| Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Stemer skrev:
Som du selv nævner, er lineær frekvensgang noget du gerne vil opnå. Dette opnås KUN ved akustisk behandling af dit lytterum og så vil stortset en hvilken som helst sub være temmeligt lineær. Eller sagt på en anden måde: næsten hvilken som helst sub - også meget billig - placeret godt i et godt behandlet lokale vil være 100x mere lineær (bogstavelig talt) end verdens dyreste fineste sub i en gennemsnitsstue.
Og de "100x" er som nævnt ikke nødvendigvis nogen overdrivelse. En halvsløjt placeret sub i en normal, ubehandlet stue, kan snildt opleve peaks der ligger 20 dB over gennemsnittet og null's der ligger 20 dB under. Dette er helt normalt, ja faktisk forventeligt i en almindelig stue. Dette giver udsving på i alt 40dB hvilket er nøjagtig det samme som en faktor 100 (ok - så antager vi en helt lineær reference, hvilket nok trods alt ikke er realistisk, men alligevel....)
Tilføjelsen af et akustik-forum er det mest fornuftige tiltag herinde - så se at benytte det! Penge, der er brugt på akustik giver langt langt langt større afkast end så godt som alt andet i lyttekæden, i hvert fald hvis udgangspunktet er en helt normal stue.
|
|
|
Det jeg mener er så simpelt og ukompliceret som at min sub måske variere med 40 db fra 150hz til 30 hz.
Det jeg så mener med mere liniert frekvensområde, er en sub der ikke variere så meget i frekvensområdet som min sub måske gør, hvor lyden måske kun variere med 30 db 150-30hz |
|
|
Ja, og det er netop også det, jeg taler om: Er du sikker på, at det er din sub, der varierer meget og ikke dit rum? Al sandsynlighed taler nemlig for, at det er rummet og ikke subben, eller at rummet i hvert fald har en større del af skylden end subben. Prøv at smid en forlænger ud på plænen og sæt subben ud et stykke væk fra alle husmure og så se om ikke frekvensgangen har udlignet sig væsentligt. Og som sagt - du kan købe den dyreste og mest lineære sub i verden og i det øjeblik du stiller den i din ubehandlede (?) stue - lur mig om ikke den varierer med 30-40dB i løbet af sit frekvensområde. Dit problem er sandsynligvis 95% rum og 5% sub. Max SPL og hvor langt ned i frekvens den går - her er der selvfølgelig forskel på subs, men det kan jo også sagtens være at rummet "sluger" de nederste 5-10Hz og generelt bare gør, at du ikke får nok punch ud af din sub, så du også savner lydtryk. Sagt med andre ord: disse to problemer kan også sagtens være forskyldt af rummet. Sorry...jeg er godt klar over, at det er mere sexet at bruge penge på gear end på Rockwool, men sådan er det nu engang....  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|