| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej eggers
Jeg ved ikke om man kan sige det et omvendt horn, og måske allligevel. Prøv at forestille dig, at lyd breder sig som ringe i vandet. Den mest idelle flade, er en kugle, når det gælder udstrålingen fra en højttalerenhed. Denne flade giver lettest en liniær frekvensgang og spredning. Den har også en akustisk forstærkende egenskab på den lille 4" mellemtone, der benyttes i type A, særligt i overgangen mellem bas og mellemtonen. Peter Snells alt dominerende krav var en snorlige frekvensgang og samt ensartet spredning. Den buede front giver også en fin frihed for diffraktion.
Derfor ser Snell type A'eren ud som den gør. Bassens placering nær gulv og bagvæg og den lille mellemtone på en stor buet flade, er stærkt medvirkene til den formidable opløsning og detaljering, der er type A's særkende. 
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsan allanowich
Thanx. Jeg mindes sgi ikke om det var A2 eller A3 jeg har hørt. Jeg kunne godt forestille med at hr. Snell har fanget en del kvalitet her, og også meget på forkant af sin tid.
Min erfaring er at elektrolytter kan trække livet ud af enhver højtaler. I de gamle dage endte jeg med olie papir og gode polyprop til resten. Det var lidt det samme Linkwitz endte i, sammen med kolosale spoler. Det er jo lidt noget knald at ende med, men delefilteret på en konventionel højtaler - og delenes kvalitet - er efter min erfaring med at skifte rundt, særdeles betydningsfuld. Det er sgi det sidste sted man skal spare. Så en opfordring herfra til at skifte til bedre typer, hvis man har elektrolytter og ellers kunne man jo også være fræk at prøve nogle Jensen øldåser og se om det dur.
Og jeg tager mig til hovedet når folk køber dyre højtaler kabler, jeg får sgi ondt i hovedet at af tænke på, hvad der er i delefiltret i deres speaker som sender møg ud i signalet. Jeg har i øvrigt aldrig kunne høre forskel på modstande.
Måske var det i øvrigt også en fordel at se lyd som en kugle. Det er jo en sjov størrelse sådan noget lyd det prøver at slippe om hvor der er kortest og fortsætter med sin bølje.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kramer71
Modstande skal blot være præcis den værdi, der skal bruges og er ellers ligegyldigt hvilke typer. Så du har skam hørt rigtigt. Det med kabler kan jeg fint følge dig i. Selvfølgelig kan det gå for vidt og gør det i stor udstrækning. Mine er nogle flettede og forsølvede kabler fra L C Audio til 299kr for 2 gange 3m. De klarer opgaven super duper. Signal kablerne er fra Audio Quest, og er Ruby udgaverne til 699 pr sæt. Lyden er helt uden trætheds fornemmelse, dynamisk og flot åben. Lad for guds skyld filtrene i snellerne være. Dem, der har gjort, har fortrudt i de fleste tilfælde og solgt dem.
Hilsen Allanowich 
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj igen
Jeg vil gerne se det positive i bruges af elektrolytter. Selv om det kan være meget svært at skifte dem ud i en speaker som A der vel er rettet til efter deres elendige liniaritet og samtidigt er meget præcist tunet og følsom. Men der er vel stadig noget hukommelseseffekt tilbage?
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1540&PN =1&TPN=33
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev til kramer71
Modstande skal blot være præcis den værdi, der skal bruges og er ellers ligegyldigt hvilke typer. her vil jeg godt lige komme med et ind spark, vis man som normalt bruger en modstand og så går over til to ved siden af hinanen så sker der noget mere og man skal til at finde andre værdier en man havde tænkt sig at bruge, der bliver ganske enkelt mere hul i gennem med to modstande, støre overflade af tråd/martriale, ellers ved jeg ikke lige hvordan jeg skal skrive det ned de modstande der bliver brugt i Snell højttalerne skulle være dem der har minst egen lyd det har Peter vel lyttet sig til ellers vil han nok ikke have brugt denne her model

[/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kramer71
Jo, de har en vis dielektrisk hukommelse disse lytter. Nogle steder bliver der sat en finere type på også. Men den fin tuning, der udføres, gør at man ikke bør pille ved filteret. men selvfølgelig burde de ikke bruges overhovedet.
Hilsen Allanowich.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nhj4
Den skide....øh skydemodstand du viser på billedet, bruges til at rette små niveau forskelle ind mellem enhederne. Den er også brugt som diskant regulering på type 1 modellen. De øvrige effekt modstande, er på 25w så de kan da tåle en del. der bruges aldrig 5 og 7w typer i en Snell. Men når de gælder andet elektronik, er der næppe forskel på en dyr og feje op på gulvet typer. Det er der del elektronik kyndige, der ofte udtaler.
Hilsen Allanowich
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allanwich
der er nu forskel på lyden i modstande og kondensatore
og hvis du har bygget selv så har du sikkert oplevet det selv
mvh nilsson
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nilsson
Vi kan blive enige om, at der er forskel på kondensatorer, i høj grad da. Men en modstand er en modstand.
Hilsen Allanowich
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej nilsson
Men en modstand er en modstand.  
Hilsen Allanowich
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
allanowich skrev:
Hej nilsson
Men en modstand er en modstand.  
Hilsen Allanowich
|
|
|
|
|
|
Ja ja. Han mener jo at det gælder for lydforskellen i en speaker, så længe kravene til effekt er opfyldt. Han har jo også selv en speaker som er - hysterisk :), med indtuningen af modstandens værdi.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ellers nogen, der er blevet overrasket af,at se Snell selv?
Hilsen Allanowich.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her har I et billede af Peter Snell himself. Han står og læner sig op ad Type 1, som han præsenterer på en udstilling i Chicago i 1980.
Hilsen Allanowich
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nilsson
Snell.dk kender jeg da godt og har da været derinde flere gange. Men du skal da have tak for linket alligevel. Jeg har så sent som i går, oprettet mig som bruger. Der sker ikke så meget der og der står intet jeg ikke ved i forvejen. Jeg har også været på snell.no, men der er jeg ikke på som bruger. Der er jo en del som ikke ved hvordan Snell så ud, så derfor indsatte jeg det billede jeg havde.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha.....så fik jeg lige gnubbet og poleret ( ikke et-tallet  ) men mine A'er med egetræs voks. Sikke et liv de har fået.  Det kan jeg anbefale til andre ejere med ege og nødetræs finér. Der findes også til nødetræ (åndenød).  Gælder alle modeller med voks behandlede kabinetter.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |