| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Wymax skrev:
|
Og ikke alle er til den kolde digitale lyd...
|
|
|
Digital lyd er ikke "kold".
Medmindre du taler om alle de klippede og forvrængede pop cd'er som markedet oversvømmes med.
|
|
|
Så steril da - for mig. Hver sin mening.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Boman skrev:
Wymax skrev:
|
|
|
|
Medmindre du taler om alle de klippede og forvr�ngede pop cd'er som markedet oversv�mmes med.
|
|
|
S� steril da - for mig. Hver sin mening. |
|
|
Hvis du med steril mener, at der mangler lp'ens fejl og mangler. Jeg kan forsikre dig, at der er ikke noget sterilt her hos mig, tværtimod er jeg tættere på lyden af rigtige musikinstrumenter end muligt med lp. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Wymax skrev:
Boman skrev:
Wymax skrev:
|
|
|
|
Medmindre du taler om alle de klippede og forvr�ngede pop cd'er som markedet oversv�mmes med.
|
|
|
S� steril da - for mig. Hver sin mening.
|
|
|
Hvis du med steril mener, at der mangler lp'ens fejl og mangler.
Jeg kan forsikre dig, at der er ikke noget sterilt her hos mig, tværtimod er jeg tættere på lyden af rigtige musikinstrumenter end muligt med lp. |
|
|
Jamen ditto her - med omvendt fortegn.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
callesoroe skrev:
finlytteren skrev:
|
Og det er en grammofonpladespiller iøvrigt heller ikke. I den gode ende mener jeg at et godt pladespillersetup spiller bedre end både den bedste cd-spiller og streamingløsning...
|
|
|
Ja hvis man er til lyden af knas og forvrængning...... Det er der jo bare ikke alle der er...
|
|
|
Og ikke alle er til den kolde digitale lyd... Igen en dum kommentar, men det er den om knas og forvrængning også - man kan sagtens høre plader uden knas (de der knaser er dem fra andres samling der er blevet mishandlet), og forvrængning synes jeg heller ikke der er noget af. Igen udstiller vi hver især hinandens globale uvidenhed og modvilje mod andet end det vi selv synes om.
|
|
|
Det er helt helt forkert. Der er så meget mekanisk der bliver slidt HELE tiden i et analog setup. Tonearm(justering), pickup slitage/justering, selve vinylen. Alle disse dele bliver forringet efter hver eneste afspilning. Det er bare FAKTA. Og jeg kan tydeligt høre forvrængningen på en pladespiller. Også selvom det er toptunede setups til flere 100 tusinde kilo. At mange foretrækker den farvning af lyden, som pladespilleren giver har jeg fuld forståelse for. Det kniber bare mere med forståelsen den anden vej. Mange analog elskere vil bare ikke høre tale om, at vi er nogle der tydeligt hører forvrængningen, og ikke bryder os om den.
Og kom nu ikke med at "så har jeg ikke hørt et rigtigt setup". Jo jeg har og kan høre det på ethvert setup. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Ja jeg bliver hamrende sur over din udtalelse når utallige lytte seancer har vist at du tager grundigt fejl. |
|
|
Var nogle af disse lytteseancer udført blindt?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
Wymax skrev:
callesoroe skrev:
finlytteren skrev:
|
Og det er en grammofonpladespiller iøvrigt heller ikke. I den gode ende mener jeg at et godt pladespillersetup spiller bedre end både den bedste cd-spiller og streamingløsning...
|
|
|
Ja hvis man er til lyden af knas og forvrængning...... Det er der jo bare ikke alle der er...
|
|
|
Og ikke alle er til den kolde digitale lyd... Igen en dum kommentar, men det er den om knas og forvrængning også - man kan sagtens høre plader uden knas (de der knaser er dem fra andres samling der er blevet mishandlet), og forvrængning synes jeg heller ikke der er noget af. Igen udstiller vi hver især hinandens globale uvidenhed og modvilje mod andet end det vi selv synes om.
|
|
|
Det er helt helt forkert. |
|
|
Hvad er "helt helt forkert"? At der er nogle der ikke er til det jeg - indrømmet bevidst dumt - kategoriserer som kold lyd? At knaset kommer fra andres mishandling? At vi hver især har en favorit og er imod det andet? Hvis nogen fremsætter at der nærmest er knas og forvrængning en masse fra analog lyd, så må jeg vel også kalde digital for kold og steril. Noget for noget - absolut beskrivelse mod absolut beskrivelse.
callesoroe skrev:
| Der er så meget mekanisk der bliver slidt HELE tiden i et analog setup. Tonearm(justering), pickup slitage/justering, selve vinylen. Alle disse dele bliver forringet efter hver eneste afspilning. Det er bare FAKTA. |
|
|
Det kan jeg ikke være uenig i, selv om jeg har svært ved at se hvad det umiddelbart har med sagen at gøre. Men ved du hvad? Jeg kører også med rørforstærkere, og her bliver rørene også slidte med tiden. Dumme mig...
callesoroe skrev:
| Og jeg kan tydeligt høre forvrængningen på en pladespiller. Også selvom det er toptunede setups til flere 100 tusinde kilo. At mange foretrækker den farvning af lyden, som pladespilleren giver har jeg fuld forståelse for. Det kniber bare mere med forståelsen den anden vej. Mange analog elskere vil bare ikke høre tale om, at vi er nogle der tydeligt hører forvrængningen, og ikke bryder os om den. |
|
|
Da jeg læste "Ja hvis man er til lyden af knas og forvrængning...... Det er der jo bare ikke alle der er..." fra din hånd synes jeg nu ellers at du var lidt inde på det med den manglende forståelse, hvorfor jeg mener at jeg gerne må skrive "kold" og "steril" om digital lyd. Men jeg kan da sagtens tage fejl. Fakta er at jeg foretrækker analog lyd frem for digital lyd, flaws and all, og det forbeholder jeg mig ret til at synes.
callesoroe skrev:
| Og kom nu ikke med at "så har jeg ikke hørt et rigtigt setup". Jo jeg har og kan høre det på ethvert setup. |
|
|
Det kunne jeg i al seriøsitet aldrig drømme om at skrive - du må forveksle mig med andre, jeg kommer aldrig med uprovokerede absolutte sandheder - for de findes ikke. Jeg skal under ingen omstændigheder påstå at jeg har et perfekt anlæg, eller at det i det hele taget findes, eller at din mening tæller mindre end min. Men fakta er at jeg lytter til musik, ikke "knas og forvrængning".
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
Man bruger ikke cdafspillere mere, det er forældet teknologi.
Man ripper cd'en til en harddisk med er passende program.
|
|
|
Med mindre at du bruger sådan en fætter her : http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=1556 så når du ikke en seriøs cd afspiller til sokkeholderne med det streamingpjat og jo jeg benytter skal selv streaming ! 
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Boman skrev:
Wymax skrev:
Boman skrev:
Wymax skrev:
|
|
|
|
|
|
|
S� steril da - for mig. Hver sin mening.
|
|
|
Hvis du med steril mener, at der mangler lp'ens fejl og mangler.
Jeg kan forsikre dig, at der er ikke noget sterilt her hos mig, tværtimod er jeg tættere på lyden af rigtige musikinstrumenter end muligt med lp. |
|
|
Jamen ditto her - med omvendt fortegn. |
|
|
Hvis du læser min "Indsigtsartikel" "Digital DIY korrektion af højttalere", vil du se, at ved at gå den digitale vej, kan man opnå hidtil ukendt kvalitet af lydgengivelse. Man fjerner/udkompenserer mange af de fejl/ulemper som analog gengivelse besidder. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
floe skrev:
Boman skrev:
Diamagnetic skrev:
Boman skrev:
Man bruger ikke cdafspillere mere, det er for�ldet teknologi.
� |
|
|
Sikke noget skod ! Du med dine nuller !  |
|
|
Kan du begrunde dine udtalelser, eller er det bare et surt
opst�d? |
|
|
Nu er redbook formatet ikke et dataformat, s� der er slet ikke tale om bin�re data der skal l�ses fra CD'en, men lad det nu
ligge.
Du overdramatiserer et "problem" der slet ikke er tilstede med et godt drev. Jeg vil vove den p�stand at du f�r ufatteligt
sv�rt ved at h�re forskel p� et rigtigt godt drev, og en "perfekt" ripning. Tils�t endvidere problemer med jitter i din
streamingbaserede l�sning, og hvad er s� resultatet? |
|
|
Du må vist til at læse på lektien, cd er et digitalt medie, altså nuller og ettaller.
Hvorfor er det så svært at forstå, at god cdafspilning starter med at læse de rigtige nuller og ettaller.
Jeg har ingen problemer med jitter, der er ikke jitter i nuller og ettaller. Jitter er forbundet med primitive (analoge) transmissionssystemer, fx. SPDIF.
Normalt er der ingen problemer med at rippe, det sker normalt med ca. 10 gange hastigheden, men indimellem er der cd'er/numre som er svært læselige, og så er ripning overlegen.
Hos mig startede det med, at min cdafspiller gik i stykker. Jeg overvejede at købe en ny (dyr) en, men så tænkte jeg mig om, og valgte den bedste (og billigste) løsning.
|
|
|
Nej. Det er vist dig der skal læse på lektien. Du kan evt. starte HER. Der er mere HER. "The pits and lands themselves do not directly represent the zeros and ones of binary data." Jeg forstår skam udmærket problematikken i at en CD-afspiller har en opgave i at læse en CD mere eller mindre korrekt, og der nødvendigvis må foregå error correction undervejs. Jeg mener dog, som du tydeligvis ikke har fanget endnu, er at du overdramatiserer dette "problem". Fokus bør ikke ligge på aftastningen af CD'en eller din harddiskbaserede løsning, men i stedet på DAC/analog/digital-kredsløb. Det er her der er noget at hente, og det være sig uanset om man snakker CD-afspiller eller streamingbaseret løsning. Din såkaldt bedste løsning, er i den grad også afhængig af hvilken DAC du har valgt. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Boman skrev:
|
Man bruger ikke cdafspillere mere, det er for�ldet teknologi.
|
|
|
Med mindre at du bruger s�dan en f�tter her : http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=1556 s� n�r du ikke en seri�s cd afspiller til sokkeholderne med det streamingpjat og jo jeg benytter skal selv streaming !  |
|
|
Jeg benytter en løsning, der er bedre end den løsning/fætter du omtaler. Hvis du læser, hvad jeg har skrevet, har jeg faktisk kun sagt, at første betingelse for god cdafspilning er at læse de rigtige nuller og ettaller. Jeg har ikke omtalt, hvordan jeg behandler nullerne og ettallerne. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Møffe-manden Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bohman, lad os nu bare høre hvilket digitalt vidunder du har stående der hjemme. Det kan jo åbenbart udkonkurere ALT.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
M�ffe-manden skrev:
| Bohman, lad os nu bare h�re hvilket digitalt vidunder du har st�ende der hjemme. Det kan jo �benbart udkonkurere ALT. |
|
|
Mit system er som følger:
Harddisk med flac filer, notebook med Squeezebox Server, via LAN til
Squeezebox Touch, via toslink til RME9636 i den Linuxbaserede korrektionspc, fra
RME 9636 via ADAT til en Alexis AI4, der opdeler signalet i to AES/EBU
stereosignaler, som sendes til hver sin digitale Lyngdorf forstærker.
Det lyder måske lidt omstændeligt og dyrt, men når man tænker på den
lydkvalitet man kan opnå, og hvad nutidens high-end komponenter koster, er
prisen nærmest rørende. Der er nogle der bruger flere penge på højttalerkabler,
end hvad mit koster ialt.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boman
Det lyder jo ganske fornuftigt med dit setup - hvad kører du af filtre på din korrektions PC? Korrigerer du for uønskede tidsforsinkede reflektioner og laver du almindelig equalizer korrektion for f.eks. resonanser og evt. korrektion til ønsket target kurve?
Hvordan har du håndteret den analoge side med højtalerne? Har du brugt en eller anden form for faselineært aktivt filter og en effekt enhed pr. højtaler enhed eller?
Jeg har endnu ikke skiftet væk fra CD vejen, men det vil helt sikkert ske.
Venligst Amigo
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
amigo skrev:
Hej Boman
Det lyder jo ganske fornuftigt med dit setup - hvad k�rer du af filtre p� din korrektions PC? Korrigerer du for u�nskede tidsforsinkede reflektioner og laver du almindelig equalizer korrektion for f.eks. resonanser og evt. korrektion til �nsket target kurve?
Hvordan har du h�ndteret den analoge side med h�jtalerne? Har du brugt en eller anden form for faseline�rt aktivt filter og en effekt enhed pr. h�jtaler enhed eller?
Jeg har endnu ikke skiftet v�k fra CD vejen, men det vil helt sikker ske.
Venligst Amigo |
|
|
Læs min "Indsigtsartikel" __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
finlytteren skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Ud fra den udtalelse kan jeg regne ud, at du aldrig har hørt et godt pladespillersetup. Synd for dig! 
Jeg kan se at du har Martin Logan. Du vil nok få et chok over hvordan de vil spille med en god plov...
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
finlytteren skrev:
|
Jeg har endnu til gode at h�re en streaming-l�sning, der spiller bedre end min cd-spiller!
Fordi du ikke har hørt en, er det ikke ensbetydende med, at de ikke eksisterer.
En pc er meget sj�ldent (aldrig?) opbygget hensigtsm�ssigt i forhold til afspilning af lyd! Der sidder en stor d�rlig afsk�rmet str�mforsyning med en stor bl�ser, som er monteret i et st�lkabinet, hvor alle komponenter er monteret uafkoblet fra b�de hinanden og kabinettet.
Afsk�rmning er oftest en by i Rusland. Der findes enkelte lydkort der har en afsk�rmningsplade over elektronikken. Men stadig har man de �vrige problemer...
Hvis man bruger en pc, som er et inferno af uakoblede vibrationer og uafsk�rmet str�ling, som l�bev�rk, s� skal der nok mere end et par ekstra rigtige nuller og ettaller til at kompensere for den uhensigtsm�ssige arkitektur...
Så længe man taler om nuller og ettaller, er en pc fremragende (det er jo det eneste den kan håndtere).
Mit signal kommer ind i pc'en som nuller og ettaller, og forlader den som nuller og ettaller - fejlfrit.
En cd-spiller er ligegodt designet til det ene form�l, lige fra starten af! S� for�ldet? NEJ!!!
Og det er en grammofonpladespiller i�vrigt heller ikke. I den gode ende mener jeg at et godt pladespillersetup spiller bedre end b�de den bedste cd-spiller og streamingl�sning...
Det har du lov til at mene, men fordi du ikke har hørt en, er det ikke ensbetydende med, at de ikke eksisterer.
|
|
|
"Fordi du ikke har hørt en, er det ikke ensbetydende med, at de ikke eksisterer."
ja det er jo ligesom underforstået i det jeg skriver! 
"Så længe man taler om nuller og ettaller, er en pc fremragende (det er jo det eneste den kan håndtere). Mit signal kommer ind i pc'en som nuller og ettaller, og forlader den som nuller og ettaller - fejlfrit."
ja det er jo netop det jeg skriver. der vil være ekstra rigtige nuller og ettaller! 
"Det har du lov til at mene, men fordi du ikke har hørt en, er det ikke ensbetydende med, at de ikke eksisterer."
Nemlig. Det er jo derfor jeg skriver at det er min mening og ikke bare kategoriserer!!!

|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Møffe-manden Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
M�ffe-manden skrev:
| Bohman, lad os nu bare h�re hvilket digitalt vidunder du har st�ende der hjemme. Det kan jo �benbart udkonkurere ALT. |
|
|
Mit system er som følger:
Harddisk med flac filer, notebook med Squeezebox Server, via LAN til Squeezebox Touch, via toslink til RME9636 i den Linuxbaserede korrektionspc, fra RME 9636 via ADAT til en Alexis AI4, der opdeler signalet i to AES/EBU stereosignaler, som sendes til hver sin digitale Lyngdorf forstærker.
Det lyder måske lidt omstændeligt og dyrt, men når man tænker på den lydkvalitet man kan opnå, og hvad nutidens high-end komponenter koster, er prisen nærmest rørende. Der er nogle der bruger flere penge på højttalerkabler, end hvad mit koster ialt.
|
|
|
Så faldt 5øren på plads............ Du lytter jo ikke til musik, når du har Lyngdorf i dit setup. Magen til steril og umusikalsk produkt skal man sku lede længe efter.
Kom du forbi en dag og så skal du høre hva det vil sige at lytte til musik og ikke hifi.
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Boman
Udmærket artikel:)
Jeg hæfter mig specielt ved, at du kun laver rumkorrektion i den lave ende og ingen rumkorrektion i mellem/diskant. For nogle år siden eksperimenterede jeg en del med disse ting og endte sjovt nok op med samme konklusion. Mht. din frekvens target kurve er jeg overordnet helt enig. Jeg kan dog ikke på billedet se din indeling på y-aksen, men det betyder mindre.
Mine dyrt indkøbte B&W højtalere blev for snart 5 år siden skiftet ud med nogle prof. monitorer fra Dynaudio, hvor filteret, så vidt jeg ved, er faselineært. Elektronikken er formentlig lavet af TC Electronic. Højtalerne har en effektforstærker pr. enhed. Det gav en voldsom forbedret gengivelse. Jeg har ikke eksperimenteret egentlig med fase problemer omkring højtalere, men det kunne sikkert være spændende at kaste sig ud i den del også.
Uli's accurate har jeg ikke prøvet, men det ser meget spændende ud.
Venligst Amigo
|
| Til top |
|
| |
Kuritsu Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så faldt 5øren på plads............ Du lytter jo ikke til musik, når du har Lyngdorf i dit setup. Magen til steril og umusikalsk produkt skal man sku lede længe efter.
Kom du forbi en dag og så skal du høre hva det vil sige at lytte til musik og ikke hifi. [/QUOTE]   
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Nej. Det er vist dig der skal l�se p� lektien.
Du kan evt. starte HER.
Der er mere HER.
"The pits and lands themselves do not directly represent the zeros and ones of binary data."
Hvad gør de så?
Inden musikken kommer på cd'en er det nuller og ettaller, når laseren har aflæst "pits and lands" er det nuller og ettaller igen (forhåbentlig de samme).
Jeg forst�r skam udm�rket problematikken i at en CD-afspiller har en opgave i at l�se en CD mere eller mindre korrekt, og der n�dvendigvis m� foreg� error correction undervejs. Jeg mener dog, som du tydeligvis ikke har fanget endnu, er at du overdramatiserer dette "problem". Fokus b�r ikke ligge p� aftastningen af CD'en eller din harddiskbaserede l�sning, men i stedet p� DAC/analog/digital-kredsl�b.
Det er her der er noget at hente, og det v�re sig uanset om man snakker CD-afspiller eller streamingbaseret l�sning. Din s�kaldt bedste l�sning, er i den grad ogs� afh�ngig af hvilken DAC du har valgt.
|
|
|
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |