kopiering af cd'er).

Musikcd'en er jo et gammelt medie, fra en tid hvor fejlretningssystemerne ikke var så avancerede. En datacd er meget bedre.

Hvad har I imod at benytte den bedste metode til at få de korrekte nuller og ettaller?

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Man bruger ikke cdafspillere mere, det er forældet teknologi.

Man ripper cd'en til en harddisk med er passende program.

Sikke noget skod ! Du med dine nuller ! CD er stadsigt langt overlegent.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Boman skrev:

Man bruger ikke cdafspillere mere, det er for�ldet teknologi.

Sikke noget skod ! Du med dine nuller !

Kan du begrunde dine udtalelser, eller er det bare et surt opstød?

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Diamagnetic skrev:
Boman skrev:

Kan du begrunde dine udtalelser, eller er det bare et surt
opstød?

Nu er redbook formatet ikke et dataformat, så der er slet ikke tale om binære data der skal læses fra CD'en, men lad det nu
ligge.

Du overdramatiserer et "problem" der slet ikke er tilstede med et godt drev. Jeg vil vove den påstand at du får ufatteligt
svært ved at høre forskel på et rigtigt godt drev, og en "perfekt" ripning. Tilsæt endvidere problemer med jitter i din
streamingbaserede løsning, og hvad er så resultatet?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Boman skrev:

Diamagnetic skrev:
Boman skrev:

opstød?

Nu er redbook formatet ikke et dataformat, så der er slet ikke tale om binære data der skal læses fra CD'en, men lad det nu
ligge.

Du overdramatiserer et "problem" der slet ikke er tilstede med et godt drev. Jeg vil vove den påstand at du får ufatteligt
svært
ved at høre forskel på et rigtigt godt drev, og en "perfekt" ripning. Tilsæt endvidere problemer med jitter i din
streamingbaserede løsning, og hvad er så resultatet?

At SPDIF stadig stinker, men lappeløsningerne er efterhånden ved at være ret gode.

Med asynkron USB kan PC streaming laves lige så godt som i en god CD afspiller, da DAC'en så kan styre timingen fra en kvalitetsoscillator, der sidder få mm fra DAC
chippen. Med den arkitektur bliver det endelig som computernørderne vil have det. Det digitale system kan laves billigt af standardkomponenter med perfekt resultat og kun
fra DAC og fremad har vi brug for dyre komponenter og vanskeligt analogt designarbejde.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Diamagnetic skrev:
Boman skrev:

Kan du begrunde dine udtalelser, eller er det bare et surt opstød?

Ja jeg bliver hamrende sur over din udtalelse når utallige lytte seancer har vist at du tager grundigt fejl.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu til gode at høre en streaming-løsning, der spiller bedre end min cd-spiller!

En pc er meget sjældent (aldrig?) opbygget hensigtsmæssigt i forhold til afspilning af lyd! Der sidder en stor dårlig afskærmet strømforsyning med en stor blæser, som er monteret i et stålkabinet, hvor alle komponenter er monteret uafkoblet fra både hinanden og kabinettet.

Afskærmning er oftest en by i Rusland. Der findes enkelte lydkort der har en afskærmningsplade over elektronikken. Men stadig har man de øvrige problemer...

Hvis man bruger en pc, som er et inferno af uakoblede vibrationer og uafskærmet stråling, som løbeværk, så skal der nok mere end et par ekstra rigtige nuller og ettaller til at kompensere for den uhensigtsmæssige arkitektur...

En cd-spiller er ligegodt designet til det ene formål, lige fra starten af! Så forældet? NEJ!!!

Og det er en grammofonpladespiller iøvrigt heller ikke. I den gode ende mener jeg at et godt pladespillersetup spiller bedre end både den bedste cd-spiller og streamingløsning...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:

Er der nogen her, som kan hjælpe mig med at lave digital output på min cdp?

vh

når du skriver lave, mener du så reparere?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg har endnu til gode at høre en streaming-løsning, der spiller bedre end min cd-spiller!

En pc er meget sjældent (aldrig?) opbygget hensigtsmæssigt i forhold til afspilning af lyd! Der sidder en stor dårlig afskærmet strømforsyning med en stor blæser, som er monteret i et stålkabinet, hvor alle komponenter er monteret uafkoblet fra både hinanden og kabinettet.

Afskærmning er oftest en by i Rusland. Der findes enkelte lydkort der har en afskærmningsplade over elektronikken. Men stadig har man de øvrige problemer...

Hvis man bruger en pc, som er et inferno af uakoblede vibrationer og uafskærmet stråling, som løbeværk, så skal der nok mere end et par ekstra rigtige nuller og ettaller til at kompensere for den uhensigtsmæssige arkitektur...

En cd-spiller er ligegodt designet til det ene formål, lige fra starten af! Så forældet? NEJ!!!

Og det er en grammofonpladespiller iøvrigt heller ikke. I den gode ende mener jeg at et godt pladespillersetup spiller bedre end både den bedste cd-spiller og streamingløsning...

Når du bruger eksempelvis en Transporter som AFSPILLER, så er afskærmningen på computeren totalt ligegyldig. Modtages de korrete bits på Transporteren er det DEN som spiller og ikke computeren. Og er bits ikke korrekte, så spilles der bare ikke. Og min spiller AlTID.... og den spiller bedre end det meste jeg har hørt.....

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

tadman skrev:

Er der nogen her, som kan hjælpe mig med at lave digital output på min cdp?

vh

når du skriver lave, mener du så reparere?

Ja, det er nok en god ide, mens cd vs rip diskussionen kører, at få præciseret hvad der egentlig skal laves... Der skulle være digital out på Kenwood'en, så er det en defekt udgang der skal repareres, eller er der kun enten COAX eller optisk ud og Tadman ønsker den anden lavet?

Seriøst lækker maskine, meget flottere end nutidens modeller - ligesom de gamle Sony.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Ja hvis man er til lyden af knas og forvrængning...... Det er der jo bare ikke alle der er...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
finlytteren skrev:

Ja hvis man er til lyden af knas og forvrængning...... Det er der jo bare ikke alle der er...

Og ikke alle er til den kolde digitale lyd... Igen en dum kommentar, men det er den om knas og forvrængning også - man kan sagtens høre plader uden knas (de der knaser er dem fra andres samling der er blevet mishandlet), og forvrængning synes jeg heller ikke der er noget af. Igen udstiller vi hver især hinandens globale uvidenhed og modvilje mod andet end det vi selv synes om.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
finlytteren skrev:

Knas og forvrængning er jo sådan set ikke en nødvendig følge af vinylaftastning. Hvis det er tilfældet, skyldes det oftest beskidte plader eller fejljustering.

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Boman skrev:

Diamagnetic skrev:
Boman skrev:

opst�d?

Nu er redbook formatet ikke et dataformat, s� der er slet ikke tale om bin�re data der skal l�ses fra CD'en, men lad det nu
ligge.

Du overdramatiserer et "problem" der slet ikke er tilstede med et godt drev. Jeg vil vove den p�stand at du f�r ufatteligt
sv�rt ved at h�re forskel p� et rigtigt godt drev, og en "perfekt" ripning. Tils�t endvidere problemer med jitter i din
streamingbaserede l�sning, og hvad er s� resultatet?

Du må vist til at læse på lektien, cd er et digitalt medie, altså nuller og ettaller.

Hvorfor er det så svært at forstå, at god cdafspilning starter med at læse de rigtige nuller og ettaller.

Jeg har ingen problemer med jitter, der er ikke jitter i nuller og ettaller. Jitter er forbundet med primitive (analoge) transmissionssystemer, fx. SPDIF.

Normalt er der ingen problemer med at rippe, det sker normalt med ca. 10 gange hastigheden, men indimellem er der cd'er/numre som er svært læselige, og så er ripning overlegen.

Hos mig startede det med, at min cdafspiller gik i stykker. Jeg overvejede at købe en ny (dyr) en, men så tænkte jeg mig om, og valgte den bedste (og billigste) løsning.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Boman skrev:

Diamagnetic skrev:
Boman skrev:

Kan du begrunde dine udtalelser, eller er det bare et surt opst�d?

Ja jeg bliver hamrende sur over din udtalelse n�r utallige lytte seancer har vist at du tager grundigt fejl.

Logik og sund fornuft er tilsyneladende ikke velset af alle.

Kuritsu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

For at gøre en lang historie kort, ang. CD afspilning kontra harddisk/server/PC, så læs lidt på denne side.. Det er nogle temmelig proffe folk, som nok har lavet en del flere test end de fleste..go dag:-)

http://www.computeraudiophile.com/content/CD-v-ripped-CD-fil es-inferior-Sound-quality
Til top Vis Kuritsu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kuritsu

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg har endnu til gode at h�re en streaming-l�sning, der spiller bedre end min cd-spiller!

Fordi du ikke har hørt en, er det ikke ensbetydende med, at de ikke eksisterer.

En pc er meget sj�ldent (aldrig?) opbygget hensigtsm�ssigt i forhold til afspilning af lyd! Der sidder en stor d�rlig afsk�rmet str�mforsyning med en stor bl�ser, som er monteret i et st�lkabinet, hvor alle komponenter er monteret uafkoblet fra b�de hinanden og kabinettet.

Afsk�rmning er oftest en by i Rusland. Der findes enkelte lydkort der har en afsk�rmningsplade over elektronikken. Men stadig har man de �vrige problemer...

Hvis man bruger en pc, som er et inferno af uakoblede vibrationer og uafsk�rmet str�ling, som l�bev�rk, s� skal der nok mere end et par ekstra rigtige nuller og ettaller til at kompensere for den uhensigtsm�ssige arkitektur...

Så længe man taler om nuller og ettaller, er en pc fremragende (det er jo det eneste den kan håndtere). 

Mit signal kommer ind i pc'en som nuller og ettaller, og forlader den som nuller og ettaller - fejlfrit.

En cd-spiller er ligegodt designet til det ene form�l, lige fra starten af! S� for�ldet? NEJ!!!

Og det er en grammofonpladespiller i�vrigt heller ikke. I den gode ende mener jeg at et godt pladespillersetup spiller bedre end b�de den bedste cd-spiller og streamingl�sning...

Det har du lov til at mene, men fordi du ikke har hørt en, er det ikke ensbetydende med, at de ikke eksisterer.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Og ikke alle er til den kolde digitale lyd...

Digital lyd er ikke "kold".

Medmindre du taler om alle de klippede og forvrængede pop cd'er som markedet oversvømmes med.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes