Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 12:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Martins DTQWT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

martin hj2 skrev:

Lige mht Silvan: Jeg spurgte dem "kan i save det her præsist? det må ikke afvige med 1mm" Det kan vores snedker var svaret, en lidt ældre gut der gik meget op i det men deres maskinel har åbenbart sin begrænsning.

Jeg har prøvet det samme som dig, mht. skævheder, lidt for mange gange og det har været gældende både hos Silvan og Bauhaus. Jeg har dog luret af hvad der ofte går galt for "Savføreren". Hvis de skærer eks. et stykke af på målet 300 mm x 1220 mm for derefter at sætte det på højkant for at skære 220 mm af i toppen af pladen, for at ramme et mål på 300 mm x 1000 mm, så står materialet ikke godt på de "kun" 300 mm i bunden af lan'et. Derfor bad jeg sidst om at få skåret topperne af, ved at ligge materialet på langs ( horisontalt ), så skæringen blev foretaget vertikalt, derved blev snittet rent uden skævheder, fordi materialet havde bedre fundament.

Desuden gjorde jeg savføreren opmærksom på at han skulle skære meget præcist, da pladerne skulle bruges til højttalere og ikke "bare hylder" hvor 1 mm udsving måske ville være ligegyldigt. Jeg oplevede at han faktisk gjorde sig umage med at præcisere skæringerne.

Bemærk at nogle savførere "meget uheldigt" skifter om igen og igen på lan'et og derved forøges risikoen også for at målene ikke bliver nøjagtige. Hvis man nævner for savføreren at der eks. er 8 plader som skal have målet 300 mm, så kan man få ham til at skære alle disse først inden han stiller om til nye mål.

Sidste gang jeg fik skåret MDF, fik jeg ovenikøbet savføreren til at tage et rent snit først ( 1 - 2 mm ), da pladen jo kunne hænde at have skævheder fra producenten.

Fortsat god byggelyst, med dine højttalere.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Domer rasler ikke, seba. Der må sidde noget løst i dit øre. Hvis de raslede, kunne man måle og påvise det, og det er ikke sket.

Måske har du vænnet dig til nogle mellemtonehorns gjalden i øvre mellemtone. Så er jeg enig i, at det lyder anderledes her.
Magnetstyrke har isoleret set aldrig korreleret til lydkvalitet. Hornladningen er lavet for at opnå et match i direktivitet ved
delefrekvensen.

det er da målt og dokumenteret mange gange - ellers gad mere seriøse fabrikanter ikke beskaftige sig med bedre (og dyrere!) principper

magnetstyrke i forbindelse med lette membraner skaber accelerationsevne der gør det slemme ved mindre magneters formåen med tunge plasticmembraner - uanset hva du så tror at vide!

hornladningen er nødvendig for at matche mellemtonens følsomhed - så heldigt det også hjælper på samme begrænsede direktivitet.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

seba skrev:
jazzman skrev:
Domer rasler ikke, seba. Der må sidde noget løst i dit øre. Hvis de raslede, kunne man
måle og påvise det, og det er ikke sket. Måske har du vænnet dig til nogle mellemtonehorns gjalden i øvre mellemtone.
Så er jeg enig i, at det lyder anderledes her. Magnetstyrke har isoleret set aldrig korreleret til lydkvalitet.
Hornladningen er lavet for at opnå et match i direktivitet ved delefrekvensen.

det er da målt og dokumenteret mange gange

Jamen så host op med noget dokumentation for din raslen! Det vil jeg virkelig, virkelig gerne se!

seba skrev:
magnetstyrke i forbindelse med lette membraner skaber accelerationsevne der gør det slemme ved mindre
magneters formåen med tunge plasticmembraner - uanset hva du så tror at vide!

Der er ikke tale om tro, når jeg siger at Force Factor (B x L/mms) ikke er det eneste saliggørende. Hvorfor er det at nogen
mener at et bestemt konstruktionsprincip er det eneste saliggørende?

seba skrev:
hornladningen er nødvendig for at matche mellemtonens følsomhed - så heldigt det også hjælper på samme
begrænsede direktivitet.

Omvendt, hornet begrænser direktiviteten. Men du har ret i at der er brug for et 3dB tilskud til effektiviteten. På den
måde kan delefilteret også laves uden seriemodstande til diskanten, et sjældent syn.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

jazzman skrev:
Domer rasler ikke, seba. Der må sidde noget løst i dit øre. Hvis de raslede, kunne man måle og påvise det, og det er ikke sket.

Måske har du vænnet dig til nogle mellemtonehorns gjalden i øvre mellemtone. Så er jeg enig i, at det lyder anderledes her.
Magnetstyrke har isoleret set aldrig korreleret til lydkvalitet. Hornladningen er lavet for at opnå et match i direktivitet ved
delefrekvensen.

det er da målt og dokumenteret mange gange - ellers gad mere seriøse fabrikanter ikke beskaftige sig med bedre (og dyrere!) principper

magnetstyrke i forbindelse med lette membraner skaber accelerationsevne der gør det slemme ved mindre magneters formåen med tunge plasticmembraner - uanset hva du så tror at vide!

hornladningen er nødvendig for at matche mellemtonens følsomhed - så heldigt det også hjælper på samme begrænsede direktivitet.

Hvornår kan du rose et diy projekt Seba, du skal altid komme med negative kommentarer. Det må være en pinsel for dig at være her på hifi4all, hvorfor p***er du ikke bare af. Du har jo efterhånden været her under mange navne, slowon,granberg osv.

Det eneste du går op i er SE, så jeg vil forslå at du opretter din egen hjemme-side, så kan du more dig der, og lade os andre være i fred.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

sebas paranoia om raslende domer er da underholdende

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
Må jeg spørge hvad I der har bygget højttaleren har måtte slippe i materialer?

mener du MDF mm., eller alle stumper?

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

jazzman skrev:

delefrekvensen.

Du bruger jo al din energi på at finde negative ting vedr. det meste du ikke selv har haft dine kolde fingre i.

Hvad pokker vil du egentlig herinde.

Er fuldstændig enig i, at man ikke behøver at skamrose alt, men din negativitet giver ikke rigtig nogen mening for andre end dig selv.

Vedr. raslende domer så ved jeg ikke hvad du har været i nærheden af, formentlig ikke en TW034.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
klypstefan skrev:
Må jeg spørge hvad I der har bygget højttaleren har måtte slippe i materialer?

mener du MDF mm., eller alle stumper?

Alle materialer. Om man så har brugt finer eller mdf :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Det ville da være interessant at høre, hvad vidunderet koster.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Anders, hvad har dine kostet?

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

MK 2 filteret ER en forbedring! Man kan nu høre det lille smæk når trommestikken rammer bækkenet FØR bækkenet begynder at give lyd fra sig. Dette skyldes det parallelle faseforløb over 3 oktaver.
Delefilteret er i mk2 udgaven et rent LR2 filter med kun en kondensator i serie med diskanten.
Alt andet lige er det enklere og billigere, samtidigt med at kondensatoren er af højere kvalitet.
DTQWT konstruktionen giver enhederne optimale arbejdsbetingelser og en langt bedre kobling til rummet end normale BR højttalere.
Forvrængningen ligger meget lavt. Kompression grundet varme svingspoler forekommer ikke ved  høje lydtryk. Back EMF er minimeret, da membran udsvinget er meget mindre end ved traditionelle højttalere.
Jeg er særdeles godt tilfreds med mine DTQWT, selv om de ikke har LR2 filter!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

vi prøver igen: hullevad, hvad har dine kostet?

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej Sven!
Mine DTQWT er meget specielle, da de er lavet med Audio Technology enheder og Swans diskant!
De vil koste spidsen af en jetjager at bygge = +50kkr.
Er de så bedre end de almindelige DTQWT?
Ikke ret meget. Her er der tale om en lille forbedring på nogen (ikke alle) punkter.
Kort og godt, ville jeg have bygget dem hvis jeg havde vidst at forskellen var +10%
i ydeevne til en 5 x højere pris er svaret et rungende NEJ.

En standard DTQWT ER det bedste køb man kan gøre. Pris-kvalitets forholdet er helt i top!

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Halløj Sven.

Mine som er standard mk. 1 har koster ca.

Eminence 2800 kr.

JA 8008  3200 kr.

TW 38    1400 kr.

Filter 2500 som jeg husker det.

kabinetter/finer og div.

ca. 2500.

Total 12400 kr.

vh.

Anders

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

High-end til spotpris, min mening.

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
High-end til spotpris, min mening.

Enig.

Og god søndag til alle.

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

OMKOSTNINGER (incl fragt):
4 * Eminence 2700
DTQWT Kit hos Jantzen 7300 (mk II superior)
Kabinetter : 2000 (træ,lim,skruer etc. men havde været billigere ikke at få det savet hos silvan)
Finer (har noget fra tidligere)
Total 12.000,-

Jeg regner med at bruge et par tusind på en professionel lakering, har prøvet at gøre det selv -det blev af h.. til.

PLADER
Mht de skæve plader, så fik jeg jo problemet igen da der skulle front på i går, endnu engang tog jeg fat i fræseren på et par styreskinner og tog 1mm af det hele -nu er det piv lige, det fungerer altså rigtig rigtig godt, smider lige et par billeder af det snart.

CAPS
Hvordan er jeres erfaringer med de Jantzen Caps? jeg har en lidt lunken fornemmelse med dem fra et tidligere projekt fordi jeg bedre kunne lide lyden af nogle Audyn Gold Caps i ca. samme prisleje. Jantzen ville kun sælge hele kittet til fast pris.

Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger efter mange forsøg Jantzen Superiour til højttalere, de er ret neutrale og der er hul igennem. Når man er oppe i karakteren 10 på Tony Gee´s skala får man meget lidt mere vellyd for pengene ved at gå en karakter op. Mk2 delefilteret er en forbedring der KAN høres.
 Jantzen giver faktisk en klækkelig rabat når man køber det komplette kit (og så undgår man forhandlerleddet, hvilket er til gavn for kunden og selvfølgeligt Jantzen).
De billige Cross Caps fra Jantzen er noget skrammel, lige som så mange andre billigere metalliserede typer.
 I mine rørforstærkere bruger jeg tinfoil-PP (angela er billigst). Jeg har sammenlignet med VH-Labs dyre tinfoil-Teflon og ikke konstateret nogen nævneværdig forskel. Det har nok et eller andet med jy(ø)den i mig at gøre, VH-Labs koster >10 x Angela.

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
seba skrev:

jazzman skrev:

delefrekvensen.

Hvornår kan du rose et diy projekt Seba, du skal altid komme med negative kommentarer. Det må være en pinsel for dig at være her på hifi4all, hvorfor p***er du ikke bare af. Du har jo efterhånden været her under mange navne, slowon,granberg osv.

Det eneste du går op i er SE, så jeg vil forslå at du opretter din egen hjemme-side, så kan du more dig der, og lade os andre være i fred.

Mvh

Torben

hallo spasser - her følger en række eksempler på hvor NEGATIV og personlig hetzende man kan være i tråde om DIY (her i disse blot TO eksempler er det ene valgt fordi jeg gerne vil vise jeg også har interesse i PUSHPULL - blot for at understrege din ufattelige afgrundsdybe tåbelighed)  ..prøv lige at tjekke ud hvor mange af de mest ynkelige indlæg stammer fra dit tastatur! - det må selv for dig være pinligt

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82973&K W=seba

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83470&K W=seba

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

seba skrev:
det er da målt og dokumenteret mange gange

Kan vi få de målinger og dokumentationer at se - please?

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes